leasen, bruikleen en verzorgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 17:28

Hay
Ik heb een vraagje:
Wat houd een leas-pony, bruikleen-pony en verzorgpony nou eigenlijk in? Wat is het verschil? Of is het eigenlijk maar hetzelfde?

[Edit Karin] titel verduidelijkt [/edit]
_________________
~*~!~*~!~*~!~*~!~*~!~*~
Geen paard, geen leven!
Afbeelding

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-28 17:59 ]</font>


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 17:33

Ik had op de manege een lease pony. Ik reed hem zeven dagen in de week en betaalde gewoon stalgeld.

In het begin moest ik hem delen met een ander meisje dat hem drie dagen leasde maar later had ik hem helemaal voor mezelf.

ik mocht hem iedere dag rijden en verzorgen maar mocht niet zomaar alleen naar buiten. Ik heb er veel van geleerd. Na een tijdje heb ik hem trouwens gekocht. daar was ik toen wel aan toe

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 17:57

Bij ons is het dat als je een manegepaard least je hem mag behandelen als een eigen paard. En je moet stalgeld betalen. Alleen moet hij vier lessen in de week meelopen.
Verzorgpaard is eigenlijk gewoon een pensionpaard mogen verzorgen en er een beetje op rijden enzo, meestal dan.
Bruikleen-pony heb ik nog nooit van gehoord Schijnheilig

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:03

lease is huren voor geld maar danben je niet de eigenaar.
bruikleen?! geen idee
verzorgpony is een pony die je verzorgt voor geen geld. wat je allemaal mag hangt van de eigenaar af.
bij sommige lease pony's mag je niet naar buiten (heike) en bij sommige verzorgpony's wel (k & Marjon)

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:47

Leasen is gewoon huren. Bruikleen, dan leen je een pony of paard voor een bepaalde tijd.
Als je eens wilt proberen hoe het is om een paard te hebben dan zou ik eerst eens een paard voor een tijdje huren om te zien of het bevalt. Je hebt dan natuurlijk wel met de regels te maken die de verhuurder stelt. Met je eigen paard of pony kun je dat zelf bepalen.

En een verzorgpony, die verzorg je (soms mag je ook rijden) maar daar wordt dan geen geld voor gevraagd, want in ruil voor de verzorging "heb" je dan een pony.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: nefertete op 2001-08-28 18:49 ]</font>

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 19:59

Ik heb een paard in bruikleen! Maar bij mij is het gratis, èn voor een onbepaalde tijd...Ik kende zijn baasje helemaal niet en nu zijn we goede vrienden geworden. Maar het houdt dus in dat je een paard idd 'leent' voor een bepaalde tijd tegen een vergoeding. Bijna hetzelfde als leasen dus.

_________________
Few things in life are more valuable and more personal than a close friendship with an Arabian Horse...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Youko op 2001-08-29 11:31 ]</font>

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 20:57

Bedankt voor al jullie reacties! Nog meer is welkom, hoor......... Oh,ja en als je een pony gaat leasen moet je dan al het stalgeld betalen? Of ook nog de hoefsmid enz? Dus waar zou je dan minder geld voor kwijt zijn? Leasen of huren? Enne als je een pony huurt voor een lange tijd mag je dan echt helemaal zelf weten wat je er mee doet (bijv. longeren) ? Enne hoeveel ervaring moet je hebben voordat je een pony gaat huren?

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 21:24

Leasen en huren is dus gewoon hetzelfde, en je kan dan ook niet zeggen dat 1 van de twee duurder is. Wat je betaald hangt denk ik helemaal af van welke afspraken je met de eigenaar de pony maakt. Soms moet je trouwens voor een verzorg/bijrijd paard of pony ook ene bijdrage in de kosten betalen hoor!

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 21:34

Leasen of huren is geloof ik het zelfde hoor. Ik heb Bassie een paar maanden geleasd. Ik mocht er als ik wilde 6 dagen per week op rijden en af en toe liep hij ook mee in de les, maar daar hadden afspraken over gemaakt.

Ik reed meestal 3 a 4 keer per week (waaronder 1 les waar ik korting op kreeg) en de rest van de week longeerde ik hem of gooide hem los in de bak zodat ie lekker vrij kon rennen & rollen. Verder mocht ik wel naar buiten maar niet alleen.

Ik betaalde fl 215,- per maand en de hoefsmid (was bekappen fl 45,- per 6 a 8 weken.

Verder heb ik een aantal verzorgpony's Shadow, Samier en Kareltje. Daar betaal ik helemaal niets voor, af en toe koop ik eens iets als een borstel ofzo...Shadow mag ik alles mee doen wat ik wil en wanneer ik maar wil. Samier doe ik alleen als de eigenaresse geen tijd heeft en Kareltje mag ik ook altijd pakken voor een wandelingetje of een poetsbeurt.


_________________
<FONT COLOR="deepgreen">
Shadow is voor de wagen geweest! </FONT COLOR="deepgreen">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-08-28 21:37 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 07:43

Het is maar net hoe je het noemt.
Ik heb een pony geleasd maar mocht hem dus overal neerzetten waar ik wilde en kon de pony deze maanden als mijn eigen beschouwen. Ik betaalde dan zijn onderhoud maar geen huurgeld aan de eigenaren.
Dus ja dat is dan weer meer bruikleen eigenlijk.

De termen worden nogal door elkaar gebruikt en er zitten geen vaste voorwaarden aan, dus het is gewoon een kwestie van goed overleggen en afspraken maken met degene waarvan je een pony leent/least/huurt/verzorgt Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 10:03

Cody in jouw geval blijft het leasen of huren, omdat jij dus alle onderhoudskosten/stallingskosten betaalde. Pam wilde geloof ik ook zoiets uitproberen om te zien hoe het is om een eigen pony te hebben.
Als je bijrijdster of verzorgster bent, moet je soms ook bijbetalen. Dit is vooral zo in het gebied van Nederland waar de stallingskosten hoog zijn.
Maar je kunt ook een verzorgpaard of bijrijdpaard hebben waar je niet voor hoeft te betalen, omdat je er wat voor terug doet. Of je doet de verzorging, voeren en mesten enzo.
Wat ook kan zijn: als jij ontzettend goed rijdt, en je mag op een paard rijden van iemand, dan leert dat paard er ook veel van.
Dus stel dat ik wil dat mijn paard minimaal M-nivo gereden wordt, en dat diegene hem in superconditie houdt en er mee gaat starten zodat ze hem naar de ZZ rijdt...
Ja dan kan ik er zeker van zijn dat ik een goede amazone moet inschakelen, en daar ook voor moet betalen. Waarom: zij heeft ontzettend veel ervaring en kennis, wat geld heeft gekost want paardensport is duur. Ze gaat mijn paard niet helemaal gratis in waarde verhogen, er veel tijd in steken etc.
Mijn instructeur rijdt ook paarden van anderen in de springsport, en wordt daarvoor betaald. Meestal zijn het handelspaarden die binnen een jaar alweer verkocht worden (zodra ze wat wedstrijd-ervaring hebben opgedaan, of een nivo hoger zijn gekomen).
Ik ben nog niet zo goed *LOL* , maar ik zocht dan ook maar een eenvoudig Verward verzorgpaardje.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 10:36

Wat het einige voordeel van leasen/huren is dat je het aanschaf bedrga niet hoeft te betalen. Vaak is dat namelijk het probleem zo toen ook bij mij.

Ik ben toen hard gaan sparen en heb hem toen ruim jaar later gekocht.

Verder waren alle kosten voor mij. Maar ook dit verscheelt heel erg ligt eraan wat voor een conctact je krijgt. En zorg dat je die ook krijgt met daarin de mogelijkheid hem/haar te kopen tegen een vast (inconcact vermeld) bedrag.

Succes.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 16:42

Hoi, nog heel errug bedankt voor de reactie's! Enne Prisca ik vind juist de aanschafprijsniet hoog maar de stalling enzow anders had ik allang wel een eigen pony gemogen........ maar ik ga gewoon denk ik een verzorg-pony zoeken en daarna zie k wel weer verder of ik er misschien dan ook nog een ga huren? Maar ik ken een manege die hier een beetje in de buurt is (kent Dribbel wel, zij heeft er 'vroeger' manege-lessen gehad : http://www.middenhof.nl ) en die verhuurd volgens een vriendin van mij alleen voor 4 dagen? Of nog langer? Maar dat was dus geloof ik 75 piek? Of heb ik het nou verkeerd?

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:50

een lease pony betal je de stal huur van en ook de hoefsmid (dat is denk ik niet bij iedereen)
een pony in bruikleen mag je gebruiken
de een vraagt er geld voor de ander niet
en een verzorgpony heb je als je voor iemand de pony verzorgt als hij/zij het druk hebben
je hebt dan alle verzorging of gedeeltelijke verzorging over het paard

gelijk hierover gesproken,,,,,,,,,als iemand dit leest ik zoek een verzorger voor 4 paarden
het is in belgie

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:32

Ik heb zelf een huurpony. Eerst was het mijn verzorgpony (gratis) en kon ik er bijna alles mee doen, rijden naar buiten enz.. alleen reed hij soms wel mee in de lessen.
Toen zou hij verkocht worden, maar gelukkig mocht ik hem huren. Ik huur hem nu dus, hij rijdt niet meer mee in de lessen en ik kan er bijna alles mee doen. Rijden, naar buiten enz... Eten + stalgeld hoef ik ook niet te betalen.... Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dabo, Flinty, Flowerhorse7, GrapeshotBot, Hoefbekappen en 82 bezoekers