opereren of niet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 17:22

Zoals je misschien wel gelezen bij verslag van de dag, onder volgens mij gaat het niet geod met Nevada. Gaat het ook niet zo goed, hier de eractie van Utrecht!
Ik kom net terug van Utrecht enheb net gegeten ik heb Nevada ff in de bak gezet. De artsen hebben gezet dat ze vermoeden dat haar kreupelheid komt omdat ze een verkeerde afzet heeft gemaakt o.i.d. met opstaan, steigeren of wat dan ook er is een botje gescheurd wat niet meer wil genezen. Ze hebben nu weer foto's genomen en morgen krijg ik de uitslag (spoed) waarschijnlijk kan dit alleen door een operatie verholpen worden maar de kans dat ze dan geneest is minimaa. Haar been is dan zo zwak en broos geworden dat ze een kans van bijna 10% geven dat ze hier goed, gezond, zonder pijn uit komt. Dus eigenlijk heel klein!!! IK kan nu 3 dingen doen haar in laten slapen, laten leven en geen operatie of opereren. , bij de 2e heeft ze ongeloofelijk veel pijn met als gevolg pijnstillers, (zware), maar dat werkt op een gegeven moment ook niet meer. Ik kan haar dus laten opereren en ik zou het gelijk doen als die kans niet zo kein was. Nu heeft ze nog niet zoveel pijn, maar morgen kan het al veel erger zijn.
Huilen Wat zouden jullie doen?????

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-29 23:42 ]</font>


ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:36

Ik zou denk ik toch voor de operatie gaan. De kans mag dan klein zijn, hij is er wel. Als het niet lukt kan je altijd nog voor optie 2 en 1 kiezen, ook al ben ik tegen het eindeloos rekken van een dierenleven, zolang je haar een kans moet geven, en/of haar nog een plezierige pijloze tijd kan geven zou ik daarvoor gaan.

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 18:29

ik zou eerst operatie broberen als dat niet lukt zou ik voor het inslapen kiezen.
het is niet dier vriendelijk om nevada te laten lijden
veel sterkte er mee

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:31

ik zou de operatie poberen...
succes ermee en volg je hartje..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:44

Ik zou sowieso naar een andere kliniek gaan voor een second opinion...ik heb de latste tijd namelijk van goede vriendinnen alleen maar hele slechte ervaringen over Utrecht gehoord wat betreft kreupelheidsproblemen...tuurlijk zullen ze niet helemaal gek zijn maar door allerlei toestanden met mijn vroegere bijrijdpaard ben ik mijn vertrouwen in Utrecht helaas kwijt op dit gebied...ik zou voor een second opinion naar Bodegraven gaan en uit de 3 opties die je nu hebt zou ik geloof ik wel voor opereren kiezen...succes!!! Laten leven met pijn zou ik overigens geen optie vinden, hoe moeilijk dat ook is... Huilen Maar voor je tot operern oid mocht besluiten...Bodegraven misschien toch geen slecht idee...

Naomi_Youri

Berichten: 470
Geregistreerd: 04-08-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:49

hoi hoi hoi
ik zou ook voor de operatie kiezen sterkte

Goodbye's the saddest word I'll ever hear

Wjerdo mis je

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:57

Me too!!! Ik ga ook voor de operatie. Ik zou er alles voor over hebben en alles doen, als mijn paardje maar beter zou worden, ook al is de kans klein! Er is een kans, en ik denk dat je het moet proberen. Laten lijden is geen optie. Heel veel sterkte hiermee en succes met je keuze!!! Liefs Iloon

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:58

Jullie kiezen allemaal voor de operatie maar hebben jullie er wel eens aan gedacht of ze dat wel kan betalen?
Dit is natuurlijk best wel moeilijk. Optie 2 zou ik persoonlijk niet doen als het paard dag in dag uit pijn heeft en onder de pijnstillers moet lopen.
Een second opinion is nooit weg natuurlijk.
Als je geld genoeg hebt dan is het mogenlijk om te opereren, maar je moet het zelf wel zien zitten natuurlijk. Een herstel gaat lang duren en misschien moet je na enige hoop toch opgeven.
In laten slapen is misschien wel beter voor het dier, het heeft dan geen lijdens weg meer en is financieel voor jou misschien beter.
Klinkt misschien hard maar in dit sort situaties moet je gewoon goed nadenken en voor en tegens op een rijtje zetten.
Veel succes en sterkte ermee en denk vooral aan je paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:05

Ze zegt dat ze het zo zou laten doen als ze wist dat de kans op herstel groot was...dus ik denk dat het geld dan niet het probleem hoeft te zijn...sta ik sowieso niet zo bij stil omdat ik mijn paardje overal voor verzekerd heb... Schijnheilig Vandaar...maar ik moet me idd wel aansluiten bij Cowgirl...ik zou voor de operatie kiezen als ik wist dat dat niet een enorme, lange lijdensweg zou hoeven worden...hoe lang zou er staan voor eventuele genezing???

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 20:54

Geld is geen probleem, niet dat super rijk ben omdat ik stallen in mijn achtertuin heb enz een bak tja..... maar ik werk er hard voor en mijn vriend werkt ook. Ik heb een paar jaar geleden een erfenis gehad en daar heb ik nogn ooit wat meegedaan (een oude tante was helemaal weg van paarden en had het volste vertrouwen in mij maar ik moest dat geld wel voor de paarden gebruiken... ze zei ooit: als er ooit wat gebeurt en je heb het geld niet gebruik mijn geld!!! De eerste keer dat ik een beker oid won heb ik hem aan haar opgedragen, hij staat nu nog in de kamer met haar foto, 92 is ze geworden!!)

Maar goed, het is zo moeilijk om te kiezen hoe graag ik het ook wil die operatie ik moet ook in belang van Nevada denken!, Ik weet dat ze sterk genoeg is om het te halen, en ik voel me ook verplicht om haar nog een kans te geven anders was ze allang dood geweest (ik zal neit vertellen hoe ik haar vond ik Spanje, als je enig idee heb hoe het er daar aan toe gaat met de paarden.... dan is dit 3x zo erg geweest)! Ik heb er ook lang met een vriendin over gepraat vanavond en ik ga in ieder geval naar Bodegraven voor een second opinion en ik denk dan voor de operatie en dan zien we wel...... ik weet voor 100% dat ze nog neit dood wil dus geef ik haar nogmaals een kans, ik blijf haar kansen geven tot het niet meer gaat! Ik zla binnenkort een foto van haar hier neeer zetten zodat je kan zien over wie het gaat!!!! Verdrietig

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:09

Heel blij om te horen dat het financieel geen probleem is, dat is tenminste vaak probleem één... Maar fijn dat je toch die second opinion doet, heel verstandig!!! En ga voor die operatie!!! Probeer alles wat je kunt voor je paardje. En idd, ben heel benieuwd naar Nevada, snel een foto dus. Ik leef met je mee, laat weten wat er gebeurd hè???? Heel veel sterkte!!! Iloon

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 23:43

Ik denk dat je zelf tijd nodig hebt om mentaal naar de juiste beslissing toe te groeien. Het zal je niet meevallen het juiste te doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 07:52

Dit was mijn reaktie op je andere bericht:

mmhh moeilijk hoor. Ze is natuurlijk je beste maatje maar je wilt ook het beste voor haar. Wat heb je nog aan haar als ze de hele dag op medicijnen moet leven heeft haar leven dan nog waarde voor haar.
Vooral omdat ze pas 5 jaar is zit jij dus met de rest van haar leven met dit paard wat dus rustig moet blijven toch niet eerlijk eigenlijk?
Zelf zou ik haar een spuitje laten geven het is hard maar hetis niet leuk om haar met pijn te zien. Ik denk ook dat het voor jullie beide beter is.

Vraagje: is ze nog geschrikt voor de fokkery?

Heeel veel succes morgen praat veel met de DA's daar vraag hun de oren van hun hoofd als het moet.
Succes met deze zware beslissing ik woon/werk in Utrecht dus als je nog wat kwijt moet stuur me dan maar een PB.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 08:14

De prognose van de operatie is niet goed genoeg. Als je er niet meer voor dit paard uit kunt halen, zul je haar los moeten laten. En dat is k*t, dat weet ik maar al te goed. Maar het is heel goed dat je naar Bodegraven gaat voor second opinion, dat zou ik zelf ook doen. Ik hoop dat ze daar een betere oplossing hebben en betere vooruitzichten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 08:30

Ik zou elke kans die er misschien is aanpakken, ook al is de kans klein. Maar ja, zo zit ik in elkaar. En als het niet meer gaat, weet je in ieder geval dat je er alles aan hebt gedaan.

En inderdaad die second opinion, zou ik zeker doen.

Heel veel sterkte...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 12:53

Hallo lieve mensen....

ik kom heir misschien 2 weken en nu wordt ik eht super opgevangen!!! Ben ik echt heel blij mee!!! Gelukkig werkt mijn veearts ook super mee, hij heefft een afspraak voor mij in Bodegraven geregeld en daar ben ik dus vanochtend geweest! Ze vertelden mij dat de slaagingskans de operatie heel klein is, maar ze verwachten wel dat als Nevada er goed doorheen komt (als ze onder het mes gaat) dat ze nooit meer regelmatig zal lopen en over de pijn kunnen ze niet veel zeggen, ik zelf denk dat ze ongeloofelijk veel pijn, ze eet niet goed, is lusteloos, staat als ze los in de bak is maar duf voorzich uite tekijken! Het gaat dus echt neit gooed met haar!!! Maar er zal altijd een klein beetje pijn achterblijven met haar been, als ze stil staat valt het wel mee, maar zdra ze gaat lopen wordt de druk op het been groot en dan kkan het van weinig pijn tot onzeggelijk veel pijn doen! Ze adviseren mij daar om toch te kiezen tussen inslapen en opereren. Het beste voor het dier (zeeggen hun) is inslapen!!! Maar ik weet dat Nevada sterk genoeg is om er doorheen tekomen, amar ik wil haar neit meer laten lijden dan ze al doet en heeft gedaan!!! Ik ga er nog eens goed over nadenken en jullie horen het nog wel. Ik ganu verder met mijn andere paarden!!!!

Groetjes Verdrietig

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:18

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:46

Het spijt me voor je dat ze niet met een betere optie konden komen. Ik krijg de indruk dat je zelf wel weet wat je te doen staat. Ik denk dat je nog even de tijd zult moeten nemen om het te accepteren. Ik heb dat ook ooit gemoeten bij een paard. Ik heb achteraf nooit spijt gehad van die beslissing die ik toen genomen heb. Heb alleen spijt gehad van zijn ziekte.... Maar oliebol happens nu eenmaal. Ook met paarden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:02

Wat lijkt me dat erg, om zo'n beslissing te moeten nemen... Huilen

Je kunt een operatie proberen en als dan toch blijkt dat ze nadien pijn houdt, kun je altijd nog beslissen om het dier in te laten slapen. Je weet dan dat je in ieder geval alles geprobeerd hebt.

Moeilijk hoor, ik wens je veel sterkte met het nemen van een beslissing...

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:06

Wat je ook kiest: zorg dat je er helemaal achter staat. het is erg fijn dat je een vriend hebt, helemaal als die je kan helpen bij de keuze. Maar ben jij er nog niet aan toen om je paardje in te laten slapen, doe het dan nog niet, achteraf zit je vaak van "had ik maar...." .
heel veel sterkte met het maken van zo'n verschrikkelijk moeilijke beslissing!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:57

Nou Riette, ik ben er met al mijn dieren nog nooit zo makkelijk van af gekomen. Ik moest iedere keer zo'n rot beslissing nemen. Heb een hond moeten laten inslapen en ook een jong paard naar de slacht moeten brengen. Ik ken dat niet, dat een dier rustig inslaapt. Ik moet altijd beslissen wat het beste is. En daar kun je niet aan wennen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:09

Maar ik denk ook niet dat je te lang moet wachten met een beslissing.
Dan wordt het steeds moeilijker.
Ik denk dat ik zelf voor inslapen zou kiezen.
Toch wel omdat het financieel best kostbaar wordt en de kans toch maar 10% is en hij daarna toch niet goed meer zal lopen en dus ook onbruikbaar.
En om een 5 jarige nou met pensioen te doen..
Fokken zou ik ook niet doen er komt toch weer extra gewicht bij en stel dat het paard tijdens de dracht een terug slag krijgt, kan dan misschien niet aan de pijnstillers vanwege het veulen.

Dit zou dus mijn persoonlijke keuze zijn he.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:40

Ontzettend veel succes ermee en gelukkig vecht je door! net als je paardje! succes!!!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:43

Nee, ik kan niet zeggen dat het moeilijker wordt naarmate je langer wacht. Het is namelijk al zo moeilijk, moeilijker kan het gewoon niet worden. Vaak groei je dan juist beter naar die beslissing toe. Acceptatie proces.....

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 18:14

ja ik moet er gewoon hele rustig over nadenken over wat het beste is voor mijn paard. Ik wil haar gerust nog eenkans geven, maar dan wil ik haar geen pijn meer doen, ze heeft al genoeg geleden! Op dit moment denk ik aan opereren, maar gisteren was het in evenwicht en straks dnek ik aan inslapen! Ik ben al met mijn vriend aan het overleggen, niet dat hij er veel verstand van heeft. Nevada liep net nog super mankt! ik heb het been onderzocht en er komen allemaal vreemde bultjes, de artsen in Utrecht zeiden ookal zoiets! dat dat voorkon komen, het zijn soort abscessen, maar neit schadelijk maar die vergroten de druk op het been waardoor ze nog slechter loopt! Morgen kunnen die bultjes weg zijn, dat is heel wisselvallig. Maar ik ga er nog ff rustig over denken!!! Verdrietig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers