* kortademig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-01 21:25

Het viel mij op dat mijn arabiertje de laatste dagen zeer kortademig is na een beetje werk.
Als ik een kwartiertje in de bak rijd en ff ga stappen, dan is hij echt kortademig. Hij ademt dan zeer snel door de neusgaten. Eerst dacht ik dat het aan de sperriem van het hoofdstel lag, dus die eraf gehaald, maar dat hielp niets.

Ik vind dit heel vreemd omdat hij een hele goede conditie heeft. Hij is niet met 'rust vakantie' ofzo geweest en hij krijgt goed voer.

Wel heeft hij 6 weken op texel gestaan in de zeelucht en is hij nu net weer een weekje terug in de boslucht van de veluwe. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Op texel (en daarvoor) maakte ik veel buitenritten met hem en reed ik minder (intensief) in de bak. Kan die omschakeling in het werk er ook mee te maken hebben?

Wat moet ik doen, is dit ernstig of niet? Tijdens het werk en zijn kortademigheid is hij nog wel zeer actief en opgewekt. Hij is niet slomer ofzo als normaal.

Alvast bedankt.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 22:50

Ik zou hem goed in de gaten houden. Goed uitstappen en opletten of de kortademigheid afneemt.
Mijn hengst had dit vorige week ook, stond daarbij ook te pompen, maar was op een gegeven moment ook afwezig. Meteen de veearts gebeld en hij had OF een infectie, OF een hartprobleem (hij hoorde een ruis op het hart). Uit bloedonderzoek duidde later niks op hartproblemen, maar je staat toch even flink te trillen op je benen...