veearts bellen of niet??? (kreupel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

veearts bellen of niet??? (kreupel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:55

Thunder heeft is vast komen te zitten in de poort van het weiland (stalen hek met spijlen) en heeft het hek eruit getrokken. Hek zat nog om zn benen en daardoor is hij gevallen en zat met zijn been vast in het hek. Hij heeft zelf zijn been weer los kunnen trekken, maar loopt nou gigantisch kreupel. Verder (op wat wondjes na) is het spronggewricht/hak aan de binnenkant duidelijk pijnlijk (als ik het aanraak), maar niet echt dik geworden. Ik heb het been ong 2x een half uur afgespoten en de wondjes met betadine shampoo gewassen.
Zal ik het nog even aankijken of moet ik (nu) een veearts inschakelen?
Wat kunnen de gevolgen zijn en wat is het waarschijnlijkst??


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:06

Ik zou het maximaal een dag aankijken, als er dan nog geen verbetering inzit DA bellen. Waarschijnlijk ligamenten v gewricht verrekt/ verschoven, of gekneusd. Het wordt dan niet dik. Ik zou met beenblessures er ook gelijk een goeie erbij halen. Niet zoeen die je met een potje pijnstillers en twee weken stappen afscheept..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:53

Ik zou ook een DA waarschuwen. Het klinkt alsof je paard veel pijn heeft en daar zou ik geen risico's mee nemen. Zelf kijk ik meestal een paar dagen aan voordat ik een DA waarschuw maar in jouw geval zou ik dat niet doen. Je weet nooit hoe hard je paard getrokken heeft om uit dat hek te komen. Misschien heeft hij wel iets verrekt of gescheurd.

Sterkte ermee!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:53

Verward uuuuuhhhhhhh noem mij dan maar een pietlut maar ik wachtte het nog niet eens af de DA erbij,kom op zeg hij heeft pijn!!!
Sorry hoor niet verkeerd bedoeld maar ik snap het gewoon niet dat je afwacht.
Heel veel sterkte ermee
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:55

Even tot morgenochtend wachten dan de VA bellen, wel in de gaten houden natuurlijk...........

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:12

Wel even laten kijken ja! Wie weet is zijn bot beschadigd ofzo, dan hoeft het niet eens warm en/of dik te worden.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:22

Ik zou in zo'n geval ook even afwachten. Ik geef er de voorkeur aan om mijn paard dan 1 of 2 dagen op rust te zetten, af te spuiten en goed de wondjes in de gaten houden. Weinig bewegen (alleen korte stukjes stappen meerdere keren per dag). Als er geen verbetering optreedt of bij verslechtering de dierenarts bellen om te overleggen.

Als je zelf twijfelt kan je natuurlijk altijd de arts bellen, beter een keer voor niets dan te laat gebeld. Echter een dierenarts kan ook niet in het paardenbeen kijken en bij dit soort klachten een goede diagnose stellen is moeilijk.

Sterkte

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:25

Wij hebben een merrie op stal gehad, die met haar achterbeen tussen de tralies vast had gezeten, 'snachts. Ze is toen losgezaagd en had verder ook geen zichtbare verwondingen. Wel kreupelde ze. De eigenaar wilde ook geen DA laten komen, maar het proberen met rust en afspuiten.
Nou, deze merrie loopt dus voor de rest van haar leven onregelmatig. Waarschijnlijk toch een bot of pees beschadiging.
Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar ik zou toch echt een DA laten komen als ik jou was.

Succes ermee!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:28

ik weet niet hoe erg ze kreupel loopt.. als ze er wel op kan lopen, zou het mee KUNNEN vallen.. ik sluit beschadigingen aan pezen etc niet uit...

ik zou eerst echt goed observeren wat je paard er zelf mee doet.... stijgerd hij tijdens het lopen om zijn been te ontlasten zou ik als de sodemieter de da bellen.

en verder zoals eerder gezegt.. als het dik wordt.. afspuiten of iig koel houden. en verwondingen zoals sneeën enzo, zou ik des-infecteren, maar ik neem aan dat je dat al hebt gedaan... als het infecteerd, dan ben je nog verder van huis.

veel suc6 ermee

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eva92, Knollboll en 84 bezoekers