Dek-dilemma, hengst maagd houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Dek-dilemma, hengst maagd houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 23:31

Ha ha, nou ja, voor hem is het niet zo'n dilemma denk ik...

Maestro is nu 10 en behalve een bijna-verkrachting van een shetlander 3 jaar geleden, heeft hij nog nooit gedekt.

Nu vroeg mijn buurman vanavond of zijn Friese merrie door hem gedekt mag worden. Tot nu toe heb ik altijd geweigerd omdat ik bang was dat hij er lastiger van zou worden. Maar toch lijkt het me ook wel leuk als hij een keer papa wordt.

Is dit wel een goede reden, haal ik me onnodig problemen op de hals en zit ik straks met een lastige ipv een brave hengst?
Wat zijn jullie ervaringen en wie zou het doen of niet doen en waarom? Oh ja, en als ik het doe, bij mij thuis, bij de merrie, in het land of aan de hand?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:50

Het risico zit erin dat je een lastigere hengst krijgt. Hij weet dat echt wat de bedoeling is.
Aan de andere kant, hj is al wat ouder en hopelijk ook wijzer.
Je zou kunnen overwegen om hem te steriliseren. Gebeurt er dan een "ongelukje" dan heeft dat tenminste niet zulke verstekkende gevolgen.
Als je het vertouwd is gewoon samen in het land zetten de beste garantie op een veulen, de natuur kan dat echt beter dan wij mensen. Ik zou dat dan in het land van de merrie doen.
Aan de hand is een alternatief. ik ben er echter geen voorstander van om een merrie op te knopen, zoals ik laatst weer eens zag, een goed hengstige merrie slaat niet af, doet ze dat wel, dan is de kans op een veulen ook niet echt groot.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 00:44

Jij als volwassene zal hem wel in de hand kunnen houden waarschijnlijk...maar ik zou hem nooit weer alleen met kleine kinderen vertrouwen, daar zal die geen respect meer voor hebben als er een merrie voorbij komt....

Hengstjes die later als kinderpony moeten dienen kunnen daarom beter helemaal niet weten wta dat dekken inhoudt...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:13

Ik zou het niet doen,
de voordelen wegen totaal niet op tegen de mogelijke nadelen.

Gister heb ik de merrie van de buurman geschouwd met Ozep, maar dat zou ik dus ook nooit niet met mijn hengs doen

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:26

Ik zou het ook niet doen.

crazylove
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:43

Ik zou het niet doen, ik ken zelf een hengst die ook heel braaf was maar nadat hij had gedekt niet meer de oude was. En als er als er nu een merrie in de buurt komt is hij niet betrouwbaar meer.

Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij elke hengst zo is.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:52

Het punt is dat je niet weet wat de gevolgen zullen zijn, ik zou het niet doen hoe leuk het misschien allemaal lijkt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:14

Ik denk dat ik het niet zou doen. Hoewel je er geen last van hoeft te hebben.
Wij hebben een 3-jarige hengst. Hij heeft nu een stuk of 5 merries gedekt. En we beleren hem voor de kar. Als je ze goed het vershil leert kan zelfs dekken en rijden samengaan.
Maar ik zou niets riskeren als hij al 10 jaar is. Je kunt flinke gevolgen hebben.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:37

Als hengsteneigenaar zou ik zeggen dat je het eigenlijk gewoon moet proberen. Hij is al 10, dus wat dat betreft aardig wat wijzer. Ookal heeft hij nog nooit gedekt, hij heeft wel altijd zijn hormonen gehad en daar kan hij toch ook mee overweg.

Mijn eerste hengst was een pony, die ook rustig door kinderen bereden kon worden.. zelfs met hengstige merries in de bak.. Ik had voor het dekken een heel ander hoofdstel met een totaal ander bit. Zodra hij die inhad, stond hij op stal al met een stijve... met z'n gewonen rij-hoofdstel kon je een hengstige merrie onder zijn neus parkeren en hij deed nog niets!

Ook met de nieuwe hengst doen we het op deze manier. Voor het dekken heeft hij een speciaal hoofdstel, en ondanks dat hij pas drie is, weet hij het verschil tussen het dek en het werk hoofdstel.