Vanaf wanneer "mag" een veulen geboren worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Vanaf wanneer "mag" een veulen geboren worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 00:51

Zoals een aantal van jullie wel weten Knipoog , heb ik eind April een drachtige merrie gekocht.
Ze krijgt vrij laat d´r veulen (eind juli Scheve mond ), dus ik moet nog zo´n 5 weken geduld hebben.

Vanaf wanneer "mag" het veulen komen ?? Ik weet dat het bij mensen "normaal" is, als het kind ca. 2 weken voor/na de uitgerekende datum geboren wordt, maar hoe zit dat bij paarden ?? Als het veulen nu geboren zou worden, heeft het dan überhaupt overlevings kansen ??
Vanaf wanneer is het zinvol dat ik op de stal ga slapen Haha! ?? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ??

Wat een vragen hè Clown ?? Sorry, maar het is mijn eerste merrie die ik heb en al helemaal m´n eerste veulen wat ik verwacht . (net zo spannend als de geboorte van m´n kinderen Knipoog !!)
Er kan natuurlijk altijd wat fout gaan, maar ik zou het heel erg vinden als er wat fout zou gaan door onwetendheid Scheve mond !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:17

ik zou deze vraag stellen bij KRAAMSTAL daar ga je veel meer antwoorden krijgen.
succes met je merrie en veulen. (die van mij komt pas april volgend jaar Huilen )

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:20

Een veulen mag twee weken te vroeg komen. Wij beginnen pas met waken als de merrie gaat kegelen. Maar ik denk idd dat je beter naar de kraamstal kunt met zulke vragen. Succes iig!


STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:39

Toen Stella drachtig was kon ik aan haar merken wanneer ze pijn had, toen ben ik gaan waken.
Als je paard in slechte conditie is geweest in het begin van de dracht, kan het veulen wel een maand te laat komen! (Heb ervaring.)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:52

Het kan ook een maand eerder komen, dat hadden wij dit jaar Lachen Dan is het wel levensvatbaar, eerder niet geloof ik.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:00

Volgens mij is er net een veulen 2 maanden te vroeg geboren. Daar moet je even voor op kraamstal kijken onder een titel met Anaïs (zo heet het veulen)
Dit is wel heel uitzonderlijk en normaal niet echt levensvatbaar. Zeg als echte max. een kleine maand te vroeg kan, maar met een beetje pech ook niet.

Meestal komt het veulen als het er klaaar voor is Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:08

Een veulen "mag" vanaf 320 dagen dracht geboren worden, er zijn ook zeker veulens die nog eerder geboren worden, en het prima redden, maar bij 320 dagen zijn de longen goed genoeg om "naar buiten" te komen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:48

Myst was een maand "te vroeg" maar ze was voldragen, dus in principe weer niet te vroeg (volg je het nog??)
Best kans dat hon haar draagtijd gewoon 10 mnd is

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 22:55

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!

(Stef, ik snap wat je bedoelt Knipoog !)

Mijn merrie geeft nog helemaal geen tekenen dat er wat aan zit te komen Knipoog , wel irriteerd d´r kind haar af-en-toe mateloos Haha! !
Ze "trapt" dan met d´r achter benen en kijkt helemaal verstoort naar d´r buik !
Ze wil nu ook niet meer zo heel veel, maar dat kan ik me wel voorstellen; dat wilde ik een paar weken voor mijn bevallingen ook niet Knipoog !!
Ik ga wel regelmatig met haar wandelen (´s ochtens heel vroeg, of ´s avonds tegen de schemering, als het niet zo heet is), laat haar in de binnenbak lopen, of longeer haar een beetje. Verder mag ze lekker het land op!

Nog een laatste vraag Knipoog : hoe merk ik aan haar, of ze niet meer wil doordat het te zwaar voor d´r wordt, of dat ze gewoon geen zin heeft om wat te doen ?? (ze is nl. van nature best een beetje lui Knipoog !).
Vanaf wanneer moet ik haar maar gewoon met rust laten ?? (kwartiertje wandelen moet tot op het laatst toch wel kunnen, of niet ??!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 08:16

Zelfs longeren mag op het laatst nog! Juist hoe beter de conditie, hoe makkelijker ze bevallen en weer lekker overeind staan.
Jeddah was op het laatst ook te "zwaar" om mee te gaan rijden, ik heb haar dus alleen gelongeerd de laatste 6 weken, maar wel 3 a 4 keer per week, en ook best vlot laten lopen.
Met galoperen had ze wat meer moeite, dus lekker laten draven. Jeddah heeft een heel groot veulen gekregen, zeker voor een eerste, maar alles ging goed, ze heeft niet eens gezweet tijdens de bevalling (nou was het toen ook niet zo warm, begin maart).
"Luister" goed naar je merrie, en probeer het verschil te zien tussen "lui" en het "moeilijk" hebben. Hou haar lekker bezig, wandelen is ook heel goed, stap dan ook lekker door, denk maar, hoe beter haar conditie, hoe makkelijker ze het zal hebben. Dus ga lekker gewoon door met wat je doet, longeren, wandelen, allemaal heel goed!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 08:32

Je zult het vanzelf wel merken aan je merie wanneer het teveel voor haar wordt. Dat is voor ieder paard anders. Het beste is idd tot de geboorte beweging te geving. Aan de vorm vd beweging ligt volledig aan het paard.
Tjitske (4jaar tweede veulen, vorig jaar zelfde ervaring) hebben we tot de dag vd geboorte nog gereden, die kon het makkelijk aan.
Ynskje (3) daarentegen, hield ik op met dressuur rijden drie maand vantevoren. Ynskje heb ik wel nog doorgereden maar rustige ritjes in de bossen en gelongeerd. Ze kon niet fatsoenlijk meer haar AH eronder zetten en was dus echt haar draagkracht kwijt voor het rijden.
Wel belangrijk is, dat als je stopt met rijden het wel rustig afbouwt zodat het ook makkelijker is om straks weer op te pakken dus niet vd een op de ander dag stoppen met rijden.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, DeGelukkige4, Diddykong, Miran, RanjaRietje, RuNi en 26 bezoekers