Opvoedkundig of fysiek probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 09:13

Ik ga op dit moment voor het eerst door een crisisje met mijn paard. Een paar weken terug is hij bevangen geweest en staat dus nu op een weiland met een stuk minder gras en krijgt verder (behalve vitamensupplement) heel weinig bijgevoerd.
Gisteren ging ik hem dus longeren. Aangezien onze bak gerestaureerd wordt, kan ik er tijdelijk niet in. Dus moeten we uitwijken naar de weilanden. Het was gewoon één grote ramp. Hij wilde dus niet lopen, maar alleen maar eten. Ik met de zweep corrigeren, daar reageerde die dan even op maar niet voor lang. Sterker nog, het werd steeds erger. Zelfs is draf kreeg hij het nog voor elkaar om te eten Verward ! Maar ik kreeg het idee dat hij wel wilde luisteren, maar dat zijn hongergevoel gewoon te groot was. (kan dit?) Hij reageerde namelijk wel op mijn stem en raakte dus ook volledig in paniek (doet die altijd als ik boos ben) op een gegeven moment trok die echt mijn arm eruit en heb ik hem dus een tik met de zweep gegeven (heb ik nog nooit gedaan of hoeven doen!) en hij raakte echt volledig buiten zinnen (daarom gebruikte ik nooit een zweep) en was bang voor mij en wilde niet meer naar mij toe komen, maar hij bleef proberen te eten. Ik moet zeggen dat mijn hart brak gisteren, het leek echt of die er niets aan kon doen. Mijn vriendin zegt echter dat hij gewoon aan het uitproberen is, vooral omdat hij weer stilgestaan heeft. Wie kan mij helpen want dit zit mij echt dwars!



Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 09:28

ehm, hij moet natuurlijk wel IETS eten. Je kunt hem het beste eiwitarm (bijv. berm/dijk)hooi bijvoeren. Hiervan kan hij zoveel eten als hij wil (en dus nodig heeft).
Kijk wel uit, want met eiwitrijk hooi kan hij weer bevangen worden.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 09:44

Jouw hart brak misschien, maar het zijne niet hoor! Want hij ging gewoon door met eten! Aanpakken die hap! IK kan ook wel buiten zinnen raken omdat ik niet wil werken!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 10:01

Je zou hem wat meer basis brok voor eiwitgevoelige paarden kunnen voeren. En voorlopig vermijden op het gras te longeren. Kun je beter lange wandelingen gaan maken met de fiets met hem ofzo.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 10:38

Marja, hij krijgt heus wel wat te eten! Hij staat op een weiland met kort gras, maar dat gras is best geconcentreerd dus zit er ook best wat voedingswaarde in! Immers, hij is niet echt heel veel afgevallen! Ik geef hem nu wat brok, misschien moet ik idd een eiwitarme aanschaffen. Tsja, ik zal dan voorlopig niet meer op gras te werk gaan.
Bedankt allemaal!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:48

Geen zorgen over maken, heeft waarschijnlijk gewoon honger. Misschien kun je jouw paard ergens anders longeren, bouwland of net gemaaid grasland of een weiland dat helemaal kaalgevreten is. Persoonlijk zou ik mijn paard met honger niet meer in zo'n aantrekkelijk graslandje longeren. Waarom zou je een gevecht aangaan met je paard als hij normaal heel braaf is?
Een dag voordat ik ongesteld word hoef je mij ook niet tussen de chocoladerepen te zetten Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:02

Sluit me aan bij Odi (tot en met de chocoladerepen aan toe Haha! ) met de toevoeging dat je misschien wat oude balen hooi (ouder dan een jaar) op de kop kunt tikken? Daar zit nagenoeg niks meer in, maar helpt je paard wel om een gevuld gevoel te houden. Effe wat boeren in de omtrek afbellen, misschien heeft iemand nog wel wat oude balen liggen! Verder niet te veel zorgen om maken hoor, de verleiding is gewoon te groot geweest voor hem!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 00:51

ja idd ik mis in zijn voeding heel belangrijk:hooi.is beter dan gras en brok voor een net bevangen paard............dus probeer hem hooi bij te voeren en de volgende keer longeren:aan het werk,meneer heeft geen zin?pech gehad........

soms is het beter om te zwijgen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 11:10

Bedankt! Ik ga hem nu in elk geval wat meer bijvoeren waar weinig eiwitten in zitten. Over dat hooi, dat mag hij niet vanwege zijn allergie. Zelfs als ik het natmaak dan krijgt die weer last van gekuch. Helaas...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:03

ieder paard dat vaak werkt heeft enig voer nodig om te kunnen lopen, want hij moet wel iets kunnen verbranden. Dus gewoon langzaam aan een beetje brok geven. of granen, krijgt ie meer energie van.

Haha!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:08

Hoe zielig het ook is, een paard dat hoefbevangen is moet je nog minder geven dan het minimale.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers