Stage in het buitenland of leer je meer in NL?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Stage in het buitenland of leer je meer in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 18:01

Aanstaande donderdag ben ik klaar met mijn stage bij de Rabobank voor mijn studie Facilitair Management. Mijn stagebegeleider zijn er over eens: Facilitair is niet mijn eindstation, ik wil managen, het liefst in een turbulente omgeving en in de top. Oftewel, ik wil het gewoon maken Pling Haha!
Maargoed, het volgende jaar moet ik weer op stage, mijn derdejaars stage dit keer. Mijn begeleider zei dat ik dit keer misschien voor een Consultancy bureau kon kiezen, dat de mensen daar van mijn niveau zijn en me veel kunnen leren.

Ik zit zelf te denken aan een studie in het buitenland, maar ben nu aan het twijfelen of ik daar de relevante werkervaring kan opdoen. Ik heb 3 mnd in Amerika gewerkt, dus heimwee enzo is geen probleem. Maar is het mogelijk om een stage in een vreemde taal/vreemd land te doen en daarbij ook zoveel uit de opdracht te halen als ik wil? Alle advies is welkom hier!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:53

Ik wist niet dat er bokkers waren die ook de FD doen, ik doe zelf ook Fd niveau 4 op mbo niveau, maar ik denk dat jij hbo doet?
Is het een beetje leuk? Ik zit er ook aan te denken na mijn mbo hbo te gaan doen maar dan wel 4 dagen werken 1 dag naar school doe jij dit ook?
En over jou vraag ik zou gewoon lekker naar het buitenland gaan heb ik ook altijd gewilt!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:13

Ik doe de HBO opleiding en wil hierna nog een jaar bedrijfskunde doen of iets dergelijks; in elk geval een post-HBO.
Ik wil wel naar het buitenland, maar dus alleen als dat iets toevoegt aan mijn carrierekansen. Kijk, als ik een stage kan lopen in curacao waar ik in een hotel meeloop en alleen een beetje de facilitaire kanten regel, of in NL in een bedrijf waarbij ik de kans krijg om mijzelf flink te ontwikkelen op het vakgebied, dan kies ik voor dat laatste. Dus ik ben benieuwd naar jullie mening daarover!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 18:24

Geen mensen met ervaring met dit soort dingen??

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:47

Ik denk dat je voor jezelf goed moet kijken naar wat het voor jou toevoegd. Ik heb geen idee hoe het zit met ontwikkeling in jou vakgebied in het buitenland. Ik heb zelf een beetje het idee dat je in het buitenland niet alles mag doen wat je hier wel zou mogen, maar ik denk dat je daar zelf naar op zoek moet gaan. Dan kun je ook vragen naar wat je wel mag en aangeven wat jou ambities zijn. Met een buitenland stage laat je naar mijn idee wel juist weer zien dat je wel lef hebt om dingen aan te pakken...
Helaas heb ik dus geen idee wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Ik merk uit jou verhaal dat je veel ambitie hebt om hoger op te komen. Zoek dan in iedergeval naar zo'n plek... kun je hem niet in het buitenland vinden dan is dat jammer... maar zou ik (als ik jou verhaal lees) kiezen voor een stage plaats waar je veel mogelijkheden hebt!
Heel veel succes in ieder geval met de keuze en misschien met het zoeken van een geschikte stage plaats!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:14

Ik heb in Australië een tijdje gereisd met een Nederlands meisje dat Facility Management in Groningen had gedaan en daarvoor stage had gelopen (samen met een studiegenootje) in een Radisson-hotel in Israël. In het Engels dus, en tegelijkertijd leerde ze ook nog wat Hebreeuws. Ik weet dat zij het als enorm leerzaam heeft ervaren, niet alleen de stage zelf (die behoorlijk inhoudelijk was) maar ook het van huis zijn - maar dat ken jij al van je 3 mnd. in de USA - en je kunnen redden in een vreemde taal. Ik weet niet of het haar rechtstreeks geholpen heeft bij haar carrière in NL, ze werkt nu inmiddels wel in een managementfunctie bij een groot hotel in Amsterdam.

Ik heb zelf het idee dat een buitenlandse stage behoorlijk leerzaam kan zijn, niet alleen op je vakgebied, maar ook voor je algemene ontwikkeling. Ik heb ooit 3 mnd. stage gelopen op Aruba, als beleidsmedewerker/ontwikkelaar op een ministerie. Het ging daar uiteraard allemaal in het Nederlands, taalproblemen hebben we dus nooit gehad, wel liepen we tegen een hoop cultuurverschillen aan. Maar dat is ook heel leerzaam geweest. Niet dat ik het heb gedaan omdat het mooi zou staan op mijn cv: ik wilde puur naar het buitenland om wat van de wereld gezien te hebben en in het buitenland gewerkt te hebben. Hoewel ik ook wel eens bij een sollicitatiegesprek eerst een half uur over mijn buitenlandervaringen (Aruba en Australië) heb 'moeten' praten voordat we over gingen tot de orde van de dag: ze hadden daar voornamelijk mensen in dienst die veel hadden gereisd en in het buitenland hadden gewerkt, en ze vonden het maar wat mooi dat ik ook zo ondernemend was. Tong uitsteken

Uiteindelijk moet je kiezen voor datgene waar jij je het lekkerst bij voelt, zoals jij het beschrijft is dat een stage waarin je zo veel mogelijk leert over management. Ik zou zeker op zoek gaan naar een stage in het buitenland (ken ook genoeg mensen die zoiets bijv. voor de HEAO hebben gedaan), maar ik zou een interessante stage in Nederland ook niet uitsluiten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:01

Het ligt maar net aan het bedrijf waar je terecht komt. Ik heb voor mijn stage in Duitsland gezeten en het was echt verschrikkelijk. Behalve een beetje duits spreken heb ik er echt niks opgestoken. Ik zou liever voor een stage in Nederland kiezen na mijn ervaring. Ik heb ook stage gelopen in Nederland en voor datzelfde bedrijf werk ik nog steeds.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:09

Zelf een half jaar in Noorwegen gezeten voor m'n afstuderen, heb zeker niet het idee dat je in NL zou moeten blijven voor het nivo ofzo. Als je een beetje engels kent hoeft taal IMO geen probleem te zijn. Het is maar net wat je er van maakt. Of ja, behalve als het bedrijf waar je zit extreem suck is maar dat heb je in NL precies hetzelfde.

Ik zou zeker voor het buitenland gaan! Sluit me eigenlijk helemaal bij Karin's post aan, wil vooral ff melden dat dat ook mijn ervaring is. Behalve de dingen op je werk leer je daarnaast ook nog eens een hele berg omdat je je in je eentje in een vreemd land staande moet zien te houden. Mijn ervaring is verder ook dat werkgevers het meestal wel kunnen waarderen als je niet kiest voor de veilige stageplek 2km van je huisje af Knipoog Enige nadeel (IMO) van een stage/afstuderen in het buitenland is dat het wat moeilijker is om het bedrijf en de opdracht goed in te schatten. In NL ken je het bedrijf waar je heen gaat vaak iig van naam en vaak ken je ook wel mensen die bij of met dat bedrijf hebben gewerkt. Dat is in het buitenland wat lastiger. Maar goed. Als de US je goed bevallen is; buitenland! Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:16

Ik zou ook zeker voor het buitenland gaan. Op de één of andere manier word je toch sneller volwassen met zo'n buitenlandstage. Daarbij zijn er veel bedrijven gecharmeerd van een buitenlandstage op je cv.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ChanelR, Corien_, dasalijn, dezzie, fohadie, Herfstblad, IASCrawler, janderegelaa, Jungles, Kayleigh__, Lalladidoo, Lestrange01, meniekske, stella92 en 163 bezoekers