Paard dag en nacht buiten. Met of zonder deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Paard dag en nacht buiten. Met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 08:59

Ik vraag mij af hoe jullie hierover denken.

Ik heb mijn paardje het liefst zomers dag en nacht buiten staan en nu dus ook (onder toezicht!). Alleen twijfel ik met dit weer altijd wat ik moet doen. De mijne staat gewoon zonder dekentje Bloos maar veel mensen bij mij op stal hebben hun paardje nu onder een ongevoerde regendeken staan. Hierdoor ga ik vaak twijfelen of ik nu zo hard ben voor mijn paardje of dat andere mensen hun paarden te veel betuttelen. Schijnheilig

Even voor de extra info. Ze staat 's winters iedere dag buiten onder een (regen)deken. En zomers zo veel mogelijk dag en nacht. Het is een NRPS-je.

Wat zouden jullie doen en waarom?

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:02

Bij ons staan ze 's nachts op stal. Puur omdat we te weinig gras om huis hebben om ze dag en nacht te weiden. Maar als ze buiten zouden staan zou ik ze zonder deken naar buiten doen. Helemaal als ze eenmaal gewend zijn, ze zijn niet van suiker hoor!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:03

Die van mij staan in de winter ook dag en nacht buiten (met schuilstal) en dan hebben ze ook al geen deken op. De jongste kan je dan vergelijken met vacht van tinker/shet maar de ander kan je het best vergelijken met nrps. Krijgt geen immens grote vacht. En in de zomer staan ze dus ook gewoon buiten.

Ik zou gewoon deken aflaten en goed in de gaten houden. Ik vind een deken zo onhandig voor dag en nacht. De oudste van mij moet ik echt geen deken opdoen, die trekt ze er zo weer af. Onnodig dus (volgens haar) Knipoog

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 09:06

Dat vind ik dus ook alleen ben ik dan weer zo'n muts die te veel naar andere mensen gaat kijken en daardoor onzeker wordt.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:11

Als jou paardje zo gezond is en je houd het allemaal goed in de gaten moet je het lekker zo laten.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:32

Ik heb mijn paard ook dag in dag uit buiten staan, ik moet ook eerlijk zeggen dat hij zijn stal niet eens inkan omdat we hem aan het schilderen zijn.
Maar een deken krijgt hij van mij niet om hoor, ze kunnen die regendruppeltjes makkelijk aan!

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 09:39

Gelukkig dus nog meer baasjes die bikkels van hun paarden maken Tong uitsteken .
Bedankt voor de geruststelling. Nu kan ik vannacht weer rustig slapen Haha! .

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:39

Die van mij staat ook gewoon zonder deken buiten; wordt ie een vent van!
Volgens mij is het ook alleen maar beter voor zijn weerstand.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:43

Mijn paarden staan ook allemaal zonder deken buiten, dag en nacht.
Behalve Pompidou, kwpn merrie, en een drachtige pony. Die zet ik elke avond binnen, en die gaan s'morgens vroeg weer naar buiten.
Maar geen van allen heeft een deken op.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:12

Mijn paardje staat ook dag en nacht lekker buiten zonder deken.. De enige reden waarom ik hem een regendeken zou omdoen zou zijn dat als het heeeel hard regent en je moet rijden je niet hoeft te wachten tot je paard droog is..
Maar tot nu toe heb ik gewoon iedere keer op een droog paard kunnen rijden dus absoluut onodig zo'n deken!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:37

Apollon krijgt de komende tijd snachts wel een deken op, ik vond haar vanmorgen namelijk bibberend in de wei! echt zielig, ik heb haar ff op stal gezet met een dekentj om en tijdens het eten stootte ze elke keer haar neus tegen de onderkant van de voerbak, zo erg stond ze te shaken...
de andere 2 krijgen er geen op, de zijn we lwat gewend!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:40

Hoi, die van ons staan ook dag en nacht buiten en zonder dek, het enige wanneer ik nu het dek (regendek met dunne voering) op doe is wanneer ik 's avonds laat van les terug kom en er een frisse wind staat.
Dit doe ik puur zodat ze niet gelijk met een zweet lichaam zo de "kou" in gaat.
En mocht het nu een week erg slecht zijn, veel regen een een frisse wind dan krijgen ze allen een regendek op, maar verder kunnen ze best tegen een buitje regen.
Het scheelt ook wel dat ze bij ons erg beschut staan, aan twee kanten een dikke bomen rij, maar als ik ze op het platteland zou hebben, dan zou ik er misschien wat anders over denken.
Omdat je daar toch vaak de wind wat straffer is.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:40

Even aankijken hoe ze is, staat ze smorgens te bibberen dan zou ik er even een ongevoerde regendeken op leggen, anders niet doen, ik heb mijn paarden (behalve Piropo) altijd dag en nacht buiten gehad en altijd zonder deken, ja later in het seizoen kregen ze een regendeken op.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:31

Banjer staat lekker zonder deken... Lachen

Ze heeft van Onze Lieve Heer de gave gekregen om wintervacht te maken, dus dan doet ze dat maar... Haha!

EN daar komt bij.. Banjer is nooit ziek (*afkloppen*) en de paarden die onder dekens staan, daar is regelmatig een VA bij te vinden...

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:33

junta en sharir staan gewoon zonder deken... omdat ze het hele jaar door buiten staan.. dat is natuurlijk niet te vergelijken. met paarden van stal...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:34

SmithsGirl schreef:
Banjer staat lekker zonder deken... Lachen

Ze heeft van Onze Lieve Heer de gave gekregen om wintervacht te maken, dus dan doet ze dat maar... Haha!

EN daar komt bij.. Banjer is nooit ziek (*afkloppen*) en de paarden die onder dekens staan, daar is regelmatig een VA bij te vinden...


at zou ik graag willen dat Appie niet zo vaak ziek was!
Maar ze heeft door haar "ras" haar wintervacht niet echt mee en haar weerstand is door haar leeftijd ook wat achteruit gegaan, daarom probeer ik maar niet meer om een bikkel van haar te maken...
de andere 2 wel, die staan met een sneeuwstorm nog het leiste buiten zonder iets op hun rug!

Denman

Berichten: 303
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:37

Mijn 1e verzorgpony stond ´s winters op stal en ging zomers volledig het land op. Altijd zonder dekentje en ik heb nooit problemen gehad.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:47

het zijn paarden hé geen suikerklontje die smelten met een beetje vocht. Haha!
mijn pony staat ook altijd buiten (nu heeft hij wel zijn dekentje om tegen zomereczeem maar anders stond hij gewoon buiten hoor). Mijn paard ook gewoon buiten zonder deken. Ik heb hun nog nooit zien trillen,...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:36

Ze staan allebei buiten nu zonder deken..
Heerlijk toch

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:38

Ivanka staat wel met deken, maar dat is een boettdeken. Als ze die niet nodig had gehad, stond ze ook gewoon zonder Knipoog

Een paard smelt niet van de regen hoor Knipoog

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:38

Ze kunnen nu makkelijk buiten staan zonder deken. Is juist hartstikke gezond voor ze.

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 13:42

Mijn paardje heb ik wel eens zien trillen hoor! Maar dat was ook in september tijdens een pittige bui. Ze stond toen ook zonder deken buiten dus dat was ook wel extreem

Ik ben ook wel van mening dan "mietjes" onder de paarden gekweekt worden door de eigenaren maar toch heb ik zelf toch ook wel de neiging om er aan toe te geven Schijnheilig
Als ik logisch denk weet ik dat het een dier is dat in de natuur moet overleven en dus best deze temperaturen en een buitje kan hebben. Maar gevoelsmatig gun ik haar ook een warme stal als ik weet dat die ook gewoon beschikbaar is. Ach gut

Gewoon psychisch dus. Vandaar dat ik af en toe even een virtuele schop onder mijn hol moet hebben om weer even te weten dat we het over paarden hebben en niet over suikerklontjes!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:44

Met dek is juist ongezond, maar mensen vergelijken paarden graag met hu zelf.

gewoon zonder dek.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:01

Ik zou hem lekker zonder zetten.
Als het gaat regenen word ook een regendeken nat(bij een paar druppen niet maar met die buien van de laaste dagen wel). En een natte deken is erger dan een natte vacht imo.
Dennis staat ook zonder. Hij was geschoren maar wou hem zo snel mogelijk in een goeie zomervacht hebben zodat hij nu tenminste lekker naar buiten kon.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:09

Mijn pony's staan 's zomers dag en nacht buiten, en 's winters alleen 's nachts binnen. (en dan alleen als het heel hard vriest of erg veel regent)
Altijd zonder dekens!