Manenexceem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Manenexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:24

Wat kan ejd aar nou het beste aan doen? Volgensmij heeft mijn paard manenexceem want ze schuurt gewoon... echt niet normaal...
Maar wat smeren jullie erop??

Groetjes Ilona


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:30

Gamble schuurt soms zn staart en ik spuit er altijd azijn in, dat helpt tegen de jeuk. Misschien moet je in dr stal kijken of je van die hele kleine vliegjes ziet, die zitten bij ons in de stal en volgens Meursing irriteren die beesten ze. Ik maak zn stal heel goed schoon.
Marjolein heeft voor dr pony Hydrocortiderm gekregen van meursing en daar moet ze hem elke dag mee insmeren, dat helpt ook wel een beetje... Maar die van ons hebben alleen irritaties van de vliegjes en dus geen manenexceem!
Laatst bijgewerkt door Aramat op 25-06-03 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:40

maar als het echt manenexceem is dan moet je toch andere maatregelen treffen!!
ik hoop dat het dat niet is, want dat wordt vervelend met naar buiten laten enzo...

ook moet je voordat je fingen gaat smeren kijken of het gewoon jeuk is, of verveleling of indd vliegjes, voordat je zomaar iets gaat smeren!
azijn kan nooit kwaad, maar niet zomaar dingen gaan smeren!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:44

Aramat schreef:
Gamble schuurt soms zn staart en ik spuit er altijd azijn in, dat helpt tegen de jeuk. Misschien moet je in dr stal kijken of je van die hele kleine vliegjes ziet, die zitten bij ons in de stal en volgens meursing irriteren die beesten ze. Ik maak zn stal heel goed schoon.
Marjolein heeft voor dr pony Hydrocortiderm gekregen en daar moet ze hem elke dag mee insmeren, dat helpt ook wel een beetje...


Als ze dan een wond hebben door zich opengeschuurt te hebben kan je er dan ook nog azijn op 'spuiten' ?Lijkt me nogal pijnlijk want de shetlande rbegint ook weer te schuren vooral bij zijn staart Scheve mond .

Heb gehoort dat als je petrolan op de manen , staart doet dat ze ook niet meer gaan schuren dat dat de jeuk weghoud.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:02

Nee op wondjes geen azijn doen!! Dat prikt als een gek! Maar mijne heeft ook geen wondjes door het schuren, hij schuurt heel soms een klein beetje zn staart, verder niks. Als ze t openschuren dan is er toch wel wat meer aan de hand en kan je niet zomaar zelf met middeltjes aan de gang

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:04

Nee hoor Knipoog .Voorlopig eerst isobetatine op wondje doen Haha!.Wondje weg dan ga ik ook maar eens zeggen tegen de eigenaar voor azijn tegen zomerexeem als het echt helpt Lachen !

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:07

Sorry dat we beetje off topic gaan ilona.. Maar azijn helpt niet tegen zomerexceem, ik bedoelde dat dat helpt tegen jeuk als ze heel licht schuren. Zomer exceem is veel erger, dat gaat niet meer weg, alleen een boettdeken helpt dan..

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:17

Excema balm van BRugman helpt heel goed tegen de jeuk en hersteld de huis snel als het kapot is.

Come over to the dark side, we have cookies!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:27

vliegenweerde middelen werken ook al redelijk, goed insmeren, verder knoflook en appelazijn door het voer, zorgt dat de stoffen (speeksel van de vlieg) sneller afgevoert worden. Volgens mij kun je ook met de zoekfunctie heel veel middellen vinden die moeten helpen. er zijn er genoeg te koop, de vraag is alleen op welke reageert jouw pony.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 21:47

Hihi ok ik heb eht even gelezen... ik zit toch nog een beetje te twijfelen... of dat eht manenexceem is of dat het schurft is... ze heeft namelijk, sinds ik der van het land heb gehaald allemaal kale plekken, ook op der hoofd.
Ik kijk het nog maar even aan..

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:57

Anders kun je PCS Cojosol lotion gebruiken. Die werkt super ik ben er nog altijd van onder de indruk hoe goed het werkt! Als je meer wil weten kun je me PBen.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:57

tegen zomerexceem hebben wij de boett-deken, helpt goed, hij schuurt nog wel...maar daar hebben we nu weer wat voor wat dus écht goed helpt bij ons : TKC 97
De boett-deken voorkomt dan het ergste schuren en natuurlijk op tijd op stal, tussen 11 en 3 naar buiten als dat mogelijk is....

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:45

benneton schreef:
tegen zomerexceem hebben wij de boett-deken, helpt goed, hij schuurt nog wel...maar daar hebben we nu weer wat voor wat dus écht goed helpt bij ons : TKC 97
De boett-deken voorkomt dan het ergste schuren en natuurlijk op tijd op stal, tussen 11 en 3 naar buiten als dat mogelijk is....

Ik heb nog een nieuwe fles voor je te koop staan Knipoog. het werkte wel maar niet 100% en nu heb ik iets anders waar ik zeeeer tevreden over ben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:05

mijn pony heeft sinds een paar dagen een deken op, incl masker enzo, ze staat niet tussen 10&4 buiten(dat is mij gezegd ipv 11&3 die werden genoemd) omdat het hier stikt van de horzels en ze zelfs op de benen steken!

maar ze staat van 7-10 bvuiten en van 21.30-0.00 en ze schuurt niet meer!
heb ook allerlei smeerseltjes enzo gebruikt, sommige dingen werken echt goed, maar ze zijn vaak behoorlijk duur

nu behandel ik haar nog even met Hydrocortiderm(ofzoiets weet de precieze naam niet maar dit werd ook al in het topic genoemd) want dat spul hebben we nog staan van het paard van mn moeder

maar ze schuurt dus niet meer Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:54

Tja Ijskje is dus ook zo'n paardje die heer manene tot bloedens toe eraf schuurt Boos! heb vanalles geprobeerd maar niks hielp. heb toen aan onze VA gevraagd hoe het beste op te lossen en hij zei dat er geen middel tegen bestand was. een middel zal een tijdje helpen maar op een gegeven moment zal die zelfs niet helpen. De enige wat helpt is elke dag wassen. Nu heb ik dat geprobeerd. Met normale schampoo hielp het een beetje maar niet goed genoeg. nu heb ik wel een ideale oplossing gevonden: wassen met kerate shampoo. Ik was haar dus nu elke dag na het rijden met dat shampoo en ze schuurt niet meer:) ik kan nu zelf een dagje overslaan.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:47

Mijn minishetje heeft helaas ook eczeem en ook bij haar helpt een deken (zelf gemaakt, de gekochte dekens hingen bijna op de grond Haha!) en TKC. In de plaats van TKC ben ik nu klitwortel haarlotion aan het proberen en dat lijkt ook te helpen (en is veel goedkoper!). Dit is een lotion die je niet hoeft uit te spoelen en deze is tegen roos (bij mensen dan).

Hypocortiderm is volgens mij niet een middeltje dat je moet blijven gebruiken. Ik gebruik het voor wondjes e.d. Ik dacht het een echt geneesmiddel is, dus niet geschikt voor dagelijks gebruik gedurende de hele zomer.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:35

Bij onze paarden helpt het insmeren met klitwortel lotion (kruidvat eigen merk) goed. Kost weinig, wel dagelijks doen en proberen te voorkomen dat ze zich open schuren.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:05

Tea tree olie.
Hierover is in het verleden aardig wat op Bokt gezet, gewoon even zoeken.

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:38

Ik heb ook een paard dat schuurt en heb echt waar alles geprobeerd zoals:
* anti-schuurmiddelen
* elke dag betadine wassen
* tussen 11:00 en 16:00 buiten
* een inenting van de vee-arst wat zou moeten helpen

En nu schuurt ze niet meer dat komt omdat ik een
BUCAS VLIEGENDEKEN heb gekocht op advies van de dierenarst.

Met deze deken schuurt mijn paard niet meer! succes gegarandeerd.

Ik had in het begin ook nogal moeite met het aankopen van de deken omdat deze nogal prijzig is €152 maar het is echt de moeite waard.
Want als je paard jeuk heeft zit het niet lekker in zijn/haar vel en door zo'n deken is dat te voorkomen. Nu is mijn paard zo blij dat ze gewoon zoveel is veranderd in postieve vorm, en dat is mij echt wel het geld waard.!!!

Als ik jou was zou ik eens in de buurt rond vragen of iemand ervaring heeft met zo'n deken.
Want BUCAS staat er bekend om. Het is een vliegendeken met hals en heeft een perfecte pasvorm op elk paard. Het dek is bevestigd met halssluitingen en onder de buik ook een aparte flap en ook nog bilkoorden eraan.

Ik heb er echt heel veel baad bij. Als ik wist dat het zo goed zou helpen zou ik het zo weer doen.

Ik hoop dat ik je geholpen heb.

Groetjes Sanne en Olrike N

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:27

Sinds dit jaar gebruik ik Cullivetsum en het werkt super. Lex heeft (op 1 dagje na) helemaal niet geschuurt. Verder was ik de staart elke week met een speciale shampoo. Maar denk dat het nu te laat is voor Cullivetsum...
En verder staat hij 's nachts op stal.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:48

Je hoeft eigenlijk geen dure middelen te gebruiken.
Ik zou eers tdit probere :

Ik heb deze tip een jaartje geleden ongeveer op bokt gezet, en het heeft bij meerdere paarden gehoplen.

Je begint te smeren met babylotion zodra het warm begint te worden.
Daar ben je nu eigenlijk te laat voor maar dat maakt niet uit.
Je smeert 2x per dag de staart en de manen vol met babylotion.
Dit hou je een tjdje vol.
Als het goed is gaat je paardje na een tijdej al minder schuren.
Mijn haffie heeft het wel gelopen.
Het haalt het niet helemaal weg, maar het verzacht, en je word niet zo gek van die jeuk.
Dopoor dit te doen, heb ik de manen van mijn haffie kunnen redden.

Ik weet niet of het bij jou paardje aanslaat, en zal helpen,maar je kunt het proberen, en dan later nog al die soms dure dingen proeberen.

Oh ja, je paardje binnenhouden in de middag als de zon het krachtigst is.

Veel succes,

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:04

Als je paard licht schuurt helpt azijn prima.
Iig bij mijn fjord wel.

Brabantse Fries ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Lenexa, sannedeedee1, Trendiction en 66 bezoekers