Is endurance een minderwaardige sport?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:18

Ik ken endurance alleen van wat ik ervan gelezen heb en wat ik ervan hier op bokt meekrijg..............Ik heb er wel bewondering voor. Ga het maar eens doen...............Fasel heeft me beloofd een keer af te matten.....


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:43

In mijn profiel staat een quote uit een wetenschappelijk boek over de vergelijking tussen endurance rijden en marathon lopen. Ben alleen niet zo gelukkig met de term 'racing' die in die quote wordt gebruikt, maar vooruit. Een race is het namelijk zeker niet, maar dat geldt ook voor marathonlopen door mensen: je moet je energie en krachten efficiënt verdelen om goed te finishen. Goed (lees: gezond) over de eindstreep komen is het belangrijkst, daarnaast een snelle tijd neerzetten is alleen maar erg mooi meegenomen.

Persoonlijk vind ik het erg positief als mensen in klasse 1 (al) serieus met hun sport bezig zijn. Zij zijn als ze verder komen (verbeteren klasse 1, overgang naar 2 en misschien hoger) in het voordeel ten opzichte van de mensen die klasse 1 blijven zien als 'een leuke lange buitenrit'. Vergelijk het met de B en L bij het springen: als je het daar al niet serieus aanpakt, zal het IMO in de hogere klassen ook niet echt wat worden (of het duurt iig langer). Een goede voorbereiding begint IMO bij de basis. En mijn ervaring is ook dat 'hogere' ruiters vaak vergeten dat zij zelf ook bij de basis zijn begonnen - met alles wat daarbij hoort.

Daarbij lijkt het me voor beginnende enduranceruiters ook niet echt motiverend om steeds te horen te krijgen: 'Wat jij doet stelt niets voor, klasse 3 en 4 is pas het echte werk!'. Doet me een beetje denken aan toen ik zelf vroeger op het VWO zat en er klasgenoten waren die neerkeken op mensen van de Mavo, 'want die doen 'maar' Mavo'. Dat motiveert IMO ook niet, ieder doet zijn best op zijn eigen niveau.

En ik moet eerlijk bekennen dat ik in klasse 1 en 2 aan één groom wel genoeg heb, maar ik heb nu eenmaal geen groom die èn een E-rijbewijs heeft èn eigenaar van het paard is (dus mee wil) èn ook nog tegelijkertijd een camera kan hanteren. Dus ja, dan heb ik er twee of drie bij me. Vind ik alleen maar gezellig! *LOL*
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-06-03 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:56

Serieus bezig zijn wil nog niet zeggen dat je gelijk maar alle toeters en bellen aan moet schaffen. Eerst maar eens kijken of het echt wat voor je is.
Wij rijden met gewone zadels (vzh en spring) en hebben nu halsterhoofdstellen sinds een jaar voor beide paarden. Daarvoor reden we met een gewoon leren hoofdstel. Ik heb gewoon chaps aan, met een doodnormale rijbroek, ik heb een endurance helm, maar als het koud is zet ik m'n horka op.
Sinds een jaar trainen we intensief met hartslagmeters etc, maar de laatste tijd laten we ze ook gewoon thuis. Het moet namelijk ook zónder kunnen. Ik heb wel vanaf het begin af aan een fannypack (heuptasje met 2 bidonhouders), maar verder? Ik geloof niet dat ik ooit een 'endurancerijbroek' aan ga schaffen, mijn Goldendress zit veels te lekker. Apart zadel? Waarom zou ik? Tsja, misschien tegen de tijd dat ik lood mee moet, maar daar verzin ik dan wel weer wat op.
Oh ja, sinds deze lente hebben we flex-ride beugels (gesloten voorkant), dat kom je buiten de endurance sport niet tegen geloof ik.
Begrijp me niet verkeerd, maar serieus en goede basis zit hem NIET in de uitrusting. Dat zit hem in je training, je paard (talent) en in jezelf (talent en doorzettingsvermogen), dan maakt het echt niet uit of je als dressuurmiep opgedoft op je paard zit of met gewone rubber laarzen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:58

Maar ik rijd wel het liefst zo comfortabel mogelijk, of dat nou 15 km is of 50. En als ik tegen hulpmiddelen aanloop die het mij zo comfortabel mogelijk maken (een fijne rijbroek, een minder hard zadel, prettig zittende beugels), dan mag ik toch zelf weten of ik die aanschaf? Ook al zou ik niet eens endurance rijden, dan nog zit ik het liefst zo comfortabel mogelijk in het zadel. Als een ander dat ziet als 'professionele uitrusting terwijl het rijden (nog) niets voorstelt', dan zegt dat IMO meer over de ander dan over mijzelf.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:05

Dat zeg ik ook niet Knipoog
Als je net een paard koopt en je koopt die voor de endurance en je moet je hele uitrusting nog bij elkaar sprokkelen dan ben je wel gek als je eerst een dressurzadel en leren laarzen koopt. Doe het dan gelijk goed!
Maar het is in alle takken van paardensport zo (valt mij op) dat zodra je er een ander bit in hangt of een ander zadel dat je dan opeens goed kunt rijden? Nou, dat zegt mij dus even helemaal niets. Eerst zien dan geloven en wat voor de een wel goed is, is voor de ander niet te doen. Zo is het gewoon niet goed als mijn zusje op een breed zadel gaat rijden, dus heeft ze een klein springzadeltje. Is ze dan nu springruiter? Nee, dat geloof ik niet (al springen ze aardig hoor, zij en haar sportpony).
Een toppaard maakt jou nog geen topruiter en een bepaalde uitrusting maakt je ook nog geen endurance, spring of dressuurruiter.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:08

Dat laatste ben ik met je eens Laui, maar een dressuurruiter die wat fanatieker wil gaan springen koopt er vaak ook een ander zadel bij puur voor het gemak en niet omdat-ie nu ineens (een goede) springruiter is of pretendeert dat te zijn. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:15

Karin schreef:
Dat laatste ben ik met je eens Laui, maar een dressuurruiter die wat fanatieker wil gaan springen koopt er vaak ook een ander zadel bij puur voor het gemak en niet omdat-ie nu ineens (een goede) springruiter is of pretendeert dat te zijn. Knipoog
Los van de overige opmerkingen;
Ik zie mijzelf niet als dressuur òf spring ruiter, maar ik heb wel beide zadels. In de hogere dressuurklasses worden springzadels niet gewaardeerd aangezien die o.a. de schoudervrijheid belemmeren. Maar springen met een dressuurzadel is echt niet te doen.
Geen gemak dus, pure noodzaak.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:18

Zo doen ze vaak wel, ik zeg niet dat Endurance ruiters dat ook doen, maar veel doen het wel omdat ze dan meer het gevoel hebben dat ze 'opeens' een goede springruiter zijn... Dat vind ik jammer.
En wat Laui zegt: Het zit 'm niet in de uitrusting
Mijn vader zegt: '20% is materiaal en 80% is training. Mensen beginnen over afstammingen enzo, maar met materiaal bedoel ik ook: Afstamming en aanleg. Het geduld en de opbouw is veel belangrijker. Aanvankelijk is het soort training veel belangrijker dan het soort paard om te beginnen'
Later als je echt aan de top rijd is de uitrusting natuurlijk ook wel belangrijk, maar dat is de puntjes op de i zetten.
Laatst bijgewerkt door Guinni op 30-06-03 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:20

Wat ik bedoel is: springen met een springzadel is in meerdere opzichten prettiger voor zowel jezelf als voor het paard dan springen met een dressuurzadel. Ik noem het gemak, jij noemt het noodzaak, maar ik denk dat we het vanuit hetzelfde oogpunt bekijken.

En wat die uitrusting betreft: een specifieke uitrusting is uiteraard geen garantie voor resultaat, maar kan er wel aan bijdragen. Als ik voor mijn hobby in het bos over heuveltjes wil gaan fietsen, dan doe ik dat - voornamelijk voor het comfort - ook liever met een mountainbike dan met een stadsfietsje. Waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken? *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:33

Heh, ik heb aardig wat van m'n uitrusting afstands/endurance gericht, en ik rijd niet eens endurance. Maar dingen als EZ-ride beugels zijn gewoon heerlijk als ik een flinke bosrit wil maken zonder kramp, ik heb een endurance zadel omdat ik geen licht&kort westernzadel kon vinden, en na een uur of 4 in het zadel realiseer je je ook dat dat schapenvachtje helemaal geen overbodige luxe is... Vind ik het stoer staan? In tegendeel, die beugels staan lomp as can be. Maar comfortabel is het wel, en daar gaat het me om.


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:35

Je wilt niet weten hoe veel commentaar ik krijg op mijn 'lelijke' FlexRide-beugels. Omdat ze zo fijn zitten, gebruik ik ze ook bij het dressuurrijden (en nu met mijn brakke voet zijn ze helemaal ideaal). Maar dat commentaar boeit me eigenlijk vrij weinig: als IK er maar lekker mee rijd, ze zijn me hun prijs al dubbel en dwars waard geweest! Lachen

Aan de andere kant hebben er ook al verschillende mensen serieus geïnteresseerd gevraagd waar ik ze heb gekocht. Prijs is voor hen geen probleem, hoor ik dan steeds. Maar ja, 'het staat toch wel apart aan een gewoon zadel hè?' *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:43

Ik was bang dat de Flex-ride beugels mijn (niet onaanzienlijke Haha!) gewicht niet zouden houden. Ik las ergens dat ze voor 'lichte tot middelgewicht ruiters' waren. Dus heb ik EZ-ride beugels, die zijn ook lekker breed en ze veren fijn.

Heb je ze bij Goedhart vandaan? Daar wil ik nog een keer heen om een helm te kopen, ik heb er 1 nodig maar wil niet z'n cocosnoot-cap... (en ik wil graag een groene Knipoog)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:50

Klopt, ik heb ze bij Goedhart gekocht. Lekker dichtbij. Lachen

Laui en Guinni, ik begrijp ergens wel wat jullie bedoelen. Ik ken ook mensen die bijv. dure skates kopen en er grootse plannen mee hebben terwijl ze nog nooit eerder op wieltjes hebben gestaan. Zonde als het om wat voor reden dan ook tegenvalt, huur of leen zulke dingen eerst een paar keer om te kijken of het wat voor je is. Althans zo denk ik er over, maar aan de andere kant kun je natuurlijk niet in het hoofd (en in de portemonnee) van een ander kijken.

Ik heb mijn eerste enduranceritten ook met 'standaard' tuig en kleding gereden, maar ondertussen heb ik iedere rit wel iets nieuws of anders geprobeerd. Al doende leert men, en al doende vindt men ook uit wat het meest comfortabel is. Hierboven schreef ik al: 'Ook al zou ik niet eens endurance rijden, dan nog zit ik het liefst zo comfortabel mogelijk in het zadel' en dat is eigenlijk precies wat Arwen ook schrijft.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:24

Dat is wel wat ik ermee bedoel, ook bedoel ik dus de mensen die dan meteen denken dat ze als ze maar een Podium hebben, een Endurance rijbroek en flexride beugels dat ze dan 'opeens' endurance kunnen rijden...
Maar je kunt de Flexride beugels in Engeland of de VS direct bestellen, dan worden ze thuisgestuurd en als je een beetje zoekt kan je ze veel goedkoper kopen.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:42

Grappige discussie. Endurance is zeker een waardige discipline. Grappig dat er veel naar de uitrusting wordt gerefereerd en geen eens naar rassen. Ik rij nu al een aantal jaren endurance en heb ook wel gemerkt dat er de laatse jaren een verandering is in spullen waar men mee rijdt. Ik lees ook vaak, ik zoek een endurance zadel. Maar tja wat is dat. Yvonne van de velde heeft ook ooit een 160 km op een dressuur zadel gereden. Ik rij zelf met engelse zadels. Bevallen mij prima. Heb ook flex ride beugels en halsterhoofdstellen. Maar daarmee ben ik echt niet meteen een goede ruiter. Nee het is meer voor de handigheid en mijn comfort.

Zoals ik ook bij Laui lees, veel trainen. Ik ga nu met Uck (fjord) a.s. zaterdag meedoen aan de fasna trail. Zijn eerste klasse 3 wedstrijd. Het komt, vind ik, bij klasse 2 al meer op training aan. rijden met beleid. Maar dat is ook erg afhankelijk van het ras waar je mee start. Mijn arabiertje is veel makkelijker dan de fjord om in goede conditie te krijgen en te houden. Tonki rijdt met een ijslander endurance (nu klasse 2) en moet daar behoorijk voor trainen. Bij haar was kl1 al serieus trainen. Dus een opmerking van een kl1 zie ik niet als moeilijk dat kan mijn paard ook, het ligt echt aan het ras waar je mee rijdt en de mogelijkheden van dat paard.

Geniet van de dag

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:44

Guinni schreef:
Dat is wel wat ik ermee bedoel, ook bedoel ik dus de mensen die dan meteen denken dat ze als ze maar een Podium hebben, een Endurance rijbroek en flexride beugels dat ze dan 'opeens' endurance kunnen rijden...
Maar je kunt de Flexride beugels in Engeland of de VS direct bestellen, dan worden ze thuisgestuurd en als je een beetje zoekt kan je ze veel goedkoper kopen.


Hihihi, dat zie ik ook wel eens, maar wellicht zit dat ook gewoon in de aard van het mens... Sommige rijden B dressuur met alle toeters en bellen en vinden dat ze dressuur kunnen rijden.... zo heb je ze ook bij de der.

Erger vind ik de mensen die helemaal scheef op hun paard zitten, paard niet in balans laten lopen. En dat zie je helaas ook bij klasse 2 en 3 ruiters.

Geniet van de dag

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:47

gijsenkim schreef:
Ik ken endurance alleen van wat ik ervan gelezen heb en wat ik ervan hier op bokt meekrijg..............Ik heb er wel bewondering voor. Ga het maar eens doen...............Fasel heeft me beloofd een keer af te matten.....


Kom anders aankomend weekend naar het federatiecentrum in Ermelo. Daar is de fasna trail. De vetgate's zijn op het terrein dus leuk om dat alles te zien.

Kun je zien hoe het eraan toegaat en of je daarna nog wel een keer wil worden afgemat door faseltje.....

Geniet van de dag

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:50

Samsam schreef:
Ik heb er echt geen ballen verstand van, maar zoals ik het zie komt er heel erg veel training bij kijken, maar misschien wat minder talent en gevoel als bijvoorbeeld springen en dressuur op hoog niveau. Correct me when I'm wrong, maar ik heb het idee dat ongeveer iedereen die er heel veel bloed, zweet, tranen, geld en tijd in stopt, een heel eind kan komen.


Mits een goed paard kun je inderdaad wel wat verder komen. Maar ik denk dat je erzelf ook zeker een grote bijdrage aan levert. Als we in nederland kijken hebben we een klein handje topruiters. Eigenlijk net zoals bij de dressuur. Ben juist van mening dta het bij endurance (ook al heb je alles mee, paard en talent) het nog lastiger is om echt die top te bereiken.

Endurance rijden (trainen) kost namelijk heel VEEL TIJD. Veel meer dan je nodig hebt om je paard dressuur matig te kunnen uitbrengen.

Geniet van de dag

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:57

Guinni schreef:
Maar je kunt de Flexride beugels in Engeland of de VS direct bestellen, dan worden ze thuisgestuurd en als je een beetje zoekt kan je ze veel goedkoper kopen.


1 woord: (nou ja, twee dan..)

'torenhoge' en 'invoerkosten'

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:20

ik zie endurance zeker niet als minderwaardige sport, maar onbekend maakt onbemind is denk ik een betere uitdrukking voor endurance.
Zelf wil ik Holten voor het eerst gaan starten en ik heb werkelijk geen idee hoe dit me zal gaan bevallen. Wel is het zo dat ik via maarten al een aantal jaren als vrijwilliger heb geholpen in holten, had ik dit niet gedaan was ik waarschijnlijk nooit in contact gekomen met de endurance sport. En dat er gezegd word dat een klasse 1 geen echte sport is vind ik persoonlijk onzin. De eerste keer dat ik hoorde dat mensen 27 kilometer gingen afleggen stond ik echt met m'n mond vol tanden ondertussen weet ik door training (ja ik vind dat je voor klassse 1 ook moet trainen) dat 27 km best mee valt maar vergeet niet dat er op wedstrijd nog aardig wat andere invloeden meespelen!
tevens vind ik het erg knap als mensen met een ouder paard een rit goed uitrijden zonder dat het paard hierdoor kapot gaat. Vorig jaar deed er iemand mee in holten met een paard van 27. Voor dit soort mensen heb ik meer respect dan voor mensen die koste wat het kost een klasse 3 moeten starten. daar bedoel ik mee wie kiest er nou uiteindelijk voor zijn paard?

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:55

endurance was inderdaad vaak onbekend. Maar deze tak van sport heeft de afgelopen twee (??) jaren een enorme groei qua leden gekent. Steeds meer mensen komen via een bepaalde weg in contact met endurance. Ik denk dat kl1 ook wel sport is hoor. Maar het ligt wel aan het paard. Met mijn arabier heb ik voor kl1 echt niet meer hoeven trainen met mijn fjord daar en tegen wel. Trainen en nog eens trainen.

Denk dat veel mensen wel voor het paard kiezen hoor. Alleen vergeten sommige dat het nieuwe paard niet het oude paard is. Ze willen verder met het nieuwe paard daar waar ze gebleven zijn met het oude. Met alle gevolgen van dien......(koste wat kost starten in de hogere klasse) Maar ik denk dat het overgrote deel van de endurance ruiters toch echt wel met beleid bezig is en niet koste wat kost een klasse hoger willen rijden.

Geniet van de dag

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:22

Wat de training betreft: ik ben zelf van mening dat het bij endurance niet alleen om conditietraining gaat. Gehoorzaamheid is ook een essentieel onderdeel: het paard moet voortdurend aan de hulpen staan en lopen in het tempo dat JIJ aangeeft, NIET in een moordtempo door het bos crossen omdat-ie het nou eenmaal leuk vindt om hard te lopen. En hij moet ook leren dat hij niet zomaar achter inhalende mede-deelnemers aan moet. Wat niet wil zeggen dat je door training altijd een perfect luisterend paard hebt: het is en blijft een dier dat door opwinding, een ruiter die even niet oplet of een opvliegend vogeltje altijd net even anders kan reageren dan je verwacht c.q. hoopt.

Het bovenstaande is ook belangrijk voor de veiligheid: bij een endurancewedstrijd bevind je je op openbaar terrein waar ook voetgangers en fietsers (lees: buitenstaanders) aanwezig zijn met wie je rekening moet houden. Dit in tegenstelling tot rijden op een afgesloten dressuur- of springterrein, met publiek dat meestal speciaal voor de wedstrijd komt en weet wat men ongeveer kan verwachten. En veel paarden zijn buiten wat joliger of simpelweg frisser dan op een terrein met een hek er omheen, dat moet ook niet worden vergeten (dit staat dan weer in verband met wat ik in de eerste alinea schreef: als je je paard in de bak aan de hulpen hebt staan, wil dat nog niet betekenen dat je dat buiten ook altijd hebt).

Verder zijn er de keuringen waar je mee te maken krijgt: je moet weten hoe je je paard voorbrengt en het paard moet zich kunnen gedragen bij P/A en vetgate wanneer hij door een veterinair wordt onderzocht (voor Ameretto vaak nog lastig door alle opwinding, maar de volhouder wint Knipoog ).

Je paard moet ook leren omgaan met verschillende bodemgesteldheid: de ene keer zal hij door glad gras moeten, de andere keer door mul zand, en IMO moet je daar in de training ook rekening mee houden. Ook stappen op harde ondergrond is een onderdeel van de training: dit om de pezen en botten te versterken en om uit te stappen (ik geef hier zelf de voorkeur aan boven afspuiten). Maar volgens mij geldt dat net zo goed voor dressuur en springen, wat de ene keer op zand plaatsvindt en de andere keer op gras.

En - zoals al eerder is gezegd - je moet je paard leren aanvoelen. En dat gebeurt alleen door ervaring: door te doen en door daarbij te letten op de signalen die je paard afgeeft. Ook daar kun je op trainen. Kortom, er komt dus IMO meer kijken bij endurancerijden dan alleen het trainen van de conditie.


[Edit] En vergeet de training van jezelf niet: een rit van een paar uur in een hoger tempo hoeft nog niet eens zozeer een aanslag op je conditie te zijn, maar je spieren voel je erna vaak wel. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:56

Arwen: ik haal regelmatig spul van www.runningbear.com en heb echt nog nooit problemen gehad met invoerkosten hoor! Je krijgt iets hogere shippingcosts, maar dat is dan ook alles en als je dan tientjes van de prijs af krijgt heb ik dat er graag voor over. Ja, je moet niet voor elk wissewasje gaan bestellen want dan wegen de verzendkosten niet op tegen de lagere prijs.

Karin: door te trainen leer je je paard aanvoelen, maar simpel rechtuit door het bos crossen is funest. Wij trainen onze paarden nu 3-4x dressuurmatig (in de bak). Dat varieert van dubbele longe tot echt zwaar inbuigen tot een sprongetje. Afwisseling is een toverwoord en een endurance paard staat dag en nacht buiten zowat omdat ze anders nooit van hun stalstijfheid afkomen.
Gerritje: ik zei eerder al dat het paard ook talent 'moet' hebben. Sommige paarden zijn niet gezegend met een vlot soepel lichaam (onze oude KWPNer) en dat wil gewoon niet bepaald. Dat verschilt dus ook heel erg per ras. Ik vind het heel erg knap dat je met Ucky zo ver komt, t is dat ik op 3 paarden moet passen thuis (mijn vader en zusje gaan groomen bij Marjolijn), maar anders was ik graag komen kijken! Een fjord is geen arabier en daarom is het des te knapper. Dat realiseren mensen zich vaak ook niet denk ik, maar wil je wat bereiken met een wat minder talentvol paard dan moet je nog eens veel harder ervoor trainen.
Voor klasse 1 moet een gemiddeld paard toch niet z'n hoef omdraaien denk ik (mijn KWPNer met hoefkatrol moet ik er ook naar toe trainen trouwens), maar hoe hoger je komt hoe groter het offer wordt, maar dat geldt ook voor hoge(re) dressuur of in t springen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:57

trainen is bij mij niet alleen conditioneel. inderdaad ook gehoorzaamheid, lopen in het tempo dat jij aangeeft. veel verschillende terreinen meenemen. Dus verschil in ondergrond.

en inderdaad, bij langere afstanden dien je zelf ook deze afstand nog uit te kunnen zitten.

Geniet van de dag

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:07

Maar ook niet alleen bij endurance gaat er veel tijd in zitten om zo op niveau te komen. Ook bij alle andere takken gaat er veel tijd in zitten om op niveau te komen door de training van het paard, de conditie opbouwen en aan ervaringen... Ik heb voor veel mensen in de paardensport toch wel bewondering voor dat ze zover komen
En idd endurance is een stuk minder bekend en dat zal misschien ook zo blijven en daardoor beschouwen sommige mensen het toch als minderwaardig...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_ en 35 bezoekers