veulen kopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 11:43

ik wil misshcien volgend jaar een veulen kopen, dat later uitgroeid tot een paard van ongeveer 1.60m
Ik had nu ff een vraag aan jullie, ik heb niet veel geld om een veulen van te kopen, voor onderhoud genoeg, heb zelf al zadel + hoofdstel (gebruik ik voor me verzorgpony) maarrrrr wat kan ik nouw het beste nemen een merrietje of een hengst. Voor een casteratie zal ik dan moeten sparen (hoe duur is dat ongeveer).


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 12:00

Castratie is rond de fl 300,- ...Denk je er wel aan wat je allemaal voor zo'n veulen moet doen?
Ik wou er eerst ook 1 kopen...Maar toch maar nie gedaan. Scheve mond\ Ik zal zeggen,denk er nog is heel erg goed over na!!!!!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 12:12

Denk goed na of je wel echt een veulen wilt...
Ik verzorg nu een veulen, allemaal heel leuk en schattig maar er gaat veel tijd inzitten hoor. En je moet er de nodige ervaring voor hebben....
Of je een merrie of hengst wil moet je natuurlijk helemala zelf weten, als je later nog ene veulen wil zou ik een merrie nemen kun je dara zelf mee fokken, hensgten zijn vaak moeilijker....


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 12:28

x
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 12:34

Ik sluit me aan bij Janna en de anderen denk er heel goed over na. En het is hoogst waarschijnlijk dat het zadel en hoofdstel die je nu voor je verzorgpony gebruikt niet zullen passen op je toekomstige paard. Elk paard heeft weer een andere rug.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 22:41

allemaal goed en wel, maar ga je nu omdat je al een zadel en hoofdstel hebt, een paard erbij zoeken die dat past Verward ? dat is verkeerde zuinigheid hoor!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 03:37

zadel en hoofdstel altijd aan een paard aanpassen kun je wel een veulen betalen? die kunnen ook duur zijn hoor als je er 1 met een goede afstamming wilt.
en als je nou al moet sparen voor een castratie hoe gaat dat dan als ie koliek zou krijgen?
en het is dan maar te hopen dat je hengstveulen geen klophengst wordt! ben je nog een stuk duurder uit.

Het opvoeden valt ook zo 123 nog niet mee wil je het goed doen en daarnaast is het wel 3 jaar risico voor dat je er ook maar 1 keer op hebt gezeten 3 jaar voer en weidekosten weegt dit heel goed af of het je waard is want als je alles bij elkaar optelt heb je mits hij niet ziek wordt toch al aardig wat uitgegeven voor ie 3 is.
van dat bedrag kun je ook een ouderpaard kopen.

Ik heb nu net ook een veulen gekocht en heb dit allemaal lang tegen elkaar afgewogen.
Maar ik ging geen veulen kopen vanwege het geld.
Ik wilde eerst geen 2de paard en al helemaal geen veulen maar ik kon zo goed met dit merrie veulen.. had haar liever als 3 jarige gekocht maarja er was al een wachtrij van kopers na mij...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:10

ik heb vorig jaar ook een veulen gekocht, van toen 5 maanden. En idd, ik dacht ook dat het allemaal heel simpel was enzo Schijnheilig Niet dus. We hebben de nodige startprobs gehad, omdat ze heel ziek was (maar dat wist ik toen ik haar kocht) Aardig wat geld kwijt bij de DA, maar goed, het was het waard. Het opvoeden van een veulen is niet iets wat je zomaar doen, het vergt veel aandacht, meer dan ik had gedacht, daarom heb ik nu ook een verzorgster erbij. Verder moeten ze met andere veulens staan! En het kost veeeeeel tijd voor dat ze 3 zijn. Het lijkt wel kort, totdat het veulen er eenmaal is, en dan valt het errug tegen! Daarbij kost het ook nog eens veel centjes!
En dat zadel en hoofdstel: je moet wel erug veel mazzale hebben als dat later op je veulen past Frusty

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 10:39

Elke zes tot acht weken moeten de hoefjes bekapt worden. Ja, ook van een veulen!
Om de acht weken moet hij een wormspuit.
Elke dag een beetje krachtvoer. Je moet de huur van de wei en eventueel een stal betalen. Eenmaal per jaar moet hij ingeënt worden. Ik weet niet of dat met een veulen nog vaker moet?
En inderdaad: veeartskosten als hij koliek heeft, als hij wat met zijn been heeft, als er wat anders gebeurt...
Het is goedkoper een vierjarige te kopen dan een veulen en die helemaal opfokken. Het lijkt allemaal zo mooi, maar het is duurder dan je zelf denkt.
En inderdaad, als je al voor castratie (300,=???) moet sparen, hoe zit dat dan met alle andere kosten?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 17:10

ja ik heb er erg goed over nagedacht, ik dnek er geloof ik al 3 maanden overna. Ik heb genoeg geld om te besteden maar ik wil gewoon niet veel geld AAN een veulen uitgeven.
Ik heb en ben aan het sparen en mag ook van me spaarrekening gebruiken daar staat ongeveer 1.800,- op maar ik wil dat liever niet gebruiken. Zodat ik altijd voor iets onverw8's iets bij de hand heb. Ik heb al een paar plekkies gevonden waar ze kan staan (heb besloten een merrie te nemen).
1: bij Jelly (me verzorgpony, die hebben nog 2 stallen over)
2: bij me priveinstructrice (die fokken hele en dan ook echt hele dure kwpn'ers en hebben altijd veulens)
3: bij de opa en oma van me vriendin
4: ik ben nog verder aant zoeken

En ik zoek dan ook niet een plekje waar je alleen overbodige luxe hebt. Gewoon een plekje bij dierenvrienden waar ze een stal en weidegang tot haar beschikking heeft en het liefst met andere paarden.

-Maaike-

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 17:13

een stal is echt niet nodig hoor, ik heb de beste ervaringen met gewoon 24 uur per dag, en in de zomer EN winter in de wei te laten staan. Een veulen op stal vind ik zielig, en zal waarschijnlijk achterblijven in de ontwikkeling. Je denkt er echt te makkelijk over, en volgens mij heb je niet genoeg inzicht om zelf een paard/veulen te kopen! Sorry dat ik het zo weg, no offence Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 19:24

hihi, misschienw el maar het duurt ook nog wle een tijdje hoor. Genoeg tijd om er over na te denken.
Maar ervaring met veulens heb ik WEL.
Ennuh... ik dnek dat ik het veulen ook 's winter en zomers dag EN nacht buiten zouw laten.
Maarja.....

Is het dan echt zo moeilijk... een veulen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 20:58

ja das echt moeilijk een veulen alles wat je nu verpest is voor de rest van zijn leven een feit iets wat hij altijd mee zal dragen ook de goede maar ook de foute dingen.
waarom bezuinigen op een veulen. koop een liever een goed veulen (dat wat duurder is) dan 1 die nu al bagger op z'n voeten staat en die toevallig goedkoper is

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:30

Is het niet een opwelling? Veulentjes lijken zo leuk, zo makkelijk, zo goedkoop. Maar dat valt tegen hoor!
Kheb er zovel horen zeggen: ja maar een veulen heeft niet zoveel tijd nodig als een rijpaard (nee nee dat zal niet, ik weet wel beter...)
Goedkoop: Mwa, denk dat ik gem meer kwijt ben dan de meeste met een rijpaard aan mn 2 jarige welsh.
Leuk: japs ze zijn leuk. maar ook erg vervelend. Je zult ze alles moeten leren, en dat isniet altijd makkelijk.,....

denk er nog maar eens goed overna

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 22:00

het beste voor een veulen is volgens mij opgroeien met leeftijdgenootjes.Als iemand bij mij een veulen koopt(gebeurt zelden,hou ze zelf) vraag ik dit ook altijd.anders adviseer ik een minimaal 2-jarige te kopen.Voor verzorging reken ik f.1500,=per jaar.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:17

Hallo, weet je wel hoe duur een goed veulen is?
je bent alleen in aanschaf toch snel f 5000 kwijt, en dan heb je dus alleen nog maar het veulen.

Daar komt dan alles nog bij aan onderhoud etc........
Lijkt je dit nou wel verstandig?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 02:14

Ik sluit me aan bij de anderen en vooral Nimber, Als je zou doorsparen kun je straks over 3 jaar een leuke 3-jarige kopen.
Het is me wel heel duidelijk dat je heel graag een eigen paard wilt en dat die graag alles zelf leert door de jaren heen. Op die manier zou het al echt jouw paard zijn als je straks zover bent om erop te gaan zitten, dat snap ik allemaal wel.
eigenlijk kun je pas een paard kopen als je je het echt kunt veroorloven en wanneer je weet dat je dat in de toekomst ook kunt blijven doen. je paard is het wel waard om elk dubbeltje 80 keer om te draaien, maar het is afschuwelijk om echt klem te zitten met je geld. je doet hem natuurlijk ook liever niet weg en zeker niet vanwege geld.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:15

Okee, heel veel reacties van: hoeveel het kost, hoe moeilijk het is, wat voor risico je loopt enz.

Maar daar heeft ze dan vast al over nagedacht, anders wou ze geen veulen.

Nu wil ik weten van jou, Anna_jelly, WAAROM wil je een veulen? en WAAROM wil je geen ouder paard?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:22

Klopt Shaienne, ik wil wil ook wel weten WAAROm ze een veulen wil, maar wil toch ff wat zeggen: niet iedereen weet dat een veulen zoveel tijd en geld kost. Ik kan me voorstellen dan ze heeft gedacht: oh, een veulen, da's lief! Lovers Maar waarschijnlijk heeft ze er nog niet dieper over negedacht. Dat idee krijg ik zelf tenminste, maar correct me if i'm wrong... Haha!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:33

Citaat:
Op 2001-09-01 20:24, schreef Anna-Jelly:
hihi, misschienw el maar het duurt ook nog wle een tijdje hoor. Genoeg tijd om er over na te denken.
Maar ervaring met veulens heb ik WEL.
Ennuh... ik dnek dat ik het veulen ook 's winter en zomers dag EN nacht buiten zouw laten.
Maarja.....

Is het dan echt zo moeilijk... een veulen

Ik wou ook heeel erg graag een veulen,<u>wou</u> benadruk ik omdat ik me heb bedacht.Niet om het geld ofzo,want daarmee zou ik het wel redden...Ook ik had er goed over nagedacht,ook wel drie maanden...Maar heb me toch bedacht,en weet je waarom? Zou ik het veulen niet verkeerde dingen aanleren,als het veulen een kreng is,wat dan? Heb ik de benodigdheden en de ervaring om ervoor te zorgen.
Misschien kan jij wel een "verzorgveulen" hebben gehad,en nu denk je de ervaring te hebben...maar in het echt is dat natuurlijk niet zo,Want de eerste drie jaar moet jij het veulen dingen aanleren,en alleen voor het veulen zorgen is iets heel anders.Je moet een band opbouwen met het dier,zorgen dat hij het goed heeft en jouw vertrouwd.En dat is iets...wat enorm moeilijk is... Scheve mond\

Denk alsjeblieft er nog is goed overna,want je zou het veulen er mee kunnen verpesten als je er op de verkeerde manier mee om gaat.

Succes.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:55

ik ken maaike wel goed.......
ik heb daar ook veel dingen over gevraagt en gezegt wat jullie ook zeggen...ik denk ook eigenlijk wel dat je het te makkelijk in ziet maaike....en waarom ze persee een veulen wil heb ik ook gevraagt meerdere keren zelfs...dat was omdat ze het dan helemaal zelf kan opvoeden heb ik ook gezegt maar wat als er maar 1 klein dingetje verkeerd gaat is dat veulen verpest..maar ze heeft meerdere paarden ingereden en vind ze fijn dat ze alleen maar op haar reageren en doen wat zei zegt...maar zo kan er niet snel iemand anders oprijden als dat zo gaat als iemand anders je paard niet in galop kan krijgen alleen maar jij dan doe je toch iets verkeerd wat je je paard aan leerd moet ook een andere goederuiter kunnen anders heb je dat toch echt fout gedaan ik zou zeggen maaike ik denk dat dit echt niets is....en al eerder gezegt wat een leuke dingen van een jaar of 3/4 lopen maar die zijn wel duurder maar wat maakt dat uit als je een goedkooop digetje hebt dan gaat het vaak niet goed...ziektes etc...
maar als je 1 dingetje fout doet is je veulen verpest <u>zonde</u> hoor!!

GR marjolein
p.s...ik sluit me aan bij de andere vooral nimber

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:57

hoi een veulen opvoeden is echt zo moeilijk als ze hier zeggen. Ik heb mijn paard gekocht toen hij 7 maanden oud was dus ook een veulen en ik heb de nodige problemen met hem gehad. Hij was toen nog hengst en ik heb hem met 9 maanden laten castereren en daar was ik fl350,00 voor kwijt. Gelukkig hoefde hij bijna nooit naar de dierenarts. Hij is er 1 keer naartoe geweest voor de casteratie en de dierenarts is dus 2 keer moeten komen voor de jaarlijks inentingen. Toen is hij nog geweest omdat hij mok en een heel dik been had. En toen nog maar 2 keer ofzo daarbij was ik bijna 900,00 gulden kwijt voor die bezoekjes. Nu is hij 2jaar en 4 maanden en het laatste jaar is er dus nooit meer een dierenarts bij geweest daar ben ik wel blij om. Maar een veulen geeft echt de nodige problemen. Als ik nu mocht kiezen dat had ik het nooit gedaan dan had ik liever even door gespaard voor een bereden paard. En daarbij komt ook nog hoe wil je je veulen opvoeden. Het beste is gewoon met andere veulens in de wei zetten. Denk er goed over na eer je aan een veulen begint zou ik zeggen.

groetjes claudia

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:28

Jij bent verantwoordelijk als het veulen verkeerde dingen aanleert. Straks is het veulen onhandelbaar en je wilt er vanaf...het veulen zou een heel onaangenaam leven krijgen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 13:05

hum hum hum. Ik leg me er bij neer.....
Het is nu eindelijk tot me doorgedrongen...
En wat Marfiek zegt ik wou inderdaad graag een veulen zodat ik die kon 'opvoeden', maar nu ik er ff over na dnek waarom kan ik dat niet bij een 3 jarige of ouder paard ???
simpel: <u>het kan wel</u>
Jullie zullenw el denken die heeft makkelijk praat maar ik dnek dat ik dan toch maar voor een oudere pony ga.....

THNX allemaal....

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:22

Jah, het spijt me voor je dat ik dit zeg maar heb je ook wel nagedacht dat niet alleen een veulen maar ook een oudere pony geld kost!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, Ubermetrics en 5 bezoekers