Help, wat heeft mijn paard nu weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Help, wat heeft mijn paard nu weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 23:06

Hieronder op de foto's zie je duidelijk dat mijn paard erg dikke wangen heeft. Ze heeft het van de een op andere dag. Gelukkig heeft ze er geen last van, maar het ziet er echt niet uit. Ze eet goed en loopt en heeft geen koorts. De dierenarts weet ok niet wat het is en heeft het nog nooit gezien. Het is niet een kies of zo. Ze heeft gewoon opgezwollen wangen. Ik kan er ook aankomen in knijpen enz.
Ze heeft het vorig jaar ook gehad, maar ik wil héél graag weten wat het is.
Zelf heb ik het idee dat het misschien een allergische reactie is, op plantjes of iets anders????? Ik weet het echt niet. Maar ik hoop dat jullie misschien meer weten........ Verward
Het zit aan twee kanten. Ze heeft trouwens in de zomer wel vaker een dikker hoofd. Dan is het een beetje opgezwollen achter haar kaken. Ik heb ook geen idee wat dat is.

Afbeelding

Afbeelding


pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:16

Mijn paard heeft dat ook! Hij heeft dat altijd als ie op de tocht staat... Dus op stal. Maar nu hij elke dag in de wei staat heeft ie het ook regelmatig door de wind.
Op zich niks ernstigs..bij hem gaat het altijd vanzelf weer over en hij heeft er ook geen pijn van Lachen
Ik weet niet of jou paard hetzelfde heeft, maar je zou er eens op kunnen letten of dat ook bij hem de oorzaak is.

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:01

Mijn paard heeft daar ook last van als hij veel buiten loopt. Volgens mijn da komt er vocht op die plaats doordat hij continu met zijn hoofd naar onder staat. Veelvraatje, hé Vork (die van mij dan).

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:21

Shelley schreef:
Zelf heb ik het idee dat het misschien een allergische reactie is, op plantjes of iets anders????? Ik weet het echt niet. Maar ik hoop dat jullie misschien meer weten........ Verward
Het zit aan twee kanten. Ze heeft trouwens in de zomer wel vaker een dikker hoofd. Dan is het een beetje opgezwollen achter haar kaken. Ik heb ook geen idee wat dat is.

Gebruik je toevallig vliegenspray?

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:24

Mijnpaard heeft dat ook, van die dikke kaken. Dit komt omdat ze de hele dag op de wei staan en dus de hele dag met de kop omlaag. Dan is de doorbloeding naar het hoofd anders dan als ze de hele dag op stal staan en dan krijg je die zwellingen. Niets om je zorgen over te maken, dat trekt weer weg als je gaat rijden of als ze uit de wei gaan. Dit is een veel voorkomend verschijnsel. Geen zorgen dus!! Haha!

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:28

Ik heb zo'n geval eerder meegemaakt en dat was inderdaad een alergische reactie op bepaalde stoffen die in het gras zitten. Niets ernstigs en kwam alleen maar terug gedurende een bepaalde periode.

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:32

haha wat een grappige reacties allemaal..Het is net wat Lestria zegt.
Op de wei kan een soort kruid staan waar sommige paarden allegisch voor zijn..Als het goed is hebben ze er geen last van. Dit trekt gewoon weer wel na een dagje (als ze tenminste van het land zouden worden gehaald).

!Update profiel!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:33

Trouwens..als paarden met hun hoofd naar beneden staan blijft het bloed heus wel stromen hoor.

!Update profiel!

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:36

Matti90 schreef:
Trouwens..als paarden met hun hoofd naar beneden staan blijft het bloed heus wel stromen hoor.


Ik zeg ook niet dat de doorbloeding STOPT, de doorbloeding is anders. Moet je zelf maar eens met je hoofd naar beneden gaan hangen, dan wordt je ook rood, dus andere doorbloeding. De reden die ik opgaf komt van de universiteit van Utrecht en stond ook in Bit, dus zo "grappig" is dat niet. Het is gewoon de waarheid. Haha!

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:42

ja.. ik geef toe, ik had het niet goed gelezen. Maar ik dacht toch echt niet dat de kaken daar van opgezwollen zouden raken, ik heb namelijk van iemand gehoord dat het van een bepaald soort kruid kwam en sinds dat is verwijderd hebben zxe er bij ons opstal geen last meer van. Maar zou kunnen hoor, kwam misschien een beetje rot over. (Zo bedoel ik het niet)

!Update profiel!

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:45

Het is echt zo, ik heb er ook pas dit jaar voor het eers over gehoord, hoor. En ik rij al 22 jaar. Het klinkt ook eigenlijk wel logisch. Een heleboel dierenartsen weten dit nog niet eens, raar he?

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:18

ik reageer ff een beetje of topic, maar keek in je profiel, maar je paardje he? wat voo r een ras is het nou een arabinker ofzo, hij is wel erg mooi.
hopen dat de zwelling snel wegtrekt.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:30

Bay had dat ook, was een of andere allergische reactie, en ik mocht zelf gaan uitzoeken wat, want de veearts had geen idee. bleek ie allergisch voor wortels te zijn...(handig als je paard bent...)

sjalalala....twiedeliediedie!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 16:33

Citaat:
ik reageer ff een beetje of topic, maar keek in je profiel, maar je paardje he? wat voo r een ras is het nou een arabinker ofzo, hij is wel erg mooi.


Een arabinker???? Tja, daar heb je wel gelijk in. Lachen joh hoe kom je aan die naam???
Haar moeder is een tinker en haar vader een bonte arabier (dus niet voor 100%)

Citaat:
Gebruik je toevallig vliegenspray?


Ehh, ja ik gebruik idd vliegenspray. Zou dat het kunnen zijn?
Het was vandaag trouwens al veel minder. Bijna weg. Maar misschien komt het idd doordat ze zoveel eet. Ze kan ook in 1 of 2 dagen heel veel aankomen. Dan is ze opeens moddervet. Ze eet echt heel veel. En ik heb haar steeds apart staan in een weide, maar bij de andere paarden heeft ze weer meer beweging. Tja het blijft moeilijk........ Verward

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:52

Nanouk"]
Gebruik je toevallig vliegenspray?
[/quote]

[quote="Shelley schreef:
Ehh, ja ik gebruik idd vliegenspray. Zou dat het kunnen zijn?

Zou misschien kunnen, mijn arabier heeft een gigantische allergische reaktie op vliegenspray gehad
en zijn koppie werd helemaal hard en was opgezet, dus vandaar dat dat in mij opkwam.
Spuit je dat spul op zijn kaak?


nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:42

Mijn paard had dat ook, alleen zo erg dat ik zijn neusriem bijna niet meer dicht kon doen. Ook de huid onder de sperriem zat vol vocht.
als ik hem een dag op stal liet staan had hij dat niet dus iets uit de wei. nu is het geen voorjaar meer en heeft hij daar ook geen last meer van. De vraag voor mij en andere blijft wel; welk plantje of grasje is dat dan?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:50

starlight heeft dat ook eens gehad, ik heb maar gelijk gedacht dat het aan de verdoving van de da lag. Die had namelijk net d'r tanden gevijlt en starlight was te vervelend (of de da een schijtert :S) maar toen had ze na een tijdje ook een dik hoofd. aan allebei de kanten. maar het kan ook aan de wei liggen natuurlijk, daar staat ze ook 24/7 - rijuurtjes in.
heb ik trouwens wel vaker gehoord dat doorbloeding verhaal en mij lijkt het ook logisch

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:20

die doorbloeding lijkt me juist niet logisch.een paard is gemaakt om zijn eten van de grond af te eten,en dus altijd met zijn hoofd om laag te staan.maar misschien omdat de paarden van tegenwoordig haast niet meer van de grond af hoeven te eten, dat nu de doorbloeding daar moeite mee heeft ofzo.maar als vocht zich ergens ophoopt dan is dat toch makkelijk te herkennen?waarom ziet die dieren arts dat dan niet bij een paard die zulke opgezwolle wangen heeft.het lijkt mee eerder een allergische reactie dan een slechte doorbloeding.

maar ja wie ben ik?

groetjes

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:26

Ooit op de manege waar ik toen reed, had een pony het ook. Alleen bij hem bleef er gras achter zijn kiezen zitten. Dat kon je met je vinger zo weghalen, hele brokken gemaald gras kwam erachter weg.....

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 23:38

Ik spuit die vliegensray niet op haar kaak. Maar ze zal het best ruiken. Toch denk ik niet dat het daarvan is. Ik gebruik het weleens vaker en dan heeft ze er geen last van. Er staat wel jakopskruid in de wei, we halen het zo veel mogelijk weg. Daar kan het ook niet van zijn, want dan krijgen ze andere verschijnselen.

Citaat:
Ooit op de manege waar ik toen reed, had een pony het ook. Alleen bij hem bleef er gras achter zijn kiezen zitten. Dat kon je met je vinger zo weghalen, hele brokken gemaald gras kwam erachter weg.....


Daar hebben oudere paarden weleens last van door slechte kiezen, maar dat was het echt niet.

Het is nu weer helemaal weg. Maar als ze het nog eens heeft, dan laat ik het helemaal uitzoeken, want ik wil gewoon weten waarvan het is.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:46

Het komt geloof ik ook niet door vliegenspray hoor want als je dan een alergische reactie krijg dan krijgen ze geloof ik allemaal bulten altans dat gebeurde bij een paar paarden bij ons wel!

waar staat je paardje trouwens ik kom nl ook uit Hellevoet en ik kan de fotoos niet plaatsen (behalve die op het strand natuurlijk)

Leuk trouwens een kruising tussen een tinker en een arabier een hele vreemde combi!!

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:47

Ben je er nog achter kunnen komen wat het nou precies is? Mijn paard had vaak last van dikke kaken door de wind (is uit ervaring gebleken), maar nu is het erger geworden en ziet het er precies zo uit als op jou fotoos...
Vliegenspray kan het niet zijn...
De DA komt vandaag langs om er naar te kijken, maar ik zou graag willen weten wat jij denkt dat t zijn kan (als je er tenminste achter bent kunnen komen)...

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:49

Heeft hij geen hamster-vriendje???? (was een grapje hoor)
Vogens mij is het ook gewoon vocht. Door de warmte zwelt het dan erg op. Had ik ook op vakantie in turkije (30 graden), we liepen een heel eind en ik had mn armen naar beneden hangen, toen waren mn handen opeens super-dik!

Don't dream your life, live your dreams!

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:56

Ja maar hij krijgt het nu pas... Net nu de ergste warmte voorbij is en het dus stukken koeler is...
Toen het zo warm was had hij nergens last van

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 16:38

Ik ben er nog steeds niet achter wat het is. Het is ook niet meer zo erg terug gekomen. Ze heeft het af en toe nog een heel klein beetje, maar te weinig om daar de DA voor te bellen.
Ik denk zelf dat het komt doordat ze te dik is of door een allergische reactie op plantjes / gras ???

Citaat:
De DA komt vandaag langs om er naar te kijken, maar ik zou graag willen weten wat jij denkt dat t zijn kan (als je er tenminste achter bent kunnen komen)...


Ik wil wel heel graag weten wat jouw DA hierover heeft gezegd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Kasmir, xemmafalcon en 54 bezoekers