Juridisch vraagjeivm verkoop+"belazerd"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Juridisch vraagjeivm verkoop+"belazerd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:48

2 maanden geleden heb ik mijn zadel verkocht aan een persoon(X) die ik ken. X en ik hadden een mondelinge overeenkomst gesloten over de betaling van het zadel. Deze zou 2 maanden na de koop worden betaald. (hier heb ik getuigen van). Nou heb ik het zadel "al vast" aan X gegeven(omdat ik X persoonlijk ken en wel vertrouwen in had) Achteraf natuurlijk spijt.

Nou had ze tot afgelopen zaterdag middag (14-06-03) om 16.00 de tijd om te betalen.

Ik heb X 2 keer voor de betaling laten weten (herinnerd) over de datum van betaling.

Nu belde X op om te zeggen over een probleempje.. Ze had het geld niet. Daar was/ben!! ik ook absoluut niet blij mee. (Misschien naief gedacht, maar ik verwacht als je afspraken maakt dat deze ook worden nageleeft.)

vervolgens is het zadel beschadigt... er zitten krassen op... enz enz.

Nou was ik al behoorlijk van mijn doen en dat ik ook duidelijk laten merken. Nou heb ik het ultimatum verschoven naar dinsdag om 15.00 en dan wou ik het geld toch echt wel zien. X zei van : Ja ik zie wel....
Heel nonchalant. Ik ben best wel heeeeeel erg Pissed Offf!!!

Maar mensen die verstand hebben van wetgevingen enz... denken jullie dat ik een kans maak om haar "gewoon weg" voor de rechter te slepen? Het gaat niet om erg veel geld € 200 maar toch! Ik wil gewoon dat zij duidelijk weet dat er afspraken worden gemaakt waar je je aan moet houden. Ik kan me er behoorlijk!!! kwaad om maken.

Ik kan mijn zadel wel terug vragen maar er zitten duidelijke krassen op...

Ik hoop op goede tips..... (alles is welkom!)

En hoe zit dat met eventueel winnen van de zaak en de advocaat kosten?

p.s. Dat ik het zadel niet vast moest weggeven daar heb ik van geleerd! geloof mij!


isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:17

ik denk als je het voor de rechter doet dat je wel duurder uit bent dan 200 euro!!! wat je misschien wl kan doen is een gerechtsdeurwaarder sturen, die moet zij dan betalen als ze niet kan aantonen dat die overeenkomst er niet was!!! heb ik zelf eens meegemaakt, ik had iemand 350 euro geleend, no never nie meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:04

Je hebt een verbintenis, want zij heeft jouw zadel gekregen en jij kan dus van haar een "prestatie"verwachten, te weten een betaling.
Je ultimatum is niet rechtsgeldig, daar hoeft ze zich niet aan te houden.
Een aner probleem is de beschadiging. Als zij het zadel betaald is er niks aan de hand, dan is het haar zaak, anders kun je vewachten dat ze jou de geleden schade vergoedt, denk ik.

je zou evt. informatie kunnen inwinnen bij de rechtswinkel, die is niet o duur.
Alleen dreigen kan al genoeg zijn...
Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:27

Pauline schreef:
Je hebt een verbintenis, want zij heeft jouw zadel gekregen en jij kan dus van haar een "prestatie"verwachten, te weten een betaling.
Je ultimatum is niet rechtsgeldig, daar hoeft ze zich niet aan te houden.
Een aner probleem is de beschadiging. Als zij het zadel betaald is er niks aan de hand, dan is het haar zaak, anders kun je vewachten dat ze jou de geleden schade vergoedt, denk ik.

je zou evt. informatie kunnen inwinnen bij de rechtswinkel, die is niet o duur.
Alleen dreigen kan al genoeg zijn...
Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen.


Ik heb ook liever dat ze gewoon die €200 betaald en dan praten we er niet over.... Maar hoe kan ik anders een ultimatum stellen? Ik bedoel zo kan ze alsnog zeggen van ja ik betaal het zadel over 2 maanden pas?
of zie ik het verkeerd?
Ik hoop ook dat ze op deze manier een beetje afschrikt... (door n brief van wijk en woningcentrum..... Lachen En als dat niet mocht baten dan probeer ik het rechtswinkel wel.. heel erg bedankt vboor je reactie iig!
Thanx ik ga morgen meteen aan de slag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:29

Pauline schreef:
Je hebt een verbintenis, want zij heeft jouw zadel gekregen en jij kan dus van haar een "prestatie"verwachten, te weten een betaling.
Je ultimatum is niet rechtsgeldig, daar hoeft ze zich niet aan te houden.
Een aner probleem is de beschadiging. Als zij het zadel betaald is er niks aan de hand, dan is het haar zaak, anders kun je vewachten dat ze jou de geleden schade vergoedt, denk ik.

je zou evt. informatie kunnen inwinnen bij de rechtswinkel, die is niet o duur.
Alleen dreigen kan al genoeg zijn...
Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen.


Ik heb ook liever dat ze gewoon die €200 betaald en dan praten we er niet over.... Maar hoe kan ik anders een ultimatum stellen? Ik bedoel zo kan ze alsnog zeggen van ja ik betaal het zadel over 2 maanden pas?
of zie ik het verkeerd?
Ik hoop ook dat ze op deze manier een beetje afschrikt... (door n brief van wijk en dienstcentrum..... Lachen En als dat niet mocht baten dan probeer ik het rechtswinkel wel.. heel erg bedankt vboor je reactie iig!
Thanx ik ga morgen meteen aan de slag

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:37

Ja idd beetje dreigen, maar ik zou eerst toch je hand over je hart strijken en een gesprek aangaan waarom ze nou niet kan betalen.
Beetje uitleggen waarom jij het geld echt nodig hebt enzo, dus eerst nog eens vriendelijk proberen denk ik.

Mocht dat weer op niks uitlopen kan je idd nog wat heftiger reageren. Eventueel dreigen met rechtswinkel ofzo..

Maar tot een rechtzaak ofzo moet je het niet laten komen. Je bent veel duurder uit.. en van een kale kip kan je niet plukken..

In dat geval dus zadel terughalen en de geleden schade door de krasjes vergeten. Dat geld ben je dus kwijt dan. Je verkoopt je zadel dan opnieuw, maar dus voor wat minder.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 07:51

Een advocaat via bijv een rechtswinkel kost niet veel als je een niet al te hoog inkomen hebt. Ik heb een brief laten schrijven voor 35E, en ik denk dat dat al behoorlijk afschrikt..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:28

Ervan uit gaande dat jullie beide rechtspersonen zijn (dus boven de 18 en niet onder curatele gesteld), als je GEEN contract hebt, sta je al veel minder sterk. Er is nl geen sprake geweest van het zadel gebruiken en na 2 maanden weer (beschadigd) terug geven. Je ultimatum staat ook nergens op papier evenals de rest van de afspraken.

Wat al gezegd werd, een advocaat oid inschakelen kost veel meer dan die hele 200 euro. In dit soort zaken wordt er dan ook meestal een schikking getroffen wat betekent dat zij jou bv de helft van het zadel moet betalen en daar komen voor jou alle kosten e.d. bovenop. Daar word je niet vrolijk van!

Ik zoou in dit geval het recht in eigen hand nemen (mag natuurlijk niet, maar goed je wordt er min of meer toe gedwongen in dit land Haha! ) en haar eisen het geld te betalen OF het zadel terug te geven met een vergoeding voor de gemaakte schade.

Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:21

Ik ken X dus persoonlijk... en heb eerst haar verhaal rustig aangehoord... en ja was ik niet blij mee.. , want X had het geld zelf niet en vader van X kon het niet voorschieten eveneens andere mensen in X zijn omgeving. Dus toen heb ik gezegd ik moet het geld wel hebben (ik moet namelijk zelf een auto afbetalen). En heb mijn Ultimatum verschoven naar morgen om 15.00..... X en ik zijn beiden al 18.... (misschien een stomme vraag maar wat is een curatele?) Ik heb geen contract afgesloten met haar, maar weln getuigen over het hele gang van zaken.... (of telt dit ook niet?)
Ik heb eigenlijk ook al gedreigt.. omdat ik op het laatst van ons gesprek heb gezegd:
ik: Nou dan kom merk je het vanzelf
X: hoe bedoel je
ik: Zoals ik het zeg
X : Je kan toch niet in mijn zadelkast komen
ik: Nee maar dat hoeft ook niet, kan ook op een andere manier.

Ja, eerst wou ik het helemaal niet doen, want ja als dit als dreigement wordt gezien... Verward

Maar goed... ik ga snel de goudengids opzoeken.... en even rond bellen .. ik hou jullie op de hoogte Lachen

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:32

Curatele is voogdij/ouders.

Wel is X beetje beidehand met "je kan toch niet in mijn kast komen" moet zij eens opletten.


Mer1980

Berichten: 18819
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:42

Toch je zadel maar terug halen jammer van die krassen. Maar ze krijgt het pas als ze dat geld heeft gegeven.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 20:44

Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, alleen moet je wel kunnen bewijzen dat een dergelijke overeenkomst heeft plaatsgevonden.

Je hebt dan wel getuigen, maar dit bewijzen blijft moeilijk.

Het klinkt misschien IuIIig, maar de kosten van een advocaat (mocht je de zaak winnen valt dat ook wel weer te verhalen) wegen niet op tegen hetgeen waar je de rechtzaak voor aanspant.

Wat je denk ik het beste kunt doen is de Jurifoon bellen (staat gewoon in het telefoonboek). Dit is een juridische advieslijn, waar juristen in opleiding en/of werkzoekenden telefonisch advies geven. Dit is geloof ik wel een betaalnummer, maar ik denk wel dat je er iets aan hebt.

Dreigen is in ieder geval iets wat je niet moet doen. Dit kan alleen in jouw nadeel werken.

Als iemand bij mij dreigend overkomt, zou dat een averechts effect hebben...

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:29

Ik zou meteen je zadel ophalen, niks geen nieuwe datum, ze krijgt hem pas als ze betaalt, eis je zadel terug en dreig met politie als ze hem niet terug geeft want dan is het volgens mij diefstal.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:02

Probeer haar het anders in termijnen te laten betalen. Dat gedreig heeft toch geen zin, dat zaait alleen maar kwaad bloed.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:03

met tessebes eens en anders gewoon zadel terug. volgende keer gewoon boter bij de vis.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ellen05, Geerten, Hicaria, IASCrawler, Ik_is_Ik, Karmandi, LiDi, MarJon, Marlou91, Nescio18, Petra_O, Plus_en_Min, tengeltje11, xAlice en 162 bezoekers