Merrie met veulen blijft maar afvallen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Merrie met veulen blijft maar afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 23:36

Hallo Allemaal,

17 mei is onze merrie bevallen van een mooi hengstveulen.
De merrie is de eerste dagen erg ziek geweest, er is een klein stukje nageboorte blijven zitten en ze heeft een paar dagen over de 40 graden koorts gehad, elke dag dierenarts geweest en ze is elke dag gespoeld. De merrie is net voor de geboorte begonnen met wisselen en had last van die rode wormpjes. Daardoor was ze vonden wij al wat aan de dunne kant, de dierenarts vond haar juist mooi zo. We hebben haar netjes een wormenkuur gegeven en de wormen waren weg. Paar weken geleden vonden we opeens allemaal rode wormen in de drinkton, gelijk goed schoongemaakt en alle paarden weer een wormenkuur gegeven. Vorige week was opeens haar veulen erg sloom en aan de dunne, dierenarts geweest. Nu zijn we er achter gekomen dat de merrie te weinig melk geeft, ze heeft haast geen melk, dus haar veulen eet te veel kuilgras en merrie brok mee, daardoor zijn zijn darmen van slag. We hebben hem geprobeerd met de fles melk te geven, maar een hengst van een maand oud drinkt natuurlijk niet meer uit de fles, dus wij speciaal veulenbrok besteld. Met het veulen gaat het nu weer goed, maar zijn moeder blijft maar afvallen. Zelf vind ik haar veel te mager, je ziet heel duidelijk haar ruggegraad zitten en haar ribben voel je veel te goed. Ze gaan morgen naar een gebied toe waar ze met andere merries en veulens op een groot land komen te staan, zodat ze lekker 24 uur veel gras kan eten (ze staat nu in een paddock en elke dag 1 a 2 uur op het gras). Heeft iemand enig idee wat er met haar aan de hand is? Komt dit omdat ze nog jong is en haar veulen te veel van haar vraagt? Of omdat ze ziek is geweest de eerste dagen? We hopen dat ze erg opknapt als ze lekker het land op gaat anders laten we haar verder onderzoeken door de dierenarts.

Groetjes Marcia


Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 08:13

Hoi,gaat zij naar Chaam?
Ik hoorde dat er een ijslander met veulen zou komen,en dat de merrie in oktober wegging en dat het veulen zou blijven.

Als dat zo is zal ze wel flink opknappen,mijn fjordenhengst was zwaar verwaarloosd toen ik hem kocht en daar neer had gezet,en je moet hem nu eens zien.
Misschien zie ik je daar wel eens!

Paardentaxi Zeeland

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 09:17

Hoi ze gaat inderdaad naar Chaam,

Vandaag komen er 3 ijslanders met veulen bij.
De ijslander met veulen die jij gehoord hebt en wij brengen er 2 met veulen. Gezellige boel. Hoop echt dat ze er op knapt, want is heel zielig. Daarom ben ik altijd tegen zo jong fokken met een merrie, maar ze was heel interessant qua afstamming en we hebben haar drachtig gekocht...

Heb jou fjordje zien staan trouwens van de week, zag er goed uit hoor en was erg lief...

Groetjes Marcia

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:19

Heel raar misschien maar ik zou eerst het paard na laten kijken en dan pas het land op.........Misschien heeft ze wel een ernstige wormeninfectie! Zullen de andere eigenaren van de paarden op dat land nou ook weer niet echt heel erg prettig vinden.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:27

Ik zou haar idd ook eerst na laten kijken
Om de reden die Kim noemt, maar ook omdat je thuis nu beter inzicht hebt over hoe het met je paard gaat.
En of het dus verslechterd of verbeterd.

En kan dat veulen zelf al voldoende grazen? Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Nu krijgt hij brokken bij, maar dat kan dadelijk niet meer.

Persoonlijk zou ik ze pas op het land durven doen als het met beide heel goed gaat.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:28

Wat voer je de merrie bij?
Je zegt alleen dat ze 2 uurtjes/dag op gras staat.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:07

Als de wiede wa de DA laten komen en die merrie weer controleren op rode wormen.
Deze zijn heel hartnekkig.
De haflinger van mijn vriendin heeft ze ook gehad en het heeft een jaar geduurd voor deze sterke ruin er weer helemaal boven op was.
Ik zou de merrie gewoon thuis laten om om verdere besmetting naar andere paarden te voorkomen.
Tevens zou ik het veulen ook laten testen op wormen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:39

Als het met het veulen nu weer goed gaat kan het zijn dat die je merrie 'leegdrinkt'. Sommige merries geven zich helemaal. In het gras lijkt mij niet verkeerd, om de melkproductie te stimuleren is er niets beters en voor je merrie lijkt het ook niet verkeerd. Ik zou ze wel in de gaten houden en event. nog een keer controleren op wormen, maar dat kan toch ook wel op die andere wei?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:25

Ik zou de merrie merrie brok voeren en veel rijk hooi en gras, mijn merrie had het ook, veulen zuigt haar helemaal leeg, jou merrie had natuurlijk ook al geen goeie start dus is het absoluut niet raar, vitamine spuit erin en evetueel ook nog dat poedertje van pavo gven of iets dergelijks, kijk eens bij de paarden drogist, ze zal voorlopig nog wel dun blijven als het veulen eraf is trekt ze langszaam bij, maar het is duidelijk dat ze veel meer nodig heeft, succes met je paarden...

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, bokker88, loowny en 92 bezoekers