krakend zadel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

krakend zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 09:43

hey,

Ik heb nu al een tijdje een heel fijn westernzadel (Dale Fredricks) maar hij kraakt ZO VERSCHRIKKELIJK.

Hebben jullie daar misschien een oplossing voor? Een grote klodder zadel vet helpt niet.

keep your head up


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:46

Tussen alle lagen leer een dun laagje talkpoeder strooien en je bent er meteen vanaf! Succes.

Wat niet is kan nog komen...

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:48

Talcpoeder is de oplossing! Gewoon zadel op zijn kop zetten, en maar poederen. Het kraken is geheid weg! Neem babypoeder, dat ruikt ook nog eens lekker! (Niet op het zadel, maar alleen onder de over elkaar liggende delen!, anders ziet het er niet uit Knipoog )

Ik spreek uit ervaring

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:49

Talk poeder helpt!
Maar dat moet je wel vaak herhalen, na een tijdje verdwijnt het weer.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:55

BTW veel rijden helpt ook! Heel veel rijden..heeeeeel veeeeel rijden..... }> }> }> }>

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:40

Talk poeder helpt wel, maar droogt je zadel ook uit, dus zorg er wel voor dat je het ook genoeg en misschien zelfs extra gaat vetten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:02

Ik vind dat juist geweldig dat gekraak Lachen Ik heb sinds kort een nieuw zadel dus ik kraak weer Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:53

Ik hou niet van krakende zadels want dan schrikken de herten en die zijn veel te mooi om niet van dichtbij te bekijken Haha!
Ik kan me al ergeren aan de D's die wel eens klapperen onder het draven.

Mijn zadel kraakt niet, heeft nooit gekraakt en zal ook niet gaan kraken. Kwestie van goed soepel leer. Clown


Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:52

Mijn zadel (Billy Cook, ben ik trots op Schijnheilig Haha! ) heb ik overgekocht van m'n instructrice, het was haar eerste westernzadel. Het is toen een tijdje leszadel geweest en het is dus heel, heeeel, heeeeeeeeeel vaak gebruikt, hij ziet er prima uit, maar het kraakt NOG STEEDS!!! Misschien dat ik het ook 's ga proberen, talkpoeder Haha! Haha!

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:28

Krakend leer kan 2 dingen betekenen:
1) Het leer is nieuw en –gelukkig- niet te vet
2) Het leer is oud en –helaas- te droog (of zelfs al “dood”).

In het 1e geval stoort misschien het kraken op zich, maar is dit eigenlijk een situatie om te behouden ; “levend leer kraakt”. Een beetje vet is goed, maar als het kraken stopt omdat men liters olie in het zadel heeft gegoten (vergis je niet hoeveel olie zo´n westernzadel kan opnemen) is dat een minder goede zaak, want tuigleer dat te vet is, kan sterk uitrekken. Verder kan een houten boom de olie opnemen waardoor de boom zacht kan worden.

Talkpoeder kan daar wonderen doen, hoewel bijenwas daar beter is.

In het 2e geval, zal het leer heel erg te lijden krijgen. Goed vetten met een goed leervet is dan een absolute noodzaak om te voorkomen dat het leer “dood” gaat en er levensgevaarlijke situaties ontstaan. Is de vezel eenmaal afgestorven zal tuigleer niet meer zijn dan dun karton, dat zo af kan scheuren.

Goed, eenvoudig, onderhoud is een must, maar overdaad schaadt.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:41

Dat laatste is gelukkig niet bij mij het geval. Het zadel mag dan wel wat ouder zijn, maar het leer is soepel en goed onderhouden Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:34

Mijn zadel heb ik net een maand. Ik heb hem zeker al meer dan 10x gevet, maar hij kraakt ook nog verschrikkelijk erg. Ik hoop dat het over gaat, want ik irriteer me er nogal aan. Boos! Dat met die poeder moet ik maar eens gaan proberen. Hier even een fototje van mijn nieuwe zadel, want ik ben er best trots op............ Haha! Haha! Haha!

Afbeelding

Oké, niet teveel op de buik eronder letten........... Clown Er zit geen veulen in, maar mijn paard wordt al dik als ze naar gras kijkt Huilen

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:10

sablou schreef:
Krakend leer kan 2 dingen betekenen:
1) Het leer is nieuw en –gelukkig- niet te vet
2) Het leer is oud en –helaas- te droog (of zelfs al “dood”).

In het 1e geval stoort misschien het kraken op zich, maar is dit eigenlijk een situatie om te behouden ; “levend leer kraakt”. Een beetje vet is goed, maar als het kraken stopt omdat men liters olie in het zadel heeft gegoten (vergis je niet hoeveel olie zo´n westernzadel kan opnemen) is dat een minder goede zaak, want tuigleer dat te vet is, kan sterk uitrekken. Verder kan een houten boom de olie opnemen waardoor de boom zacht kan worden.

Talkpoeder kan daar wonderen doen, hoewel bijenwas daar beter is.

In het 2e geval, zal het leer heel erg te lijden krijgen. Goed vetten met een goed leervet is dan een absolute noodzaak om te voorkomen dat het leer “dood” gaat en er levensgevaarlijke situaties ontstaan. Is de vezel eenmaal afgestorven zal tuigleer niet meer zijn dan dun karton, dat zo af kan scheuren.

Goed, eenvoudig, onderhoud is een must, maar overdaad schaadt.


Wat vindt jij een "goed leervet"? Leathernew was mij aanbevolen vanwege het gemak maar het valt me een beetje tegen nml.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:34

Tegen mij werd gezegd niet te vetten maar oliën Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:51

Inderdaad GEEN vet maar goede olie gebruiken. Vooral geen spul wat afsluit. Dat geeft niets voor "gelakte" dressuur zadels maar is niet goed voor "onbewerkte" western zadels.

En uhhhh hoe zal ik het schrijven. Wij roepen altijd "ga je zadel eens betalen" als we het horen kraken Haha! Haha! Haha! Haha!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:42

Ik gebruik zwart vet, ik vind het fijner dan olie. Ik heb het idee dat mijn zadel daar soepeler van wordt. En ik wil graag een donker zadel vandaar zwart...

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:04

ik gebruik gewoon rapid leatheroil heerllijk spul hoor alleen nadeel als je een licht zadel hebt het wordt natuurlijk wel een stuk donkerder (rood achtig ) maar dat maakt mij niet uit.!

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:27

mijn zadel is nu een jaar oud en kraakt nog steeds.. en eerlijk gezegt heb ik er geen problemen mee want ik vind het wel een lekker geluid. zeker om je te concentreren op ritmische bewegingen...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:36

Carys schreef:
Wat vindt jij een "goed leervet"? Leathernew was mij aanbevolen vanwege het gemak maar het valt me een beetje tegen nml.

ikzelf maak eerst altijd het leer schoon met of saddle soap of lauw water met melk, en smeer het daarna pas in met rapide "ledder dressing"... dit is echt heel erg handig en goed spul (smeert als body lotion *LOL* )

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 18:57

mijn zadel is 5 jaar oud en kraakt nog steeds, maar hij heeft hiervoor ookal op een paardje gelegen en daar kraakte hij niet... misschien omdat hij anders ligt op radetsky Verward

keep your head up


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers