Hoeveel trainen met een vier jarig paard, wat is goed/niet g

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 14:02

Ik heb dus een vier jarige ruin die ik dressuur matig train. Wat is verstandig qua uren training. Iedere dag 30 min of 4 dagen in de week 45 tot 60 min? Wat is het beste trainingsschema voor een vier jarige?????


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 14:10

Ik vind het allebei nogal veel ,aar als je uit deze twee opties wil kiezen zou ik elke dag 30 minuten doen met veel stappen.

Voorzitster AFM

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 14:11

Dat ligt heel erg aan wat je paard nu gewend is. Ik zelf rijd mijn 4-jarige ong. 4/5 keer per wwek een uur en verder gaat ze in het land/paddock of aan de longeerlijn. Als ze in het land/paddock gaat, laat ik haar altijd eerst een half uur in de stapmolen lopen, zodat ze opgewarmd is als ze een sprintje gaat trekken. Ik rijd haar een uur, omdat ze zo heet is, dat ze anders haar energie niet kwijt kan. Bij die 4/5 keer in de week zitten wel mijn wedstrijddagen bij.
Ik denk alleen dat dit schema niet voor veel 4-jarigen goed is. Meestal is 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier rijden hetbeste en daarnaast longeren en losgooien. Wat vaak helpt als je niet precies weet wat je moet doen, is samen met je instructeur/trice een schema maken. Ik heb hier wel eerder op bokt commentaar op gehad, omdat je een jong beest de tijd moet geven, maar aan de andere kant ben je wel heel bewust bezig. En een schema is niet meer dan een richtlijn. Altijd je paard goed in de gaten houden en kijken of hij nog steeds fris uit zijn ogen kijkt, etc. Als je merkt dat hij snel duf is, dan ff een stapje terug doen.
Ook goed opletten met voeren; de meeste mensen vergeten dat een jong paard veel verbruikt: hij moet werken en groeien, dat kost extra energie. Dus als je ziet dat hij wat smal wordt en ee beetje duffig wordt, ook goed je voerschema in de gaten houden.
Succes er verder mee, groetjes wendy Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:27

Ik train mijn jonge paarden, meestal 3 a4 keer in de week onder het zadel en de rest longeren of losgooien! en meestal maar ruim een halfuur rijden! tot dat ik te vreden, soms ik dat met een uur soms met een half uur dat verschilt nogal

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:28

En voor de afwisseling buitenrijden, is goed voor 'tussen de oren' en voor de pezen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:44

ik deed met mijn 4 jarige 4/5 keer een half uur tot 3 kwartier rijden,tussendoor een pauze erin soms een sprongetje of effe lekker uitrazen,als ik 4 keer reed longeerde ik ook nog een keer met bijzet en 1 dag los in de bak en een dag rustof een longeren aan halster,ik vind afwisseling super belangrijk! *LOL*
vaak 1 keer per week les van een halfuur.
veel succes n

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:45

Het is de kunst om jonge paarden 'heel' te houden.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 18:58

Shadow is ook 4 jaar, ik heb 1x per week een half uur les, dan rijd ik zelf nog ongeveer 2 a 3x per week een half uur in de bak. Gister voor het eerst naar buiten geweest, terwijl iemand ernaast meefietste. Was een ritje van 3 kwartier met heel veel stappen. De rest van de dagen longeer ik hem, wandel ik met hem of gooi ik hem los, soms laat ik hem vrij springen.

Over een paar weken gaan we weer verder met het beleren voor de wagen, daarvoor in de plaats rij ik dan weer een keer minder.

Hij staat van april tot ongeveer december dag & nacht op het land.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:14

Vindt de twee opties die je geeft nog best wel zwaar. Zou voor de eerste optie gaan 20 tot 30 min rijden 4 dagen in de week. 1 dag longeren en een dag naar buiten. En een dag rust.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:31

Toen mijn paardje 4 was liep hij 4x per week een half uurtje, 1x longeren en 2 dgn lekker buiten staan maar verder geen arbeid behalve spelen met vriendjes Lachen
Nu is hij 5 jaar op aanraden van Rodinde 2 a 3x in de week (pessoa teugel) longeren. Rijden 3 a 4x per week varieerend van (hard) werken 30 minuten of rustiger werk een uur....naar buiten als dat mogelijk is, aangezien ik niet alleen naar buiten ga.
Belangrijkst is het indelen van de week.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:13

Hoi Eleonoor,

Leuk dat je ook op bokt komt. Ik had je nog niet eerder gezien, maar ik kom ook niet zo vaak en er zijn teveel forums (dus ik niet lees niet alles).

Ik heb toch wel de goede in gedachten: jij bent toch degene van Luit? Hoe gaat het met je nieuwe paard? Heb je foto's op bokt van hem staan?

Groeten, Mirjam (van Lamanda)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:14

Mijn 4 jarige heeft 1 keer per week vrij (wei of los), een keer per week springles die inclusief even longeren vooraf een uur is, en wordt verder ook 5 * per week max 45 minuten inclusief longeren gereden. Dit is in overleg met mijn instructeur. We besteden heel veel aandacht aan de basis, recht richten, aanleuning en soepel maken. Maar daarbij is heel belangrijk om te zien hoe hij zich voelt. Zo lang hij fris en vrolijk blijft en zijn werk makkelijk aan kan, houden we dit schema aan. Hij loopt ook vaak de hele dag (of nacht met de hitte) op de wei.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 07:32

Citaat:
Op 2001-08-29 23:13, schreef Mirjam:
Hoi Eleonoor,

Leuk dat je ook op bokt komt. Ik had je nog niet eerder gezien, maar ik kom ook niet zo vaak en er zijn teveel forums (dus ik niet lees niet alles).

Ik heb toch wel de goede in gedachten: jij bent toch degene van Luit? Hoe gaat het met je nieuwe paard? Heb je foto's op bokt van hem staan?

Groeten, Mirjam (van Lamanda)


Hoi, ja ik ben die van Luit. Luitenant, Luit dus, leeft helaas niet meer. Pablo is mijn nieuwe paard en afgelopen maandag is hij definitief goedgekeurd door Bodegraven met opmerkingen: zeer goed. Als het goed is heb ik a.s. weekend nieuwe foto's van hem, dus zal ik ze dan op Bokt zetten.
Wel knap dat je mij herinnerd, ik jou niet, waar ken ik je van?????

Groetjes, Eleonoor

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:45

Eleonoor: je bent een nationale bekendheid hoor Lachen , van horses EN van je strijd tegen het chippen!

De meesten die wel eens op horses geweest zijn kennen je dus!

Groetjes Mieke

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 09:52

Hmmmm, ik hoop dat je niet zo'n negatieve beeld van mij hebt, met dat van het antichip actie......


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:19

Negatief beeld?? Juist niet! Vind het heel goed dat je iedereen wakker hebt geschud over iets wat maar gewoon algemeen geaccepteerd wordt, maar goed, ik ga geloof ik ontzettend off-topic... Haha!

Bij mij op stal staat ook iemand die een vierjarig paard rijdt. Het meisje kan ontzettend goed rijden, heeft veel ervaring. Met het paard wordt naar mijn mening een beetje te zwaar gewerkt (vijf dagen dressuur ca. 1 uur, 1 dag longeren en 1 x naar buiten, dus zeven dagen per week aan de gang), met als gevolg dat hij dagelijks in het land ligt te slapen en niet heel eventjes....
NIet zo'n goed teken denk ik als je paard heel veel ligt. Misschien kan het geen kwaad hoor, maar ik zou niet meer dan vier keer per week rijden en zeker geen vol uur fanatiek aan de gang!

Ik denk dat vier keer 30 tot 40 minuten en dan nog 1 keer longeren of zo genoeg is per week. Tuurlijk kan je dit langzaam opbouwen naar meer, gewoon goed op je paard letten!

Groetjes Mieke

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 18:33

ik denk dat zo'n 4/5 keer in de week met veel afwisseling een half uurtje genoeg is...

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 00:05

Eleonoor,

Ik ken je inderdaad van horses.nl. Een hele tijd geleden - toen je Luit nog had - hebben we een paar e-mailtjes naar elkaar verstuurd. Ik weet niet precies meer waarover, maar ik vermoed over egg bars. Ik ben degene van de kleine, bruine merrie met hoefkatrol fase 4 (ze heet dus Lamanda).

Op horses had ik al gelezen dat je een nieuw paard hebt en dat Luit is ingeslapen. Ik kan me herinneren dat je echt alles geprobeerd hebt met hem. Het is echt heel jammer dat het niet geholpen heeft, je hebt veel voor hem over gehad.

Ik ben blij voor je dat je een leuk nieuw paard gevonden hebt. Heel veel succes met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:33

Voor mezelf heb ik een soort 'gouden regel' dat ik niet meer dan 2 a 3 dagen achter elkaar rij en dan een dagje iets anders. Toen hij 4 was, deed ik dat ook en dan was ik ongeveer een half uur aan de gang (afhankelijk van hoe het ging). Dat halve uurtje bouw je dan rustig op, zodat hij het in zijn koppie allemaal goed begrijpt.
Inmiddels is mijn paard al wat ouder, maar ik doe het nog steeds zo alhoewel ik er nu wel wat langer opzit en zwaarder met hem werk dan toen. De afwisseling is heel belangrijk.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 12:48

Wat Lovely zegt vind ik ook zeer belangrijk. Een jong paard moet vooral mentaal fris gehouden worden en dus voldoende afwisseling krijgen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 17:25

Ik rijd zelfs mijn 10-jarige paard niet meer dan 5 x in de week.
Ik vind de schema's die je opgeeft best zwaar voor zo'n jong paard, maar ik ken het paard niet dus misschien kan hij het qua bouw best aan. Is het een grote lange slungel dan zou ik echt niet vaker rijden dan 3 a 4 x in de week en hooguit een halfuurtje.
Daar moet ik bijzeggen dat ik een beetje errug zuinig ben op mijn paarden ......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers