Marillion blijkt twee jaar jonger!!!!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 21:24

Waaaah! Vandaag is de paardentandarts geweest: Mark Hoyer.
Ik zei nog tegen Bob: Benieuwd of ie Maril z'n leeftijd kan schatten, het is nog zo'n kleutertje met zijn 7 jaar!
Ik sloeg stijl achterover toen ik het rapport las waarop stond dat mijn 7 jarige 5 jaar is! Ik naar die man toe, om te vragen hoe exact zoiets is. Heel exact dus. Gezien het feit dat hij net alles gewisseld heeft en een of andere tanden nog niet 'gevuld' zijn, wat pas met 6 helemaal gebeurd is, kan mijn paard nooit 6 zijn, laat staan 7!!!!!!
Aan de ene kant vind ik het heel leuk, maar aan de andere kant: dan is ie dus jong ingereden en bovendien is ie nu met 5 (hooguit 5,5 zei hij) in 10 maanden M2 startgerechtigd.....toen ik begon was hij dus nog maar 4 ipv 5.....
En ik dacht nog wel dat hij laat rijp was... Frusty
Nu voel ik me dus echt genaaid, met die 'zoekgeraakte papieren'....hij heeft nl een brandmerk, maar de papieren zijn 'zoek'. Bij de klinische keuring 2 jaar geleden, schatte HUN veearts hem 5. Maar hij is NU dus 5!

Imatador is vreselijk onder handen genomen, het was een ravage in zijn mond. Met een megalange hoektand had hij haast een bovenkies doorboord. Wsch dat hij nu dus wel wat dikker zal worden en ik merkte ook vandaag dat hij veel soepeler liep. Ik ben gauw gestopt: die tandarts zei dat ik gewoon kon rijden, maar hij was steeds tegen de hand, dreigde met steigeren, wat hij nooit doet, dus duidelijk last. Maar hij bewoog echt heel fijn. Ik heb weleens gehoord dat kreupel/stijfheid ook voort kan komen uit mondproblemen????


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:27

jeetje Suzanne, wat raar he???
Nu heb je gewoon een 5- jarige, raar hoor!!!
Maar de M is toch van 1994 of is dat niet in Belgie???

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:34

Arme Maril....
Arme Imi.....

Ik ken Mark Hoyer wel, die heeft Orry zijn wolfstanden verwijdert (bloed liep eruit)...Orry loopt qua tanden een half jaar voor, waarschijnlijk ook (denk ik) omdat hij bij verveling de stalwanden aanvreet....daardoor slijten ze sneller.
Ik heb er gelukkig wel een papiertje bij Lachen

Dat is trouwens dezelfde tandarts die de presentatie toen gaf....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 21:39

Nee Monique...in Belgie is de R uit 1994. Marillion is als jaarling geimporteerd en heeft toen een andere naam gekregen...toeval dus. Hij kan echt niet ouder dan 5 zijn.
Ik kan er nog steeds niet over uit.... Verward Frusty

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:40

Met welke leeftijd is hij dan in hemelsnaam aangereden???????? en weet je al meer over linksom in de trailer gaan?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:46

O, inderdaad dan is t gewoon toeval!!!
Jeetje, dan is Marillion echt jong, en over wat voor aanrijding hebben jullie het, als ik het weten mag???

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:49

*LOL* Monique => zadelmak en de volgende stap het beleren onder de ruiter hahahahaha...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:52

Hoi Suzanne, dan is het achteraf ook niet zo gek dat hij op uitwedstrijden zo kijkerig was, hij was tenslotte nog erg jong. Lijkt me een rare gewaarwording, zomaar ineens twee jaar jonger... Mark Hoyer heeft ook in Blokker een presentatie gegeven een paar jaar terug, vond ik erg interessant.
Succes met Imatador, als z'n mond straks gewend is voor hem, zoet ie vast weer normaal en zal ie zeker beter lopen!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:53

zoiets had ik ook! toen wij Evita kochten, zou ze ongeveer 14 jaar zijn, dat is nu ongeveer 2 jaar geleden. maar afgelopen zomer was de veearts er en die moest voor mijn startkaart noteren hoe oud de pony is, maar volgens haar was Evita echt nog geen 16 maar amper 12 jaar.. ze heeft het mij ook laten zien met het boekje erbij, nou dat scheelde dan weer 4 jaar!! ik was er wel blij mee eigenlijk.. maar op deze leeftijd is het allemaal niet zo precies meer te zien, het blijft dus altijd een beetje gokken zolang bij Evita haar papieren nog niet tevoorschijn komen..

maar wel raar he, als je paard opeens jonger blijkt dan die is!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 22:01

Ja, raar he?!?!? Hij zal helaas met 2,5 ingereden zijn ipv de 4,5 die wij dus hadden gedacht!
En idd Jet...nogal logisch dat hij zo kijkerig was. En dat hij nog zulk kleutertjesgedrag vertoond is dus ook niet omdat hij 'laat' is.
Het scheelt weer twee jaar, statistisch gezien kan ik hem weer langer bij me houden. Party!!
Maar een heel raar gevoel is het....een 7 jarige ipv een 5 jarige...en ik heb 'm al twee jaar!!!!!
Nou, dan heeft ie nu zeker hele goede, mooie bespiering...voor een 5 jarige! Cool

En die arme Imi. Ik ben benieuwd morgen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 22:04

O,ja.....weet iemand of ik dit op mijn startkaart moet veranderen? En paspoort????

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:18

Heb je dan geen papieren waarop de geboortedatum staat?? Verward

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:31

hihi wat een verassing. Maar inderdaad zoals al ieman eerder vroeg. Op welke leeftijd is ze dan ingereden?

Ik denk dat je gewoon eens rond moet bellen met die vraag over de papieren. ik denk dat het wel veranderd kan worden. hoewel ze er ook heel moeilijk over kunnen doen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 22:32

Ha Jura...

Nee...maar das weer zo'n lang verhaal:
Marillion heeft een brandmerk. Toen ik hem ging kopen was ik echt zo'n muts die niets wist en ik ging een paard voor recreatie kopen. Dolenthousiast, dus een slimme handelaar kon mij van alles wijsmaken.
Zijn verhaal was dat Maril z'n papieren zoek zijn geraakt bij het importeren naar NL. Brandmerk bewijst dat hij papieren zou moeten hebben. Afstamming vader was ook bekend. En hij zei dat het in prijs flink scheelde dat er nu geen papier bij zat. Wat kon mij dat papier nou schelen voor een bosritje. Ik was weg van Marillie en heb 'm gekocht, na klinische keuring door HUN veearts! Die hem 4,5 schatte. Twee en een half jaar geleden.
Marillion kon helemaal niks, was enkel zadelmak. Ikzelf had vanaf mijn 12e niet meer gereden en daarvoor alleen 1x pw in manegelessen. Goed beschouwd rijd ik nu pas twee jaar dus.
Ik heb wel het stamboek nog gebeld om het te achterhalen, maar het blijkt dat ze in Belgie regelmatig het papier van een goed paard bij een minder goed paard zonder papier doen, zodat de laatste meer oplevert. Het goede paard verkoopt zich zelf wel, alleen voor iets minder dan met papier, maar uiteindelijk vangen ze meer geld. Papier is dus niet meer te acherhalen!!!!
Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder, rijd ik nu incl de MkZ periode en een blessuretijd van 3 maanden anderhalf jaar wedstrijden (een half jaar dus niet gestart) en zijn we M2 startgerechtigd.....gezien onze voorgeschiedenis had dit dus veel slechter kunnen eindigen: ik kon niet rijden, en hij kon ook niks en was bovendien nog piepjong....3 dus..ipv 4en een half, of 5!!!!
Mijn instructrice gaat uit haar dak als ze dit morgen hoort, die vind het geweldig nieuws, dat weet ik nu al....

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 23:13

Hai!
Ik kwam deze week te weten dat mijn shet 2 jaar ouder is Verward
Ik kocht hem in februari als wei genoot voor mijn jaarling en de mensen zeiden dat hij 10 maand oud was. Nu kwam er dinsdag een handelaar een paard ophalen, en ik liet hem eens naar Kenzo kijken. Hij kijkt in Kenzo zijn mond en zegt, 3 à 4 jaar klopt dat? Neej zeg ik, 1.5... TOen liet ie mij zen tanden zien en toen zag ik het ook Verward
Op zich komt dit wel beter uit voor mij, dan kan ie dit jaar nog voor het karretje Pling
Nou ja we zien nog wel Lachen

Maar nu ben ik hier gewoon wat over mij beginnen kletsen terwijl het hier over jou gaat Frusty

Maar ik weet dus hoe het moet voelen plots een paard van een andere leeftijd, ik kan zelf ook nog niet geloven dat ie ouder is
Groetties

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 01:29

Huh??? Wat een vreemde gewaarwording is dat dan opeens zeg!! Nouja succes ermee! Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 06:25

Ik zou me dood schrikken! Toen moonlight voor de verkoop gekeurd werd werd zo ook nagekeken door een veearts. die beweerde dat ze al 6 was ! ja daag heb het orginele papier erbij.
Toen Lodewijk 2 was zou hij ruim 3 moeten zijn.. euh sorry maar die ken ik vanaf een dag oud.
Dat veeartsen nog wel eens foutjes maken was mij dus bekend.
maarre dan is Maril even oud als Lodewijk!!!!!!! die is nu 5.3 jaar oud.
alleen reed jij al wel toen ik nog bezig was met zadelmak maken Scheve mond\

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 07:23

Jeetje, Suuz, wat een verrassing.
Alleen zou ik er persoonlijk wel van balen, want heb je Maril nu niet veel te vroeg zo zwaar belast?

Als ik zie wat je allemaal al hebt gedaan met hem en dan opeens 2 jaar jonger....pfff, ik zou er helemaal niet blij mee zijn! Da is toch best wel een aanslag op al zijn gewrichten en spieren voor zo'n jong paard.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 07:46

Yep Fitz...dat bedoelde ik dus met aan de ene kant blij en aan de andere kant balen....
Wie weet had ik hem niet eens officieel M mogen starten!!!!! Of net wel, of net niet. In maart was ik M startgerechtigd, misschien was ie toen net 5, of misschien net niet.
Gelukkig zijn de foto's van de gewrichten tot nu toe nog goed.
Hee Fitz...het betekent ook dat hij nog wel twee jaar kan groeien!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 07:47

Oh wat een rotstreek om je zo voor te liegen over de leeftijd van je paard Boos! !
Ik zou er ook helemaal niet blij mee zijn om dezelfde reden als Fitz. Daar komt nog eens bij dat Maril een reusje is Haha! . Die paarden hebben juist extra tijd nodig om uit te groeien en hun banden, peezen en gewrichten aan te laten sterken. Ik hoop dat je er nooit schade van zult ondervinden. Maar helaas kent denk ik iedereen van ons wel de verhalen van paarden die te vroeg zijn belast en daardoor blijvend letsel ondervinden. Ik denk maar aan hoefkatrol en arterose. Gelukkig weet je nu hoe alles in elkaar steekt en misschien kun je hiermee rekening houden in je training. Het is natuurlijk leuk om met een 5-jarige M2 te rijden. Maar het leukste is denk ik dat hij dat ook nog doet als hij 25 is.
Pfff moeilijke situatie hoor heel akelig allemaal, ik hoop dat alles goed zal blijven gaan.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 07:57

Ik ben alleen maar heel blij dat ik het eerste jaar nodig heb gehad om Maril te leren kennen. Hij kon toen niks en ik ook niet. Ik reed hooguit 4 dagen per week en ging heel veel het bos in. Hij stond veel in de wei en ik longeerde destijds aan een simpel halstertje. Achteraf is het mazzel dat ik zo'n muts was toen...ik wist echt nog niks joh. Het eerste jaar is hij dus behandeld als een jong paard...puur geluk dus. Pas na een jaar ging ik wat meer doen en lessen volgen en ben toen B gestart....achteraf was hij toen dus nog geen 4. Echt fanatiek aan het trainen ben ik pas sinds ik bij Vivian les, sinds maart dit jaar. Gelukkig is dit heel veel op ontspanning en op de achterhand zetten, waardoor hij in ieder geval goed belast wordt. Nog steeds heeft hij 2 dagen rust in de week, longeer ik 1 a 2 keer en train de rest. Ik ga Vivian zo bellen om te overleggen.
Inderdaad is het wel leuk om met een 5 jarige M2 te rijden, maar als ik bedenk dat we hem tijdens de lessen flink aan het werk hebben gezet qua oefeningen, omdat hij 'al' 7 was.....brrrrrrrrrr!
En ik dacht al steeds:" Wat is ie toch een kleutertje nog in zijn gedrag..." Ja...duh! Frusty

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 08:52

Poeh, wat een verhaal joh! Dat het nu zo goed gaat zegt veel over jouw en Marillion's kwaliteiten.

Verder is het inderdaad hopen dat het met trainen niet te snel is gegaan.... Verward

Dat van die papieren bij een ander paard doen, gebeurt niet alleen in Belgie hoor, dat doen handelaren in Nederland ook. Ken ook div. gevallen hier in de buurt...

Ik was daar met Kaminka in eerste instantie ook bang voor (komt ook bij een handelaar vandaan), maar die voert zo duidelijk de kenmerken van haar voorvaderen, dat het toch echt wel moet kloppen qua papieren. Bovendien heb ik haar tanden meteen laten controleren door mijn da en die vond de leeftijd gelukkig kloppen.

Ja en Maril zal inderdaad nog doorgroeien tot zijn achtste jaar! En hij is nu al zo groot als ik die foto's bekijk! Straks heb je een opstapje nodig bij het opstijgen *LOL*

Groetjes Mieke

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:07

Jeetje zeg, raar om te horen he?
Je stelt je helemaal in op een bepaalde leeftijd van zo'n beest en dan ineens klopt er van je hele verhaal niets meer.
Dan heeft Marillion behoorlijk zijn best gedaan als hij nu al zo goed loopt!
En ja, je kunt wat langer van hem genieten!

Toen ik IJsco ophaalde zeiden ze dat mevrouw 8 of 9 was maar toen ik via het stamboek alles ging uitzoeken bleek dat ze al 15 was!!!
Dan heeft ze nog behoorlijk veel geleerd voor een pony die jarenlang fokmerrie is geweest en toen af en toe een beginnersbuitenritje deed.
In superconditie, dressuur geleerd, gesprongen, noem maar op! En toen kreeg ik te horen dat ze 15 was...kan er nog steeds niet over uit!!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 16:04

Wij hebben Sya vorig jaar gekocht als zijnde 7 jaar. Inclusief keuringsrapport. Nu wij een paar keer een kenner naar haar mond hebben laten kijken blijkt unaniem dat ze 11 jaar is. Verward Verward .
Maar ja gelukkig was ze wel gezond.

Greetz

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kairos, laura22, Riviera87, shaddy82, xChoco en 7 bezoekers