Wanneer kan je goed rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 13:04

In [RT] slofteugel? kwam naar voren dat je de slof alleen zou mogen gebruiken als je goed kan rijden. Dan is de volgende vraag dus: wanneer kan je goed rijden?
Hoort niet echt in dat topic thuis (was een idee van iemand anders overigens) dus hier maar een nieuwe discussie Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:05

hahahaha ik vind dat je goed kan rijden op het moment dat je kan zeggen......Ik kan er geen bal van......

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:06

Ik denk zelf dat je nooit helemaal goed kan rijden, het kan altijd beter.
Maar om met een slof te kunnen rijden vind ik wel, dat je goed met je handen en benen kan werken om het zo maar te zeggen.

Dat je ook zelf je paard nageefelijk kan rijden, dat je goed contact hebt met je paard zijn mond noem maar op.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:06

Dan kan ik wel heeeeeeeeeel goed rijden Tong uitsteken

(reactie op gijsenkim)
Laatst bijgewerkt door Fleury op 23-06-03 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:07

gijsenkim schreef:
hahahaha ik vind dat je goed kan rijden op het moment dat je kan zeggen......Ik kan er geen bal van......

en wat als je daar ook in gelooft, zoals ik? Ik denk dat je goed kan rijden als je op verschillende soorten paarden kan rijden en kan aanvoelen hoe je iets moet aanpakken. En ook kunt aanvoelen waar het probleem stokt en hoe je dat moet oplossen (en dat moet bij ieder paard weer anders). ik heb het niet over Z niveau maar gewoon een paard fatsoenlijk door het lijf kan laten lopen.

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:10

Desiree"]
[quote="gijsenkim schreef:
hahahaha ik vind dat je goed kan rijden op het moment dat je kan zeggen......Ik kan er geen bal van......

en wat als je daar ook in gelooft, zoals ik? Ik denk dat je goed kan rijden als je op verschillende soorten paarden kan rijden en kan aanvoelen hoe je iets moet aanpakken. En ook kunt aanvoelen waar het probleem stokt en hoe je dat moet oplossen (en dat moet bij ieder paard weer anders). ik heb het niet over Z niveau maar gewoon een paard fatsoenlijk door het lijf kan laten lopen.
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk desiree, zo denk ik er ook over. Iemand die op verschillende paarden gewoon lekker weg kan rijden, iemand die handig is. vind ik een goede ruiter. Hoeft niet persee Z of zo te starten......

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:13

eeehmm haha! tja geen idee dat is voor iedereen verschillend.. hha dus iedereen dan maar met slof rijden Knipoog

Dag lieve mama...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:15

Waterkippie schreef:
eeehmm haha! tja geen idee dat is voor iedereen verschillend.. hha dus iedereen dan maar met slof rijden Knipoog

hoezo, rijdt iedereen dan zo slecht?

ik los problemen toch echt gemakkelijker op zonder slof, tenzij ik op een paard zit dat zijn kop in de lucht doet zodat de rem niet meer werkt.

De hond is de betere mens

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:20

bedoelde nietys met die opmerking vandaar ook die Knipoog

ik weet niet goed wanneer je kan zeggen wanneer iemand goed rijd, dat is voor iedereen anders!

is dat als je je paard altijd onder controle hebt? of als je alle rijtechnische dingen goed kan uitvoeren? of als je zonder zadel lekker kan crossen? wanneer?? Verward

Dag lieve mama...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:23

ik geloof dat de beste ruiter een paard niet altijd onder controle kan hebben. Als een paard iets in zijn kop heeft is het nog altijd iets van 600 kilo aan pk versus de mens. Dus die controle gaat niet altijd op, de beste ruiter kan de raarste dingen overkomen. Ook anky heeft laatst nog vliegles gehad van een paard........

Ik denk dat er naast nog een hoop paardengevoel bij komt kijken. Dus weten hoe een paard reageert en dat aanvoelen, kunnen anticiperen, weten hoe je er mee om moet gaan. Dat is een deel van het rijden en dat kun je eigenlijk niet van iemand leren. Dat kan alleen de ervaring je leren.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:41

Ik heb eventjes zitten denken hoor.

Ik denk dat je goed kunt rijden wanneer je een paard kunt verbeteren in zijn beweging. Dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:44

quote mijn stiefpa: je kunt goed rijden als al je vingers even lang zijn gegroeid Tong uitsteken

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:00

Wanneer je je rijwijze kan aanpassen naar elk willekeurig paard waar je op stapt, ipv andersom.

Dat is dus waar ik van baal en wat ik een nadeel vind van 1 paard. Je past je aan elkaar aan en dan is het moeilijk dat weer goed te krijgen.
Ben daar erg fanatiek in dus als ik nu op mijn 3 jarige zit probeer ik mij zelf contstant te controleren.
Zit ik rechtop, aan twee teugels, benen netjes eraf, alles recht.
Ben net een bandje aan het afdraaien, hoop dus dat ik zo voorkom dat hij zich aan mij aanpast.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:16

ik kan mij van een ander forum deze omschrijving herinneren

Citaat:
Een goede ruiter kan op elk willekeurig paard op een eerlijke en verantwoorde wijze probleemoplossend werken, waardoor het paard rijtechnisch zal verbeteren.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:25

Geloof niet dat ik hier iets aan ga toevoegen Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:32

sjakie schreef:
ik kan mij van een ander forum deze omschrijving herinneren

Citaat:
Een goede ruiter kan op elk willekeurig paard op een eerlijke en verantwoorde wijze probleemoplossend werken, waardoor het paard rijtechnisch zal verbeteren.


amen

(L)

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:40

Of je kan goed rijden als je je paardje zo voor ekaar hebt dat een andere ruiter er zo mee weg kan rijden.....
Er zijn een heleboel manieren om "goed rijden" uit te leggen denk ik.

Ehmja??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:04

Ik ben het met Sjakie eens.

BTW, vroeger vond ik dat ik veel beter reed. Haha! Knipoog

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Nimmy

Berichten: 3915
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:28

Ik vind dat iemand goed kan rijden als die zoals eerder is genoemd op verschillende paarden goed kan laten lopen. en mijn mening is dat een goede ruiter in principe zonder hulpteugels moet kunnen rijden.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:28

Die quote van Sjakie ben ik het helemaal mee eens.. Ik weet niet wat Jippie bedoelt met verbeteren.. ik vind dat je gelijk hebt, maar het is hoe je het opvat denk ik .. Er zijn zat mensen die hun paard laten showen dmv trixen.. voor een onervaren oog ziet dit er geweldig uit.. kijk eens hoe mooi dat paard showt. Die mensen denken dus ook dat ze hun paard verbeteren wat betreft beweging... en die kunnen niet rijden.. Ik denk dat jij verbeteren bedoelt in de manier hoe ik hem ook bedoel.. door gericht trainen en sterker en soepeler maken van de spieren, je paard zo lenig maken dat er verbetering komt.. idd voor heel weinig mensen weggelegd.
Om mij heen zie ik zoveel mensen die ruiter beoordelen aan de hand van prestaties de rijvaardigheid beoordelen. Ik zie elke wedstrijd zoveel Z ruiters zo rijden dat het gewoon om te janken is.. dat vind ik dus geen goede ruiters..
Ik denk dat je een goede ruiter bent als je een paard zo kunt trainen en soepeler maken dat er verbetering ten behoeve van het paard optreedt. En niet te vergeten.. problemen op kunt lossen!! Verder vind ik het ook belangrijk dat ruiters open kunnen staan voor zelfkritiek, iets wat nogal vaak over het hoofd wordt gezien.. Je bent nooit klaar in het leerproces.. ik heb zelf ook een lange lange weg te gaan..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:46

Ik vind een heel belangrijk punt dat je onbevreesd op het paard zit.

Verder sluit ik me ook aan bij de quote van Sjakie, heel erg mooi omschreven. Zit voor mij een heel erg belangrijk woord in, wat veel mensen vergeten (helaas): eerlijk. Ik heb altijd geleerd: je mag hard zijn, als je maar eerlijk blijft! Dan krijg je respect van je paard en dat verdien je dan ook, zoiets kun je toch niet afdwingen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:07

ik denk dat er geen perfect is, alles kan altijd beter, alles kan altijd mooier
als zal ik toch nooit een slof gebruiken
ik werk toch liever net zo lang zelf op een vriendelijke manier er aan inplaats van zo'n ding er aan hangen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Nimmy

Berichten: 3915
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:03

Fairie schreef:
ik denk dat er geen perfect is, alles kan altijd beter, alles kan altijd mooier
als zal ik toch nooit een slof gebruiken
ik werk toch liever net zo lang zelf op een vriendelijke manier er aan inplaats van zo'n ding er aan hangen


helemaal mee eens

tom19
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:48

Desiree schreef:
ik geloof dat de beste ruiter een paard niet altijd onder controle kan hebben. Als een paard iets in zijn kop heeft is het nog altijd iets van 600 kilo aan pk versus de mens. Dus die controle gaat niet altijd op, de beste ruiter kan de raarste dingen overkomen. Ook anky heeft laatst nog vliegles gehad van een paard........

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat er naast nog een hoop paardengevoel bij komt kijken. Dus weten hoe een paard reageert en dat aanvoelen, kunnen anticiperen, weten hoe je er mee om moet gaan. Dat is een deel van het rijden en dat kun je eigenlijk niet van iemand leren. Dat kan alleen de ervaring je leren.

ben het er helemaal mee eens ik vind dat iemand goed rijden als je goed kan inspelen op je paard en vind dat er weer te veel mensen zeuren over de slof daar moeten ze nou s mee ophouden als je denkt dat je er mee kunt rijden moet je het doen en als je niet zeker van je zelf bent moet je het niet doen. Als je eerlijk tegenover je zelf en je paard bent weet je wel of je met slof moet rijden of niet

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:49

de vraag is ook niet wanneer ben je een perfecte ruiter, maar wanneer ben je een goede ruiter.
Het gebruik van een hulpteugel heeft daar niet zoveel mee te maken. al wordt vak wel geroepen dat je alleen een goede ruiter goed een hulpteugel kan gebruiken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 10 bezoekers