Schapen voor mooi grasland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Schapen voor mooi grasland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 11:20

Hoi hoi,

laatst kreeg ik va iemand (weet nit meer wie) de tip om schapen te nemen om je grasland netjes te houden. Schapen vreten namelijk ook alle (on)kruiden en planten die je paarden niet opeten. en zo blijft je weiland netter.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het idd handig enz.?

Liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 14:22

Werkt idd heel goed, vooral als je ze achter de paarden aan laat lopen (als je meerdere weides hebt) je gras ziet er dan uit als een golf terrein. Het nadeel is dat je dus over genoeg weides moet beschikken EN een schaapveilige omheining, want ze duwen overal doorheen en voelen niets!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 14:29

Kan het beste in Noordholland waar sloten zijn, of als je maar een klein weitje hebt. Als je alles in het gaas moet zetten kost het verschrikkelijk veel geld.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:25

schapen houden de wei inderdaad mooi.
je krijgt danook niet van die poepplekken waar het gras hoger is omdat de paarden daar niet eten. de schapen eten het dan mooi vlak.
bij sharir liepen er het eerste jaar schapen bij (van de eigenaar van de wei), nu helaas niet meer.
in de winter toen de sloot bevroren was, liepen alleen op een dag opeens alle schapen op de weg, dat was wel een drama toen

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:50

Paarden bijten het gras zo kort mogelijk bij de grond af.
Helaas zit daar voor het gras dus ook het nieuwe "scheutje" van waar uit hij groeit.
Conclusie is dat het gras veel lijdt en langer herstel nodig heeft. Verder zijn paardenhoeven ook niet al te gunstig voor het land.
Schapen daar in tegen bijten het gras op de juiste lengte (voor het gras dan Knipoog) af, en daardoor groeit het gras juist sneller.
Ook zijn de hoefjes van de schapen goed voor het gras. Ze kneuzen het gras (een paard trapt het kapot) en daardoor gaat het gras harder groeien.

Verder moet je wel uitkijken dat het grasveld dat je door de schapen wil laten begrazen niet onder een hoogspanningskabel ligt, want dan is het gras te ijzer-rijk, en gaan je schapen langzaam aan dood (Zijn heeeeel gevoelig voor ijzer)

Verder, als je de kans hebt, altijd doen, je grasmat zal zienderogen opknappen!!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:32

Schapen eten niet álles op, maar ze eten bijvoorbeeld wel boterbloemen, wat voor ons wel heel gunstig is (wij hebben een boterbloemenparadijs). Ze eten ook netter, omdat ze minder kieskeurig zijn dan paarden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:55

Ik woon op een boerderij waar we koeien houden. Mijn paarden heb ik op veel verschillende stukken lopen en wat de paarden niet eten eten de koeien wel en andersom.
Maar dit is in de zomer, in de winter als de koeien op stal staan, doet de maaier zijn werk om de weidens glad te houden waar de paarden op lopen!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:06

Bij ons hebben we ook schapen maar die laten het onkruid ook gewoon staan hoor.
ALs onze paarden in een andere wei gaan mest ik de wei uit en dan maaien we alles..
ZO groeid het weer mooi aan!!!
En we steken die grote planten uit!
zo hebben we mooie gladde weilanden!!


wij hebben om elke wei ook gaas!!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 07:13

Mursey schreef:
(Zijn heeeeel gevoelig voor ijzer)


tis koper, niet ijzer.. maar dat wist ik al...

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 07:16

verder bedankt voor de tips, een goed hekwerk staat er al omdat we deels omringt zijn door de voetbalclub die een prachtig hekwerk hebben staan wat ook nog een goed onderhouden wordt.
bij een paar weides zouden we dan nog een hek moeten plaatsen.. maar geen schapengaas! want dat vind ik doodeng met de paarden...

Nou, ik denk er nog even over na, maar het is dus idd waar dat schapen je grasland mooi houden...

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:35

ja, zeker goed om te doen.
scheelt ook in de ontwormings kosten.

wormen kruipen naar de topjes van het gras toe,
als je schapen afwisseld met paarden eten de schapen de paarden wormen, die voor schapen geen kwaat kunnen en ook weer andersom, zo hoef je minder te ontwormen bij de schapen en bij de paarden.

Ik heb er hele goedde ervaringen mee!!
en ook wat andere gezecht hebben over de onkruiden klopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:42

Minder ontwormen zou ik toch echt niet aanraden
Dat blijft gewoon noodzakelijk.

Maar van een nettere wei klopt wel.
het nadeel is idd het erg goed af moeten maken voor schapen en waarbij je dus erg goed op moet letten dat de paarden daar niet in kunnen komen.
Want een paard in de gaas is niet erg leuk.

En de laatste jaren met al die dieren ziektes zoals MKZ zodat je dus niet weg kan als je zelf andere dieren hebt behalve paarden, zou voor mij een overweging zijn om ze niet aan te schaffen.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:05

ilsejee schreef:
verder bedankt voor de tips, een goed hekwerk staat er al omdat we deels omringt zijn door de voetbalclub die een prachtig hekwerk hebben staan wat ook nog een goed onderhouden wordt.
bij een paar weides zouden we dan nog een hek moeten plaatsen.. maar geen schapengaas! want dat vind ik doodeng met de paarden...

Nou, ik denk er nog even over na, maar het is dus idd waar dat schapen je grasland mooi houden...


wij hebben overal schapen gaas..
Geen problemen! ook nooit gehad

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:32

ilsejee"]
[quote="Mursey schreef:
(Zijn heeeeel gevoelig voor ijzer)


tis koper, niet ijzer.. maar dat wist ik al...
[/quote]

haha...inderdaad.. haal die dingen altijd door elkaar... koper it is Lachen

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:43

Voordeel van schapen is ook dat ze even 'voor je paarden aankunnen' , bijvoorbeeld in het voorjaar als er opeens een lading vet gras staat waarvan je denkt: daar kunnen m'n paarden wel dood aan gaan. Wij doen er dan even een weekje de schapen op, dan is 't groenste gras weg en kunnen de paarden er achteraan.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:50

runningkawa schreef:
Minder ontwormen zou ik toch echt niet aanraden
Dat blijft gewoon noodzakelijk.


Natuurlijk blijft dat noodzakelijk, maar je kan heel goed met minder vaak ontwormen af, en belsist geen kleinere porsies. want dfan helpt t geen zak.
Maar ik spreek uit ervaring minder vaak kan geen kwaat, wel moet je weten wanneer welke spuit te gebruiken, en wanneer je moet ontwormen. Maar zo vaak als word aan gegeven !x in de 8 weken dacht ik is echt niet nodig....
en als je dat niet doet raken de wormen ook minder snel imuun, verschillende merken gebruiken helpt daar ook bij! Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gittta, GrapeshotBot en 7 bezoekers