Bijgezet longeren zonder longeerlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 12:36

Ik was vandaag Bolivia aan het longeren. Veel galop enzo. Ik longeer haar bijgezet met een slof. Ze loopt dan op de buitenste rand van de longeerpen die is afgezet met een hek. Voor mijn gevoel zit die lijn dan alleen maar in de weg en kan ik m er net zo goed vanaf halen.

Maar ja dan is wel de verbinding tussen hand en mond weg. Alhoewel ik daar op dit moment ook niet zo veel mee doen.

Zou dat kunnen: bijgezet longeren zonder lijn?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 13:18

Ik doe dat zelf ook regelmatig in de longeercirkel, beetje uit gemakzucht moet ik toegeven. Ironique luistert verder goed naar de stem, en daarbij heb ik ook nog een longeerzweep, dus dat gaat best goed vind ik zelf. Ik denk alleen niet dat je er een gewoonte van moet maken, maar af en toe kan het best naar mijn mening.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 13:21

Ik doe het regelmatig, vaak geeft het Orry net een beetje meer impuls en tegelijkertijd is het ook zo dat je niet 'per ongeluk' tegen de hulpteugel werkt door in de mond te komen met de longeerlijn...
Mijn ervaring leert wel, niet te grote ruimte anders word je wel erg moe bij een lui paard... *LOL*

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 15:13

Ik heb namelijk gewoon last van die lijn want ze vindt het nog best moeilijk (al zakt ze wel heel goed) en daardoor loopt ze af en toe met haar neus of voorknie tegen de lijn aan.

Ik heb een hele goede lange longeerzweep waarmee ik precies van het midden van de cirkel bij haar kan komen. Ik denk dat ik juist moeier wordt met lijn want dan moet ik soms meelopen omdat de lijn het net (misschien 20 cm) niet helemaal haalt op de buitenste cirkel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:26

Ik bedoelde dat je beter een longeerbak kan gebruiken of de helft van de buitenbak, dan de hele buitenbak *LOL*

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 16:22

mm dat is zeker waar, ik heb wel eens in de binnenbak achter haar aan gerend. En dan van A naar M stuiven en dan daar stil gaan staan totdat ik er ben....en dan weer naar A rennen en weer wachten, errug leuk spel!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:32

Bij Pie thuis hadden ze een niet zo grote buitenbak, dan ging het nog wel, en dan nam ik telkens zand in mijn handen: als hij niet in galop wilde, hup wat zand naar de achterhand gooien!
Hij is flink lui dus ik heb hele zandbakken gegooid destijds *LOL* .
Maar als hij eenmaal lekker opgejaagd was wilde hij ook heerlijk stuiven, uitgestrekte galop, los springen zonder lijn over de hoefslag (vond hij heerlijk).
Ik had hem meestal niet bijgezet, hij had alleen maar een halster om dan.
In ieder geval succes er mee!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:42

Doe het zelf ook weleens en het werkt prima. Je bemoeit je niet langer met waar hij loopt en kan niet per ongeluk een ruk in zijn mond geven.
Kim