Galbultjes op de achterbenen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Galbultjes op de achterbenen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:47

Mijn paard heeft aan een achterbeen 3 tot 4 galbutjes op de achterbenen (van die zwellingkjes die niet warm aanvoelen), weten jullie hoe dit komt en wat ik ertegen zou kunnen doen, paard heeft er verder geen last van... Verward

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:54

Maaraak heeft het ook. Hoeft niets te zeggen. Hij heeft het aan al zijn benen en nergens last van. Loopt gewoon de lange afstanden zonder dat zijn benen erna dikker of warmer zijn. Volgens mij kan je er weinig aan doen. Hoe oud is je paard? Wat ik wel gehoord heb is dat het vaak te maken heeft met de belasting en de leeftijd. Raak heeft behoorlijke belastign gehad bij zijn vorige twee eigenaren (renbaan en een endurancer die alleen maar heel snel wilde zijn en winnen) tja, dan is het niet zo gek.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 18:03

Ze dertien...ik rijd eigenlijk alleen maar buitenritten en in de buitenbak..paard werkt zes dagen per week, en we zijn met buitenritten ook niet zo heel actief (het zijn warme dagen)..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:57

het is een lichte vorm van slijtage....goed is het niet, echt slecht ook niet, ik denk dat een derde van de paarden er last van heeft, iig op latere leeftijd en na jaren van redelijk werken.
het kan ook van eiwitrijk gras komen, maar ook dan gaan ze niet meer weg

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:41

waar bedoel je dan op het achterbeen?
onder het sprongewricht, of bij de knie in de buurt?
want als het bij de knie is dan zijn het lymfeknopen die zijn opgezet, en dat zou komen van teveel eiwitten.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:05

Het kan komen door te veel eiwitten maar het kan ook komen als jouw paard hard werkt.. dan is hij dat zeg maar nieet echt gewend...
Wat kan je er aan doen? Benen met koud water afspuiten.. en een vriendin van mij der paard heeft het ook, zij smeerde er eerst klei op maar dat hielp niet echt... sinds 3 weken ofzo smeert ze er een soort gel op die kan je bij de divoza kopen...
Succes ermee!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 11:36

het zit niet bij de knie of sprongewricht in de buurt ..maar het zit verder naar onder, iets boven de kroonrand zit het...teveel eiwitten krijgt ze niet want ze staat op een kale wei en krijgt kuilvoer wat ze eigenlijk al jaren krijgt. Ik spuit wel iedere keer na het rijden de benen af en dan masseer ik de bultjes, (misschien dat dat de bloedomloop bevorderd)...de laaste tijd als de bovendeur openstaat dan bokt ze wel eens in de stal naar het paard dat naast haar staat..zou het daarvan geen slijtage kunnen zijn?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:43

Genderose heeft het ook, maar dan heel erg. Die kan niet meer veel doen, dan krijgt ze er last van. Het is inderdaad waarschijnlijk slijtage of door overbelasting gekomen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:43

Matti90 schreef:
het zit niet bij de knie of sprongewricht in de buurt ..maar het zit verder naar onder, iets boven de kroonrand zit het...teveel eiwitten krijgt ze niet want ze staat op een kale wei en krijgt kuilvoer wat ze eigenlijk al jaren krijgt. Ik spuit wel iedere keer na het rijden de benen af en dan masseer ik de bultjes, (misschien dat dat de bloedomloop bevorderd)...de laaste tijd als de bovendeur openstaat dan bokt ze wel eens in de stal naar het paard dat naast haar staat..zou het daarvan geen slijtage kunnen zijn?


Dat zou ook goed kunnen. Ik heb gehoord dat paarden gallen ook kunnen krijgen na een trap of iets dergelijks.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:44

Gallen daar doe je nix aan. Sommige mensen gaan hun paarden gelijk in de lappen op stal zetten maar als ze ze hebben gaan ze niet meer weg.
Gewoon afspuiten en klaar... En met 13 jaar is het geen schande dat ze gallen heeft .. dus maak je er niet te druk over kijk maar eens naar sommige wedstrijd paarden die hebben ze al op jonge leeftijd en andere die hebben/krijgen ze niet...

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 13:28

Citaat:
Gallen daar doe je nix aan.


Ik dacht juist van wel maar het kan aan mij liggen.. Scheve mond

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:09

Als het paard ze eenmaal heeft, en al een tijdje heeft, doe je er niet echt iets aan. Als ze er net zijn kun je warmte bandages aanleggen. Iemand vertelde me dat je dan een soort speciale klei achtige substansie op het been moest smeren, daar (huishoud) folie (of iets dergelijks) en dan bandages met onder bandages. En dat dan snachts om doen. Maar ik weet het niet meer precies hoor! Maar dit scheen te helpen als ze ze net hadden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:49

Mijn tinker heeft ook allemaal kleine bultjes rond de spronggewrichten. Ik heb er de d.a. bijgehaald en hij dacht aan mok. Maar mokzalf helpt er niks aan. Ik denk dat het eiwitbultjes zijn maar zeker weten doe ik het niet. Ze heeft er geen last van. Misschien dat ze wegtrekken als het eens wat frisser wordt. De wei waarop ze staat is vrij kaal gegeten en ik geef haar maar 3 ons biks of muesli per dag, zou ik dat weg moeten laten?

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:11

Gallen kunnen afnemen, maar helemaal weg gaan ze vaak niet meer. Het kan door hard werken en overbelasting komen. Vooral bij jonge paarden dus niet langer dan een half uur per dag intensief rijden, want anders heb je er meer kans op. Goed afspuiten na het rijden of een coolinggel gebruiken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:22

Zijn gallen en galbultjes niet wat anders? Gallen zijn volgens mij verhard of ben ik nu in de war met wat anders. Gallen zitten toch niet op de sprongen maar meer aan de binnenkant van de knieën?