Weinig drinken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Weinig drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 16:00

Nu Yorghos weer thuis staat zijn de zorgen nog niet voorbij.
De eerste dagen at hij erg slecht. Hij stond maar wat met zijn brokken te knoeien en hooi at hij helemaal niet. Alleen zijn penen gingen vrij vlot naar binnen.
Dat eten is inmiddels beter geworden. Zijn brokken eet hij netjes op, maar zijn hooi raakt hij nog altijd niet aan.

Een groter probleem vind ik het drinken. Hij krijgt geen ander voer dan voorheen, maar toch drinkt hij bijna niks. Dat viel me afgelopen donderdag voor het eerst op omdat ik sinds zijn thuiskomst (maandag) de waterbak nog niet had hoeven bijvullen.
Voorheen moest dat iedere dag (vat van 60 liter ongeveer). De laatste dagen heb ik hem scherp in de gaten gehouden, maar meer dan een laagje van 5 cm. per dag verdwijnt er niet uit zijn waterbak. Ik heb uitgerekend dat dat nog geen emmer is, ong. 8 liter.
Ik heb zijn bakken al helemaal schoon gemaakt, geprobeert of hij uit een andere bak of emmer wel wil drinken, maar niets helpt. En ik maak me er toch wel zorgen over ivm het warme weer.

Yorghos vertoont (nog) geen tekenen van uitdroging, hoewel hij wel wat mat is. Zijn penen eet hij gelukkig wel op, zodat hij daarmee nog wat vocht binnen krijgt.
Vorige week is bij de DA de blaas nog gescand en daarmee was niets mis. Ook in zijn mond zijn geen problemen ontdekt. Plassen doet Yorghos wel, maar slechts een kleine hoeveelheid (logisch ook als hij weinig drinkt). Zijn plas lijkt geler dan normaal.

Ik dacht in eerste instantie aan problemen met slikken, maar dat rijmt weer niet met dat hij wel weer eet... Ik heb de DA hierover al wel aan de telefoon gehad en heb het advies gekregen om een paar dagen zijn eet en drinkpatroon goed in de gaten te houden.
Ik laat hem zowiezo deze week nog even langskomen omdat ik het niet helemaal vertrouw. Toch zet ik dit topic neer omdat ik graag wil weten of iemand enig idee heeft waar dit op kan wijzen.

* To Belg, or not to Belg *


DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:15

Heeft hij een zoutblok Verward . Als jij daaraan likt krijgt hij vanzelf meer dorst en zal dus eerder drinken. Of anders een beetje zout door het eten doen.

Je kunt ook het water lekkerder maken door er een scheutje roosvicee door te doen.

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:57

Ik kan je helaas niet verder helpen. Ik kan alleen maar zeggen dat t klopt als zijn plas geler is. Hoe minder vocht hij binnen krijgt hoe geler de plas (is ook bij mensen zo). Verder weet ik niet of die drinkbak binnen staat, maar mocht ie buiten staan moet je er ook rekening mee houden dat zeker met volle zon het water verdampt. Dus die 5 cm zou dan ook gewoon verdampt kunnen zijn door de zon...
Heel veel suc6 verder!

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:26

neem een emmer en leg er een appel in. Hij zal waarschijnlijk proberen om de appel te pakken en zo toch wat water binnen krijgen.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:34

Als hij te weinig water binnenkrijgt kun je dat zien door aan z'n vel te trekken. Als je het velletje los laat en het gaat meteen terug krijg hij genoeg water binnen, gaat het velletje langzaam terug dan krijgt hij niet genoeg water binnen.
Sorry, beter kon ik het niet uitleggen

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:10

Misschien slobber? Ik heb een ruin die drinkt iedere winter slecht, die geef ik erg natte slobber, dus met zowat een emmer water en een beetje zout erdoor. Daardoor gaat ie zelf ook weer meer drinken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 06:27

Sugarmiss"]
Heeft hij een zoutblok Verward . Als jij daaraan likt krijgt hij vanzelf meer dorst en zal dus eerder drinken. Of anders een beetje zout door het eten doen.
[/quote]

Een zoutblok heeft hij niet omdat hij die vaak in 1 keer opknabbelt. Zout door het eten krijgt hij de laatste dagen wel. Maar hij drinkt nog steeds erg weinig.

[quote="vlieg schreef:
Als hij te weinig water binnenkrijgt kun je dat zien door aan z'n vel te trekken. Als je het velletje los laat en het gaat meteen terug krijg hij genoeg water binnen, gaat het velletje langzaam terug dan krijgt hij niet genoeg water binnen.


Wat je zegt klopt. Uitgedroogd is hij niet, zijn vel trekt mooi terug. Maar hij glanst niet.

Ik heb Yorghos gisteren zien drinken, dus ik weet zeker dat hij het wel doet. Het is dus niet zo dat het water alleen verdampt. Maar ook gisteren dronk hij maar een paar slokjes. De rest van zijn water krijgt hij via zijn penen binnen, die ik ook nog eens natmaak voor ik ze geef.
Er is nog steeds geen oorzaak voor het weinige drinken...

* To Belg, or not to Belg *

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:21

Wat jammer dat hij zo een 'zorgenkindje' blijft!
Tsja, ik kan je geen geweldig advies geven, ik zou slobber proberen. Maar beter zou zijn om de oorzaak van dit probleem te achterhalen, maar dat is nu juist wat je al probeert!
Sterkte en succes ermee!


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 17:26

Er lijkt na verder onderzoek geen lichamelijk probleem te zijn. Mond, slokdarm, urinewegen en nieren zijn allemaal in orde.
De DA denkt dat het misschien toch een soort psychische terugslag is op zijn ziekte.
Hij vertoont iig nog geen uitdrogingsverschijnselen, dus het water dat ik hem "dwing" te drinken is voldoende. Nu maar hopen dat hij gauw weer uit zichzelf gaat drinken.
Ik mag hem nu wat lichte beweging geven: wandelen of wat longeren. Ik hoop dat hij van een beetje activiteit wel weer dorst krijgt. Slobber vind hij normaal gesproken al niet lekker, en daar pakt hij nu helemaal niet naar...

* To Belg, or not to Belg *

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:38

Water met veel gebroken of gesneden appeltjes. MEestal helpt dat wel. Of water met appelsap.

'Paint' it 'Black'

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 21:29

Toen ik vanmorgen bij Yorghos kwam had hij toch een emmer of twee gedronken. Dat ziet er dus weer beter uit.
Hij had ook weer iets van zijn hooi geknabbelt, terwijl ik echt niets heb veranderd aan zijn rantsoen. Maar ik ben blij dat hij weer uit zichzelf begint te drinken.
Ik hoop dat het nu goed blijft gaan.

* To Belg, or not to Belg *

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:32

Gelukkig! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen bleef/blijft maken! Ik hoop inderdaad voor je dat het goed blijft gaan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:07

Misschien een stomme vraag maar geef je ook schoon water elke dag of om de twee dagen zeker?
Want als het water al iets ouder is, zeker met deze warmte, dan drinken ze het vaak niet meer...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 08:33

Feetje schreef:
Misschien een stomme vraag maar geef je ook schoon water elke dag of om de twee dagen zeker?
Want als het water al iets ouder is, zeker met deze warmte, dan drinken ze het vaak niet meer...


Ik ververs idd iedere dag het water. Niet alleen met warm weer, maar eigenlijk altijd. Om de dag maak ik de drinkbakken ook nog helemaal schoon.
Aan de kwaliteit van het water kan het dus niet hebben gelegen. Maar gelukkig drinkt hij nu beter.

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, esther_ess, herous, Jolynne, Karintich, M_Vainqueur, Miss_Mii21, Varekaj, Whizz, willemijn_T en 18 bezoekers