Doorrijden bij kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Doorrijden bij kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 17:59

Ik had vandaag met Sting een beetje gesprongen, hij was gisteren en eergisteren kreupel maar nu helemaal niet meer. Nou kwam hij een keer verkeerd neer en begon weer te kreupelen, ik dacht daat hij zich flink verstapt had, dus ging een tijd stappen, daarna weer gaan draven, en hij zette er ondanks zijn kreupelheid een flink tempo in. Hij wilde gelijk galopperen, ik heb nog een paar keer gesprongen (had ik achteraf beter niet meer kunnen doen)


Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:02

weet je al waarom hij kreupel is?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:36

Toen Magic vorig jaar ook kreupel was liep ze er ook 'doorheen'. Maar dit was zeker geen goed teken. Het kan net zo goed zijn dat een paard dan door zijn 'pijngrens' heen loopt.

Ik zou er een DA bij halen en eerst laten kijken, die geeft vanzelf wel aan wat je het best kan doen Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:43

Ik snap niet dat je met hem gesprongen hebt terwijl hij net kreupel is geweest Verward
Dat doe je toch eerst voorzichtig aan dan... ookal was het maar 2 dagen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:46

idd flair, dat snap ik dus ook echt niet

En als je paard kreupel loopt rij je niet meer verder
Als hij in stap goed loopt, is ff stappen niet zo erg, maar zeker niet draven en galopperen en dan zal ik wel heel blond zijn om niet te snappen dat je met een kreupel paard nog gaat springen Frusty

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:02

Snap het ook niet echt.. bovendien is het nooooit goed om door kreupelheid heen te rijden.. je hoort t weleens zeggen.. ja hij is in het begin even kreupel,maar daarna is ie super hoor! Dan denk ik altijd... hoever steek je je kop nu in het zand??

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 19:05

Jah, ok , maar we hebben ook niet hoog gesprongen ofzo,hooguit 40 cm. Hij is nooit kreupel (niet dat het dan anders is) en was gisteren ook bijna niet meer kreupel. Ik d8 dat hij zich gewoon verstapt had(heeft ie wel vaker) en ging een eind stappen, daarna nog galopperen en draven (zoals je hierboven las)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:08

Dat je nog een stuk ging stappen, nadat hij zich verstapt had snap
bij de rest ben ik toch echt het spoor bijster

Vraagje
Ben je met gym eens door je enkel gegaan?
En ben je daarna verder gegaan met wat je bezig was?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:12

Sorry hoor, maar hier heb ik echt totaal geen begrip voor.
Het paard heeft 2 dagen amper wat gedaan en dan ga je gelijk springen. Ook al is het maar 40 cm! Springen is springen!

En dan verstapt je paard zich weer. Dat je doorstapt, prima, moet jij weten. Maar daarna weer draven, galopperen en zelfs springen Frusty
En dan als excuus... hij is nooit kreupel. Dat ligt dus niet aan jou! Zoals je nu bezig bent na verstappen of een andere blessure (weet jij veel!) zou het best eens wat ernstigs kunnen worden! Paard door een pijngrens heen, paard tikt pees aan... of weet ik veel wat!

Erg dom, en dat is dan nog een understatement!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:13

Sting schreef:
Jah, ok , maar we hebben ook niet hoog gesprongen ofzo,hooguit 40 cm. Hij is nooit kreupel (niet dat het dan anders is) en was gisteren ook bijna niet meer kreupel. Ik d8 dat hij zich gewoon verstapt had(heeft ie wel vaker) en ging een eind stappen, daarna nog galopperen en draven (zoals je hierboven las)


Bijna niet meer kreupel = dus kreupel.
Sorry maar ik vindt het ronduit zielig om op dit paard te gaan rijden.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:19

Sorry, ik vind dit ook raar, je rijd toch niet op een kreupel paard, ook al is het maar een beetje, zeker niet springen!!!
Tenzij je van de dierenarts er doorheen moet rijden, maar is die dr al bij geweest???Lekker stappen en afspuiten, lijkt me verstandiger dan springen!!!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:21

Hmm, de eerste reactie die bij mij opkwam, nekharen die overeind gingen staan. Je gaat toch niet met een paard wat niet regelmatig is rijden en zeker nog even lekker springen? Dat had je vooraf ook wel kunnen bedenken lijkt mij. Alsof jij zo lekker loopt als je kreupelt, dan heb je vast ook behoefte om nog even te rennen en op en neer te springen.

Als Kasmier net kreupel is geweest dan doe ik rustig aan en rij ik lange lijnen, al helemaal niet springen. En als hij nog iets onregelmatig is dan ga ik er niet eens op.

Rust houden, stappen, afspuiten, maar eerst een VA lijkt me een goed plan.

En ook de volgende keer iets beter nadenken, want het nadenken is je dit keer niet zo goed afgegaan lijkt mij. Sorry als ik hard overkom, maar dit vind ik echt een absoluut niet snuggere actie om het maar subtiel te houden.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 07:04

onbegrijpelijk! Montreux heeft zich ook wel eens verstapt en liep daarna iets onregelmatig. Ben meteen gaan stappen en de volgende dagen voor de zekerheid niet meer gereden en alleen maar aan de hand over het harde gestapt. Voordat ik er daarna opstapte heb ik eerst gecontroleerd of ze weer goed liep voordat ik rustig aan weer ben gaan rijden. Naar mijn mening is het beenwerk van paarden te belangrijk om met welke blessure dan ook door te rijden. Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:36

Wie heeft jou geleerd om te gaan rijden op een kreupel paard? Boos!

"Hij verstapt zich wel vaker"
Lijkt me een goede reden om eens na te (laten) gaan hoe dit komt!!

Maar je bent de enige niet, hoor.
Een Penny van mijn stal kwam eens opgewonden na een wedstrijd terug en meldde dat ze tweede was geworden en de jury hahaha niet eens had gezien dat haar paard kreupel was.
Ze was een paar km terug komen rijden en zat er nog steeds op...
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:45

tja..........zeg maar zo, zeg maar niks

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:49

" tja..........zeg maar zo, zeg maar niks "

En dat zegt bij jou dan meer dan genoeg....... Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:56

Botervlieg schreef:
" tja..........zeg maar zo, zeg maar niks "

En dat zegt bij jou dan meer dan genoeg....... Haha!


precies Knipoog als ik mijn bescheiden mening zelfs niet meer geef.......nou Lips are sealed

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:17

ik ga met de rest mee maar wil nog even iets toevoegen.

Als een dier kreupel is, is de herstel periode wel iets langer dan 24 uur.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Angyi
Berichten: 38
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:19

Citaat:
hij zette er ondanks zijn kreupelheid een flink tempo in. Hij wilde gelijk galopperen


Een kreupel paard 'ontziet' zijn kreupele been inderdaad door te galopperen ! Lijkt me heel verstandig om je paard eens na te laten kijken. Dat je paard zich alsmaar verstapt is ook zeker geen goed teken !!
Wees verstandig als je nog lang van je paard wilt genieten en rijden...

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:43

hai,
Ik ben het er ook niet mee eens dat je met je paard gaat springen als hij kreupel is.
Maar nu zal ik even mijn verhaal doen, want ik rijdt mijn pony nu ook al zo´n maand door zijn kreupelheid heen
Vanaf februarie is mijn pony als ik hem rijd kreupel in de wendingen en bochten. Toen ik dat voelde heb ik hem eerst 2 weken op rust gezet.Dat had niet veel geholpen maar in de wei liep hij gewoon goed. Ik er dus af en toe op rijden, vooral in het bos want ja op de rechte stukken liep hij gewoon goed. In april hebben we toch maar de dierenarts gehaald maar hij schreef het toe op teugelkreupelheid. Ik was hier niet zo blij mee, ik dacht dat het gewoon met zijn hoefkatrolonsteking te maken had.
Nou ik dus priveles genomen en het ging precies 1 week goed. Ik zat iets met mijn rechterschouder naar voor. Toen ik dus vrijwel recht zat liep hij een stuk beter. Maar toen was hij opeens echt kreupel ook in de wei.Weer een week rust. Ja en toen waren we net zo ver als nu.....
Ik vind het zelf echt verschrikkelijk om er nu op te rijden maar mijn instructrice zegt dat hij niet kreupel is. En dierenarts mag niet meer komen van mijn ouders, want ja hij had gezegd dat hij niet kreupel was.
In de wei loopt hij kreupel, maar als ik ga rijden dan loopt hij goed nadat ik hem goed heb losgereden en als hij voorwaarts neerwaarts loopt.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik nu met mijn pony aan moet, Ik hoop dat we binnenkort foto´s gaan maken van zijn benen. Ik zie gewoon dat hij pijn heeft en ik kan er niks aan doen. Ik heb nou wel iets van de paardendrogist dat de gewrichten soepeler maakt. Ik weet niet of het helpt want ik heb het pas een paar dagen.
Nou zeggen jullie waarschijnlijk niet meer er op rijden en hem laten onderzoeken. Nu is dus het probleem dat mijn ouders dat beslissen wanneer de dierenarts komt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 05:52

Maar het is aan jou om te beslissen of je gaat rijden op een pony waarvan jij denkt dat die pijn heeft.
(Je pony loopt niet voor de grap kreupel in de wei...)
WAT de da, je instructrice of je ouders ook zeggen!
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:18

Groot dilemma Marlon. Feit is en blijft dat je pony niet goed loopt. Zowel je ouders als je instructrice zijn geen dierenarts. En als een pony in de wei nog steeds kreupel loopt is je pony zeker niet teugelkreupel. Probeer je ouders ervan te overtuigen dat er toch een dierenarts bij moet komen of dat je voor onderzoek naar de kliniek wilt.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:38

Vreemde instructeur, het belang van het paard moet voorop staan, toch.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:47

beppies schreef:
Vreemde instructeur, het belang van het paard moet voorop staan, toch.

helemaal niet, door mijn insructrice loopt hij goed onder het rijden. Bij het rijden loopt hij wat onregelmatig, maar niet kreupel. Dat is het vervelende nou ook. Zolang hij onder het rijden niet echt kreupel loopt ben ik bang dat er geen dierenarts komt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:01

Het zijn juist de vage kreupelheden die zorgwekkend zijn, Marlon.
Het boek 'Beengebreken' van Offereins kan je daarover helderheid verschaffen.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, elin2412, inge_romeo, nadcha, Odysseus, SuusvL en 33 bezoekers