afspuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 14:42

Hoi,

Ik loop elke dag met polly 3 kwartier tot een uur in het begin loopt ze flink, ze wil eigenlijk alleen maar hard en het laatste kwartier hou ik haar in stap.
Als ik op stal aankom spuit ik altijd haar beentjes af, onder haar peesbeschermertjes is het meestal wel een beetje vochtig en achter neem ik ook maar mee, maar is dit eigenlijk goed? Ik denk dat ik het van de winter niet meer doe of moet ik dat juist wel doen??

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:46

volgens mij vinden paarden het altijd wel lekker om afgespoten te worden, en volgens mij is het nog goed voor ze ook!!!
in de winter kan je het wel doen, maar dan niet met koud water en dan moet je ze na de tijd even afdrogen...
groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:18

ik leerde ook altijd dat je met afspuiten onder de gewrichten moet blijven, omdat het niet goed is om die zo snel af te laten koelen. Weet niet in hoeverre dit waar is, maar ik heb me er altijd maar aan gehouden Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:46

ik spuit evita d'r benen (ook in de winter) ook altijd even af, maar dat is meer omdat haar huid daar erg gevoelig is en er zit dan wat zand en modder in van de bak, daar krijgt ze mok van dus ik spoel het dan even schoon (als het koud is wel met lauw water) en droog het dan heel goed af.


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:50

Ik spuit de benen dus nooit af.... een alternatief is gewoon goed uitstappen.
Ik kan ook niet afspuiten, want mijn paard vind dat vreselijk.
Afspuiten doe je om de verhitte pezen te koelen na de arbeid. Spuit niet op de spieren, die verkrampen ervan, een effect dat je bij pezen juist wilt. Maar afspuiten is niet perse nodig, met een juiste cooling-down na de arbeid kan je het overslaan. In de winter lijkt me afspuiten met koud water vragen om moeilijkheden... veel te koud. Afspuiten met lauw water gaat zijn doel voorbij, is volkomen zinloos, tenzij het is om het paard te wassen.
Overigens, het afspuiten van mok-beentjes kan meer kwaad dan goed, vocht werkt mok in de hand, want na het afspuiten wordt het been lekker warmer en dat vind mok heerlijk... absolute afrader.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:51

ik spuit ze alleen af als zn sokjes bruin zijn Lachen
Maar geloof nie dat het kwaad kan..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 19:46

Spuit ook vaak even af. Al is het alleen maar voor het zweet. Onder het zadel en singel, en soms de hals.
Dit doe ik in de winter.
Lekker wollen zweetdeken eroverheen en ze zijn zo weer droog. Water droogt sneller dan zweet en je voorkomt dat het gaat jeuken enz.
Heb nog nooit gehoord dat het kwaad kon.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 19:53

de benen afspuiten (tot onder de voorknie cq spronggewricht achter) met koud water is prima, ook in de winter (behalve als het op de spuitplaats vriest natuurlijk).

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 20:25

als het kouder weer is spuit ik alleen de benen van Laiser af, maar tijdens de warmere dagen krijgt hij een komplete douche. en dat vind hij nog lekker ook.

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 14:01

Hoi

Ik spuit ook altijd de benen af en dat heeft helemaal niets met het uitstappen temaken. maar wat dacht je van het zand en het zweet. en het is beter voor de pezen. En in de winter doe ik het met een emmer lauw/warm water. en dan op stal houden.
Groetjes Charlotte

Ik ben op zoek naar Gucci

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 14:05

Ik spuit elke dag na het werken af met koud water. Goed voor de bloeddoorstroming. De rest van zijn lichaam als hij erg gezweet heeft met warm water.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 02:37

Hi Polly,
In de zomer spuit ik altijd de benen af! Ik begin altijd aan de binnenkant en ga van beneden naar boven, zo ga ik alle vier de benen af. Als je afspuit om je paard af te laten koelen, moet je het minstens 10 min. doen, anders heeft het geen zin !!! Het is -zeker in de zomer als het heet is- belangrijk dat je paard afgekoeld is, want als hij daarna (koud water) drinkt, loopt hij kans om een koliek te krijgen. Als het erg heet is, spuit ik mijn paarden altijd helemaal af, alleen al om dat ze het fijn vinden Lachen ! Ik maak ze daarna met het zweetmes droog. In de winter spuit ik niet af.
Nog een groot voordeel van afspuiten in de zomer : Veel paarden hebben -door wat voor oorzaken dan ook- in de zomer, als het erg heet is, last van droge hoefen. Door het afspuiten bevochtig je meteen de hoefen. Ook hier zijn minstens 10 min. belangrijk. Je kan tegen de droge hoefen je paard ook (per hoef) in een emmer water zetten en 10 min. erin laten staan. Het paard van mijn vriendin doet dit zonder problemen (het is géén gezicht, eerst 10 min. met 2 emmertjes aan d´r voorbenen, daarna het zelfde gedoe aan d´r achterbenen Haha! ) Met mijn paarden eindigd het in een chaos Verdrietig . Helaas, helaas, als het warm is ben ik soms 3 kwartier aan het afspuiten Lachen !
Groetjes, Sterre

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-03 12:22 ]</font>

irisjenson
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:31

het is juist heel erg goed als je zijn benen afspuit na het rijden! Dat is goed voor de bloeddoorstroming in de benen!! in de winter kan je het ook gewoon doen, maar zet hem dan niet op een koude plaats, en droog altijd de benen heel goed af!!

Sinds 1 september heb ik een haflingerveulentje van 5 maanden oud!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:07

afspuiten is goed, maar wel uitkijken voor mok als je paard daar gevoelig voor is...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:40

Is het echt nodig?? Ik doe het namelijk nooit alleen als ik heeel lang heb gereden of als het echt heel warm is, dat spuit ik haar helemaal nat voor verkoeling en dan doe ik ook de benen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:43

Als een paard gezweet heeft spuit ik altijd het zweet eraf, maar sowieso altijd de beentjes! Het zweet kan gaan jeuken, en gaan ze schuren, en daarbij droogt water sneller op als zweet.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:08

ik spuit alleen de beentjes af als de bak nat was en allemaal blubber aan de benen zit...
en voor de rest eigenlijk niet ja als ze kreupel is of als ze erg gezweet heeft dan krijgt ze een lekkere douche

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 bezoekers