* risico's van castreren op latere leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-01 14:45

Wat zijn de risico's van een paard laten castereren op latere leeftijd. En vanaf welke leeftijd is er sprake van een verhoogd risico?


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 15:13

Zo in z'n algemeenheid kan je daar geen 100% antwoord op krijgen. Elke manier van ruinen heeft z'n risiko's. Meestal worden oudere paarden niet staand maar liggend (dus onder narcose(operatief) geruind. Narcose heeft op alle dieren een ander effect (heeft ook met de hoeveelheid vet te maken). Ook kunnen de gewenst effecten (gewenst gedragsveranderingen) zeer verschillend zijn. Sommige ex-hengsten (zeker als ze gedekt hebben) blijven moeilijk te hanteren (blijft 'tussen de oren zitten' Haha! ).
Veel verzekeringen sluiten dood door castratie bij oudere hengsten uit van uitkering. Zegt genoeg denk ik..

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:01

Het nadeel van laat casteren is dat de pas gecastereerde hengsten hun streken vrij wel houden, dus doe je het om je paard rustiger te krijgen eheft het weinig zin. Maar aan te vroeg casteren zit ook wel een nadeel, je paard groeit dan niet meer zo door, Hij wordt niet zo groot als dat hij als hengst zou worden!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:57

Volgens mij weinig risico mits de nazorg goed is.

Ik heb die van mij op 10 jarige leeftijd laten castreren -gewoon op de wei, liggend- en ik moet zeggen. Geen probleem. Het duurt alleen langer voordat je paard weer hersteld is dwz wond dicht etc. Bij jongere ruintjes heelt het gewoon sneller.
Ik had dan de ellende dat de boel onseken, maar dat loste zich vanzelf op zonder verdere ingrepen.
Hij heeft er niks aan over gehouden, geen gedragsstoornissen oid.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:20

Het klinkt misschien wat raar maar als je een paard jong laat castreren groeit hij juist groter! De groeischijven van de lange botten blijven langer open waardoor hij hoger op zijn benen komt.
Heeft iets met de hormonen te maken natuurlijk.

Wat niet is kan nog komen...

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 10:27

De vraag over het doorgroeien heb ik als gesteldd op vraag-maar-raak. Maar bedankt voor de informatie Tess.

Wat ik me nog afvraag is, vanaf welke leeftijd (ongeveer) is het verstandiger om hengsten onder narcose te brengen bij de castratie? Sugarmiss, heb jij enig idee welke leeftijd de verzekeringsmaatschappijen aanhouden? (waarbij ze dood door castratie niet meer dekken)

En Sibold, hoelang duurde het bij jouw paard voordat je hem bij andere paarden in de wei kon zetten na de castratie?

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 11:25

Suzan: nee dat weet ik niet, maar één telefoontje naar een maatschappij en je weet alles.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:51

Hij stond toen hij nog hengst was wel eens samen met een ruin in de wei. Omdat ze het gewoon goed met elkaar konden vinden. Ik heb hem na een half jaar in een ruinen en merrie kudde gehad, inmiddels was het winter en ging dat goed. Nadeel is wel, je paard BLIJFT dominant, die van mij dan. Tijdens het dek-seizoen moet ik sowieso niet in de buurt van merries komen want daar heeft-ie nog steeds interesse in. Ik denk ook dat karakter een heel grote rol speelt, Sib is nooit agressief/gevaarlijk geweest en heeft zelfs in de tijd dat ik hem nog niet had met kindertjes op zijn rug gereden.

Volgens de "kenners" duurt het 1.5 jaar voordat een geruinde hengst zijn hormonen voorgoed kwijt is, weet natuurlijk niet wat daar waar van is.


Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:33

Waarom zou je een hengst op latere leeftijd nog gaan ruinen?
Ik vraag me dat af. Want als hij erg vervelend is zou dat al veel eerder zijn gebeurd.
Hou er ook rekening mee dat zijn karakter al gevormd is en er dus niet erg veel in zijn gedrag zal veranderen.
Dus wat is het nut van die ingreep? Buiten het wat makkelijker samen met andere op de wei staan misschien.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:58

Het verschilt inderdaad van hengst tot hengst. Ik ken er eentje, en dat was echt een wildebras die heel tam is geworden. en die is gecastreerd toen hij 12 was. Maar niet iedere hengst wordt er rustiger van in de omgang. De geslachtsdrift wordt wel minder heftig, waardoor het makkelijker wordt hem op een stal te zetten waar merries zijn, en ook in de wei te zetten.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 21:11

Even een antwoord op de vraag van Adrienne: Als het een hengst betreft met een makkelijk karkater, is het grootste probleem vaak, dat anderen er een probleem van maken. Op veel stallen ben je met een hengst niet welkom. En hij kan idd niet bij andere paarden in de wei. (hoewel Sibold schreef dat die van haar bij een ruin in de wei had gestaan.)

Ik heb zelf in Spanje met hengsten gewerkt. Daar worden veel meer paarden hengst gehouden. Ik heb daar bijvoorbeeld aan een hengstenkeuring onder zadel meegedaan. Met losrijden reed ik daar met 12 andere hengsten in een hele kleine bak. Maar hier in Nederland wordt daar toch anders tegenaan gekeken.

Maar Desiree, wat ik me afvraag bij die 12 jarige hengst, hoelang duurde dat ongeveer voordat hij zich als ruin gedroeg na de castratie?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:14

Citaat:
Waarom zou je een hengst op latere leeftijd nog gaan ruinen?


Misschien moeten we even onderscheid maken tussen hengsten en dekhengsten.
Als je een dekhengst niet meer kan laten dekken -zoals in mijn geval- moet je zo'n paard gewoon niet met zijn hormonen in de knoei laten komen, dus de tang in.

Zie verder verhaal van Suzan. In Nederland vinden we het allemaal nog veel te spannend en ontbreekt het velen het inzicht om hengsten lekker hengst te laten, misschien handelen we hier ook meer uit praktisch oogpunt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Tara_13 en 76 bezoekers