pfff wat een rotpony...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

pfff wat een rotpony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 23:07

Mijn probleem is nog niet eens rijtechnisch...Zover kom ik nog niet eens met haar.
Een meisje van onze rijclub had een verbrijzelde knieschijf toen heb ik aangeboden haar ponytje wat in beweging te houden. Dat meisje verwend de pony enorm, en daar gedraagt die pony zich ook naar.
Ik ben als ruiter maar ook in de omgang redlijk streng, heb ik nooit problemen mee gehad. Zelfs niet met mijn eigen paard en die is behoorlijk panisch..
Dit ponytje longeer ik dan. Dat gaat wel ok maar soms staat ze opeens pal voor me stil en steigert ze naar me...of ze draait de kont naar met toe en probeert me keihard te trappen...Ik ben niet bang voor haar maar ik schrik toch altijd wel even. Ik straf haar ook altijd voor dit gedrag maar ze blijft het doen.
Het is niet medisch....Ze is pas geleden nog volledig onderzocht...
Wat moet ik hiermee...
Op stal doet ze trouwens ook noks anders dan bijten en slaan...


Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:40

heb je er ook een longeerzweep bij?..ik zou haar dan gewoon een beste tik geven als ze het weer doet,waarschijnlijk heeft ze door dat iemand anders met haar bezig is en test ze je uit of ze de baas over jou kan zijn..

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:11

Ze is je duidelijk aan het uittesten
Met longeren zweep erbij en zodra ze het weer doet een par felle tikken
Is ze betoeterd!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:58

Ten eerste vind ik de titel niet gepast. Het is geen rotpony maar een verwende pony zoals je zelf al aangeeft, dus dat gedrag is te verwachten. Je kan haar strenger aanpakken maar aangezien haar baasje er straks weer op gaat zal dat niet veel zin hebben. De pony is deze manier van omgang gewend en zal niet snel omschakelen. Als haar baasje beter is zal die gewoon de omgang weer oppakken als van te voren ben ik bang. Succes.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:05

consequent zijn en blijven. Heel streng, maar ook heel lief als ze braaf is, dan leren ze het snel hoor. Verder zou ik eens vragen aan de eigenaresse of dit gedrag bekend is bij haar en wat ze er zelf aan doet. Voor haar zal het ook niet prettig zijn dat hij zo doet, misschien weet ze alleen zelf niet hoe ze het op moet lossen en doet ze dit op een verkeerde manier. Misschien een idee om het nu door te zetten dit gedrag eruit te krijgen en daarna haar te helpen, dan heeft zij er ook meer plezier aan?
In ieder geval zo door gaan als nu, dus consequent zijn, en belonen daar waar ze braaf is. (voor het paard ook prettig te weten waar de grenzen liggen) (dit geldt niet alleen voor het longeren, maar ook voor alles in de omgang met het paard)

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:23

mijn pony heeft dit ook weleens gedaan...en tikken hielp niet bij haar...gaf r denk een kick om nog meer te steigeren ( niet trappen naar me gelukkig ) en wel btje banketstaaf opgelost, maar nooit van dr leven heeft ze het meer gedaan..( dit was na cker 3 maanden vriendelijk proberen) een keiharde lel tegen dr kop aan toen ze op dr achterbenen ging staan...en toen liep ze als een trein..en ze vind het nu helemaal geweldig om gelongeerd te worden vooral in t begin zonder bijzet Haha! dan mag ze zich even uitleven.....

ze was sowieso erg dominant in die tijd..tegen over mens en dier en tikken vind ze lekker lijkt het wel bijna Haha! dirty-paard

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:32

misschien als je er een hulpteugeltje aan hangt. kan ze in ieder geval moeilijk nog steigeren. straffen helpt niet zeg je maar k zal t ondanks dat toch blijven doen. ze moet wel weten dat wat ze doet niet mag!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:25

Ik ken een paardje wat vreselijk lief is in de omgang en nooit een vlieg kwaad doet, maar verandert in een monster als je op de cirkel wil gaan werken, ongeacht of dit door middel van longeren of door middel van freestyle gebeurt. Dit paard voelt zich dusdanig bedreigd (misschien door nare ervaringen uit het verleden? Daar kom je nooit meer achter), dat ze nog maar 1 uitweg ziet: in de aanval!
Ik weet natuurlijk niet of dat bij deze verwende pony ook het geval is, maar ik wil wel aangeven, dat je haar bij dit gedrag heel goed moet observeren: is het uit dominantie dat ze zo reageert, of uit angst? In het laatste geval zal het er met straffe hand uit slaan van dit gedrag niet echt het gewenste effect hebben.
Betekent echter niet dat je nooit zal kunnen longeren, je moet het alleen wel rustig opbouwen. Ga eerst aan het werk aan het halstertouw op een piepklein cirkeltje. Desnoods niet eens een cirkel, maar alleen de achterhand "om" zetten (soort wending om de voorhand) en eventueel met een kort zweepje erbij, hoewel het beter zou zijn als het "wegsturen" je lukt door je eigen dominante lichaamshouding. Dit bouw je in 2 of 3 weken tijd langzaam uit. Iedere dag maar een paar minuutjes en het cirkeltje steeds wat groter maken (halstertouw op een gegeven moment natuurlijk vervangen door een longeerlijn). Als je spanning opmerkt niet meer vragen, morgen is er weer een dag. Veel belonen en niet teveel eisen.

Klinkt allemaal misschien een beetje soft en vergezocht, maar als het gedrag daadwerkelijk uit angst ontstaat, dan zal deze methode meer opleveren dan slaan...

Succes en probeer je stalgenootje een beetje te helpen als ze weer beter is. Zij zal zelf, zoals al eerder gezegd, ook meer lol hebben aan een opgevoede pony...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:17

...
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 02-07-03 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:18

Jah ik ook arme arme pony!!!!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:51

dola schreef:
Jah ik ook arme arme pony!!!!


Verward Verward

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:03

ik denk dat het gewoon jou aan het uit testen is, tot hoe ver hij kan gaan.
ik zou de pony laten merken dat je niet bang voor hem bent en dat je de baas bent. als je met hem door een stalgang of zo loopt, en hij gaat te hard na je zin, moet je hem bestraffen. bij zo iets kleins moet hij weten dat jij de baas bent.
tijdens het longeren zou ik gewoon een tik geven met de zweep... want bokken naar mensen met doel je flink te raken... nee, niet echt vriendelijk

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:10

peggel schreef:
misschien als je er een hulpteugeltje aan hangt. kan ze in ieder geval moeilijk nog steigeren. straffen helpt niet zeg je maar k zal t ondanks dat toch blijven doen. ze moet wel weten dat wat ze doet niet mag!


een hulpteugel vind ik dit geval vrij gevaarlijk. als ze dan toch omhoog komen is de kans op om- of achterover klappen groot.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 17:11

Dank jullie wel voor al jullie reacties...
Ik ben er achter komen dat ze het zeker niet uit angst doet ze wil mij gewoon de baas zijn. Ik geef haar dus wel iedere keer op haar kop als ze het doet. Ik heb met haar baasje afgesproken dat die er altijd bij is, en wanneer zij weer beter is zal zij het zo hetzelfde weer oppaken en haar niet meer zo verwennen....
We zullen wel zien wie er gaaat winnen...ik hoop ik...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:13

goed zo! tuurlijk win je!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:33

Hmm ik heb eigenlijk een klein beetje mijn bedenkingen.. als een pony zo doet hoefthet niet perse rottigheid te zijn, het kan ook aan jezelf liggen. Ik heb een paard meegemaakt , en nou dat moest wel zo'n rotknol zijn, die sprong gewoon de bak uit (over het hek) sleurde je mee, steigerde naar je weet ik veel.. die zou veel te verwend zijn en moest aangepakt worden. Elke keer stonden ze te schreeuwen en te slaan op het beest. Toen konden die mensen een dag niet en zou ik hem longeren. Ik had eerst zoiets van.. ff kijken wat ie doet. Ben gewoon rustig gaan staan, heb hem goed opgesloten tussen longe en zweep en ben heel rustig gebleven, heel veel op een rustige toon met hem gepraat.. het beest heeft geen pas verkeerd gedaan! Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe diepony is hoor, als ie echt zo gemeen doet moet je hem idd gewoon ff flink afstraffen.. en ben niet zo'n poedersuiker persoontje die alles maar goed vind, maar toch kan zo'n manier ook heel gied uitpakken..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:01

hoi, zet je de pony ook bij???? want dan kan je hem/haar wat naar buiten laten kijken en kan ze zich niet zo snel naa je toe draaien en dan ken je hem/haar proberen voorwaarts te houden dmv de zweep steeds naar haar/ zijn achterhand te laten wijzen en als je denkt dat ze wil stoppe dat je dan zachtjes van achtere naar de achterhand zwiept, ik weet niet of het helpt natuurlijk, misschien idee.? succes

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 21:40

Passionato schreef:
Hmm ik heb eigenlijk een klein beetje mijn bedenkingen.. als een pony zo doet hoefthet niet perse rottigheid te zijn, het kan ook aan jezelf liggen. Ik heb een paard meegemaakt , en nou dat moest wel zo'n rotknol zijn, die sprong gewoon de bak uit (over het hek) sleurde je mee, steigerde naar je weet ik veel.. die zou veel te verwend zijn en moest aangepakt worden. Elke keer stonden ze te schreeuwen en te slaan op het beest. Toen konden die mensen een dag niet en zou ik hem longeren. Ik had eerst zoiets van.. ff kijken wat ie doet. Ben gewoon rustig gaan staan, heb hem goed opgesloten tussen longe en zweep en ben heel rustig gebleven, heel veel op een rustige toon met hem gepraat.. het beest heeft geen pas verkeerd gedaan! Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe diepony is hoor, als ie echt zo gemeen doet moet je hem idd gewoon ff flink afstraffen.. en ben niet zo'n poedersuiker persoontje die alles maar goed vind, maar toch kan zo'n manier ook heel gied uitpakken..



Hoi ik reageer ff op wat je zei....
Ik kon die pony niet eens. Ik wou haar gewoon wel helpen, omdat zij met die knie zit. Ik had wel wat van anderen gehoord dat het behoorlijk een krengetje kon zijn, maar goed ik heb genoeg vervelende pony's op stal gehad dus ik ben wel wat gewend. Ik had dus zoiets van hoe erg kan ze nou zijn...
Ik blijf ook wle gewoon rustig hoor, wat dat betreft heb ik genoeg geduld... Ik schreeuw trouwens sowieso niet op mijn paarden..vind ik nogal aso...
ik heb haar vandaag gelongeerd...toen deed ze het weer toen heb ik haar gelijk een tik gegeven en toen heeft ze het niet weer gedaan ben dus benieuwd hoe ze het morgen doet!!

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:12

Vergeet niet om ook de goede dingen (ja die heeft hij vast ook wel) Knipoog van de pony te belonen! Veel mensen vergeten dit nog weleens. Probeer wat meer handwerk met hem te doen voordat je hem gaat longeren. Ik weet natuurlijk niet of je hiermee bekend bent maar dit is niets anders dan je paard aan de hand leiden en hem een keertje stil te zetten (zeg ho,of stop, ga stil staan en als de pony stopt belonen met een vriendelijk woord of een klopje), achteruit (ga zelf achterstevoren staan en duw hem van je weg, doet hij een stap terug spanning van het touwtje af en weer belonen) enz. enz. Je kunt dit het beste met een zweepje doen, maar je zult zien dat je die op een gegeven moment niet meer nodig hebt. Uiteraard mag een paard niet naar je slaan/bokken en ik vind dat je dan ook hard mag optreden. Maar daarna moet het ook weer over zijn, blijf niet boos. Maak het goede makkelijk en leuk en het slechte moeilijk en onplezierig. Veel succes!

Groetjes,
Bianca

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 22:35

Jaa ik ben wel eerlijk! als ze baaf is beloon ik haar...We worden wel vriendinnen hoor...moet wel haha...


Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:54

als ze zulk gedrag vertoond.. afstraffen!! ze moet weten dat dat niet mag en dat JIJ de baas is.

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:54

oeps... is=bent Party!!

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:12

Hollybollie schreef:
Vergeet niet om ook de goede dingen (ja die heeft hij vast ook wel) Knipoog van de pony te belonen! Veel mensen vergeten dit nog weleens. Probeer wat meer handwerk met hem te doen voordat je hem gaat longeren. Ik weet natuurlijk niet of je hiermee bekend bent maar dit is niets anders dan je paard aan de hand leiden en hem een keertje stil te zetten (zeg ho,of stop, ga stil staan en als de pony stopt belonen met een vriendelijk woord of een klopje), achteruit (ga zelf achterstevoren staan en duw hem van je weg, doet hij een stap terug spanning van het touwtje af en weer belonen) enz. enz. Je kunt dit het beste met een zweepje doen, maar je zult zien dat je die op een gegeven moment niet meer nodig hebt. Uiteraard mag een paard niet naar je slaan/bokken en ik vind dat je dan ook hard mag optreden. Maar daarna moet het ook weer over zijn, blijf niet boos. Maak het goede makkelijk en leuk en het slechte moeilijk en onplezierig. Veel succes!

Groetjes,
Bianca

Hier sluit ik me helemaal bij aan... Lachen

Verkeerde dingen afstraffen heeft bij Banjer een averechts effect (al wil het niet zeggen dat ik Banjer geen straf geef af en toe...) maar het goede belonen maakt het voor het paard aantrekkelijker om iets goed te doen.... Lachen

Sinds ik het "minder goede" probeer te negeren en het goede direct beloon, is Banjer stukken beter aan het been en heel looplustig... Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers