gebroken straalbeentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

gebroken straalbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:35

Ik heb het al een hele tijd geleden een keer gevraagd, maar heeft of kent niemand een paardje die een gebroken straalbeentje heeft?

ik weet dat het bijna niet voor komt maar ben gewoon erg benieuwd ernaar.. omdat ik mijn eigen paard daardoor heeft in moeten laten slapen

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:52

het straalbeentje zit in de hoef. Dit is ook het beentje wat kan kantelen na een hoefbevangenheid. Heeft de jouwe dat toevallig ook gehad???
Dat lijkt me namelijk logisch, omdat er dan heel veel en rare druk op komt, en de kans op breken dan groter is als wanneer het straalbeentje gewoon 'goed' ligt.

Het komt inderdaad bijna nooit voor, maar het is wel heel ernstig en er is niets meer aan te doen.

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 15:58

Dat weet ik dat het bijna nooit voorkomt mijn paard was toen nooit hoefbevangen geweest en ze was maar heel licht kreupel, Maar het straalbeentje op de fotos (heb ze nu ook thuis) is helemaal doorgescheurd. Heb er ook over gelezen en met de DA gesproken erover natuurlijk maar wil graag ook ervaringen van een ander horen...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:23

Ik heb, lang geleden, een bijrijdpaard gehad, die bleek later ook een breuk in het straalbeentje te hebben. Het enige wat je aan dit dier merkte was dat hij niet wilde springen op gras.
Gewoon in de bak (winterseizoen) was er niets aan de hand. De eigenaar toen ik er mee reed, reed toch liever dressuur. Pas toen die pony verkocht was kwamen ze er achter. Ze kregen 'm namelijk echt niet aan het springen.

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 16:28

Nee die van mij wilde helemaal niet meer lopen en had geen flinterdun scheurtje maar best een brede scheur, en ik heb haar in laten slapen. Ja springen is natuurlijk erg pijnlijk geweest voor dat paardje...

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:51

Hoi,
Bij mij op de club loopt ook een pony die haar straalbeentje had gebroken,
met veel rust is die pony er weer boven op gekomen,

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:00

Ik weet er ook van eentje met een gebroken straalbeen, op het strand in een kuiltje geraakt en zich grondig verstapt. Kreupel en de bijrijder reed er toch op naar huis, nog zo'n twaalf kilometer. Later op de foto bleek dus dat straalbeen.... Het paard is nooit meer goed geworden, maar heeft nog wel jaren in de wei gestaan.