Eczeem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 19:20

Vandaag viel me op dat Indy heel erg met zijn staart begon te schuren en bij zijn staartwortel was het iets kapot. Ik denk dat hij eczeem heeft. Wat denken jullie en welk middel kan ik het beste gebruiken? Onder zijn oog heeft hij ook een beetje zwarte vlek (het haar is hier vanaf).

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:21

Ik heb ooit gehoord dat je al te laat bent als het open is. Maar verder weet ik er niets van. Misschien kun je zoeken op www.paardendrogist.nl of vraag het in de ruitersportzaak.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:13

Hoeft niet perse exceem te zijn, mijn paard schuurt ook af en toe zn staart, er zitten hele kleine rotvliegjes in zn stal en die irriteren m. Ik heb de DA er naar laten kijken en die zei dat het geen exceem was. Als er geen schilfers of kale plekken te zien zijn kan je er azijn op spuiten tegen de jeuk. Ook wassen met jeukstillende shampoo kan wel helpen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:42

Die hele kleine rotvliegjes, kleiner dan fruitvliegjes, maar lijken er wel op, dat zijn de vliegjes waar paarden (en jijzelf ook als ze jouw steken) die jeuk van krijgen! Ze gaan zitten in de haren van manen en staart, maantop, onder de buik en op de benen...

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:48

Hoi, het zou goed kunnen dat je paard inderdaad een allergie heeft voor mugjes. Wanneer hij alleen schuurt in de zomer zou het zomereczeem kunnen zijn, mijn pony heeft dit ook. Dit is een allergie voor de cullicoidemug die vooral in bosrijke gebieden en in de schemering actief zijn. Ze prikken het paard in de manen, staartwortel en op zijn hoofd omdat de beharing daar het dunst in. Dit resulteerd in een ontsteking van de opperhuid waardoor het paard jeuk krijgt. Als hij gaat schuren verergerd dit proces omdat de huid dan kapot kan gaan. Het beste wat je kunt doen is voorkomen dat hij gestoken wordt door deze mugjes. Het paard opstallen voor de avondschemering en na de ochtendschemering weer naar buiten halen. In stal komen deze muggen niet voor. Mijn pony kan 's nachts helaas niet naar binnen zomers. Ik behandel hem met anti-vliegen sprays (Vee-rust en Anti-vlieg), hij krijgt knoflook door zijn eten en homeopathische druppels om van zijn allergie af te komen. Wanneer het kwaad al geschied heeft en er is een plek in zijn manen of staart (momenteel heeft hij een plek op zijn voorhoofd) kan je er iets kalmerends opsmeren. Het is uitproberen welk middel het beste werkt. Ik geef de voorkeur aan hydrocortisol (verkrijgbaar bij de dierenarts), dit remt het ontstekingsproces snel zodat de huid kan herstellen en de mugjes niet de kans krijgen de aangedane plek nog verder kapot te steken. Ontstoken plekken kan je herkennen aan afgerafelde haren, een bobbelige/vlekkerige huid, jeuk. Ik hoop dat je paard deze allergie niet heeft omdat veel paarden er nooit meer vanaf komen. Paarden die vaak buiten staan (zoals ijslanders, haflingers, fjorden) zullen deze allergie eerder ontwikkelen. Op alle leeftijden komt het voor. Succes ermee!

Storm in mijn profiel!


Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:51

Mijn pony heeft het ook, staart en manen er helemaal afgeschuurt en hij begon dunner te worden omdat hij liever schuurde dan graasde. Van een meisje uit mn les heb ik toen gehoort dat om de vlieg weg te houden je ook klitwortel haarlotion kon gebruiken van de kruitvat, uitgeprobeert en het werkt, na 3 dagen is hij volledig gestopt met schuren. je moet het bij de manenkam en staartwortel en directe omgeving elke avond insmeren en je pony heeft geen last meer van de vliegjes. ik gebruik het in combinatie met knoflook en het werkt bij mij super

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:55

Klitwortel ... wat is dat voor iets?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:12

tegen jeuk werkt in iedergeval heel goed gewoon een kopje zonnebloem olie over het voer heen... daar van word de staart een de manen ook wat zachter waardoor ze minder last hebben van jeuk
misschien iets?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:50

Azijn op de huid smeren.
Dat werkt ook jeukstillerd.

Brabantse Fries ;)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:53

ReBaTi schreef:
Azijn op de huid smeren.
Dat werkt ook jeukstillerd.


als er een wond is moet je dat niet doen, dat prikt enorm!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:53

Dat hij z'n staart staat te schuren hoeft helemaal niet meteen zomereczeem te zijn.
Door eens z'n staart te wassen met betadineshampoo (wel goed uitspoelen) gaat het vaak al over. Of misschien is het weer eens tijd voor een wormenkuur?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:14

sonjabelgium schreef:
Klitwortel ... wat is dat voor iets?


ik geloof een een of ander kruidenextract ofzow, teminste zo iets is mij verteld. mn pony is gestopt met schuren, en die begon al wondjes te krijgen, die ook mooi helen met dat spul erop

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:39

Je spreekt over een haarlotion, mag die dan wel blijven zitten? Die dingen kunnen toch juist jeuk veroorzaken?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:20

schijnbaar niet, kweet ook niet heb t gehoort van iemand en toen ik het probeerde werkte het, hij heeft ook geen uitslag, of zo.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:39

wassen met krea shampoo, wondjes behandelen met exzema balsum.
eventuweel deken kopen ( ligt er aan hoe erg het is )
verder kan je ook een mengsel maken van jojoba olie.tea tree olie, peppermunt olie,geranium olie en cirtoen olie
hiier mee kan je de plekjes die open en dicht zijn heel erg goed mee behandelen !!

tja....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:35

Van Geranium (is eigenlijk pelargonium, de correcte naam, maar in het noorden van europa gebruikt men dus de verkeerde naam) is ook gekend dat het LUIS zou doden ... deze heeft dus een "straffe" werking! Dat "plantendeel" zit dan ook in de meeste antiluis producten verwerkt.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evii2018, Furst, ingetje3012, jazzejam, MariekeR, moon_dust, Oehlala, prii_boy, Samo, Sewri en 73 bezoekers