Met 2 jarige hengst naar de keuring???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Met 2 jarige hengst naar de keuring???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:38

Ik zit een beetje te twijfelen of ik met Ustinov naar de keuring/dag van het Gelders paard in Hengelo (gld) zal gaan.
Er is een rubriek voor 2 jarige hengsten en ik krijg dan een indicatie of het wel of niet zinvol is hem klaar te maken voor de hengstenkeuring.
Aan de andere kant moet ik hem dan wel uit de kudde halen, minimaal 2 weken thuis op stal houden en oefenen en daarna weer terug in de kudde doen met al het gedonder vandien.
Ik weet het dus echt niet, van de week eerst maar weer eens naar Friesland rijden om te zien hoe hij er voor staat.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:51

Tsja als jij als doel hebt hem voor te brengen voor de hengstenkeuring is dit wel en beetje een graadmeter, maar als dat niet je uiterste doel is zou ik het niet doen. Succes met je keuze.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:54

Als je echt met hem naar de hengstenkeuring wil gaan lijkt het mij ook een goede toetsing, die je iets meer zal vertellen over je paard.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:42

Gezien zijn afstamming zou ik voor ik al die moeite ging doen contact opnemen met de fokkerijbobo's binnen het Gelderse stamboek. Misschien valt hij helemaal niet binnen de huidige normen (die verschillen nog al eens van jaar tot jaar heb ik de indruk) en dan sta je daar met al je werk en tijd voor niets.
Plus dat het dan lastig is om hem even terug te plaatsten in de kudde.
Met een toezegging van iemand die het voor het zeggen heeft plus diens naam erbij heb je wat meer zekerheid.
Succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:17

Voor dat we Ilindra lieten dekken hebben idd contact gehad met iemand de fokkerijraad en die vond het geen slechte keuze.
Op de veulenkeuring kreeg hij ook vlot een 1e premie en stond hij direct na het FSP veulen.
Maar je hebt idd gelijk dat het per jaar kan veranderen.
We hebben heel bewust voor Hero gekozen omdat hij kwa model redelijk in het Gelders type staat en toch een heel andere bloedopbouw heeft.
Ustinov staat ook volledig in Gelders type en kan door zijn bloedopbouw heel interresant zijn voor de fokkerij omdat hij een vrije bloedlijn heeft.

Het is idd heel moeilijk om hem weer terug te plaatsen in de kudde en daarom twijfel ik ook zo.
Om hem dan maar direct thuis te laten is dooor ruimte gebrek ook geen optie.
Hij zal staks dan ook verkocht moeten worden maar ik wil hem eigenlijk eerst voorbrengen en aanrijden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:22

Ja ik begrijp dat het een doordachte keuze is geweest, maar de heren van het stamboek kennende zou het iets meer zekerheid geven als je een absolute uitspraak van iemand kan krijgen dat in ieder geval zijn bloedopbouw op dit moment actueel is. Uitsluitsel kan natuurlijk nooit gegeven worden, daarvoor moet hij pas echt voor de jury staan.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:27

Je kan hem toch ook altijd over een jaartje voorbrengen?
Kan hij mooi zijn kinderjaren uitdollen in Friesland, en als je hem naar huis haalt maak je hem dan naast keuringsklaar meteen ook zadelmak.
Is veel minder gedoe uiteindelijk....
maar misschien ook minder leuk...bovendien, als hij leuk 'scoort', kan je hem wellicht meteen al leuk kwijt...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:36

Ik zou het niet doen.. Op 2 jarige leeftijd zijn ze niet op hun voordeligst en pakt het vaak slechter uit dan je hoopt.. Plus de problemen die je kan verwachten bij het terugplaatsten in de kudde..
Ik zou gewoon wachten tot de hengstenkeuring.. Dan komt hij ook als verassing (hebben ze hem niet eerder gezien) en is hij beter geproportioneerd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:23

Nee,
ik zou het zeker niet doen, of hij zou er zo voor moeten staan dat je hem s'ochtends voor dag en dauw ophaalt en dezelfde dag nog terug brengt.
Ik heb mijn hengst ook eenmaal en dagdeel uit de kudde gehaadl en dat ging erg goed. Nu was mijn hengst wel de leader of the gang, misschien dat dat er ook mee te maken heeft?

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:14

Is het geen optie om hem na de keuring thuis te houden? kun je rustig met hem aan de slag. Heb je het wat makkelijker als hij 3 is ! Als je goed met hem kan worden in die twee weken zou ik het proberen. Aanrader; oefen het lopen langs merries want die proberen zijn aandacht te trekken natuurlijk Tong uitsteken !

Zelf breng ik m'n tweejarige hengstje over een paar weken uit op een keuring,maar daar ben ik ook al twee jaar mee bezig om hem op te voeden en op spelender wijs dingetjes te leren. heel moeilijk is het om z'n aandacht vast te houden als ik vlak langs de merries loop, nog veel oefenen dus !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:21

Is helaas geen optie, we hebben maar 3 stallen en 2 merrie´s (waarvan 1 met veulen) en een ruin.
De omheining van de weilanden maar 80 cm hoog dus dag en nacht buiten laten kan ook niet.
Bovendien huur ik het van staatsbosbeheer en mag ik maar 3 paarden (officeel 2) houden volgens mijn contract.
3 accepteren ze nog maar 4 gaat echt niet lukken.
[ITP] Ustinov
Hier wat foto´s van hem van 24 juni.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:22

persoonlijk zou ik er een jaartje mee wachten:--> idd ook wat Donja zei.
1 hij is nog niet uitgegroeid (hoogte, hals ,kont, rug, benen enz)
2 je hebt hem niet getraind dus nog geen spieren.
Als je nu zou gaan heeft de jury al een vooroordeel over hem. En omdat hij nog niet uitgegroeid is is dat meestal meer negatief dan positief. Dan weten ze op de hengstenkeuring al meteen oh ja dat was die met dit slecht en dit slecht. Snap je me een beetje.
Ik zou wachten tot de hengstenkeuring en hem hier ook goed op voorbereiden, veel wandelen, draven, eventueel inspannen als je dat kan enz. Heel belangrijk!!!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 03:54

ik neem aan dat de heren jury niet dezelfde zijn op de dag van het gelders paard en de hengstenkeuring, lijkt mij dus niet echt een graadmeter. vaak ook vorm van de dag en 2 weken vantevoren beginnen met een "ruw"paard keuringsklaar te maken lijkt mij erg kort.

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:35

luxje schreef:
ik neem aan dat de heren jury niet dezelfde zijn op de dag van het gelders paard en de hengstenkeuring, lijkt mij dus niet echt een graadmeter. vaak ook vorm van de dag en 2 weken vantevoren beginnen met een "ruw"paard keuringsklaar te maken lijkt mij erg kort.


ik wou het niet zeggen, maar het is inderdaad wel erg kort dag Knipoog . En wat de bespiering betreft; wat verwacht je van een twee-jarige?

wat is je bedoeling met dit paard? Wil je rijden of wil je hem evt als dekhengst door het leven laten gaan? Let wel er komt heel wat bij kijken als je hem wilt laten dekken Knipoog . En als ik je zou hoor/lees dan heb je daar niet echt de "accomodatie" voor .

Voor ik naar de keuring ga zou ik mezelf eerst es afvragen wat voor bedoelingen je met dit paard hebt en wil je hem wel laten dekken is misschien een hengstenhouder wel geinterresseerd in jou paardje? Heb je zelf die rompslomp niet en mischien wil hij hem ook wel voor je keuringsklaar maken?

Ben benieuwd wat je doet! Laat je het weten? Is voor mij ook interessant !