cursussen terra-natura

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

cursussen terra-natura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 18:33

wie heeft er weleens een cursus van terra-natura gevolgd? Ik wil er zelf graag eentje volgen en ben benieuwd hoe het gaat! Ik heb al even op de website rondgekeken, maar wil wat ervaringen van andere mensen horen!


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:00

Ik heb ongeveer 4 jaar geleden een cursus gevolgd bij hen van 2 dagen (Pieter Baalbergen) Ik vond die vent zelf een enorme ei*kel maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, ik heb er wel heel veel van geleerd, hoewel ik mijn vraagtekens zet bij bepaalde dingen. Ter info, ik heb ook Monty Roberts en Emiel Voest live gezien. De cursus die ik volgde kon je je eigen paard meenemen, dat heb ik niet gedaan, maar anderen wel, waarin duidelijk bleek dat ze hun paarden niet zo goed kenden als ze wel dachten. Op een gegeven moment moest er bij 1 meisje met haar eigen paard, zelfs ingegrepen worden omdat het te gevaarlijk werd, het paard had totaal geen respect voor haar, terwijl het op het eerste gezicht een grote goedzak was. De eerste dag was voornamelijk theorie en rollenspellen met de mede-cursisten (tot vervelens toe, maar wel leerzaam achteraf gezien). Ik ben blij dat ik de cursus gevolgd heb, maar zou zelf nooit meer een cursus bij hen doen omdat (en dat is puur persoonlijke mening) ik die vent gewoon niet mag! Er wordt je wel een hele hoop duidelijk wat paarden betreft, ik heb daar nog heel lang heel diep over na lopen denken.
Volgens mij was die cursus (12 deelnemers) toen hfl. 375,- destijds

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 19:53

ik wil natuurlijk en bewust paardrijden gaan doen, die kost 185 euro... ik twijfel nog wel want het is voor mij een hoop geld...
aan de andere kant wel een leuk afstudeerkadootje voor mezelf! Haha!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:03

Ik heb 2 jaar geleden de cursus met m'n eigen paard gevolgd en heb er nog steeds dubbele gevoelens over. Op het paard hebben we niet eens gezeten, terwijl dat wel gedaan zou worden volgens het programma.

Pieter Baalbergen kan beter communiceren met paarden als met mensen, ik heb een paar dingen gezien van zijn manier met mensen omgaan die echt niet door de beugel konden.

Wel heb ik ontzettend gelachen om het wortelen en aarden en alle aanverwante oefeningen, echt hilarisch. Haha! Wat heb ik er uiteindelijk geleerd ? Dat ik meer in mezelf moet geloven en meer zelfvertrouwen moest hebben en dat ik beter voor dat geld een weekje met m'n paard op vakantie had kunnen gaan Haha! .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:10

jah ik zou ook wel eens willen weten wat je nou precies op z'n cursus doet! mijn moeder kent namelijk emiel voest en vond het een leuk idee om een cursus te gaan volgen bij hem maar waarom zou ik hem gaan volgen als ik toch niet weet wat je er gaat doen. ik heb wel in info boekjes en op zijn site zitten neuzen maar kan er toch nog niet echt wijs uit komen!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:12

Ik weet niet meer hoe hij die cursus precies noemde, maar het was een "paardenfluister" cursus. Dat bewust paardrijden dat deed hij toen ook al, hij had het toen over rijden zonder zadel en hoofdstel enz. maar ja hij heeft een hoop (met alle respect) fjorden en halflingers staan waarop hij dan lesgeeft, dat is toch wat anders dan mijn eigen heethoofden! + dat die paarden het gewend zijn.
Hij geeft af en toe klinics (waarschijnlijk op de website te zien) die zijn een stuk goedkoper om te bezoeken (ben ik ook naar toe geweest voor f 15,-) misschien een idee om deze eerst een keer te bezoeken ? Dan weet je een beetje wat het inhoudt en of jij het 2 dagen met hem uithoudt Haha!

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 20:13

hmm, of lekker veel buitenritjes maken bij een ijslanderbedrijf hier in de buurt! Misschien inderdaad wel een betere besteding van mijn geld!!! Als die man echt zo is is dat wel zonde van het bedrag!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:14

Craignethan schreef:
Ik heb 2 jaar geleden de cursus met m'n eigen paard gevolgd en heb er nog steeds dubbele gevoelens over. Op het paard hebben we niet eens gezeten, terwijl dat wel gedaan zou worden volgens het programma.

Pieter Baalbergen kan beter communiceren met paarden als met mensen, ik heb een paar dingen gezien van zijn manier met mensen omgaan die echt niet door de beugel konden.

Wel heb ik ontzettend gelachen om het wortelen en aarden en alle aanverwante oefeningen, echt hilarisch. Haha! Wat heb ik er uiteindelijk geleerd ? Dat ik meer in mezelf moet geloven en meer zelfvertrouwen moest hebben en dat ik beter voor dat geld een weekje met m'n paard op vakantie had kunnen gaan Haha! .


hier kan ik me dus helemaal in vinden, vooral om de manier waarop hij met zijn vriendin omging!
Zat jij toevallig ook op die cursus in Zeeland... Maria..ter nog wat... ???

{edit} nee, nu zie ik het, jij was er 2 jaar geleden, hij is dus nog niet veranderd ?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:29

Citaat:
vooral om de manier waarop hij met zijn vriendin omging!


Precies ! Op een gegeven moment was Thirza een meisje aan het helpen met haar paardje, maar P.B. vond dat ze dingen deed waar het meisje (of het paard) nog niet aan toe was. Hij brulde echt keihard THIRZA AF !!!!

Pardon ? Boos! Ik had dat echt niet gepikt, zeker niet met 6 mensen die erbij staan. Ook de manier waarop hij een cursiste de grond inboorde door te zeggen dat het paard eigenlijk niet te redden was en een hopeloos geval leek te zijn om vervolgens na drie uur dat paardje zo te laten volgen. Die cursiste zag eerst haar paard bij wijze van spreken naar de slager gaan en vervolgens was er niks meer aan de hand.

Ook mijn paard zou een bijna hopeloos geval zijn, nou kom maar eens langs, je hebt nog nooit een liever en beleefder paard gezien. En dat zat gewoon in z'n karakter, hoefde ik niks aan te doen.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:37

Als je op een leuke manier een boeiende cursus of workshop wilt volgen zou je hier eens kunnen kijken : http://www.balingehof.nl
Een aanrader wat mij betreft. Bovendien bieden ze leuke workshops aan.
Ik ben er één keer geweest maar zou er zo weer heen gaan voor een cursus. Het zijn ontzettende aardige mensen met niet alleen écht respect voor paarden maar ook voor mensen. En ze weten echt goed waar ze mee bezig zijn !

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 21:04

ja, balingehof heb ik inderdaad ook al bekeken! Klinkt ook erg leuk! Ik ben gewoon een beetje aan het rondneuzen wat er op dat gebied in het noorden wordt aangeboden. Als ik dan toch zoveel geld uitgeef aan een cursu, dan maar ook meteen een goeie!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:16

Blij dat ik niet de enige ben die geen Pieter-fan is. Tijdens de cursus werd ik een beetje wanhopig! al die slaafse meiden, om van te kotsen! Die vriendin van hem Thirza of hoe ze dan ook heet had ik echt medelijden mee, maar het kind was helemaal verslaafd aan die vent. Hij was denk ik ook niet zo blij met mij in de groep.....but that's life! Haha!


IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:06

Ha die zijn volgens mij een aantal jaren ook bij ons op de boerderij geweest. Door het hoge bedrag had ik besloten niet mee te doen, maar was natuurlijk wel op de boerderij om van een afstandje een graantje mee te pikken Knipoog
Nou veel graantjes heb ik niet gepikt, wel de hele dag in mijn broek gezeken van het lachen.
Achteraf gezien moesten de meiden die mee hadden gedaan er ook wel om lachen, maar toen was het echt een flop.
Eerst moesten ze met zijn tweeen paardje spelen. De één als paard en de ander als begeleider. Als begeleider moest je gaan wortelen om je paard goed stil te laten staan. Op een gegeven moment waren ze daar mee klaar en liepen ze met zijn allen ergens heen behalve één meisje. Toen er gevraagd werd waarom ze niet meekwam, maakte ze de opmerking dat ze haar wortels niet uit de grond kreeg. Je had hem moeten zien, bijna witheet "dat ze het niet serieus nam, blablabla. OK zulke opmerkingen zal hij vaker gehad hebben, maar een grapje op zijn tijd kan toch geen kwaad.
En dan de manier waarop hij met zijn vriendin omging, vreselijk.
Al had mijn vriend zo tegen mij gedaan dan had hij dus allang ergens in de hoogste boom gehangen.

Een paar weken geleden hadden we het er nog over en degenen die bij ons op de boerderij hebben meegedaan, hebben maar 1 conclusie:
HEEL ERG ZONDE VAN JE GELD!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:25

Ik vind de cursussen en de theorie heel erg goed, maar inderdaad Pieter is wel een geval apart, en daar moet je mee omweten te gaan (vooral niet te veel ergeren). Maar de methode zelf vind ik heel goed en ik ga ook een derde cursus bij hem doen in november.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:23

Rocco schreef:
Ik vind de cursussen en de theorie heel erg goed, maar inderdaad Pieter is wel een geval apart, en daar moet je mee omweten te gaan (vooral niet te veel ergeren). Maar de methode zelf vind ik heel goed en ik ga ook een derde cursus bij hem doen in november.

Bij mij precies hetzelfde Knipoog . We hebben de cursussen samen gedaan. Haha!

Als je besluit een cursus bij hem te volgen zou ik gaan voor communiceren met paarden. Dit omdat bij natuurlijk en bewust paardrijden veel wordt terug gegaan op de cursus communiceren met paarden. En communiceren met paarden is echt de basis en ik vindt de basis het belangrijkste.

"Een paard voelt een vlieg op zijn huid. Zou het niet voldoende moeten zijn om met die lichte aanraking met paarden te kunnen rijden....?"

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:58

En als je nu gewoon eens bij een groepje paarden (minimaal 3) gaat staan en ze erg goed observeert leer je evenveel als wanneer je zo'n cursus volgt.

Tijdens de cursus had ik echt zoiets van: ja, het klopt allemaal wat hij zegt, ik zag nog net het licht niet, halleluja Haha! . De daaropvolgende paar weken voel je je half gehersenspoeld, daarna begint het gewone leventje weer, gelukkig.

Hij verteld echt niks nieuws en is behoorlijk bot. Nu heben veel mensen ook een plank voor hun hoofd en moet je wel bot zijn om door te komen, maar de manier waarop hij verafgoodt wordt door z'n 'hulpjes' en vriendin Lips are sealed . Een gezonde discussie was niet mogelijk.

Mijn paard is een onzeker typje en volgde me altijd erg snel, ook bij hem op cursus en dat vind hij dus een bijna hopeloos geval. Hij doet een 'join-up' en voila Knipoog , "zie je dat je paard bij mij (P.B.) heel anders aansluit als bij jou ?" Eh nee, ik zie niks. Iedereen: ja, echt heel anders. Nou, ik heb het mijn medecursisten na een paar weken nog eens gevraagd (toen het gewone leventje weer begonnen was), maar bij nader inzien hadden ze geen verschil gezien hoe het paard zich bij mij of bij P.B. aan had gesloten.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:14

Misschien is het voor jou (Craignethan) niks nieuws, maar mij voor zijn er toch echt wel nieuwe dingen bij gekomen waar ik heel veel aan heb gehad, en waar ik zeker van weet dat veel mensen het in de paarden wereld niet doen waar het wel heel veel zou kunnen helpen. Rocco is zo'n andere pony geworden door hun methode, en dat is heel positief. Ik gebruik nu eigenlujk met Rocco alleen hun methode, en af en toe wat dingentjes van mezelf, en onze band is ook heel veel sterker geworden.

Van een kudde observeren leer je trouwens ook heel veel, dat is waar, maar ik vind het niet te vergelijken. Je leert uit beide heel verschillende dingen, en ik zou het dus ook allebei doen.

En ja, Pieter kan heel bot zijn, maar je moet gewoon niet te onderdaning zijn bij hem (wat Thirza dus wel is). Hij begon in een cursus ook mijn moeder (jaja die ging ook mee) aftezeiken (in de trant van: je ruineert mijn paarden) en die is er meteen op in gegaan, hij heeft zijn excuses aangeboden en heeft eigenlijk de hele cursus niet meer bot gedaan, tegen niemand.

Je moet natuurlijk voor je zelf afwegen of je het het geld waard vind en of je tegen zo'n persoonlijkheid als Pieter kan, maar ik vind het zeker niet zonde van je geld!

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 09:40

dat comminuceren heb ik al aardig onder de knie en ik join-up me te pletter! Daar heb ik hem dus niet meer voor nodig! Ik wil graag ook wat van die NH dingen terug laten komen bij het rijden! Ik zou waarcshiijnlijk ook bonje krijgen met die man, ik hou me niet in als iets me niet aanstaat! Ik heb daardoor ook al eens trammelant gehad met een instructeur! Oepsie! Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:49

Dat heb ik ook. Maar dat vind ie ook niet erg, als je niet vijandig tegenover hem staat, en het ergens niet mee eens bent, is mijn ervaring dat hij het wel accepteert. Het rijden is vooral heel veel werken vanuit je zit. Op zich wel de moeite waard, maar het is opzich veel theorie (ik denk de helft), maar daar leer je meer van dan de praktijk vind ik.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:57

Waarom neem je dan geen privéles van een NH leraar in de plaats? Lijkt me veel fijner!!! Ik heb IGOR OST als privéleraar gehad (en zal 'm in de nabije toekomst opnieuw vragen en ook Quincy (van de tinker) heeft een NH-leraar die haar persoonlijk komt bijstaan! Kan je veel gerichter op JOU paardje gaan werken in de vertrouwde omgeving!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:14

Lijkt me ook een goede oplossing. Mits het een goede is, want er zit nog heel veel verschil tussen de NH methodes, en sommige vind ik echt niet goed (noem geen namen)...

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 20:33

als iemand suggesties heeft zijn die zeker welkom! Ik ga zelf ook nog wel even op internet zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:29

Ik wil nog even wat toevoegen over Terra Natura. Ben net terug uit frankrijk waar ik week week bij Pieter en Thirza heb verbleven om een trektocht te doen. De paarden waren fantastisch, met hackemore geen stap verkeerd gezet, en negen maanden lang hebben zijn paarden de vrijheid van 800 hectare. Inderdaad, hij communiceert zeker beter met paarden dan met mensen, dat heeft onze groep ook ondervonden. Ik keek er dan ook niet van op van onderstaande reacties. Zijn paardentaal spreekt mij iig wel aan en ga dan ook zeker een van zijn cursussen volgen dit jaar.
Wat hij zegt klopt voor een groot gedeelte, ik zou willen dat veel meer mensen in nederland zo met hun paarden omgingen, en dat boxen en zeker stands verboden zouden moeten worden. T zijn en blijven kudde dieren, en de manege paarden vertonen dit gedrag nauwelijks meer.
Helaas....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 38 bezoekers