Springen>> Over controle en basistempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Springen>> Over controle en basistempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 19:49

Eldien loopt qua dressuur best lekker, in stap en draf is ze lekker laag en rond te rijden, goed op het been, fijn in de mond, netjes te verruimen/verkorten, nouja, ze laat zich gewoon fijn rijden. Galop vind ze moeilijker, mss ook omdat ze tuigersbloed heeft. Maar daar moet natuurlijk wel op worden getraind. Dat doen we dus ook, en ze loopt wel nageeflijk, niet idioot te racen ofzo, en schakelen begint te komen.
Ik spring ook graag met haar, en ze vind 't erg leuk en is er ook best goed in.
Ze springt het liefst uit galop, maar ik heb zelf nog niet echt veel oog voor de sprong, en kan haar er dus niet altijd netjes passend bij rijden.
Degene waar ik springles van heb is iemand die haar paarden altijd helemaal 'terugrijdt', echt zoveel als ze kan, en dan de laatste paar passen evt. verruimt om het passend te maken.
Ik heb zelf liever een constant basistempo. Moet ik Eldien gewoon in een basistempo rijden, en zelf de afstand uit laten vogelen? Ze wil wel springen, en gaat als ze kan liever te vroeg af dan te laat. (Ze heeft voor ik haar kocht niet gesprongen, was amper zadelmak toen ik dr kreeg) Ik heb r wel eens los laten springen, maar daar hebben we niet echt goeie mogelijkheden voor. Hellup! Haha!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:30

ik zou gewoon een rustig basistempo aanhouden en als je dan ziet dat het niet helemaal uitkomt kun je alsnog iets verkorten of verruimen.
in het begin werkt het vaak goed om er een galop of drafbalk voor te leggen.
succes!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:31

ik werk zelf met een constant basistempo waarin ik zo min mogelijk wijzig. Als de afstand niet klopt corrigeer ik minimaal (eigenlijk vooral door mijn hand te openen of te sluiten) en verder is het vooral stil zitten en niets doen Haha! Ik heb inmiddels een redelijk oog voor de sprong, maar anders zegt mijn instructeur altijd "als je het niet ziet, niets doen, want je kunt het dan toch niet oplossen".

zo zou ik dus zelf ook met Eldien werken maar dat is niet te combineren met de methode van jouw instructrice. Wat zegt die ervan? Als haar methode absoluut niet past bij jou en je paard moet je je afvragen of dat je wilt blijven volhouden. Je kunt niet in de les de ene methode gebruiken en voor jezelf de andere. Overigens kun je in beide methoden mooi passend bij de sprong komen (of juist niet Haha!), dat maakt niet uit. Het voordeel van 'mijn' methode vind ik zelf dat je meer reserve hebt, een kijkerig paard dat even terug komt staat bij mij niet direct stil, en bovendien kan ik niet passende afstanden nog zowel naar voren als terug oplossen.

Om je paard te laten meedenken kun je ook heel goed veel sprongetjes vanuit de draf maken. Drafbalkje ervoor om een ruime twee meter, laag kruisje en rustig indraven. Pak zelf een handvol manen vast en laat het haar maar uitzoeken. Pas als ze daar makkelijk doorheen loopt kun je hetzelfde uit galop doen. Ik ben niet zo'n voorstander van altijd op groot rijden, vaak komt dat ook omdat de ruiter zelf zijn paard losgooit voor de sprong, die dan eigenlijk in de steek wordt gelaten (spreek uit ervaring!). Mooi ondersteuning blijven bieden en wachten als je het niet ziet! Zo heeft Pablo het ook geleerd; die was in het begin levensgevaarlijk met springen uit de galop terwijl we nu binnenkort SGW gaan starten.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:40

Ik rommelde eerst ook altijd veel met mijn tempo omdat ik best heel onzeker was over moet ik nu harder of zachter.... Toen heb ik mijn bassistempo opgezocht ( kreeg ikals tip van mijn instructrice ) en de passen de hele tijd geteld als ik gewoon dressuurmatig aan het rondgalopperen was, als ik dan op de hindernis afging rijden blijven doortellen dat je 1 tempo houd, op die manier kon kim het zelf goed uitzoeken, en kwam ik veel beter uit!
NU begin ik het zelf ook wat beter te zien, en rij ik er vanuit een bassistempo naar toe, en als ik dan recht voor de sprong zit, versnel ik mijn passen wat omdat kim beter uit komt op die manier, en geewoon beter springt! maar dat wil niet zeggen dat het bij elk paard zo is, dus eerst vanuit een gewoon bassistempo en als je het zelf heel goed kan aanvoelen kan je gaan uitzoeken wat voor jouw paard het beste is!

(L)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:46

Ik zie dus zelf absoluut geen afstanden
vandaar dat het voor mij in de M afgelopen was.

Vroeger leerde ik ook terug te rijden en dan 7 meter voor de sprong naar voren te rijden.
Hierdoor krijg je alleen maar onzekere paarden, die leren op de sprong af te trekken.

Daarna heb ik geleerd om met een flinke arbeidsgalop naar de hindernis toe te rijden en dit temo het hele parcours door te houden.

In dat tempo kan het paard zelf nog heel veel doen
Hij kan verkorten, omdat hij niet al helemaal verzameld loopt
Hij kan veruimen, omdat hij niet in uitgetrekte galop gaat
Hierdoor kan hij zelf al veel bepalen qua afstand

Dit heb ik dus ook met meerdere paarden in het parcours gedaan en terwijl ik echt geen afstanden zie Huilen , kwamen de paarden zo toch redelijk netjes bij de sprong, zonder ze onzeker te maken.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:07

Ik begin het nu pas een beetje te zien, de afstanden.
Ik houd ook een constant tempo aan waar mijn pony lekker in loopt. Ik had voorheen vaak de neiging hem terug te rijden, maar mijn instructeur zei me juist hem zijn eigen tempo te laten lopen, hoewel dat bij mijn pony vrij hoog ligt. Zolang het niet ongecontroleerd ging moest ik hem zoveel mogelijk zelf laten gaan. Hij loopt dus op een vrij hoog tempo, maar kan nog makkelijk verruimen.
Ik merk dat het springen nu een stuk beter gaat, toen ik hem constant probeerde terug te rijden werd hij heel erg heet, en als hij dan eenmaal mocht was het net of ik als een kanonskogel afgeschoten werd, we gingen als een idioot over de sprong heen (waarbij hij dus ook vaak te vroeg afzette), waarna hij oncontroleerbaar verder racete.
Nu gaat het dus een stuk beter, en ik vind het zelf ook veel fijner rijden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 21:10

Vind ik toch nog heel knap, zonder oog voor de sprong M springen worden.
Ik vond dat basistempo een goed plan om de reden die jij (Kawa) ook al aangeeft, dan kan Eldina tenminste zelf nog iets doen als ik het niet weet. Ik bedoel, zij weet vast en zeker veel beter waar ze dr voeten dan neer moet zetten Lachen

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:15

zo ben ik ook ooit M geworden, pas nu in het B met andere paarden zie ik wel afstanden. Frusty

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:56

Ik ben ook geen voorstander van dit "terugrijden" heb er eigenlijk ook vrijwel nooit goede resultaten mee gezien, en idd heel veel paarden onzeker van zien worden. Bij jonge en onervaren paarden moet je het zoiezo absoluut nooit doen. Zelf de afstanden laten zoeken en ermee leren spelen. Je kunt ze helpen met een voetje, en als ze wat lijntjes gelopen hebben eventueel wat technisch springen, dus een driesprongetje met balken ertussen, zodat iedere galopsprong voor ze uitgeteld wordt als ware, en dan steeds wat varieren en uiteindelijk weghalen, hier worden ze heel handig van. Je moet niet vergeten dat het "terugrijden" en controle pure verzameling is, wat dus ook niet veel verschilt van de verzameling dat ee Z paard in de ring moet laten zien. Hier heeft het alleen een ander doel.. goed over de sprong komen..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:32

He, hier lees ik wel veel goede tips waar ik ook wat aan heb. Met trainen rijd ik ook altijd veel lijntjes en balkjes ervoor en ertussen ed. en dat gaat prima. Maar ik heb dus zondag gemerkt dat een parcours springen toch heel iets anders is en op hindernis 5 paste het voor mij dus voor geen meter en Jumper is zo slim en ervaren dat als het echt niet past, dan stopt ie dus gewoon... (als ie maar denkt het toch te redden, al is het moeizaam dan springt ie wel, paard heeft goed oog voor de sprong, beter als de baas Lachen)
Ik probeerde ook te veel terug te rijden omdat ik het gevoel had dat ie veel te snel ging en dat is bij hem dus juist niet goed heb ik gemerkt. Dan word ie vervelend en trekkerig. Iemand die aan de kant stond van onze club zei dat het er juist heel rustig en beheerst uit zag en de parcoursbouwer (die ik dus ken) zei dat ik juist een redelijk flink basistempo moest aanhouden en dat Jumper zich dan zelf zou kunnen redden en ik dan beter kon leren om de afstanden te schatten. Ik was dus kortom zelf te voorzichtig en volgende keer moet ik niet zo bang zijn en gewoon netjes doorrijden dan is het tempo precies goed en kan Jump eigenlijk altijd springen.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:15

Dat terugrijden is heel verschillend per paard. Zelf heb ik er erg veel goede resultaten mee. Maar dat komt merendeel omdat mijn paard fel is op e sprong. Door hem overdreven terug te rijden ging hij beter luisteren en kwam ook meer op de achterhand.

Het basistempo moet goed zijn en de galop moet van jou zijn. Je moet wel de ruimte hebben om hem terug of naar voren te kunnen rijden. Dus zodra je ziet dat je te klein komt je hem kan laten vergroten en andersom ook. Dit vraagt veel concentratie van jezelf en je paard. Ik begin dat nu lekker onder de knie te krijgen dit door veel kruisjes te springen die niet hoog zijn. Probeer hem dan of kleiner of groter op de srpong te krijgen.
Ik overleg veel in de les geef aan wat ik fout doe en probeer dat te corrigeren.

Het tempo in een parcours ligt altijd hoger dan in wat losse sprongen. Dat is ook niet gek het paard wordt vaak net wat feller. Daarom train ik op terug zodat ik de ruimte heb hem in het parcours iets te laten vergroten zonder dat ik controle verlies. Daarom heb ik met dat terugtrainen fijne ervaringen als ik dan op wedstrijd ga.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 16:44

Ik heb dus vanmiddag weer gesprongen met Eldientje. Meer een basistempo uitgezocht, wel onder controle, maar niet teveel terugrijden. En ze sprong écht súper! Ze vond het ook duidelijk leuker, en had echt zoiets van 'laat dit maar aan mij over', gekke pony. Ze werd gelukkig niet heel heet op de sprong ofzo, ze bleef wel opletten. Het enige wat ik heb gedaan was stilzitten, wachten, en meegaan op de sprong (en zorgen dat ze er niet tussenuit kneep, maar dat probeerde ze niet eens Verward Haha! )
Heb ook wat hoger gesprongen, en heb nu weer vertrouwen dat ik toch ooit echt met m'n E-tje zal gaan springen tussen de paarden. Haha!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:52

juist, stilzitten en wachten. Springen is zo simpel Haha! Mooi dat het goed gegaan is, lekker doorwerken zo!

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:05

Ik ben ook geen voorstander van dit terug rijden, want als hij dan niet uitkomt heb je grote kans dat hij stopt.
Ik rij zelf altijd een stevig basistempo, want als je normaal door rijd kan je paard ook beter afzetten als hij bijv. te vroeg is en haal je de sprong toch.
Verder kun je hem een beetje passen tot een paar meters ervoor en dan moet je paard het oplossen als je niet uitkomt.
Als je hem dan in zijn mond gaat zitten of been geeft raakt hij zijn evenwicht kwijt en heb je kans dat je een balk hebt.
suc6!!

Mensen met paardenhebben een hemel op aarde, maar komen ze te sterven dan valt er niks te erven. ***heeft er nog iemand een passier grand gilbert te koop mail me ff***

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:25

Met terugrijden krijg je dat juist de fellere paarden enorm trekken op de sprong waardoor je die laatste meters weinig controle over je paard hebt. Jammer want dat zijn juist essentiele meters.
Zitten, zitten en nog eens zitten. Pas op de sprong kom je mee naar voren maar gaat dan ook zo snel mogelijk na de sprong weer zitten.

ilona22

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:26

sluit me aan bij de meerderheid zeker in het b en het l zou ik gewoon met een goed basis tempo rijden i.p.v geruk en gepluk. pas als je hoger komt moet je echt een afstand gaan zien en hem er passend op aan rijden. in de lagere klasse moet je paard zich ontwikkelen en zelf mee leren denken in het parcours. als het ware je moet er op gaan zitten en een rondje rijden zonder al te veel aan het tempo te rommelen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 11 bezoekers