wat is het verschil tussen een horzel en een daas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

wat is het verschil tussen een horzel en een daas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 15:24

Ik vroeg het me toch even af , aangezien er telkens vanalles bij mijn paard rondzweeft en ik tegen alles horzel zeg . Maar ik heb nog helemaal geen eitjes ofzo gezien , dus dan zullen het wel dazen zijn heb al mijn boekjes er al op nagekeken , maar kan het niet vinden .
En wat is dan het verschil tussen de schade die het beestje aan kan richten . Van de horzel weet ik dat als het paard de eitjes oplikt ze uitkomen in het paard en ze dan door de buikwand er weer uitkomen .Als dit klopt , maar wat doet een daas dan ???

Ik ben heel nieuwschierig wat het nou is .


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:27

Ik eigenlijk ook wel! Ik dacht trouwens altijd dat een horzel en een daas gewoon 1 beest was met meer namen.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:38

Een daas is een steekvlieg, en zuigt alleen bloed.

Een horzel legt eitjes.

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:39

Een daas is dat rotbeest wat vooral onder eikebomen wacht op paarden en koeien Koe , ze vallen aan in hordes en zijn zelfs zo brutaal jou te steken... Vork Er is helaas geen echt afdoende middel tegen te vinden, behalve dan de vliegendeken, maar dan heb je niet minder last tijdens het rijden. Ze vliegen gezellig met je mee, en zelfs in galop houden ze je gemakkelijk bij. Een horzel is een dik vet insect dat irritant om je paard, vooral bij de benen blijft zoemen, in de hoop ergens haar eitjes te kunnen leggen. Dit zijn de killers als je niet ontwormt! aan het einde van de zomer heeft je paard van die gele puntjes. Nou, da's van die horzel!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:24

toch zijn horsels ook de rode dikke steekvliegen, die niet veel in Ned. voorkomt maar in het buitenland, als een paard 7 steken ervan (tegelijk) krijgt kan het hier gelijk aan doodgaan, of is dit altijd een sprookje geweest????

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:33

hmmz, die dikke gele beesten heb ik veel in Frankrijk gezien,jawel onder de staart in de kont van die paarden daar..Zo ontzettend zielig gezicht..

Groetjes!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:35

die horzels zijn een stuk dikker en hangen idd bij de benen. n daas is een stuk kleiner maar verder hetzelfde

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:39

Horzels in NL. steken NIET! Ze leggen wel gele eitjes, die je vooral op benen en lange haren (manen) ziet. Deze eitjes worden door het paard opgelikt (of door een ander paard als ze in de manen zitten), en daarom moet je dus met een ontwormingsmiddel met IVERMECTINE ontwormen aan het eind van het seizoen. Horzels zijn hele dikke zoem-beesten, een paard is er bang van door het gezoem.

Dazen zijn echt sluipmoordenaars (alleen je gaat er niet dood aan). Dit zijn grote grijze vliegen met een langwerpig achterlichaam, die zich op de huid vastbijten en bloed zuigen.

Don't dream your life, live your dreams!

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:40

xtostarlight schreef:
die horzels zijn een stuk dikker en hangen idd bij de benen. n daas is een stuk kleiner maar verder hetzelfde


dus jij zegt nu dus in princiepe dat die beestjes verder hetzelfde zijn en dat ze dus béiden steken en bloed zuigen en óók nog eens eitjes leggen?!?

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:40

wat gabyfedde schrijft is helemaal correct.
Laatst bijgewerkt door IJzersterk op 17-06-03 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:41

sannie1984"]
[quote="xtostarlight schreef:
die horzels zijn een stuk dikker en hangen idd bij de benen. n daas is een stuk kleiner maar verder hetzelfde


dus jij zegt nu dus in princiepe dat die beestjes verder hetzelfde zijn en dat ze dus béiden steken en bloed zuigen en óók nog eens eitjes leggen?!?
[/quote]

dat weet ik niet, maar een horzel en een daas zien er hetzelfde uit, dat bedoelde ik

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:50

Dat is dus niet zo!!!!!
Een horzel kan je vergelijken met een hommel, hij heeft ook een rond lichaam, alleen hij is helemaal bruin en zijn achterlijf is gekruld. Een horzel maakt ook een ceht zoem-geluid.
Een daas is echt grijs en heeft een langwerpig dunner lichaam. Een daas is helemaal stil , je merkt pas dat hij op je arm zit als hij steekt (au!)

Don't dream your life, live your dreams!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:52

gabyfedde schreef:
Dat is dus niet zo!!!!!
Een horzel kan je vergelijken met een hommel, hij heeft ook een rond lichaam, alleen hij is helemaal bruin en zijn achterlijf is gekruld. Een horzel maakt ook een ceht zoem-geluid.
Een daas is echt grijs en heeft een langwerpig dunner lichaam. Een daas is helemaal stil , je merkt pas dat hij op je arm zit als hij steekt (au!)


sorry, horzels zitten hier niet echt. Ik vind ze iig op zo'n kleintje lijken, maar daar heb ik wel veel meer last van.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:53

Je krijgt dan echt een bult, het doet echt pijn. Dazen zijn echt vervelend!

Don't dream your life, live your dreams!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:01

gabyfedde schreef:
Je krijgt dan echt een bult, het doet echt pijn. Dazen zijn echt vervelend!


Nou inderdaad, ben er zelf al niet kapot van en mijn paard natuurlijk ook niet. Dus gisteravond ging ik even rijden en ik zit er net op (paard is net zadelmak). Ik zeg draf en geef been en op dat moment gaat er een horzel op mijn elleboog zitten. In dezelfde hand waar ik de zweep in heb en maak dus een paniekbeweging en gaf hem per ongeluk een tikje ermee. Dat had hij niet verwacht maar hij sprong in een keer in galop aan maar verder gebeurde er niets. Braaaf beestje Lovers
Hij was daarna erg goed aan mijn been, hoe zou dat komen? Haha!

PS Is er nog een goed smeermiddel voor in de wei tegen die beesten?
Veerust is er bij mij zo af namelijk

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:05

Niet dat ik weet!
Echt een braaf paard heb je hoor!
Bij mij werkt veerust op zich wel, maar je moet het vrij vaak spuiten. Zodra ze zweten is het weer weg!

Don't dream your life, live your dreams!

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:36

De horzel is toch gewoon het vrouwtje??? Of heb ik het mis.....er zit er namelijk ook altijd maar 1 van bij ons! En de paarden vinden dat vreselijk zo tussen hun benen!!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:37

Hier zijn er op het moment ontzèttend veel dazen, je kan eigenlijk niet meer rijden overdag. Ik heb al met vliegendeken gereden maar dan gaan die ettertjes allemaal op het hoofd en benen steken. Veerust helpt nauwelijks, mijn nieuwe spuitbus is al zowat leeg, bij het zweten (met dit weer is dat snel bij mijn tinker) is de werking nihil. Zonde van het geld dus.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 21:43

niemand een foto ??????? Knipoog

weten we in een keer hoe ze eruit zien
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:16

Inderdaad, dat wilde ik net vragen, een foto van een daas en een horzel gevraagd, ik ga ff zoeken of ik wat kan vinden.
*Edit, dit zou een daas zijn, dit is de Goudoogdaas:
Afbeelding
Wat andere:
Afbeelding Afbeelding

Dit is ook wel een mooie, en het meest duidelijk vind ik:
Afbeelding

En dit zou een Horzel zijn:
Afbeelding

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:43

Die foto's kloppen niet (althans de beschrijving). De tweede en laatste foto zijn namelijk één en hetzelfde beestje: een regendaas. Alleen wanneer deze bijten (ze steken niet, maar "snijden" met hun krachtige kaken in de huid en zuigen het bloed op wat vervolgens uit de snee komt) vouwen ze hun vleugels bijeen wat te zien is op de tweede foto. Als ze ergens "in rust" gaan zitten houden ze hun vleugels uiteen (de laatste foto dus). Dit is overigens ook de daas die hier het meest voorkomt. De eerste foto zegt me niets.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:48

Hoi,

Ik wilde gister rijden en gelijk zon 30 dazen om me heen (grijze steekvliegen zeg maar) Ik heb verse knoflookteentjes gepakt, citroensap, dit op een doek gedaan, verse knoflook erovereen en smeren maar, nog nooit eerder gedaan en....ze kwamen met 30 terug, 5 seconden en weg waren ze maar we stonken dus letterlijk en figuurlijk een uur in de wind haha. wat een kok he?

Het is wel de moeite waard, mijn rijbak ligt dan ook nog in het bos.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:28

Ow dat zijn dazen!! Ik dacht dat dat de horzels waren.
Ik sla ze altijd dood, er zit dan wel meteen een hoop bloed op je paard. Misselijk
Vooral in 'bomen-gebieden'stikt het er van. Ik ben er ook weleens door gestoken, en paarden die bij bomen staan zitten helemaal onder, heel zielig.
Idd sommige paarden slaan helemaal op tilt. Een stal waar ik werkte was ook midden in het bos, ik haalde een paard uit de wei en die was bezweet van het rennen, en zat echt helemaal onder de bulten, heel zielig.

Mijn paarden staan dan alleen maar op weilanden, geen boom te bekennen, maar vanmorgen heb ik Pompidou helemaal ingesponsd met een eigen mengseltje (azijn, citronella en wat water) en dat scheelde wel.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:35

Even een poging wat foto's te plaatsen:

Een closeup van een horzel:
Afbeelding

Een vooraanzicht:
Afbeelding

De eitjes op het been van een paard:
Afbeelding

De larven al in ontwikkeling:
Afbeelding

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:11

ik voel zojuist mijn ontbijt weer naar boven komen Misselijk

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kusjemariska, YandexBot en 41 bezoekers