Galopwissel, het begin is er...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 00:56

Jahaaa, het kwartje is gevallen Haha! ! Luna snapt dat ik van galop wil wisselen.

Ik verander van hand en voor de hoek wissel ik stelling en been, het commando is: ja NU (sorry, kwist ff niks beters) en dan huppelt ze keurig over.

Gaat heel leuk nu, maar hoe krijg ik het nou 'netjes' en met welke oefeningen kan ik nu verder gaan Verward .

Als ik een halve grote volte links maak en dan een halve grote volte rechts (of vice versa), heeft ze veel meer moeite om te begrijpen wat ik bedoel. Dus op een rechte lijn is voorlopig out of the question. Ik dacht alleen dat volte wisselen duidelijker is voor een paard, dan van hand veranderen Verward .

Ben benieuwd hoe jullie dat oefenen. Ik vind het best moeilijk om mijn jonge pony alles goed aan te leren.
A.u.b. even niet over lessen beginnen of begeleiding, heb ik hele trauma's over Knipoog .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!


Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 09:05

Hallo Lunatic,

Uit de volte van hand veranderen en een wissel vragen is meestal wat moeilijker. Je moet er vooral op letten bij het wisselen niet te veel van richting te veranderen.

De eenvoudigste manier om een wissel te leren vind ik een gebroken lijn van ongeveer 5m rijden op de lange zijde.
Op het einde van de diagonaal is de kans groot dat het paard wat op de schouder wil gaan liggen en dan lukt het wisselen niet meer zuiver.

Wat de hulpgeving betreft heb ik nog een interessante tip. Als je op de linkerhand gallopeert hou je je rechterbeen achteruit om de galopstelling te bewaren. Dat betekent dat de achterhand een klein beetje naar links komt zodat de binnenbenen op één lijn zijn.
Voor het wisselen breng je nu ook je linkerbeen al achteruit. Je beide benen zijn dus achteruit gebracht.
Als je dan wil wisselen hoef je enkel je rechterbeen (nieuwe binnenbeen) naar voren te brengen en met je linkerbeen de achterhand nu wat naar rechts te drukken zodat rechter voorbeen en achterbeen op één lijn komen.
Door je rechterbeen pas bij de wissel naar voor te brengen voorkom je dat het paard te veel gaat anticiperen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:06

ik heb het queen geleerd door eerst naar draf te gaan en dan stelling en buiging te veranderen mijn been om te leggen en dan opnieuw aan te springen en dat heb ik op de lange zijde gedaan een paar keer achter elkaar nu snapt ze het (bijna altijd) maar bij queen is het probleem dat ze te veel omhoog springt het lijkt haast of ze aan het steigeren is iemand hier tips voor????

Love the life that you live, live the life that you love


Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 23:19

Zoals ingrid het zegt is het makkelijkst voor je paard na een paar keer begrijpt ze dat ze als jij voor de x (op de diagonaal) in draf gaat en daarna in de andere galop aan wil springen, dan doet ze het al uitzich zelf, maar let er dan wel op dat je ook een keer gewoon haa rlaat contragaloperen, zodat ze pas overspringt op JOUW been en niet wanneer zij DENKT dat ze moet overspringen!, je kan eht dus op de diagonaal oefenen, van de volte rechts op de volte links overgaan maar dat isnog vrij moeilijk, van a naar c en dan op de andere hand overgaan. Als ze het redelijk goed kan, kan je het op volte halve baan links (bijv.) en dan volte halve baan rechts, tis een behendigheids oefening en dan kan je natuurlijk op de lange zijde gaan oefenen!!! Succes er mee!!!! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:47

Ik heb het geleerd dmv een links- of rechtsomkeert, gevolgd door een kleine volte. Daarna meteen door naar halve grote voltes, slangevoltes etc. Mijn paardje vond het juist op rechte lijnen moeilijker. Ik vind het zelf ook vanuit een rond figuur makkelijker aan te geven, omdat je dan een heel duidelijke wissel van been- teugel- en gewichtshulpen kunt geven. Let vooral op je gewichtshulp; verplaats in het begin duidelijk even je gewicht naar je (nieuwe!) buitenbeen om de (nieuwe) binnenschouder vrij te geven!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:00

Ik zou het niet aanleren door een aantal drafpasjes ertussen, dan blijft het vaak een wat rommelige wissel. Ik heb het zelf aangeleerd vanuit een links- of rechtsomkeert, en dan na de schuine lijn de hulpen voor de andere galop geven. Soms kun je ook met een balkje werken, maar daarbij is het risico dat ze achter een pas later omspringen. In de Paard & Sport heeft een tijdje terug een paar artikelen over changeren gestaan, misschien kun je die nog te pakken krijgen. Vaak worden de wissels vanzelf beter als je paard sterker wordt in zijn achterhand.

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:40

het verschilt natuurtlijk wel per paard, de een heeft er iets meer aanleg en zin in dan de ander, ik heb het vanuit draf aangeleerd en hij doet het perfect, ik heb op mjin protocollen vaak een 7,5 of een 8 staan. Maar het is maar net wat je fijner vind! Misschien scheelt het ook wel dat ik in het begin met het leren van changeren een instruktrice erbij had om de kleine foutjes gelijk af te leren, misschien heb je dat zelf ookal!!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 11:18

hoihoi
wij hebben het het aan het paard van mijn vriendin geleerd, en dat ging heel makkelijk.
een balkje op de grond neerleggen, en dan verzameld eropaf. als ze dan over dat balkje huppelt moet je de hulpen geven en iets die kant opsturen in welke galop je haar wil hebben. dat doe je een paar keer en elke keer stuur je minder in, zodat ze het ook op een rechte lijn met balk kan, dan probeer je het met sturen en zonder balk en dan probeer je dat later ook zonder insturen.
zo is het ons gelukt.
veel succes, kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 12:22

Bedankt voor jullie reacties Lachen !!
Ik zal eens het een en ander proberen, om te kijken wat voor ons het makkelijkst gaat.
En Tim VDH, dat zal ik ook eens proberen, dat lijkt me wel een handig idee Haha! .
Ik heb ook vooral het gevoel dat ik er teveel aan zit te rommelen, ik wil het haar niet moeilijker maken door haar in de weg te zitten. Stom he, dan rijd je 16 jr en dan heb je een jong paard, ga je onzeker zitten doen over nieuwe oefeningen Frusty . Nou ja, wie zei ook al weer dat je leven te kort is om goed te leren paardrijden?!
Greetz

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers