Vitamine E tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:07

Vanmiddag kreeg ik nog een aanvullende uitslag van het bloedonderzoek van vorige week. Mijn paard heeft een flink vitamine E tekort.
Iemand enig idee of dit de oorzaak van sloom en mager zijn kan zijn?
En weet ook iemand wat de oorzaak kan zijn, behalve een tekort in het voer?
Ik moet nou vitamine E op olie basis bij gaan geven, zonder selenium....
Iemand nog verdere tips??


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:23

Hij zou meer nodig hebben dan normaal. Bijv als je heel veel rijdt met hem. Of hij heeft meer nodig dan een ander paard om een andere reden (er zijn denk ik genoeg redenen te verzinnen) Of hij heeft ergens een "verlies". Of dit kan met Vit E weet ik niet, maar ik zou niet weten waarom niet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:11

Vitamine E is een vetoplosbare vitamine.. vandaar op olie basis denk ik.. Je moet ook oppassen dat je er niet teveel van geeft dus, want het wordt niet afgescheiden met urine of zweet als er teveel van is.. Ik heb ook een groot paard dat zwaar in de training staat. Ik geef hem zo'n drie keer in het jaar een kuurtje Cavalor Muscle Forte (tegenwoordig heet dit muscle fit) ter voorkoming van dit..
Voor zover ik weet zit er in klaver ook een aardige portie vit E.. succs..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:27

Rio heeft het ook. Door de vitamine tekort transporteert ij zijn antioxidanten niet goed naar de achterhand wat weer kramperigheid veroorzaakt aldus de veearts. In principe halen paarden vit. E uit gras. De boer waar Rio gestald is maai extra gras voor hem en dat geef ik hem savonds. Daar naast geef ik hem pavu e - plus maar daar zit ook seleen in. Als je op internet zoekt, is er in haarlem een drogist die zelf vitamines maakt voor dieren en voor mensen daar heb ik wel eens alleen E op olie beasis gekocht. Dit is wel aan de prijs. In land als Hongarije schijnt dit heel goedkoop te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:51

Het rare is dat dit paard de hele dag op de wei staat. Hij is net 5 geworden en loopt maximaal 4x per week een half uurtje rustig in de bak.
Inmiddels staat hij al weer bijna een maand op rust op de wei ('s nachts buiten, overdag binnen ivm dazen). Hij hoeft dus zo ongeveer helemaal niet te werken. Wel is hij enorm gegroeid.

Inmiddels heb ik via een kennisje vitamine E op oliebasis gekregen.

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:27

Een paard dat gemiddeld werk hoeft te verrichten heeft per dag rond de 1800 mg Vitamine E nodig. Reken eens uit met je voer... bij mij kwam ik net op de helft uit. Een dosering van 5000 mg of meer heeft pas schadelijke bijwerkingen. Mijn paard krijgt het nu continu bijgevoerd (ook zonder selenium) en het gaat stukken beter nu. Had je trouwens niet een week of wat geleden nog een topic hierover??

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:38

Je kreeg deze uitslag denk ik van de Da? Dan moet hij ookmet een oplossing komen daar betaal je tenslotte voor. Ga niet experimenteren met middeltjes zonder overleg met je DA.

De hele dag op het weiland staan wil niet zeggen dat hij genoeg binnen krijgt aan vitamine.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:12

Ja, ik had hier laatst ook een topic over, maar ik kreeg gister pas de uitslag van de vitamine E, dit duurt minimaal een week voordat het getest is, vandaar.

Ik heb nou via de DA een vitamine E supplement besteld.
Dit moet de oplossing zijn.

Manon_lin: wat voer jij je paard precies bij? (poeder/olie, welk merk, wat kost dat)?
Ik zal het namelijk ook langere termijn moeten gaan geven, en ik hoor van iedreen alleen maar erg dure prijzen. Lips are sealed

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:19

Tessya schreef:
Manon_lin: wat voer jij je paard precies bij? (poeder/olie, welk merk, wat kost dat)?
Ik zal het namelijk ook langere termijn moeten gaan geven, en ik hoor van iedreen alleen maar erg dure prijzen. Lips are sealed


Uhhhh, het is een wit poeder. Op de doos (simpele witte zonder verdere tekst) zit alleen maar een stikker waarop staat vitamine E (met een of ander acetaat, heb de doos niet bij de hand, maar dat is gewoon een soort bindmiddel). Ik krijg het via de da en heb geen idee wat het kost (wordt vergoed door de verzekering). Ik zal het eens nakijken. Ik doe trouwens met 1 doos gemiddeld een maand of 4 à 5. Er staat meen ik ook op waar de da het vandaan haalt. Je hoort het nog. Sterkte met je paardje!!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:23

Omdat ik het poeder altijd meteen in een andere pot overdoe (zit in een plastic zak en dat werkt niet handig) heb ik helaas de doos niet meer. Navraag bij mijn vorige (Belgische) da (die mij dit poeder bezorgde) blijkt het inderdaad Vitamine-E acetaat (50%) te zijn (1 kg). Er staat verder geen merk op en hij kocht het gewoon in via een soort groothandel in diergeneesmiddelen en volgens hem moet dat ook in Nederland gewoon te bestellen zijn. Navraag bij mijn da hier blijkt dit poeder hier niet bekend te zijn Verward . Da's behoorlijk balen, want ik heb er super ervaringen mee. Nou ga ik dus kijken dat ik het toch weer krijg via mijn vorige da (dat hij het mij opstuurt ofzo, of afgeeft bij een stal waar mijn paard in het verleden in zuid-limburg stond). Ik kan dus even niet meer vertellen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:24

Ach wat jammer. mocht je ooit nog achter komen, zou jij mij dan kunnen laten weten waar en hoe duur het is?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:51

mobick schreef:
Ach wat jammer. mocht je ooit nog achter komen, zou jij mij dan kunnen laten weten waar en hoe duur het is?


Yep, doe ik. De prijs valt volgens mij wel mee (wanneer ik een potje zou kopen bij de drogist ben ik duurder uit), anders had ik het ook vast nog wel uit mijn hoofd geweten (rekeningen liggen nog bij mijn ouders thuis, dus kan het niet nakijken). De kliniek (van hier in NL) zou vandaag nog eens rondbellen (konden het zo niet toen ik het gister vroeg), dus vanmiddag weet ik heel misschien meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElCid, friezenfan2, nadcha, R0SE en 33 bezoekers