Rijden met Gogue ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Anoniem

Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:57

Ik moest gisteren werken en toen kwamen we bij de hulpteugels aan..
Maar ik zit er al een tijd over na te denken om een Gogue voor het rijden te kopen, aangezien Bob

1: Bij een slof gewoon zijn hals buigt, ook al rijdt ik hem goed voorwaarts..
2: Een elastiek gewoon doortrekt, en dus met alle kracht zijn hals strekt, ook al is hij goed voorwaarts en zet hij zijn achterhand eronder..

Dan helpt de pessoa natuurlijk uitstekend en is hij aan de longerlijn gewoon lekker vwnw, en ziet hij er redelijk ontspannen uit.., aan de ene kant zit hij dan nog wat vaster als aan de andere kant, maar dat gaat ook steeds beter.. Maar nu is het probleem, als hij aan de longeerlijn met een broek aan lekker ontspannen en vwnw is, en ik stap er daarna op, of een dag later.. zet hij zichzelf weer helemaal vast..

En nu had ik het er dus met een collega over die zei tegen me, dat je soms gewoon van die paarden hebben die zich echt overal uit proberen te werken en zo'n paard is Bob dus, aangezien hij altijd gewend is gespannen te rijden, en nu dus niet meer durft te ontspannen met iemand op zijn rug.. Nu heb ik een paard zonder zadel gereden, en dat schoot al een heel stuk op (zowel voor hem als voor hem ), maar zodra het zadel erop gaat (maakt niet uit welk, verschillenden goed passende zadels..) dan zet hij zichzelf weer helemaal vast.. En haar opmerking was meteen, dat je dat vaker ziet bij springpaarden dat het een probleem is om je paard rond te krijgen..

Nu was mijn opmerking.. Is een Gogue niet verstandig, want op deze manier staat hij bvast en word hij net als met de pessoa gedwongen zijn lichaam te gebruiken, en beter door zijn rug te lopen en zijn balans te vinden, want dat is gewoon het grootste probleem, ik ben niet dressuurgericht maar bij het springen vind ik dat ook gewoon belangrijk.. Vooral ook dat hij ontspannen is.. Maar zei zou zelf een Gogue niet aanraden omdat ze het een gevaarlijke hulpteugel vind, omdat 9 van de 10 paarden niks kunnen gaan ze of voorover, of gaan ze op hun achterbenen staan.. Maar ik denk dat dit voor Bob juist heel even een goede oplossing zou zijn ?

Heeft er iemand ervaring met het rijden met een Gogue ? En wat waren de resultaten daarvan ?


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:59

Ik denk dat eerst eens iemand naar zijn rug moet kijken (dierenarts dus).
Klinkt namelijk alsof je paard echt pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:03

bubbels schreef:
Ik denk dat eerst eens iemand naar zijn rug moet kijken (dierenarts dus).
Klinkt namelijk alsof je paard echt pijn heeft.


Een dierenarts is er natuurlijk allang bij geweest, en die concludeerde dat het gewoon zo zat dat zijn rug vast zat, en dat moet op gelost worden met rijden, niet door de fysio..
Toen heb ik ook al gezegd, heb je een werkwillig paard die het er voor over heeft, dan gaat het allemaal wat makkelijker, maar daarbij is mijn paard ook nog eens ontzettend dominant en daardoor word het allemaal alleen maar moeilijker.

Daarbij gebruik ik de teugels als HULP en niet als machtsmiddel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:11

Dan zou ik toch die fisio proberen

De rug zit dus vast, dus vandaar ook dat hij niet wil wat jij wilt.
Heel begrijpelijk natuurlijk. Maar dat had je zelf ook al door Haha!

Ik zou hem dus eerst door de fisio los laten maken, ook aan hem/haar vragen welke oefeningen je dan moet rijden om het losmaken van de fisio ook zo te houden.

Als het goed is weten hun goede rij en longeer middelen die bij jou paard passen.
Die zien immers ook welke spieren het zijn die vast zitten.

Maar om hem door de pijn heen te probren te halen met een hulpteugel heeft denk ik geen nut.

Als ik erge rugpijn heb (heb ik nog al eens) dan doe ik ook alleen wat ik moet doen en meer niet, moet ik dan om 1 of andere reden meer, dan voel ik dat ik mezelf in mijn nek en schouders op dat moment ook krampachtig span,, om mijn rug ff te ontlasten.
Zou ik dat nu veel doen, gaat misschien de rugpijn weg, maar zitten mijn schouders en nek weer vast.
Dus dat heeft geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:31

Ja daar heb je gelijk in.. maar mijn dierenarts die vond dat het wel op te lossen was met rijden, misschien is dat ook wel zo, maar daarbij is het ook nog eens een ontzettende klier (kijk bij slechtse rijfoto.. zo doet hij voordurend..) Ik denk dat ik maar eens een andere dierenarts erbij ga halen, en vragen of ik nu ech daadwerkelijk er eentje bij moet halen..

Ik word ook af en toe zo gek van die verschillende dingen, hij is zo ontzettend moeilijk dat ik het soms ook niet meer weet Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:36

Maar hij is juist moeilijk door de rug pijn
en dan kun je rijden wat je wilt, maar als hij zich blijft verzetten krijg je het er rijtechnisch nooit uit.
Plus dat het er uitrijden van een blokade die er al lang zit heel erg moeilijk is.
Als die blokade weg is en je krijgt dan hulp in hoe je hem weg moet houden, dat is makkelijker, want je paard werkt dan wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:07

runningkawa schreef:
Maar hij is juist moeilijk door de rug pijn
en dan kun je rijden wat je wilt, maar als hij zich blijft verzetten krijg je het er rijtechnisch nooit uit.
Plus dat het er uitrijden van een blokade die er al lang zit heel erg moeilijk is.
Als die blokade weg is en je krijgt dan hulp in hoe je hem weg moet houden, dat is makkelijker, want je paard werkt dan wel mee.


Daar heb je 100% gelijk in !
Maar ja..Dat zei ik destijds ook tegen hem.. maar hij zei dan dat ik niet goed genoeg kon rijden
Das ook weer goed voor je ego zeg Lips are sealed
Ik weet zelf ook wel dat het er niet zomaar uit te rijden is, en ik ging daarna direct naar mijn instructrice om het te vertellen en die begon direct te lachen, die zei direct longeer hem eerst maar eens een tijdje met pessoa, zodat hij in ieder geval aan de longe zich wat meer kan ontspannen en zijn balsn wat meer kan zoeken.. ken je nagaan.. een paard van 10..Dit is overigens niet mijn fout hoor Knipoog

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:57

Ik zie dat je op Reyerbos staat.. van wie krijg je daar les als ik dat zo heel brutaal vragen mag>??

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:57

en welke DA?

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:11

Moderatoropmerking:
aangepast wegens laster

andjoy
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:51

Hallo,

ik rij sinds kort met een gogue en het bevalt zeer goed. Mijn paard heeft z gelopen voordat ik haar kreeg, maar ze liep niet over haar rug. Het liefs liep ze in de oprichting waarbij de rug werd weggedrukt. Gevolg daarvan, niet kunnen doorzitten, korte gang, en hals strekken was er natuurlijk niet bij.
Ik ben al erg lang bezig om haar de rug te laten gebruiken, dat gaat niet van de ene op de andere dag(zeg maar: Jaar). Maar het gaat steeds beter. Ze stapt al iets ruimer, en haar spieren in de bovennek beginnen zich te ontwikkelen.
Ik heb haar rug met veel succes laten behandelen door Godeliende uit Beers. Echt een aanrader als je paard iets aan z'n rug heeft. Er wordt ook nauwkeurig gekeken, of het zadel goed ligt.
Het rijden met de gogue zorgt ervoor dat je zelf op je houding kan gaan letten. Je handen stil kan houden,( maar wel meegaan met de beweging van het paard,) zodat je hem niet kan storen in zijn beweging. Mijn paard kan erg nervous reageren, maar ze is erg relax en tevreden onder de gogue. Ik stap haar dan wel eerst 10 min. in zonder. Ik rij hiermee niet in de buitenbak. Als ze iets "vreemds" ziet kan ze haar hoofd hoog opgooien. Dan heeft de gogue een scherpe inwerking. Ik wil haar die ervaring niet laten meemaken, anders is het gebeurt met de relaxheid die ze tot nu toe heeft met de gogue.
natuurlijk rij ik niet altijd met de gogue. Niet als ik groepsles, prive en springles heb. En natuurlijk niet bij de bosritten. Maar dan merk ik al dat ze vanzelf de laagte omzoekt en goed kan doorstappen ipv achter de andere paarden aandribbelen.
Dit is mijn ervaring met de gogue. Heel goed dus, mits je hem zelf zijn inwerking laat doen alleen als het nodig is.

groetjes Joy

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:18

Ik zou idd het dier eens na laten kijken.
Hulpteugels zijn er voor de ruiter en niet voor het paard, dus ja mijn antwoord is kort en simpel , neem les hoe je een paard kan trainen zonder hulpteugels.

Dwang is nooit goed, je maakt er je paard kapot mee, want hoe weet je tot hoe ver je kan gaan met een hulp teugel, ga zelf eens een tijdje met b.v je armen omhoog staan of opzij, hoe lang hou je dat vol zonder dwang en wat gebeurd er onder dwang?
Je spieren verzuren, een paard zal zeker doorgaan want dat is zijn natuurlijke reactie , maar onder tussen speelt er veel af in het lichaam maar ook tussen de oren, ik zou zeggen train met gevoel en niet met hulp van dwangmiddelen,
Probeer het eens een uurtje en verzin dan wat er bij het paard in zijn lichaam gebeurd als je een hulpteugel erbij pakt.

Leer zelf de techniek om je paard te trainen, dus zoek het probleem bij jezelf en niet bij het paard.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:09

Inderdaat hulpteugels zullen hier jouw probleem echt niet gaan oplossen, les nemen en je rijstijl dus iets veranderen, aanpassen tot er een manier gevonden wordt waar je paard dan nageeflijk op gaat rijden, dan pas kan je beginnen met de moeilijkere oefeningen.
Wijs nooit naar het paard of naar je buurman of naar .... maar de fout moet je steeds bij jezelf zoeken (klinkt cru maar het is echt wel zo)

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

andjoy
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-05-09

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:20

Makkelijk gezegd! Als je paard al 9 jaar voordat je haar kreeg in de oprichting heeft gelopen met weggedrukte rug.
Maar ja, de beste stuurlui staan meestal aan wal

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:21

Ik rij momenteel het paard wat ik rij ook met een gogue. Omdat ik anders alleen maar aan het vechten ben. Ze drukt dan haar rug weg, zet haar hals erop en gaat rennen. Bij mij werkt het erg goed en nu kan ik gewoon rustig aan de ontspanning werken. Dit paard kan het wel maar wil soms gewoon echt niet. Ik rij haar niet op de gogue! Ik hoop dat ze met een week of 3 zo ver is dat ze gewoon wil lopen zonder :)

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:14

andjoy schreef:
Makkelijk gezegd! Als je paard al 9 jaar voordat je haar kreeg in de oprichting heeft gelopen met weggedrukte rug.
Maar ja, de beste stuurlui staan meestal aan wal


Idd makkelijk gezegd , maar het is ook de waarheid, het probleem bij jezelf zoeken en niet de oplossing vinden bij hulpteugels.
Klinkt idd cru en de meeste ruiter willen het niet horen , maar het is wel de waarheid.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:25

tsja, maar soms is de kunde van de ruiter niet voldoende en zijn hulpteugels een middel om net even over het dode punt heen te komen. Zelfs anky pakt er echt wel eens een hulpteugel bij :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:54

Nu noem je er ineens een topruiter bij, inderdaat die zal er zeker en vast af en toe een hulpteugel wel bijpakken, en je zal me zeker niet horen zeggen dat dat verkeerd is, nee hulpteugels zijn er om hulp te bieden, maar de ruiter moet er aandacht en gevoel voor hebben, een hulpteugel is er niet omdat je niet de kunde hebt , je via die hulpteugel er meer druk kan opzetten en hem zo gewoon naar beneden kan trekken, en dit dan ook zo blijft doen want dat is meestal wel het gevolg, het paard moet na een week training met een hulpteugel, soms 2 weken inderdaat, doorhebben, dat het zo moet lopen maar dan wel zonder die hulpteugel, en daar heb je dan toch weer de kunde van de ruiter die naar boven komt.

Machie schreef:
tsja, maar soms is de kunde van de ruiter niet voldoende en zijn hulpteugels een middel om net even over het dode punt heen te komen. Zelfs anky pakt er echt wel eens een hulpteugel bij :)

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:01

Ik geef ook rustig toe dat het van mijn kant een stukje onkunde is. Nu heb ik zeker wel les en ook daar is aangegeven dat zowel voor het paard als voor mij dit even de beste oplossing is. een gogue is een erg vriendelijk hulpmiddel waar je zelf weinig verkeerd mee kan doen. De slof daarin tegen vind ik een ander verhaal...

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:03

Ik denk dat juist een top ruiter helemaal geen hulpteugels erbij mag pakken, die moet toch in staat zijn om het zelf op te lossen?

Als je een hulpteugel pakt om het paard zo te leren lopen ben je in mijn beleving erg fout bezig, als je de juiste techniek leert en zelf weet waar je mee bezig ben wat je zeker van een topruiter mag verwachten is een hulpteugel altijd overbodig.
En al zeker een ruiter die niet weet hoe het zonder moet zou er helemaal af moeten blijven.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:05

Machie schreef:
Ik geef ook rustig toe dat het van mijn kant een stukje onkunde is. Nu heb ik zeker wel les en ook daar is aangegeven dat zowel voor het paard als voor mij dit even de beste oplossing is. een gogue is een erg vriendelijk hulpmiddel waar je zelf weinig verkeerd mee kan doen. De slof daarin tegen vind ik een ander verhaal...



Als jou lesgever jou niet kan helpen zonder advies van de hulpteugel zou ik zeker een andere zoeken.
Zij/hij zou moeten weten hoe je het op moet lossen zonder toch, daar krijg je tenslotte les voor en betaal je voor toch?

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:18

kan ze wel hoor, hebben we ook geprobeert, maar momenteel is dit gewoon beter. Anders blijf ik zelf mijn hele lijf vastzetten en kom met een boel pijn van het paard af. Momenteel is dit gewoon het beste, en ik denk dat ik dat echt zelf mag beslissen... Mee eens of niet, momenteel moet het maar ff zo.

juffienaat
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:37

Ik kan me het wel voorstellen. Diegene die zeggen dat hulpteugels ruiteronkunde zijn, die hebben waarschijnlijk (niet allemaal) zelf een makkelijk paard. Ik rijdt zelf ook niety met hulpteugel, maar ik heb vroeger een z paard gereden (die altijd met stang en trens was gereden) en die uitgebracht in de B toendertijd. Nou, dat was echt niet makkelijk, en ik heb toen juist tijdens mijn les weleens met een hulpteugel gereden en dat gaf wel het juiste gevoel. het heet niet voor niks hulpteugel en je moet er geen misbruik van maken, maar onder goede begeleiding: waarom niet?

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Rijden met Gogue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:55

Topic uit 2003....
Bij deze een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers