Topic over verschillende adviezen (Was:ik voel me heel vreem

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 17:12

ik heb overdag niet zoveel aan Bolivia gedacht omdat ik moest werken. Na mijn werk ben ik naar de ruitersportzaak geweest waar ik altijd kom en heb ik verteld wat ze hadden gezegd in de kliniek.
Die eigenaresse vond het gek dat ik met de diagnose atrose aan de voorvoeten en 2 wervels te dicht bij elkaar alleen maar moest galopperen met slof. Zij zei dat je daarmee toch juist de voorvoeten extra belast.
Dan ga je toch twijfelen hoewel ik veel vertrouwen heb in de kliniek in BOdegraven. Maar ik wil wel graag begrijpen waarom ik iets doe dus ik bel ze morgenochtend even op om te vragen hoe dat zit.

Ik heb een heel afwezig gevoel, heb nergens zin in, ook niet om naar de manege te gaan, want dan moet ik het nog 20 x vertellen. Ik voel me gewoon raar en ik wil zo graag weten wat de toekomst brengt. Verdrietig

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-08-26 15:10 ]</font>


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:14

tsja Manon, het vervelende is dat je eigenlijk altijd tegenstrijdige adviezen krijgt. Volg je eigen gevoel vwb het juiste davies maw, in wie stel je het meeste vertrouwen. Ga dan vervolgens voor dat advies. Over een paar dagen zakt dat rotgevoel wel weg en ga je weer positief opbouwen naar een betere tijd met Bolivia. Kop op, het komt echt wel weer goed, maar uhm ik vind dat galopperen ook wel raar, maar als Bolivia ingespoten is zal dat daar wel me te maken hebben dat je door moet rijden! Sterkte

Voorzitster AFM

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:20

lastig he de een zegt dit en de ander dat maar het lijkt me toch dat die veearts wel weet waar hij het over heeft!?

nou ja veel succes verder.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:31

Ik snap het je wil nu weten wat je kan verwachten en niet na onderzoeken en niet wachten of er verbetering komt maar je wil nu weten of die verbetering er komt.
Ik ken het Boos!
Ik zou idd op je gevoel gaan en bellen naar je eigen veearts die kent je paard het beste en weet er meer vanaf.
Misschien eens na een 2de arts als je toch twijfels houd
sterkte

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:58

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Bodegraven. Ze hebben mijn paard steeds heel goed geholpen.
Ik ben ook met een kennis meegeweest toen haar paard kreupel liep. Dit 5-jarige paard had ook artrose van het hoefbeen, zowel links als rechts. Ze hebben d'r ingespoten en ze moest aan de gogue/slof gelongeerd worden. Ook werd haar geadviseerd heel veel galopwerk te doen. Dit paard moest leren haar rug te gebruiken om zodoende de voorhand te kunnen ontlasten. Ze liep met een ontzettend weggedrukte rug. Na 1x keer inspuiten en veel longeren/galopperen loopt dit paard nu na 5 maanden weer helemaal rad. Hou dus moed. En wat heel fijn is bij Bodegraven, je kunt zo vaak bellen als je wilt en ze leggen je precies uit wat je wilt weten.

Groeten,

Astrid

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:25

Slof, voorhand ontlasten Verward Verward Veel galoperen Verward Verward
hhmmm, komt niet erg logisch op mij over. ik snap het doel wel waar men naar toe wil, maar ik denk dat daar toch veel betere wegen met eenvoudiger resultaat voor zijn.
Een gouge kan ik nog wel inkomen, slofteugels en dergelijke vereisen toch een flinke portie kennis in de juiste omgang ermee. Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet weten hoe ermee om te gaan. Als je zelf niet heel goed weet hoe ermee om te gaan en ook niemand bij de hand hebt om het te leren, blijf er dan vanaf. Kun je nog beter een Tiedemannteugel gebruiken.Ook geen wereldoplossing, maar de kans dat je het verkeerd doet is al een stuk minder.
Meer weten? PB even.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 11:16

Ik heb even nagedacht of ik nog een keer zou reageren op een bericht zoals dat van ikke.
Ik heb al meerdere van dit soort berichten als antwoord gekregen toen ik het advies van de VA hier op bokt zette.
In Bodegraven boeken ze erg goede resultaten met de methode om een paard veel te laten galopperen terwijl hij heel diep loopt. Hiermede wordt natuurlijk het ruggebruik verbeterd, maar daarnaast zorgt het er voor dat de voorvoeten beter worden afgerold. Dit is van positieve invloed op artrose in het hoefgewricht. Ik heb na alle opmerkingen over galopperen en slof nogmaals naar de kliniek gebeld en ze kunnen het daar op een zeer plausibele manier verklaren.

Iedereen mag natuurlijk zijn of haar mening geven, maar ik denk dat de mensen die mij kennen, heel goed weten dat ik niet zomaar een slof aan mijn paard zou hangen. Ik ben juist erg anti-hulpteugels. Feit is wel dat je met een THiedemann absoluut niet hetzelfde voor elkaar krijgt (zo diep laten lopen).
Ik heb ook aangegeven dat ik de slof tijdens het rijden alleen maar in mijn privélessen ga gebruiken, ik moet natuurlijk leren hoe ik er mee moet rijden.

Het is best wel moeilijk als je het nieuws krijgt dat je paard zoiets heeft. Als de VA dan een advies geeft en je krijgt op Bokt reacties in de trant van: met slof rijden is gevaarlijk etc. dan wil je eigenlijk bijna iets gillen in de trant van: ahhh dat weet ik wel, ik doe het onder begeleiding van mijn instructeur en op advies van de VA!

Nogmaals iedereen heeft recht op zijn mening en ik ben ook in 99,9% van de gevallen heel blij met jullie advies! Ik wilde alleen toch even reageren omdat slofgebruik niet altijd per se fout hoeft te zijn.

Hmm ik hoop dat het duidelijk is want ik had niet gedacht dat ik zoveel woorden nodig zou hebben om uit te leggen hoe ik hier over denk.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 11:33

Mag je alleen rijden of ook longeren?
Wat vind de VA van een pessoa teugel voor het longeren? Ik vind (ik heb ze een keer in mijn handen gehad op andermans paard) een slof dus echt niet lekker, tenminste zeker niet op de manier waarop ze vertelden dat ik hem in mijn hand moest houden.
Bereik je met een Gogue ook niet hetzelfde resultaat, of heeft het ook te maken met het instellen dat je zelf kunt doen met een slof...
Met een Gogue hou je zelf niks in je handen.
Heeft ze ook hoefijzers? of had ze al hoefijzers?
Als het te maken heeft met het over de toon rollen dan kan een halfrond hoefijzertje misschien ook een beetje helpen? Orry had door een lichte gevoeligheid een halfrond ijzertje voor gekregen omdat die net iets beter over de toon rollen en de eerste klap opvangen van de grond....
ik geloof dat ze ook wel draversijzers genoemd worden, ze kunnen er ook scherper mee de bocht om ofzo Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 11:40

Ik moet nu eerst 1,5 week alleen maar longeren, daarna mag ik rijden (galop met slof) maar dan ga ik 10 dagen op vakantie dus in die tijdwordt ze ook alleen maar gelongeerd. Daarna ga ik pas weer rijden en dan is ze dus 3 weken alleen maar gelongeerd.

Pessoa zou nu te zwaar zijn volgens de VA,
ik heb heel duidelijk aan hem gevraagd of er dan echt geen andere hulpteugels zijn om te gebruiken, maar hij zei heel duidelijk dat dit echt het beste middel was voor het te behalen doel.

Ze staat op 4 ijzers (beslagen door hoefsmid Wil) en op dit moment mag er niets aan haar beslag worden veranderd omdat paarden juist dan tegen een blessure gaan aanlopen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 12:25

Ja dat bedoelde ik ook met 'heeft ze al ijzers' het is onverstandig idd om ineens de stand van de voeten te gaan wijzigen als daar de aard van het probleem ligt. Orry had nog geen ijzers en heeft nu dus alleen voor 2 ijzers.

Godsamme...alleen maar galopperen, dat ben je straks wel beu denk ik? Alleen maar recht toe recht aan galopperen op vlakke ondergrond???

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 12:31

Dit soort problemen zijn gewoon heel moeilijk. Probeer je eigen lijn te volgen, waarin je je laat begeleiden door iemand die je goed kent en vertrouwt.
Iedereen heeft er wel een mening over namelijk maar uiteindelijk zul jij het moeten doen. Terugvallen op je eigen "paardengevoel" geeft voor jezelf in elk geval vaak het prettigste gevoel.
Veel succes


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 14:08

Bedankt Zep! Zo voel ik het ook! Ik heb erg veel vertrouwen in de kliniek in Bodegraven en in mijn instructeur.

Orri, ik moet gewoon longeren in de longeerbak en ik doe dus nu : instappen met bijzet los, 3 rondjes galopperen met bijzet los, andere kant hetzelfde, dan 10 rondjes met bijzet, ff stappen, andere kant 8 rondjes (10 haalt ze dan al bijna niet meer), ff stappen, andere kant 5 rondjes, ff stappen en dan de andere kant 5 rondjes. Dit duurt ongeveer een half uur. Het klinkt als weinig maar ze is er echt moe door. Het kost haar erg veel moeite om zo bijgezet te galopperen want dat is ze niet gewend. Ik ga het langzaam opbouwen: op naar de 15 rondjes!

Straks onder het zadel moet ik gewoon op de hoefslag galopperen (gelukkig grote bak) en grote voltes, meer niet. Ach ja, saai, ik weet niet, ik moet met slof leren rijden en dat is voor mij weer nieuw.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-08-26 15:09 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 14:37

Een half uur kan ik best begrijpen hoor dat ze moe is...zolang longeer ik normaal gesproken aan de pessoa of gogue en dan soms zonder galop....dan is hij ook al behoorlijk vaak moe .

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:24

Ik weet dat het vervelend is om alles 10 keer opnieuw te vertellen aan al die mensen. Je vind het zelf al erg genoeg om het weer even te herhalen wat er allemaal wel niet mis is. Ik heb hetzelfde. En dan vooral die "positieve reacties".
Misschien komt het allemaal best nog wel goed, begin eens met het voeren van Primeval gelatinaat, daar heb ik al zoveel positieve reacties over gehoord, vooral voor artrose.
Niet te snel bij de pakken neer gaan zitten!! Veel succes!!! Cool

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 17:33

Manon, volgens mij ben je zelf heel twijfelachtig en 'ontevreden' met het antwoord van je DA.
Als ik jou was zou ik een second oppinion laten doen door een andere DA. Al is het alleen al om jezelf 'gerust te stellen'.

Succes!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:02

Ik neem aan dat je van te voren een duidelijke keuze hebt gemaakt om naar een kliniek te gaan. Ik denk dat je het advies van een VA erg serieus mag nemen, omdat je er vanuit mag gaan dat hij de nodige kennis en ervaring heeft.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die een andere visie hebben. Maar aan hen hoef jij je niet te verantwoorden. je hebt alleen verantwoording af te leggen aan je paard. Daarbij kun je het beste af gaan op je eigen gevoel en vertrouwen in de adviezen van mensen die jij kundig acht. Volg duidelijk 1 weg en laat je niet van dat pad afkletsen.

Mijn eigen paard staat nu een tijdje op rust ivm een ongeluk in de stal. Ik moet ook vaak genoeg van stalgenoten aanhoren dat ze vinden dat ik al best weer kan gaan rijden [waarbij ik me dan afvraag waar ze het lef vandaan halen om mij ongevraagde adviezen te gaan geven Verward ]. Ik heb advies gevraagd aan mijn instructrice en de expertise van de VA ingeschakeld. Die raad volg ik op. Ik vraag ook niemand anders om advies [sta ik ook niet voor open]. Ik volg mijn eigen weg en dat is ook de weg van mijn instructrice en de VA.

sterkte er mee

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 19:44

Carola: niet dus! Dit is niet onaardig bedoeld maar dit soort berichten bedoel ik nou juist. Als ik meerdere malen heel duidelijk schrijf dat ik het volste vertrouwen heb in de VA dan verwacht ik niet zo'n reactie.

Ik wil jullie juist duidelijk maken waarom de VA dat advies geeft, maar dat is moeilijk omdat hij natuurlijk meer vakkennis heeft dan ik dus kan ik het moeilijker duidelijk op een rij zetten.

Het gaat trouwens erg goed met galopperen aan de longe, ze is erg ontspannen en lang in de hals.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, AhrefsBot, Varekaj en 34 bezoekers