PNH Trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

PNH Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 19:20

Men neme een paard en een trailer

Afbeelding

Men stuurt het paard in de trailer

Afbeelding

Men doet de stang achter de kont van het paard, terwijl het paard blijft staan in de trailer

Afbeelding

Men doet de klep dicht

Afbeelding

Men doet klep open en stang weg en men vraagt het paard de trailer uit te lopen

Afbeelding

Beheerst men dit voldoende dan kan men op het spatboord gaan zitten en van daaruit het paard de trailer in sturen.

Afbeelding

Ben supertrots op "mijn paard". Hij wilde eerst, als ik hem de trailer in stuurde alleen maar achteruit lopen maar naar enig oefening loopt ie geheel vrijwillig de trailer in (soms zelfs als ik er niet eens om vraag Pling

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl


Samira_Paard

Berichten: 290
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:22

Wat een leuke clinic! *LOL* Pling

Http://Groups.msn.com/thebestplaceforhorses

Ik ben gek , ik ben een idioote en als er geen bokt idiotenclub was , was het zwaar kl*te! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:24

en jawel! het werkt echt op deze manier. Al onze paarden lopen op die manier de trailer in. Een genot. En nooit te laat ergens aankomen omdat je paard niet wil laden...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:26

Geslaagde clinic ja, stuur je hem in als nieuw handboekje Tong uitsteken
Als de derde stap ooit eens vlekkeloos wil verlopen, dan kunnen Frien en Sjorbrend samen Haha!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:30

leuk joh, doe je zelf ook echt PNH met het trainen van de levels, en ook het halen ervan?

het ziet er goed uit hoor, liep zij er in een keer in toen je het ging oefenen,
mijn tinker deed het in een keer,
een paard wat ik ken in 8uur
maarja, it never takes longer than 2 days

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:31

ow ja, en iedereen zou zijn paard op deze manier moeten laden, want het is gewoon veel fijner, voor mens en paard,

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 20:29

Citaat:
leuk joh, doe je zelf ook echt PNH met het trainen van de levels, en ook het halen ervan?

het ziet er goed uit hoor, liep zij er in een keer in toen je het ging oefenen,
mijn tinker deed het in een keer,
een paard wat ik ken in 8uur
maarja, it never takes longer than 2 days


Jip, ik moet nog ene paar kleine dingen overnieuw doen en dan heb ik level 1, ben bezig met level 2.

De eerste keer dat ik het oefende deed ik er heel lang over. Toen heb ik op advies van Eddy, heel hard aan mijn games geoefend en toen weer geprobeerd en toen ging ie idd al heel snel de trailer in.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:31

zo die is opgevoed. gaaf hoor

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:44

Mooie foto's echt leuk om te zien zeg!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:52

Fijn he, als het zo kan? Mijn merrie was vroeger ook altijd bang voor de trailer, maar dankzij PNH kan ik nu geen trailer of vrachtwagen voorbij lopen of ze wil erin Tong uitsteken

Extremely rare and Beyond Compare

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:35

ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden wat de PNH manier is. kan iemand dat hier op Bokt plaatsen of mij pb-en? Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:42

Dat is niet even in een PB'tje te zetten Pellie, daar gaat een heel traject aan vooraf. Bij PNH leer je samen met je paard de "7 games", spellen waardoor je je paard alle kanten op kan laten gaan en je paard vertrouwen in je krijgt. Die spellen combineer je dan om je paard naar/over/onder/in allerlei objecten te sturen, waarvan de trailer er gewoon 1 is. Het werkt gewoon heel goed, de paarden vinden het ook leuk (het is weer eens wat anders dan alleen rijden) en je kan het gewoon naast je gewone dressuur/springen/western of in mijn geval drafsport beoefenen, je hoeft niet je hele sport "om" te gooien dus.

Extremely rare and Beyond Compare


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:57

promptertje schreef:
Dat is niet even in een PB'tje te zetten Pellie, daar gaat een heel traject aan vooraf. Bij PNH leer je samen met je paard de "7 games", spellen waardoor je je paard alle kanten op kan laten gaan en je paard vertrouwen in je krijgt. Die spellen combineer je dan om je paard naar/over/onder/in allerlei objecten te sturen, waarvan de trailer er gewoon 1 is. Het werkt gewoon heel goed, de paarden vinden het ook leuk (het is weer eens wat anders dan alleen rijden) en je kan het gewoon naast je gewone dressuur/springen/western of in mijn geval drafsport beoefenen, je hoeft niet je hele sport "om" te gooien dus.



Promptertje heeft helemaal gelijk. Je moet je er gewoon in verdiepen. En of je dat nu wil doen via clinics en je officiele levels halen of dat je zelf probeert uit te vogelen wat voor jou en je paard(en) werkt, dat is voor ieder verschillend.

De een haalt de levels netjes. De ander pikt iets op van iedere NH-methode die er is. Het is maar wat je wil. Ik heb bijvoorbeeld nooit een level gehaald (me ook nooit opgegeven). Ik ben begonnen met de video's te kopen. Ben gestart met de 7 games en zo verder. De trailerladen video heb ik nooit gekocht (dat ging vanzelf, als gevolg van de 7 games)...ik heb weer wel teaching your horse at liberty gekocht, toen ook zo'n carrotstick gekocht en nu kan ik mijn paard rijden met alleen die carrotstick als ik wil (dus zonder hoofdstel of halster). Maar om nu te zeggen dat ik helemaal alles van Parelli gebruik...nee hoor. Ik heb alles wat me zinde bij elkaar gepikt. En zo rij ik ook Western en Dressuur (allebei op wedstrijdnivo) door elkaar. Gewoon omdat het leuk is voor jou en je paard.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:35

oh oké het is een afkorting van Parelli Natural Horsemanship? Nu weet ik in ieder geval waar ik kijken moet, thanks Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:41

Jup.... dit is ook het onderdeel waar ik nog aan wil werken, Haha! gaaf hoor dat ie het zo goed doet!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:28

Ehm... zo laadde ik mijn paard altijd in de tweepaardstrailer.
Zonder cursus NH ofzo.
Ik vond het vervelend niet de stang achter het paard te kunnen doen als ik alleen met mijn paard op stap ging, dus liet ik haar er zelf inlopen zodat ik de stang erachter kon doen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:17

ben blij te horen dat er meer mensen hier zijn die NH doen,
mijn moeder is nu trouwens ook bezig met haar level 2,
en ik ben mijn level 1 aan het opnemen, alles lukt al goed, moet alleen nog een beetje de puntjes op de i zetten.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:49

Maar, hoe begin je er aan? Dat trailerladen zo? Ik bedoel, je kan moeilijk tegen een paard zeggen: "god, wil jij voor mij uit ff de trailer in?"

Wel verschrikkelijk knap van je! Echt waar

keep your head up

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 15:29

Je begint met de 7 games van Parelli en als je die goed beheerst zal ie heel gemakkelijk zo de trailer inlopen als je hem daarin stuurt. Maar dan moet je wel die games kunnen en die zijn helemaal niet moeilijk hoor. Als je die kan dan is trailerladen een makkie (en helemaal niet zo knap eer..alleen maar een logisch gevolg van voorgaande training)

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:19

Toch stel je dat nu makkelijker voor dan het is Memory, het is idd makkelijk te doen als je de 7 games beheerst en verder het paard geen problemen met de trailer in lopen heeft....
Ik ken echter meerderen die hun traileroefening 'getruceerd' op de film hebben vastgelegd omdat het paard een trauma met de trailer had en zij wisten dat het dier zich anders zou gaan bezeren.
Verder zijn ze nu wrs bij level 3, dus voor de rest zit het wel goed.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 18:29

Citaat:
Ik ken echter meerderen die hun traileroefening 'getruceerd' op de film hebben vastgelegd omdat het paard een trauma met de trailer had en zij wisten dat het dier zich anders zou gaan bezeren.


Ik snap het verband niet tussen het truceren van de film zodat je level 1 haalt en het feit dat het dier zich eventueel kan bezeren.

Ik neem dat deze mensen deels voor PNH hebben gekozen zodat ze hun paard ook eens zo kunnen laden. Je moet je paard toch gewoon kunnen laden. Dan oefen je toch net zo lang totdat het paard vertrouwd is met een hoop situaties (nauwe ruimtes etc) voordat je met de trailer gaat oefenen. En je oefend toch net zo lang met de trailer totdat het netjes gaat en dan film ja het dan toch Verward

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:41

Dat is inderdaad wat ik aan het doen ben... zolang oefenen tot het wel lukt. Maar stiekum kan ik het wel een klein beetje begrijpen wat die mensen deden (lees begrijpen, zeker niet doen)
Nacino heeft ook zo'n trauma, en we zijn al een heel eind maar we zijn er nog niet. Toch vervelend dat je daardoor je level niet kan halen (niet zo zeer het papiertje, maar denk ook aan zon cursus!!! daar mag je dus niet aan mee doen dan...) Dat is een beetje jammer, want verder zijn we 100% level 2 waardig zeg maar..
Maarrrr vandaag zat er zeker vooruitgang in!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:45

Dat komt omdat het paard in dat geval al eens achterover geklapt was in trailer en zich om zou draaien.... daarom hadden ze voorin voer gezet. (En iemand die het paard eventueel kon vasthouden)
Deze mensen hebben voor PNH gekozen voor het gehele plaatje, het rijden het omgaan... niet deels om het trailerladen, ze hebben niet voor niets een veewagen aangeschaft (rijden endurance).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:14

~goed joh! en, chek ff mijn bericht! 1e pagina of 2e of derde haha hij heet foto van mijn niena

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:39

Wauw. Ik zal de foto's bij mijn paard in de stal ophangen. Werkt hopelijk inspirerend. Haha!
Mijn paard laadde ook altijd makkelijk maar wil na een slechte ervaring echt niet meer
Ik hoor van veel mensen die goede resultaten boeken met deze methode. Ik hoor echter ook negatieve dingen over Parelli. Zo zou de methode te veel druk uitoefenen op het paard en het slaafs en initiatiefloos maken. Wie oh wie wil hier wat over zeggen? Lachen

Want ik ben zeker wel very interested.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers