1e centered riding les, nu met beschrijving oefeningen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 11:12

In navolging van Orri, van wie ik nu lekker weet hoe ze in het echt heet, heb ik me op de warme zaterdag overgeleverd aan Vanda Oosterhuis voor mijn eerste Centered ridingles. Vanda is echt een ontzettend leuk mens het was meteen heel vertrouwd, meestal ben ik namelijk heel zenuwachtig en ga ik dan veel te gespannen zitten doen.

Het was warm dus hebben we vooral veel gestapt. Vanda vond Sefja heel leuk echt een schat, ze zei dat ze graag voor me werkt maar dat ik nog wel eens problemen zou kunnen krijgen als ik haar in haar ogen onrechtvaardig zou behandelen. bovendien vond ze dat ze mooie gangen had.

Vanda's advies was toch nog even van de tolt af te blijven en haar eerst meer spieren te laten krijgen in draf. Verder heeft ze mijn zadel even nagekeken, het ligt niet helemaal goed, gelukkig ook niet helemaal slecht, dus kan ik het beste wachten met het kopen van een nieuw zadel tot ze wat meer uitgegroeid is en haar spieren heeft ontwikkeld.

De oefening met de voetjes (zie topic Orri) heb ik ook gehad. Ik steun meer op mijn rechterzitbeenknobbel om dat te compenseren heb ik dan weer meer gewicht in mijn linkerbeen. Dit moest ik me voorstellen door te denken dat mijn benen hol waren en gevuld met balletjes, in welk been zitten meer balletjes. De oefeningen hielpen wel, want het publiek (er kwamen twee stalgenootjes kijken) zag mijn houding verbeteren.

Verder moest ik me nog voorstellen dat het donker was en ik met lampjes op mijn schouders reed, waardoor ik ook veel rechterop ging zitten.

Ik vond het erg geslaagd en heb veel geleerd, over drie weken weer.

_________________
A horse already knows how to be a horse; the rider has to learn how to become a rider.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-08-30 09:43 ]</font>



orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:28

Misschien moeten we op een gegeven moment eens gaan tekenen hoe we eruit zien?

Jij met ballen in je benen en lamnpjes op je schouders, ik met ogen op mijn schouders en op de zijkanten van mijn buik en elastiek vanaf mijn knieeen tot op de grond... *LOL*

Het leukste is nog dat sommige dingen veel minder inspanning gaan kosten en beter gaan zonder dat je 'harder' werkt... je werkt gewoon beter in.

Ik was de eerste les wel heel nerveus, ook omdat Orry door de regen en wind absoluut vervelend was.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 00:09

Lees Sally Swift's Cetered riding, daar staan allemaal van die tekeningetjes in. Soms heel verhelderend, maar dat wist je waarschijnlijk al. Die test met de handen al gedaan? Handen zover opzij dat je ze nog net in je ooghoeken ziet, en dan diep ademhalen, tot in je tenen. Vervolgens langzaam je handen naar elkaar toe brengen, terwijl je naar je handen blijft kijken. Je zult merken dat je ademhaling niet meer zo diep is als je handen vlak bij elkaar zijn.
Probeer maar.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 08:42

Dit waren mijn oefeningen misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft:

Ademhaling.
Haal adem tot in je buik én je onderrug. Dit zorgt dat je zwaartepunt laag blijft. Als het niet goed lukt op het paard oefen het dan ook in andere situaties, bv als je aan het afwassen bent of als je rustig in bed ligt. Dit maakt het later op het paard makkelijker. Je zal merken dat in moeilijke situaties, bv als je paard schrikt of gek doet, je adem omhoog schiet. Hoe bedrevener je bent om hem weer in je buik te krijgen des te makkelijker is het om je paard en jezelf weer rustig te krijgen.
Een truc om je adem in je buik te krijgen is om eerst helemaal uit te ademen, een paar tellen te wachten en dan de adem naar binnen te laten stromen.

Zitbotjes - voetjes
Stel je je zitbotjes voor als kleine voetjes. Voel nu of je op je hele voet staat of meer op je “hielen” of “tenen”. Door je bekken te kantelen of door met je hele bovenlichaam ietsjes naar voren en naar achteren te bewegen kan je meer voor of achterop je voetjes gaan staan en tenslotte je gewicht mooi verdelen over je hele voet.
In de wendingen blijf je op allebei evenveel staan alsof je een voltigeerster bent die op een paard staat. Als die op een voet meer staat dan op de andere valt zij van haar paard af.

Zitbotjes.
Voel met je zitbotjes de opgaande beweging van de rug van je paard.
Dan voel je de naar voren stuwende beweging van de rug van je paard en hoe hij dat afwisselend links en rechts doet.
Daarna voelen de rondgaande beweging van de zitbotjes, je kan dat voelen als een achteruitfietsende beweging.

Wanneer je deze terugfietsende beweging goed voelt kan je in een wending voelen hoe de buitenkant een grotere cirkel maakt dan de binnenkant. Dit helpt je ook goed mee te gaan in een wending en goed te voelen wat je paard doet.
Je kan ook denken “groter” in de wending om je paard te helpen mooi door de wending te buigen, of “kleiner” als dat beter werkt.

Kijken waar je heen gaat.
Kijk, met zachte ogen, waar je naar toe wilt. Kijk niet steeds naar de lieve nek van je paard. Als je naar beneden kijkt ga je naar voren zitten en kan het zijn dat je paard op de voorhand gaat lopen. Bovendien zie je niet goed waar je naar toe gaat.

Ogen op schouders.
Stel je voor de je op je schouders ogen hebt. Daarmee kijk je waar je naar toe wilt. Kijk ermee, net zoals met je echte ogen, voldoende ver vooruit en niet naar de nek van je paard. En als je krom zit dan kijken ze scheel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:21

He er komen wel een paar van overeen lachen...!!
Kijken doe ik al vrij goed volgens Vanda, maar kan natuurlijk altijd beter dan vrij goed he *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 19:37

dank voor de uitleg, ik ga het zeker proberen maar het lijkt me moeilijk zonder instructie

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 19:59

klinkt errug leuk en vooral errug leerzaam!!! Misschien dat ik er ook een keer wat mee ga doen, lijkt me een hele aparte ervaring, zo'n les!!! Cool hoor en leuk dat jullie het zo bevalt!!!Iloon

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:03

Hee Dimmelim, toch even een opmerking: Als je vaktermen aanroert is het misschien handig om uit te leggen wat je ermee bedoeld. Zachte ogen dus. Ik weet dan wel wat het is maar ik denk een aantal mensen niet.

Centered riding heeft de twee uitersten waarmee je kunt kijken een naam gegeven. Harde ogen en zachte ogen.
Je kijkt met harde ogen als je je concentreerd op een klein punt in je blikveld. Als je dit doet zul je ook merken dat je ademhaling hoog is, in je borst. Dat is op zich een normale reactie.
Met zachte ogen kijk je nog steeds naar dat punt, maar nu zie je ook wat er omheen gebeurt, het punt vormt een onderdeel van je gehele blikveld.
De oefening met de handen die ik hierboven beschreef houdt hier verband mee.
Ben ik duidelijk? vragen, niet schromen, stellen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 09:37

Voor degenen die intresse hebben in centered riding lessen heb ik een lijst van instructrice/instructeurs...

"Ik heb hier een lijst met instructrice/teurs op centered riding gebied!

Lijst Centered Riding Instructors

Instructor level 2:

Vanda Oosterhuis, Wassenaar, vanda_oosterhuis@yahoo.com

Instructor level 1:

Albertine ’t Hoen, Haaksbergen, : a.t.hoen@imk.nl

De Paardemaat/Piet Nibbelink, Arnhem, pietnibbelink@hetnet

De Paardemaat/Karin Luk, Arnhem,

Saskia Ven, Purmerend,: hinnikbv@euronet.nl

Anne Muller, Mook, Akasha@Mookerheide.demon.nl

Alona/Greet Bouwmeester, Roosendaal, alona@alona.demon.nl

Nelleke Deen, Rotterdam, nelleke@dest.demon.nl

Danielle Wargerink, Zutphen,

Leane van Weereld, Goirle,

Angele van Tilburg, Breda,

Linda van der Horst, Amersfoort,

Wilfried Roest, Mook,

Deze raad Vanda aan, ....

Degenen die in ieder geval aan te raden zijn zijn:
Angèle van Tilburg, Saskia Ven, Nelleke Deen (ik weet niet of die
plaats heeft en je moet er naar toe) en Piet Nibbelink. Dat wil
echter niet zeggen dat de anderen niet goed zijn, ik weet alleen niet
hoe ze les geven."

Voor telnmrs, die geef ik wel per pb!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:57

Las net bij ons in de krant een advertentie van Vanda met tel nr en e-mail ,maar het staat hier al Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers