hebben alle paarden tegenwoordig artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 13:05

Ligt het aan mij of hebben de paarden van tegenwoordig bijna allemaal artrose? Het is toch niet normaal aan het worden dat 4, 5 jarige paarden last hebben van artrose-verschijnselen?
Wel dan?

Ik heb 2 vier-jarigen op stal staan... begin me helemaal sappel te maken, kijk elke avond om te zien of een van beide verdacht loopt....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:09

Je hoort het idd wel vaak. * was ook nog maar 7 toen het ontdekt werd. Maar ik ken ook een shetje van 18 jaar met artrose. Die kan bijna niet meer lopen. ;(
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 04-02-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:25

Het komt inderdaad steeds vaker voor lijkt wel. Ik denk dat het veel te maken heeft met de manier van opfok van jonge paarden. En het te vroeg te veel vragen helpt ook niet mee.

Ze worden steeds vroeger van de moeder gehaald, merries zijn zowat elk jaar drachtig. Dit kan gewoon niet gezond zijn. En dan nog dat gedurende de eerste jaren op een wei inscharen terwijl er 0 controle is en geen extra voer.
Vooral als zo'n groeiend paard bv kalk en magnesium te kort komt gaat dat ten koste van zijn botopbouw.
Verder lopen ze met 5 jaar al mee in het L of worden vaak veel geshowd bij de western.
Natuurlijk speelt ook een erfelijke faktor mee, maar dat is vaak de kans op het krijgen van de afwijking en niet de afwijking zelf. Als je dus zo'n paard laat opgroeien onder gunstige omstandigheden gebeurd er waarschijnlijk niets. Doe je dat niet heb je al vroeg een probleem.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:12

Dit wordt een lang verhaal, het is een citaat van dr. Evert Offereins.
"Een beestje van 35 cm hoog, dat was het.
En het duurde 60.000.000 jaar om van die luttele 35 cm uit te groeien tot 1.35m. Het was en bleef een dwerg, perfect aangepast aan de leefomstandigheden. Keihard en taai, en de mens ontdekte het als rij en lastdier.
5000 jaar geleden ging de mens over tot het fokken van paarden en nam daarmee het werk van de natuur, nl de selectie over. De mens zette de evolutie naar zijn hand en gaf haar een fikse duw opwaarts en het paard groeide.
Een snel rekensommetje leert ons dat de natuur 20.000.000 jaar nodig had om het paard 35 cm te laten groeien, wij deden hetzelfde in 5000 jaar!
Vierduizend keer zo snel, van 135 cm naar 170.Evolutinair gezien zit het paard in een dolgeslagen lift. Nog steeds.
En dan verwondert het ons dat het paard, om maar iets te noemen, met een scala aan beenproblemen kampt. Daar kan ik maar een conclusie uit trekken, dat het huidige sportpaard niet solide genoeg is.
De evolutie heeft onze ambitie om een groot paard te willen fokken, niet bijgebeend. Vandaar dat we nu met de brokken zitten. Mijn boodschap: een groot paard is niet per definitie ideaal, onderschat de kleintjes niet. Pony's zijn oerdegelijk, letterlijk en figuurlijk, terwijl het bovenmaatse sportpaard een zorgenkindje is en blijft. Een klein paard is wendbaarder, meer solide, gezonder, soberder , goedkoper."
Verder commentaar lijkt mij overbodig.

Wat niet is kan nog komen...

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:40

Ach je bent me net voor, om dit te melden.
Ik heb het stuk gelezen in de bit en was het vor meer dan 100% eens met Offereins.
Een werelds stukje dat hopelijk de mensen wat duidelijkheid kan gaan geven waarom die grote paarden toch altijd van alles mankeren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:45

zoals je weet heeft die merrie van mij ook artrose maar niet aangeboren veel te zware belasting op te vroge leeftijd,maar ik hoor het inderdaadf al vaker,net zoiets als ocd hoor je ook de laatste tijd heel vaak.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:00

Actrose is slijtage en dat heeft met de manier van opfok en belasting te maken.
OCD kan ieder beest hebben, dit kan ontstaan in de opfok wordt er beweert al paarden niet genoeg beweging hebben. maar hij kan op stal ook bv vastliggen en een splinter van zijn bot afslaan en dan heb je oo OCD zonder dat je er misschien ooit las tvan hoeft te krijgen. En aan OCD kunnen ze geopereerd worden en dan is het verholpen maar slijtage blijft slijtage.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:01

OCD, arthrose, hoefkatrolontsteking... Offereins heeft groot gelijk: die grote beesten zijn eigenlijk gewoon te slap voor hun grootte en daarom komen dit soort kwalen veel vaker voor bij grote paarden dan bij pony's.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 19:38

Mooi verhaal..
Mijn kleine dravertje (1,55) heeft helaas ook hoefkatrolontsteking..
Nu is dit ook niet gek als je je bedenkt dat ze op d'r 2e al volop werd getraint om zo gauw mogelijk de baan op te kunnen..
3 jaar later kwam ze als springpony bij 2 meisjes van 16, deze hebben tot 1,60 (=5 cm hoger dan zijzelf!!) gesprongen..
Weer 3 jaar later kwam ze bij mij, en toen heeft het een jaar geduurd, ik reed veeel rustiger dan dat ze vooorheen werd gereden, ik sprong bijvoorbeeld niet elke dag Lachen , voor die hkontsteking eruit kwam..
Helaas..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 21:58

ik ben het helemaal eens met dr. offereins.behalve dat ik deze informatie al wist ben ik zeer blij met mijn pony van 1.14m
Haha! Haha! Haha! Haha!
we vallen in een greppel en ze stapt er zo heelhuids uit,geen pas kreupel.........

soms is het beter om te zwijgen

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 00:23

Ik ben het helemaal niet eens met dr. Offereins. Hoewel grotere paarden natuurlijk meer kans maken op slijtage, ben ik ervan overtuigd dat praktisch elk paard perfect aan de verwachtingen kan voldoen die men in de sport of recreatie verwacht. Waar het vooral fout gaat is in de opfok, africhting en training. Overbelasting bij een paard van 1m80 weegt natuurlijk wel zwaarder door dan bij een pony van 1m10.
De problemen die nu zo zwaar de kop op steken (hoefkatrol, artrose, etc...) liggen eerder aan teveel temperament in de huidige paarden. Slechts weinig ruiters kunnen daar correct mee omspringen. De paarden laten minder fouten toe.

Paarden zoals het Belgisch Trekpaard, dat zijn werkelijk kolossen. Decenia geleden werden die dagelijks ingezet om zware taken te verichten. Veel meer dan wat het moderne sportpaard moet aan voldoen. En toch hadden die paarden veel minder problemen.

http://www.hoefkatrol.com

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 08:43

maar tim,daar spring ik even op in,een trekpaard klopt qua verhouding,hij heeft even zware botten en skelet als dat ie groot is.dat mis ik bij de sportpaarden,die zijn groot maar missen vaan in de benen de kracht ,sterke botten om daadwerkelijk hun grootte te kunnen dragen.zolang een paard in zijn hoogte klopt met de verhouding qua massa,kan hij die hoogte dragen..........maar tegenwoordig willen mensen slanke paarden met een schoftmaat van 1.80m.dat klopt niet qua verhouding,ik denk dat er daarom ook veel problemen zijn.omdat de hoogte niet past bij de massa............
een deel is volgens mij ook erfelijk bepaald.erfelijke aanleg...wil niet zeggen dat ze het ook krijgen,maar wel veel eerder dan paarden die minder erfelijke aanleg hebben......

soms is het beter om te zwijgen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 10:29

Door goede training kun je een hoop problemen voorkomen of nadien oplossen, dat ben ik met Tim eens, maar het feit blijft dat het huidige sportpaard behoorlijk snel ontstaan is uit voorheen landbouwpaarden.

De belasting van die dieren was totaal anders dan die van onze sportpaarden. Ten eerste werkten deze paarden vaak de hele dag, op voornamelijk zachte grond, hoefden geen slangevoltes, schouderbinnenwaarts en weet ik wat nog meer voor oefeningen uit te voeren. Het kwam meer op kracht en een werkwillig karakter uit. En toen ging men het paard moderniseren dm.v. volbloeden en de paarden op een andere manier gebruiken.

Daarbij komt dat door inbreng van bijv. volbloed, veel paarden te kleine voeten hebben in verhouding tot hun lichaam (ik zie veel paarden met een enorm lijf en voetjes die onder een flinke pony zouden passen, kan niet hè! Verward ), wat zeker problemen kan gaan geven. Hoeft niet, veel hangt af van de juiste training, maar de kwetsbaarheid blijft!

En dat is denk ik het probleem: de huidige paarden zijn nog niet helemaal goed toegerust voor hun werk, daarbij komt opfok en training. De gemiddelde leeftijd van een warmbloed in Ned. is zeven jaar... Verward

Als hij op zesjarige leeftijd nog geen Z loopt, istie waardeloos voor de handel!! Boos!

Dus het gaat vooral om kwetsbaarheid, maar door middel van de juiste training hoeft het geen problemen op te leveren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-08-31 10:30 ]</font>

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 12:38

Als hij op zesjarige leeftijd nog geen Z loopt, istie waardeloos voor de handel!!

Dat vind ik zo'n paardonvriendelijke mentaliteit.... Dat soort ruiters en paardenmensen, getsie, dat vind ik wel van die.... Frusty Boos!
Vaak zegt het veel over het talent van het paard, maar nog veel meer over de onkunde van de ruiter. Een knappe ruiter rijdt een paard niet zomaar naar de Z en ziet wel wat er komt, een echte ruiter doet aan paard-management, een echte ruiter zorgt dat het paard op 17 jarige leeftijd nog steeds in staat is Z te lopen. Paarden die zo jong al Z lopen, die paarden maken dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland op slecht 7 jaar (!!!!) uitkomt.... Recreatiepaarden worden immers met gemak 23....(ik noem maar een getal...)

Ik vind het zo jammer dat er een grote groep is die echt serieus denkt dat een 6-jarige waardeloos is als hij niet al Z met winstpunten heeft gelopen/gesprongen.... Hoe verander je zo'n denkbeeld? Verward

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:56

Dees, ik denk dat hier een taak is weggelegd voor juryleden en instructeurs! Of ze het doen.... ik vraag het me af!

Volgens mij is acht jaar vroeg genoeg voor Z, maar wie ben ik???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-08-31 12:58 ]</font>

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 13:02

Er is niet mis met een paard op 6 jarige leeftijd Z te laten lopen, als dat op een goede manier gebeurt, rekening houdend met wat het paard aankan.
Bonfire is toch een mooi bewijs daarvan. Die liep op 5 of 6 jaar ook Z en op 7 jaar Grand-Prix. En op 19 jarige leeftijd haalt hij nog een recordscore op de OS in Sydney. Dan denk ik toch niet dat dat te vroeg was?

Ik wil maar zeggen dat een paard dat wel aankan, maar dat het probleem meestal bij de africhter ligt die het NIET voldoende kan. Als je zo'n jong paard dan moet gaan forceren om toch maar op één twee drie in de Z te geraken, ja dan krijg je inderdaad WEL problemen. Daar ben ik het met jullie volkomen over eens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 13:54

Dat ben ik met je eens Tim, maar hoe vaak gaat het niet anders?? Een jong paard zo snel mogelijk klaarstomen om hem goed te kunnen verkopen? Zo'n dier krijgt slijtageverschijnselen, das niet zo vreemd.

Feit is dat pony's gewoon in verhouding beter in elkaar zitten, sterker zijn en zich vaak niet zo laten forceren als paarden... Ze zijn wat slimmer!
Een paard wat op vierjarige leeftijd al arthrose heeft... dat zal dan wel iets met opfok te maken hebben denk ik! Je hoort het tegenwoordig akelig veel en daar gaat dit topic over.

De kunst is om als ruiter goed met de (helaas) kwetsbare paarden om te gaan en niet iedereen is daar even goed in, ook al bedoelt hij of zij het nog zo goed. Wederom: goede instructie is zoooo belangrijk! (en dat geldt dus ook voor mij... ben niet zo'n handige ruiter helaas Boos! )

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 19:40

Ik ben het eigenlijk met iedereen wel een beetje eens.
Om paarden tegen te houden om op hun 6 a 7 al z te lopen zal moeten worden ingegrepen in de wedstrijden.
Men zal net als bij de endurance een leeftijd moeten vaststellen.
En waarom lopen paarden met 6 al Z of soms hoger?
Omdat men prestaties wil zien, die punten moeten er komen, er is zoveel drang dan met het paard vergeet. Vergeten dat zo'n dier zich moet aanpassen en moet volgroeien. We hebben geen geduld.
Er staan ook altijd trots in de advertentie 6 jaar EN Z DRESSUR!!. Volgens mij echt en Anky effect.
Ik hebwel eens een reactie gekregen omdat mijn fjord 3 jaar is waarom ik er nog niet op zit, zelf door een hoiefsmid(nee niet mijn eigen).
En als ik dan zeg dat hij wel 25 kan worden staan ze me maar raar aan te kijken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 00:46

Ik ben het helemaal eens met de opmerking dat we veel te veel verwachten van jonge paarden. Dan worden ze met drie jaar al elke dag een uur zwaar getraind en in de wedstrijden uitgebracht.

Helaas heb ik zo'n paard gekocht. Met 4 jaar sprong ze al 1.30 meter. En dan niet 1 sprongetje, nee gewoon een half uur na elkaar continu. En direct na de laatste sprong met een deken op stal. Dan heeft een paard dus met 6 jaar hoefkatrol fase 4. En volgens mij is dat niets anders dan slijtage. Alhoewel er natuurlijk paarden zullen zijn, die meer aanleg hebben voor slijtage dan anderen. Maar door goed trainen kan je daar denk ik minder of geen last van te hebben.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:44

Ik denk, naast alles wat al genoemd is, dat ook de verbeterde fototechnieken doen lijken dat het vaker voor kwam. Vroeger ( zo'n 20 -25 jaar terug) had bijna geen dierenarts fotoapparatuur en dan nog van slechtere kwaliteit, dus wist men niet goed wat men met kreupelheid aan moest. Nu heeft vrijwel iedere grote dieren praktijk goede kwaliteit fotoapparatuur enzo, dus wordt arthrose e.d. veel eerder vastgesteld. Vroeger werd er ook minder geld door mensen aan onderzoek besteed, was ie kreupel dan wachtte je een tijdje af, was het over dan gebruikte je het paard weer, was het niet over dan ging ie weg. Ook dat zal doen lijken alsof het nu vaker voorkomt. Wel denk ik dat het inderdaad door (op)fok, doorfokken naar lichtere type paarden, kleinere hoeven in verhouding tot het lijf e.d. meer voorkomt. Ook denk ik trouwens dat het paardenbestand in Nederland wel groter zal zijn dan vroeger. Al met al lijkt het vaker voor te komen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 13:24

jonge paarden op stal houden,zelf veulentjes op willen fokken,
daardoor krijgen heel veel paarden al vroeg beenproblemen.
ik ben echt een voorstander van inscharen.
zogauw ze bij mamma weg mogen lekker de klei op.
daar laten lopen tot ze 3 jaar zijn.
daarbij komt nog eens het feit dat de meerderheid veeeel te veeel vragen van een jong paard, hij moet met zn 5 al z lopen.
veel van jullie vragen wat een goed trainingsschema is voor een 3, 4 jarigen.
mijn mening is dat je geen trainingsschema moet maken voor een paard jonger dan 5 jaar.
die moeten gewoon een paar keer in de week gereden worden, gelongeerd en de rest lekker op de wei met soortgenoten/leeftijdsgenoten.
ik denk dat de mens zijn eigen paard verknalt, prestatie daar gaat het tegenwoordig alleen maar om.
bij ons op stal ook, een 4 jarige die m1 loopt, ok das knap maar hoe lang gaat zo'n paard dan nog mee??
een 5 jarige met de gallen op zn benen, tja waar ben je dan mee bezig??
nog een ding: het voeren.
9 van de 10 paarden worden te veel gevoerd.
veel mensen weten niet dat dit ook slecht is voor het paard.
hoefbevangen, tying up, en god weet wat nog meer ziektes ze van te veel voer krijgen.
maar ja ze moeten lekker in hun vel zitten.....
ik val hier niemand aan maar dit is gewoon mijn mening.
toedeledoki
gillian



_________________
**5 miljoen jaar geleden sloeg een naamloze aap een andere aap met een scherpe steen de schedel in.
De mens was geboren.**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gillian op 2001-09-01 13:34 ]</font>

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:34

Ik denk dat het voor een deel toch wel met erfelijkheid te maken heeft.
Mijn vorige paard is nl. echt goed opgefokt en absoluut niet te jong ingereden of overbelast.
Toch heb ik hem op 4-jarige leeftijd al weg moeten brengen wegens arthrose.
Hij had een paar voeten waar iedere hoefsmid van kwijlde maar toch ..... artrose in het hoefgewricht. 't hoeft dus ook niets te zeggen hoe de voeten van een paard eruit zien.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:56

Je zult altijd kneusjes houden dat is gewoon zo.
En het is pech als jij zo'n beestje treft.
Maar ik wil nog even zeggen dat het wel ontzettend opvalt dat die kwpn ers vaak wat mankeren, ik ben zelden een kwpn paard tegen gekomen wat niks mankeerde.
Het heeft toch zeker met het fokken te maken. Daarom ben ik heel bang dat de wat zwaardere rassen(fries, haflinger, misschien de fjord) straks ook die kant opgaan omdat men steeds rijtypischer wil fokken. Het zou erg zonde zijn als er straks zoveel paarden lopen die de 10 jaar niet zullen halen alleen vanwege het verkeerde fokken.
dan ben ik het nog zeker eens met Gillian over het voeren, de paarden zijn te vet.
En waarom? omdat de jury een goed gevuld paard wil zien.
Balletje rond.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:58

ja inderdaad, een groot gedeelte is erfelijk.
hoelang zijn we nl al bezig om onze paarden te overbelasten op jonge leeftijd ed??!!
het is er gewoon ingefokt op een gegeven moment.
iedereen fokt maar raak met hun merries zonder er bij na te denken of dat de merrie wel geschikt is om mee te fokken.
als ik zou gaan fokken zou ik de merries ook (rongelogisch) laten onderzoeken op erfelijke gebreken.
de hengsten worden tegenwoordig zo goed in de gaten gehouden, waarom de merries dan niet??
die zijn net zo belangrijk als de ggk dekhengsten.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:20

Citaat:
als ik zou gaan fokken zou ik de merries ook (rongelogisch) laten onderzoeken op erfelijke gebreken.
de hengsten worden tegenwoordig zo goed in de gaten gehouden, waarom de merries dan niet??

Was het maar zo eenvoudig. Tot nog toe is er van geen enkel beenprobleem geweten dat het erfelijk is. Ook hebben röntgenfoto's weinig voorspellende waarde. Dus daar kom je niet verder mee.

Lees maar eens het volgende artikel :
Rammelend wetenschappelijk onderzoek maakt van dure paarden slachtvee. Dreigend tumult over de gevolgen van een gebrekkig botje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anne77, FjeLOVER, Kirsha, Little_Gift, SentiBot en 115 bezoekers