vanaf welke leeftijd beginnnen met sprongetjes :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

vanaf welke leeftijd beginnnen met sprongetjes :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 21:19

Dus vanaf welke leeftijd jullie zijn begonnen met kleine sprongetjes (na balkjes draven ed) Haha!

mijn paardje is nu ongeveer een half jaar onder het zadel (is 3) en ze loopt opzich heel goed. Ik rijd normaal western maar vond het met mijn oude lease paard het altijd heel erg leuk om een klein sprongetje te maken. Nu wil ik met mijn nieuwe paardje dat ook gaan proberen (wel met dressuurzadel Knipoog ) omdat ik het echt heel erg leuk vind en ze er wel heel veel aanleg voor heeft.
Ik denk zelf dat het nog niet goed is om nu al echt te gaan springen (hoger dan 50 cm) maar ik vroeg me af of een heel laag sprongetje wat ze in principe in stap/draf zou kunnen nemen slecht voor dr zou kunnen zijn Verward

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:24

Nee hoor je kan best een aantal van die lage sprongetjes nemen, gewoon niet te vaak en te lang achterelkaar doen Lachen

Sjoerdjuuuuh

Berichten: 19
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Leuth, vlakbij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:04

jah je kan best af en toe een sprongetje maken als je het maar rustig aan doet en goed opbouwd kan er als het goed is niks mis gaan Knipoog

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:34

Af en toe een spongetje zou geen kwaad kunnen nee. Gewoon voorzichtig opbouwen! Wat misschien ook wel leuk is is vrijspringen of aan de longe balkjes lopen/springen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:46

Ik heb geleerd dat je pas vanaf z'n 4de mag beginnen met springen. Eerder is het nog te belastend voor zijn (onvolgroeide) gewrichten. Met 4 zijn ze natuurlijk ook nog niet volgroeid, maar kunnen ze iig wel al wat meer hebben.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:48

ik ben met z`n 4e begonnen.
Je moet gewoon beginnen als de dresuur goed gaat!!

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:05

nee, ik zou nog zeker niet beginnen!!! Ik heb altijd geleerd dat je vanaf 4 mag beginnen met springen. een peuter leer je toch ook nog niet lezen?!?!?
sorrie hoor maar ik heb zoiets waarom zou je overhaasten? met een jong beestje moet je rustig aan doen voor je problemen hebt. ze kunnen zo uitgeblust zijn of je zit met spierproblemen.... ik ben zelfs pas echt begonnen met inrijden toen mijn paardje 4 was...

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 09:26

bedankt voor de tips allemaal Haha! ik denk dat ik gewoon heel veel balkjes ga lopen Haha!
en demmie: toen ik mijn paardje kocht was ze nog geen 3 en ze hadden er al een paar keer op gezeten (ook al naar het bos enzo Scheve mond) en dan ga ik niet opeens wachten tot ze 4 is bij ons op stal worden alle paardjes btw al met 2,5 ofzo ingereden (heeel rustig aan hoor Lachen )
*ik rij western* Schijnheilig

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:58

Ik ben daar echt een muts mee, en wil dus dat mijn paardje 5 is voor we gaan springen. Het is toch een enorme belasting op de benen.

Nou telt voor mij ook wel mee dat ik ietsjes te groot ben voor Fleur, maar ik blijf er voorzichtig mee Lachen
Was dus ook geschokt dat er pony's op de hengstenkeuring met 4 jarige leeftijd al boven hun stokmaat uitsprongen Scheve mond

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:24

ik spring ook om de week, lage huppeltjes met mn 4 jarige, hij heeft er egt plezier in, zolang je niet te vaak en te hoog springt is er nix mis mee.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:23

Ik zou zo af en toe een hindernisje of dubbeltje neerzetten tot een cm. of 50 , en dan lekker laten vrijspringen

Is voor het paard leuk , kan hij zelf vast vertrouwd worden en afstanden in leren schatten , en belast je hem niet met je eigen gewicht er nog eens bovenop. Kan hij zelf vertrouwen krijgen Lachen

Ik zou ook niet voor het vierde jaar erop gaan springen , zou het zelf geen prettig idee vinden.
Na een jaar of 4 misschien eens een enkele keer een sprongetje , maar eigenlijk pas met 5 wat meer ''serieus'' beginnen , als in 1 keer per week
een sprongetje of wat....

Niet wetenschappelijk onderbouwt ofzo hoor , is gewoon mijn gevoel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:26

Je mag met de 3,5 best af en toe wat springen.
Het is alleen maar goed voor de afwisseling, maar ook voor het leren waar ze hun benen neer moeten zetten en dat ze ook onder andere omstandigheden moeten luisteren.
Met de 4 kun je zelfs rustig aan een B parcourjse springen