Western Praktijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:36

ElCid schreef:
Ik heb het verhaal ook gehoord en het Hypp verhaal lijkt hier toch echt gebruikt te worden om te voorkomen dat men denkt dat het door de training zou komen. Het gaat hier , waarschijnlijk niet om Hypp, dan waren er al eerder ziekteverschijnselen waargenomen.


Hoeft niet. Paarden kunnen ineens dood neervallen zonder dat er ooit eerder 'verschijnselen' geweest zijn.
Goede autopsie zou klaarheid moeten kunnen brengen inzake HYPP c.q. andere zaken aan het licht brengen.


10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:39

Uit het voorwoord van "De Quarter" Nr. 3/Mei-Juni 2003
"Quote:
Ook Ve-Ca Quarter Horses werd onplezierig geconfronteerd met de plotselinge dood van de onlangs aangekochte hengst Mr. Docolee Offenbach. Hoewel naar de doodsoorzaqak nog steeds medisch onderzoek gaande is, is menselijk falen in deze door de wetenschap inmiddels uitgesloten.
Unquote".

Zit m.e. absoluut geen Impressive bloed in, dus HYPP is met redelijke zekerheid uit te sluiten, om maar eens een officiele term te gebruiken.

SM, ik denk dat dit stukje wordt bedoeld. Maar daar staat dus in dat menselijk falen uitgesloten is.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:48

Tja, in hoeverre is menselijk falen in dit geval te toetsen?

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:52

Uitdroging, overmatige belasting etc. zijn allemaal in een autopsie terug te vinden. Net als hartkwalen, hartaanvallen en hartfalen.
Zo is ook HYPP(achtige verschijnselen) aantoonbaar.

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:56

Bedankt voor de quote.
Dance schreef:
Zit m.e. absoluut geen Impressive bloed in, dus HYPP is met redelijke zekerheid uit te sluiten, om maar eens een officiele term te gebruiken..

Is deze hengst Parentage Verified Cool
Was Impressive de enige bij wie een HYPP-vorm tot uiting is gekomen Schijnheilig
De huidige HYPP-test is helemaal genetisch op Impressive terug te leiden. Mocht er een 2e vorm bestaan zal het uit de huidige test niet blijken.

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:23

Misschien handig om het van de eigenaar zelf te horen in plaats van meerdere malen de reactie te plaatsen dat het paard is doodgereden!
Iedereen heeft weer een andere versie gehoord, en niemand weet er het fijne van. Plaats dan niet zo'n berichten op het net. Niet echt leuk voor die trainer. Het lijkt me een vriendelijker manier als men feiten plaatst en niet wat men van "getuigen"gehoord heeft. zo kunnen we deze site iederen dag wel volkrijgen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:33

Ik weet niet over welke trainer dit gaat, hoef het op zich ook niet te weten (maar ben wel benieuwd), maar ik ben van mening dat we het echte verhaal er achter moeten horen, net zoals mehlika al stelt. Ik weet door mijn beroep hoe ontzettend snel een verhaal de ronde gaat en dat het menselijk is dat het verhaal gedurende de tijd dat het verteld wordt, steeds meer aangedikt wordt. Ik weet niet wat het ware verhaal is, misschien dat er wel niemand is die het exacte voorval kan vertellen, maar ik denk dat dat wel noodzakelijk is voordat je er over kunt oordelen. Ik kan mijn mening er daarom ook niet over geven: ik weet niet wat er werkelijk gebeurd is...


10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:35

Sugarmiss"]
Bedankt voor de quote.
[quote="Dance schreef:
Zit m.e. absoluut geen Impressive bloed in, dus HYPP is met redelijke zekerheid uit te sluiten, om maar eens een officiele term te gebruiken..

Is deze hengst Parentage Verified Cool
Was Impressive de enige bij wie een HYPP-vorm tot uiting is gekomen Schijnheilig
De huidige HYPP-test is helemaal genetisch op Impressive terug te leiden. Mocht er een 2e vorm bestaan zal het uit de huidige test niet blijken.
[/quote]

Of deze hengst parentage verified was zou ik nu echt niet weten, IK zou ook niet weten of het nodig was, als hengst en merrie bij de dekking bekend waren en uit te sluiten is, dat er nog wat gebeurd kan zijn is PV niet nodig.

Impressive is de tot nu toe enige hengst die als drager bekend is, Ik schreef dus ook 'met redelijke zekerheid' de officiele ambtelijke term. Niks is 100% zeker op deze wereld. Maar dit defecte gen of een mutant is nog niet bij een ander paard dat niet verwandt is aan Impressive is, ontdekt. Zoveel bekend loopt het onderzoek hier naar nog steeds door. Wat interessant zou zijn te onderzoeken of het bestaande defecte gen in de nakomelingen gemuteerd is en of het dan nog detecteerd kan worden.

Ik hoop alleen dat dit nu weer niet voert tot de een of andere onzalige HYPP discusssie die niet op onderzoeksgegevens is gestoeld maar op gissingen en wat men gehoord heeft.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

shira
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:39

Slapen Slapen Boos! Boos!
Heb je de klok weer horen luiden en je weet niet waar de klepel hangt?
Zoek eerst uit hoe het zit, voordat je weer iets plaatst.

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:47

Bedoel je iemand in het bijzonder??
Maar als jij het weet mag je het ook zeggen natuurlijk Lachen

shira
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:50

Nee maar al dat gespeculeer daar wordt je toch niet goed van, bel of mail de desbetreffende persoon(en) dan weet je hoe het zit.

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:54

En wie zegt jou dat ik dat niet doe Verward en wie zegt dat die een eerlijk antwoord geven. Cool
Verhalen hebben meestal 2 kanten, zeker als er meerdere mensen bij betrokken zijn.
Als jij een bepaalde kant uit eerste hand kunt vertellen graag... Schijnheilig

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:59

Anders inderdaad welterusten! Dromen

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:02

Na het nog eens goed doorlezen van alle berichten in het topic 'Western praktijken', moet ik op een eerdere uitspraak terug komen:
GoedVetMan"]
Bokt is nou niet direct het meest betrouwbare medium.
Er bestaat nog zoiets als fatsoen, en dat moet je begrijpen!
[/quote]

[quote="Sugarmiss"]
[quote="GoedVetMan schreef:
Bokt is nou niet direct het meest betrouwbare medium!


Pardon.... Verward
[/quote]

Conclusie pathaloog anatoom: Het gevonden kaliumgehalte in het oogvocht gemeten is verhoogd. Deze verhoogde Kaliumwaarde houdt, in elk geval deels, verband met het post mortem interval en zou daarnaast, gezien anamnese en negatief verlopen sectie kunnen passen in het ziekte beeld HYPP.

Deze conclusie heb ik geverifieerd met een achttal, er niet bij betrokken zijnde, dierenartsen. Zes daarvan onderschrijven de mening van de pathaloog anatoom. Twee daarvan twijfelen en houden het eventueel op tying up (maandagmorgenziekte).

Het onderzoek wordt voort gezet met een aantal van deze betrokken dierenartsen, de genoemde patholoog en het Van Haeringen-instituut te Wageningen.
Na uitvoerig overleg met deze betrokken mensen is mij geadviseerd om dit onderzoek te laten plaats vinden nadat de verzekering heeft uit betaald.

Tot die tijd hebben wij besloten om geen ruchtbaarheid aan deze zaak te geven. Deze zaak, die binnen ons gezin heel veel verdriet te weeg heeft gebracht.
Dit heb ik gevraagd aan mensen die wat dichter bij ons staan, waar ook diverse Bokkers onder zijn. Ik heb aan al deze mensen duidelijke proberen te motiveren dat het tot op de bodem uit gezocht zal worden wat de doodsoorzaak is van Mr Docolee Offenbach.
Ik heb zelfs aan gegeven het te incasseren verzekeringsgeld voor het onderzoek te willen gebruiken. Omdat we het paard alleen verzekerd hadden omdat er in de tijd dat wij hem kochten, twee dure paarden gestolen waren in Nederland.

Vroegtijdige conclusies over de definitieve doodsoorzaak van dit paard door bepaalde 'deskundigen' op dit forum, zouden er voor kunnen zorgen dat het ons niet lukt wat ons door de eerder genoemde deskundigen geadviseerd is.

Ons verzoek is dan ook aan de moderator deze topic te sluiten. Onze medebokkers verzoek ik een beetje respect te tonen voor ons besluit, want de waarheid zal aan het licht komen.
Als de uitslag blijkt te zijn wat door de meesten Bokkers gesuggereerd wordt, dan zal dat het einde zijn van mijn drijfveer om door te gaan met deze mooie sport. Want uiteindelijk ben ik degene geweest die de keuze heeft gemaakt, om mijn paard daar te laten trainen.
Dus pas op met wat je roept of schrijft dat zou wel eens als laster kunnen worden geintepreteerd. Zie ons zwijgen over deze trieste zaak maar niet als een radiostilte.

Met vriendelijke groet,
Peter Vet
Ve-Ca Quarterhorses

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:20

Bedankt voor je toch nog uitgebreide uitleg.
Bij deze een slotje.
Als wij dit
Citaat:
want de waarheid zal aan het licht komen.
ooit nog eens horen, wil ik bij deze de voortgang niet in de weg staan c.q. belemmeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 47 bezoekers