pessoa longeertuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

pessoa longeertuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:33

Bij ons op stal hangt een pessoa longeertuig dat door iemand al hele lange tijd is achtergelaten. Hij zit nogal in de knoop en de gespen zijn verroest, maar toch wil ik hem gaan gebruiken.

Mijn vraag is of iemand het schema kan scannen, zodat ik kan zien hoe hij bevestigd moet worden. Heb al wat geprobeerd maar kom er niet uit. Snap niet hoe de catrollen horen te zitten en hoe door het bit te halen.

Misschien is hij niet compleet, maar de de wirwar snap ik er niets van.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil al heel lang zo'n ding en nu hangt er eentje ongebruikt op stal, dus een unieke kans om hem eens uit te proberen.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:47

Kijk eens op de site van Divoza. Daar staat het goed uitgelegd!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:51


Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:52

Heb ik al gedaan, maar die ziet er volgens mij anders uit. Ik heb dat bontje, een wirwar van touwtjes en een catrol en van die grote muscaton haken die ik niet door de bitringen krijg (te groot).

Ik zoek dus een plaatje waar hij duidelijk op te zien is, zodat ik kan zien of alles compleet is en ik ook kan zien hoe ik alles bevestig.

Het lijkt mij als je de pessoa koopt (de officiele) dat je er een instruktie bij krijgt hoe je deze bevestigd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:59

Dat is dezelfde instruktie. Ook puur van die plaatjes.
Je moet de haken die aan de catrolletjes aan het bit vastmaken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:00

Ja inderdaad dat schema ken ik en is heel handig. Maar nu nog, hoe bevestig ik het. Die tekening is voor mij te onduidelijk.

Misschien heeft iemand een hele duidelijke foto van zijn paard waarop te zien is hoe alles is vastgemaakt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:01

Neem even het eerste plaatje, daarmee moet je toch beginnen. Wat is er niet duidelijk aan?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:03

Je hebt 2 touwen. De ene loopt rond met hetgeen er in het bontje zit. Daar zit een losse musketon aan. Die knip je vast aan de ring bovenop de schoft.

Dan de lange lijnen. Die haal je door de ring aan de zijkant van de longeersingel heen. Dan richting het bit. Daar doe je de musketon vast. Het katrolletje zorgt daar dat het touw soepel blijft lopen. Dan ga je met het overgebleven stuk tussen de benen door en daar knip je het vast aan de onderste ring van de longeersingel.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:27

Hier kan ik wat mee, dat ga ik morgen eens zo uitproberen.

De musketon aan het bit vastmaken, daaraan twijfelde ik. Ik dacht dat, net als het met touwtjes longeren dat het touw door de bitringen vrij moest kunnen lopen. Het vastmaken aan het bit geeft mij het idee dat ik hem nu geen beweging met zijn hoofd geef, maar hem vastzet.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:43

Het touwtje dat door het bontje loopt heeft een klipje met katrolletje die maak je bovenop de longeersingel aan het ringetje aan de achterkant vast. Bontje onder de kont. De 2 overige touwtjes: Door ringetje links en rechts van de longeersingel naar het bit, klipje met katrolletje aan het bit vast maken en de uiteinden met de klipjes aan een ander ringetje bevestigen aan je singel naar geland met welke houding je wilt werken, hoog of laag. Ik weet niet wat voor longeersingel je hebt, ik heb er eentje met te kleine gaatjes, dus ik moest de hele pessoa uit elkaar halen voordat ik hem erdoor kon halen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:45

Ik had ooit het zelfde probleem Ik ben naar de ruitersport winkel gegaan en mocht een kopietje maken van de gebruiksaanwijzing, klaar en goedkoop

Bejaarde bokkers weten meer

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:45

russel schreef:
Hier kan ik wat mee, dat ga ik morgen eens zo uitproberen.

De musketon aan het bit vastmaken, daaraan twijfelde ik. Ik dacht dat, net als het met touwtjes longeren dat het touw door de bitringen vrij moest kunnen lopen. Het vastmaken aan het bit geeft mij het idee dat ik hem nu geen beweging met zijn hoofd geef, maar hem vastzet.


Door die katrolletjes bij het bit kan hij zijn hoofd nog wel in bepaalde positities houden hoor. Het is niet zo dat zijn hoofd vast wordt gezet, hij heeft nog wel bewegingsvrijheid.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:55

Ik ga van de week even friemelen. Die tip van het ruiterhuis is ook goed. Als het meezit krijg ik de beschrijving.

Misschien moet ik wel nieuw touw kopen. Aan elkaar geknoopte eindjes en losse eindjes, kortom een wirwar.

Maar als ik weet wat waar hoort, kan ik met nieuw touw gaan werken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:14

vergeet je het bontje voor achter de billen niet, anders gaat het zo schuren.

Bejaarde bokkers weten meer

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:42

ik vind ze eigenlijk niet zoveel effect hebben, ik longeer altijd met 2 teugels dat werkt goed

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:34

Ja, maar daar gaat het toch niet om. Als Russel het eens een keer met een Pessoa longeerlijn wil proberen dan wil ze dat toch.... en ik denk dat het pas effect heeft als je er een tijdje mee werkt.

Bejaarde bokkers weten meer


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:56

Kijk eens in te koop aangeboden, Imker bied transportbeschermers en een rijbroek aan. Zij heeft in haar profiel een foto staan van haar paard terwijl er met een pessoa gewerkt wordt....

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 08:13

he bedankt. Ja ik wil het gewoon eens proberen. Hij is 2 keer onlangs met 2 longeerlijnen gelongeerd (wel door iemand die daar veel ervaring mee heeft) en toen liep hij super. Eindelijk nam hij eens goed zijn achterhand erbij. Vandaar dat ik het eens met de pessoa wil proberen. Prutsen met 2 lijnen zie ik niet zo zitten, het idee dat hij in die 2e lijn stapt.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers