achterwaarts en de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

achterwaarts en de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 19:49

als ik op siel rijd en ik wil achterwaarts is het echt een ramp.

ik zet hem gewoon eerst stil, dan drijven ik hem naar me hand en hou hem van voor tegen... dan loopt hij dwars door me hand heen !!
af en toe doet hij het onwijs goed, hij kan het dus makkelijk.
soms gaat hij bijna naar achter, of een mini stapje en schiet dan direct naar voren... hoe kan ik het nou het best oplossen? volgens het baasje kan hij makkelijk achterwaarts en weet dus wat ik bedoel.. maar hij maakt zich gewoon sterk en loopt door.....



dan de galop, als ik in de bak in galop zit, en ik wil afwenden gaat hij onwijs hard galloperen en rent gewoon door, hij doet het niet altijd maar soms.
en dan steeds harder en harder... in draf doet hij het wel gewoon maar in galop maakt ie zich weer sterk en loopt hard door....

dus iemand een idee? Lachen


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:58

Mijn instructeur heeft me laatst uitgelegd dat die hulp voor achterwaarts niet heel erg slim is. In principe geef je been, wat voorwaarts betekent en vervolgens ga je met je handen zeggen dat het paard niet voorwaarts mag...
Zoals ik het moet doen *hoop dat ik het goed zeg* is de zit iets verlichten, en eventueel de handen iets sluiten, waarop het paard vanzelf naar achter zal (moeten) gaan... Ik heb het zelf overigens nog niet uitgeprobeerd op die methode, aangezien ik wat moeite heb om echt op mijn zit te rijden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:39

galop: Zorg dat je paardje rustig en ontspannen draaft. Dan ga je op grote volte en als je x net gepasseerd heb ga je rustig zitten en geef je je hulp, blijf op volte, uiteindelijk zal hij trager gaan galoperen. Na een tijdje zal hij doorhebben dat galop niet hetzelfde is als stormen.
achterwaarts: gewoon rustig de hulpen blijven herhalen, zet hem misschien voor een hindernis zodat hij niet naar voor kan???

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:33

doordat probleem met het achterwaarts, komt naar voren dat je paard niet goed los is, als je paard echt los is zou je met een drijvende hulp en een kleine ophouding + gewicht en zit, zou je paard zo achterwaarst moeten gaan, zo niet dan zitten er dus blokades die je nog los moet werken.

uit de galop komt naar voren dat je paard niet goed van achter naar voren is en zich dus ook niet goed kan sluiten en dan er dus maar voor weg vlucht, ga veel overgangen rijden stap/draf en weer terug, probeer maar eens uit om op een volte 4 keer de overgang te maken van draf naar stap en dan weer naar draf, dit ik kan je in een verder stadium ook in galop doen, hier door wordt het gebruik van het achterbeen sterk gestimuleerd.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:28

bij het a.w leg ik mn benen altijd een klein beetje naar achteren, zodat mijn pony's het niet verwarren met voorwaartse hulp.Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je benen 3 meter naar achter legt, maar een klein beetje.


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:29

en verder moet je gewoon met je zit, en ophoudinkje doen...in ieder geval niet gaan zitten trekken, of doortrekken als ie al a.w gaat

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:27

Achterwaarts is voor een paard veel moeilijker dan voorwaarts. Eerst moet het voorwaarts goed in orde zijn, zodat het paard ook kan reageren op de hulpen voor achterwaarts! De hulpen zelf zijn na rustig, maar aktief halthouden: twee benen iets naar achteren leggen en licht aandrijven en je handen rustig sluiten. Zodra het paard gaat trekken, zeker niet terugtrekken!! Dan is het halthouden niet goed geweest.

Het is verstandig om dit samen met een instructeur aan te pakken. Die kan je helpen met wat wel en niet goed is en dan verval je niet in zo hard mogelijk trekken..... Succes ermee!

pluk de dag....

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:23

Misschien is het een idee om je paard recht tegen de bakrand aan te zetten en hem dan achterwaarts proberen te laten gaan. Dan kan hij namelijk niet naar voren stormen, of hij moet door de bakrand heen... Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat je hem goed recht houdt en naar een paar pasjes sta je te ver van de bakrand af om er nog echt wat aan te hebben, maar zo kan je in ieder geval makkelijker je pony een paar passen achteruit krijgen. En je been naar achter leggen, helpt denk ik wel. Dan merkt je pony nl. een duidelijk verschil met als je voorwaarts drijft. En natuurlijk... Belonen als hij het goed doet!!! Maar dat kon je zelf ook wel bedenken, neem ik aan...

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:05

voor achterwaarts heb ik geleerd: gewicht een beetje naar achteren verplaatsen, benen klein beetje naar achteren leggen en een ophouding met je hand en dan zou tie moeten gaan ( lukt ook niet altijd Tong uitsteken )

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:26

zorg dat er iemand bij is als je achterwaarts gaat. Het is toch helemaal niet logisch voor een pony dat je drijft en tegenhoudt?? Wat moet ie dan in godsnaam doen als ie het niet kent??
Laat iemand ervoor staan en als jij de hulp geeft moet die persoon zijn hand op zn borst leggen en m wat helpen door iets te duwen.
Je stem is ook erg belangrijk zeg bijvoorbeeld elke keer: "turug.." op dezelfde manier zodat ie dit allemaal aan elkaar kan koppelen.

She's my lady Lovers

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:03

Als ik Anne goed begrijp, kán haar pony wel achterwaarts gaan. Dat is dus het probleem niet. Maar toch kan het wel handig zijn om iemand erbij te halen. Liefst een ervaren iemand, die je goed kan helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knollboll en 9 bezoekers