Waar houden jullie je handen en waarom????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 12:52

Bij mijn vorige instructrice moest ik bv op de volte mijn buitenhand hoog houden (boven de knop) als bewaking van de hoofdhouding. Ging het hoofd omhoog, dan deed ik m'n buitenhand omhoog (contact zoeken met de mond) en als m'n paardje dan met het hoofd knikte, verbrak ik meteen het contact met de mond.
M'n binnenhand was laag, naast m'n knie, om op die manier heel duidelijk stelling te vragen. De binnenteugel hing zo veel mogelijk in een boogje.
De buitenteugel lag tegen de hals, zodat het paard zou wijken voor de teugel die tegen de hals lag.
Op de vraag waarom dat zo moest, kwam het antwoord "omdat dat zo hoort in de western".

Bij mijn nieuwe instructeur, heb ik de buitenhand zonder direct contact met de mond tegen de hals, hand ter hoogte van de zadelknop.
De binnenhand is hoger, en "wijst" het paard de weg. Ook zonder direct contact met de mond. Als het paard het contact met de teugel opzoekt, breng ik de binnenelleboog aan de buitenkant omhoog, om zo mijn eigen schouder nog meer op te tillen. Daardoor komt mijn buitenzitbeenknobbel steviger in het zadel, en geef ik nog duidelijker aan wat de bedoeling is, terwijl mijn hand de neus van de pony in de gewenste richting brengt.
Op de vraag "waarom?" kreeg ik het (bevredigende) antwoord dat door het optillen van de binnenhand het paard meer rechtop blijft lopen, en het niet de binnenschouder laat zakken. Het "valt dus niet om" de volte in, maar blijft meer rechtop lopen.

Nou zie ik ook veel ruiters rijden met de handen naast de knieen. Ik vroeg laatst een meisje (dat op een grote stal in Den Haag rijdt) waarom ze dat deed, en zij vertelde dat ze op die manier het paard beter aan kon geven dat het laag moest lopen met het hoofd. Wat mij echter stoorde in haar manier van rijden, was het constante venijnige rukje, links rechts links rechts aan het bit. Een soort zagende beweging die je vaak bij dressuurruiters ziet die hun paard op die manier in de krul trekken. Dat was om het paard laag te houden, vertelde ze me.

Hoe houden jullie je handen, en waarom?


Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 13:41

Ik leer het precies hetzelfde als jij nu bij je nwe instructeur moet doen. Dus buitenteugel tegen de hals, en met de binnenteugel zonder contact/trekken wijzen waar het paard heen moet.
Ik mag absoluut nooit trekken en/of m'n hand naar achteren toe halen. Ook geen handen naast m'n knieen dus. Zo af en toe heb ik die neiging (hand naar achteren) nog weleens, maar dan krijg ik meteen op m'n donder Haha!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 15:34

Mijn handen heb ik in het verlengde van de teugels. Eigenlijk horen de handen gelijk met de bovenkant van de zadelknop. Ik heb de handen dus iets lager, waarom; omdat ik dan de overgangen netter kan rijden en op deze manier is mijn bovenlichaam minder gespannen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 18:03

Odi, waarom rij je je overgangen netter als je je handen iets lager hebt? Heb je wel contact met de mond van je paard, of ook niet direct? (hihi, hoezo nieuwsgierig?)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 19:22

Ik houd mijn handen op heup hoogte.
Bij mij eertse instructrice moest ik dus ook mijn handen heel laag en breed houden, het gevolg daarvan is dat je voorover gaat zitten en weinig met de teugels kunt doen.
Mijn 2e intructrice vertelde me dat ik mijn handen boven de zadelknop moest houden ivm met later over schakelen op een stangbit. Ik moest mijn handen iets optillen wilde ik mijn paard naar beneden vragen maar ik rijd met een trens en het optillen van een trens geeft werkt alleen maar averechts. Bij mijn huidige instructeur moest ik dus ook eens mijnn handen optillen met een trens en wat gebeurde er paard deed hoofd omhoog.
Nu heb ik ze op heup hoogte zo'n beetje naast de zadelknop, ik kan nu alle kanten op die ik wil, neem de teugels aan en het paard geeft na , breng beide handen naar binnen en paard went af.
Ik hoop dat ik duidelijk over kom, ik heb morgen weer les en zal het nog eens vragen.
ps met rukjes in de mond kom je niet tot het gewenste , wij zijn ook tegen rukken en schoppen en lossen het meestal op door ff door te vragen meer druk en als dat niet helpt ff spoortje geven en dan weer los.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 19:58

Nettere overgangen, zie bovenstaand bericht. Als je een ophouding moet maken kun je een hele lichte teugeldruk geven.
Als je de handen hoog hebt en je laat je paard halthouden moet je, je handen omhoog doen daardoor gaat het paardenhoofd mee omhoog. Heb je jouw handen te laag kun je geen mooie rechte zit hebben en zijn je schouders teveel gebogen. Tevens als je jouw handen te laag hebt en je wilt halthouden heb je de teugels onderhand bij je knieen zitten. Ik ben natuurlijk ook geen deskundige maar deze manier vind ik het prettigst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 21:59

'k Vat 'm.... Thanks!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:29

Hoi Sonja,

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt wát je met je paard wilt gaan doen... wil je recreatief (ook in bak) lekker western rijden & leren? Of wil je echt de wedstrijden in? Cool En zo, ja.... hoe fanatiek ben je? Wil je bijv. van beginner naar amateur etcetera? Natuurlijk (denk ik) dat elk westernpaard bijvoorbeeld moet reageren op "neckreining", maar als je geen wedstrijden gaat rijden, en wel lekker in de bak voor jezelf & je paard trainen, maakt het niet zoveel uit of je je handen wat wijder uit mekaar zet, of juist je binnenhand hoog..... Maar als je fanatiek bent en echt verder wilt in de wedstrijden, denk ik dat je handen áltijd weer terug moeten naar je "uitgangspunt" en dat is; naast mekaar, net iets boven de knop. Tenslotte moet je daar naar toe, als je op één hand wilt gaan rijden. Misschien heb je hier wat aan?!
Groetjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:35

Ik ben een recreatieve ruiter, maar wel een bloedfanatieke. Dus ik wil niet onder hoeven doen voor iemand die wedstrijden rijd, ik wil het net zo mooi en goed kunnen doen. Heb alleen (nog???) niet zo'n zin in wedstrijden, en waarschijnlijk ook geen zin in rare smoeltjes omdat ik dan met m'n "noorse quarter" aan kom zetten, jeweetwel, zo'n draaiorgelpaardje.... *LOL*
Ik wil dus ook absoluut op 1 hand gaan rijden, heb dit ook al regelmatig geoefend.
Ik denk persoonlijk dat het makkelijker is om meteen met hogere hand te rijden. Anders ga je het je paard eerst aanleren om laag ingesteld te lopen op een lage handhouding, om daarna tegen je paard te zeggen "nee paard, dat was fout, je moet je kop omlaag doen als ik mijn hand omhoog doe... Verward " Daar snapt 'ie volgens mij geen barst van, dus wordt dat toch dubbel werk?

Kan me overigens wel vinden in wat Colinda schrijft over het met lage hand rijden als je alleen wat recreatief wilt rijden, maar ja, wat is recreatief? Ik wil het gewoon meteen goed en netjes leren, ondanks dat ik misschien wel nooit ga starten....

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 11:04

Je moet goed kijken naar de werking van het bit.
Een stangbit heeft een hefboomwerking, doormiddel van je hand(en) omhoog te brengen krijg je effect en zal het paard door de druk in zijn mond het hoofd naar beneden brengen.
Ik denk niet dat het effect heeft door met een stang je handen "wijd" te houden en dan druk nemen.
Terwijl je dat met een trens wel moet omdat handen hoog niet werkt en zelfs pijn doet.
Ik denk dus dat het voor het paard niet veel uitmaakt omdat je andere werking hebt van het bit.
Het zal voor jezelf misschien ff wennen zijn maar dat leert gauw genoeg.
Ik hoop dat ik het goed uitgelegt hebt.
Ik wil ook ff zeggen dat we nu eindelijk eens echt over westernrijden praten en het over rij problemen hebben ipv van al tijd maar dat gezeur van welk ras is geschikt.
En sonja volgend jaar samen starten met onze noorse quarters? Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 11:57

hoi,
jaaah Sonja.... als ik jou zo hoor, zien je we écht nog wel op de wedstrijden verschijnen !!!!! Party!! Cool En doe nu niet zo negatief over je "noorse quarter", bij ons op stal staan er ook 2, die western gereden worden en dat gaat écht heel leuk. Cool Maar ze zijn ook heel leuk en misschien moet je er harder aan werken om datgene te bereiken wat je wilt, maar uiteindelijk krijg je hierdoor wel respect voor je "noorse quarter"!!!! Cool Ik kan er niet zo goed tegen dat mensen afgeven op een bepaald ras Misselijk .... Maar je kunt je paardje aanleren om goed te reageren op de neckreining d.m.v. binnenhand van de hals, richting aangeven (dus niet trekken aan je binnenteugel), buitenteugel tegen de hals en voor het nageeflijk krijgen van je paard 2 handen omhoog zetten en opdrijven (tegen het bit aan). Wanneer je paard zich hiertegen verzet, kun je best je handen wat wijder uit elkaar zetten om je paard te leren wat de bedoeling is, als je daarna (nadat je paard zijn hoofd geeft) je handen maar weer terug brengt naar de uitgangspositie Pling (boven de knop) om vervolgens verder te rijden puur op je "neck reining".
Tja.... er zijn zoveel manieren en inderdaad is de werking van een trens heel anders als een stang (maar jij leert je paard toch na te geven? met 1 hand of 2 handen, wijd uit elkaar, hoog of laag maakt volgens mij dan niet uit of je een trens of stang hebt....)
Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander van om je paard op een stang met 2 handen te rijden...misschien even met "loswerken", maar niet áltijd in je training Frusty , tenslotte krijgt je paard hierdoor ook meer "eelt" in zijn mondhoeken en de bedoeling van de stang is toch om met zo minimaal mogelijk druk (één hand) het gewenste resultaat te krijgen?!
Veel succes met oefenen !!!!
Groetjes Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Colinda op 2001-08-26 12:01 ]</font>

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 13:07

Heej Sonja, Ik zal ook even mijn zegje doen hierover. Knipoog
Ik heb Banish geleerd om zijn hoofd omlaag te doen (met een "gewoon snaffeltje") als ik mijn hand omhoog doe. Hand omhoog betekent nageven en hand naar achter betekent tempo minderen. Als ik wil dat hij zijn hoofd naar rechts geeft dan breng ik mijn hand (met teugel) naar rechts en til hem iets op dan zal hij zijn hoofd naar rechts inbuigen door het naar rechts gaan met mijn hand en houdt zijn hoofd laag omdat ik mijn hand omhoog doe. Als hij later wat verder is, zal hij (hopelijk Tong uitsteken ) ook zijn hoofd laag houden op het moment dat ik alleen maar mijn hand naar rechts beweeg, maar zover zijn we nu eenmaal nog niet.
Ik rijd dus ook met mijn handen ongeveer op knophoogte of iets daarboven, afhankelijk van wat ik voor oefening aan het doen ben. Met inrijden heb ik mijn handen wat lager, omdat dat voor mij meer ontspannen zit en het is op dat moment alleen belangrijk dat hij ontspannen loopt en dat nageven is dan niet zo balangrijk. Leuk is dat hij dat dan eigenlijk vanzelf al doet. Hoe minder druk, hoe meer hij naar beneden loopt.
Even off topic: kom je nog een keertje bij ons nieuwe stalletje kijken? Dan kan ik het je ook nog eens laten zien (toch weer een beetje on topic Schijnheilig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:09

Hoi Jouke, ja lijkt me leuk, effe bij jullie rondneuzen. Effe een keertje afspreken binnenkort, heb de komende weekeinden de agenda al weer vol staan, maar half september wordt het weer wat rustiger.

Bedankt voor jullie reacties, enne.... die wedstrijden laten we nog maar effe lekker over aan degenen die er klaar voor zijn danwel denken te zijn. Wij hebben nog een lange weg te gaan, maar we komen er wel!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:05

Ik begin met mijn handen laag en breed en rij hem enkel op contante druk naar beneden. als hij daar netjes loopt mag ik mijn handen weer omhoog brengen en staan ze naast mekaar net iets boven de knop. De uitgangspositie voor neck-reinig straks.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:12

Kim, maar als je begint met je handen laag en breed om hem omlaag te rijden, en daarna je handen hoog doet, zeg je dan eigenlijk niet tegen je paard "Wat je zojuist deed is fout, je moet je hoofd omlaag doen als ik m'n handen hoog houd" ?
Want hoe corrigeer je dan als je je handen hoog hebt en het paard doet z'n hoofd omhoog, bv in een wending of overgang? Doe je dan je handen weer omlaag om hem eerst weer naar beneden te werken, of neem je contact met je handen hoog? (Hoezo nieuwsgierig? Hihi!)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:16

Ja dat vraag ik me ook af?
Ik heb helaas gister zo'n drukke les gehad dat we het ff niet over de hand houding hebben gehad. Haha!
We zijn allebei ff aangepakt gister, mijn paard houd dus nog enorm vast vooral op links. Frusty daar moeten we wer extra hard aan werken. Frusty

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:22

Als hij dan omhoog komt met zijn hoofd dan neem ik inderdaad weer gewoon in die houding contact op. Het werkt allebei evengoed, hoog of laag, maar het voordeel van laag is dat hij iets gemakkelijker dieper komt dan nodig dus je maakt hem even echt lekker los.
En mijn instructrice heeft me altijd geleerd dat je je paard naar beneden rijd op je benen en je zit en niet zozeer op je teugels.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:25

Klopt, maar veel paarden bewegen het hoofd omhoog (hogere oprichting) als de ruiterhand omhoog gaat, dus ik was er effe heel benieuwd naar. Bedankt!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:36

Ik heb zo lang gereden dat ik niets eens meer weet waar ik mijn handen eigenlijk houd... Huilen Huilen Huilen Zal er eens op letten als Scaaltje en ik weer mogen beginnen...

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:53

Ik heb van mijn instructrice geleerd om mijn handen te dragen (boven de manenkam te houden) waarom? pony's paarden hebben snel de neiging om te duiken om te diep lopen in de m/z en soms in de l willen ze al zien dat je paard opgericht loopt met de kop en niet dat die veel te overdreven aan de teugel loop! zo heb ik het geleerd en om nooit te zagen want dan krijg ik toch een geschreeuw naar me toe geslingerd van hier tot ginder!!

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:06

Compangon: het gaat hier om western rijden niet om dressuur.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 13:11

Ik houd mijn handen net boven de knop van het zadel. Als ik stuur til ik mijn hand ,afhankelijk van de kant die ik op wil, nog een klein stukje op (ongeveer een vuist boven de andere). Ik werk ook omhoog als ik mijn paard aan de teugel wil rijden. Ze reageerd hier heel goed op. Handen laag naast het zadel (onder de knophoogte dus) lijkt me niet praktisch. Het sturen lijkt me lastiger (je kunt dan alleen maar trekken of je hand maar een stukje op zij doen) en een moeilijke overgang geven naar het rijden met 1 hand. Bovendien heb je minder overwicht met je handen op die plek. Stel dat het paard ergens van schrikt en weg vlucht en je hebt je handen zo laag dan heb je daar niet veel te vertellen want je kunt veel moeilijker kracht zetten om je paard terug te pakken. Ook je evenwicht wordt verstoord als je je handen zo laag houdt.

Groetjes,
Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 15:49

Ben het met Jolande eens. Bovendien heb je met je handen laag meer de neiging om je gewicht naar de voorhand te verplaatsen (terwijl dat juist door de achterhand opgevangen zou moeten worden). Over gewichtverplaatsing gesproken: is ook belangrijk bij het sturen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:25

[img]../upload/346/neckreining.jpg[/img]

Zo hou ik mijn handen *LOL* .

P.s. de foto is gemaakt door Sanderijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers