Kas haalt het bloed onder m'n nagels vandaan :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Kas haalt het bloed onder m'n nagels vandaan :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 20:31

Ik weet even niet meer wat ik met die bok van mij aanmoet. *zucht* Boos!

In de omgang is hij nog altijd verschrikkelijk lief.

Onder het zadel is hij de afgelopen 2 a 3 weken echt een draak. Niks is goed, binnen 2 tellen boos. Reageerd amper op been, wil niet buigen, vastpakken, bokken, zijwaarts, achterwaarts soms omhoog. Ik controleer z'n gestel dagelijks. Z'n rug is goed en de rest voor zover ik kan voelen ook. Ik heb pasgeleden z'n gebit laten nakijken of hij last had van de haakjes op z'n kiezen. Dit was niet het geval. Kortom, een zoveelste pubertijd. Grrr....

Nu heeft hij een nieuw leuk truukje. De laatste tijd wil hij nog wel eens een spel er van maken om uit de wei gehaald te worden. Bij mij gaat het redelijk goed, vaak komt hij heel makkelijk mee. Hooguit 1 a 2 pogingen en hij gaat mee. Bij anderen echter is hij blijkbaar niet onder de indruk en wil hij nog wel eens flink weigeren om mee te gaan. Wat al eens geresulteerd heeft om gewoon de wei uitgejaagd te zijn, waarna hij normaal te pakken was.

Nu kom ik net thuis van de clinic van Tyrza bij Sjuimpje. Word ik gebeld door m'n bijrijdster Patricia. Hij was niet te pakken. Alles geprobeerd, lukt niet. Hij heeft zelfs uitgehaald!!! Boos! Gelukkig niet raak, maar ik schrok me verrot. Dit heeft hij nog nooit gedaan. Dus ik weer in de auto en naar stal. Ik loop de wei in en ga rustig naast hem staan. Hij steekt netjes z'n neus in het halster en ik wil het achter z'n oren doen, trekt ineens z'n hoofd omhoog voordat het over z'n oren zat en weg was hij. Boos! Dus ik ging rustig op de grond zitten in de hoop dat hij nieuwsgierig genoeg was om naar me toe te komen. Nee dus. Nog een poging, weer steeds wegrennen.

Toen heb ik hem naar voren gejaagd om hem uit de wei te krijgen. Patricia en d'r zusje hielden het hek open zodat hij tussen de verschillende weides terecht kwam. Patricia probeerde hem te pakken, maar hij werd weer pissed en trachtte z'n kont weer om te draaien. Toen rende hij de andere kant weer op en liep dwars langs Patricia's zusje naar achteren. Ik er weer achter aan. Hij begon heel groot te doen, staart omhoog, kop er op en heet. Toen ik bij hem kwam racete hij de andere kant weer op, waar we hem uiteindelijk insloten om hem te pakken. Een emmer voer deed geen wonderen Frusty

Een andere stalgenoot deed een poging en ook naar haar probeerde hij om te draaien, zelfs met halstertouw om z'n nek geworpen. Uiteindelijk ben ik bij het voorste hek gaan staan en riep hem bij me. Toen ging ik z'n neus kriebelen. Hij bleef gelukkig staan en eindelijk kregen we het halster om en gelijk was alles goed Verward Boos!

Normaal gesproken zou ik echt zoiets gehad hebben van laat hem dan maar schrikken en een nacht helemaal alleen op het land staan. Maar ja, morgenochtend moet hij toch echt mee naar D-day.

Voortaan blijft z'n halster in het land om. Dan valt het nog mee *hoop ik*. Maar ik snap er niks van. Ineens dat dominantie-gedrag. Hij is ook nergens van onder de indruk Frusty Voorheen was hij toch erg braaf, tuurlijk had hij wel kuren, maar dat heeft elk paard op z'n tijd. Maar dit is gewoon niet leuk zo. Ik heb wel tegen mensen gezegd dat als hij uithaalt hem toch even heel erg duidelijk te laten merken dat dat absoluut niet kan.

Ik wil gewoon dat hij het land op kan. Hij kan er door iedereen ingezet worden, maar er uithalen word zo toch heel verrot. Binnenkort werk ik weer, dus dan kan ik hem er aan het eind van de middag niet zelf uit komen halen. Ik wil gewoon dat hij normaal doet. Ik haat dit gedrag. Ik word zo boos op hem zo. Ik baal er echt gigantisch van.

Dat dominantie-gedrag mag hij toch echt eens even heel snel afleren, maar nu nog bedenken hoe dit het beste aan te pakken. Met rijden heeft een 'rotschop' verkopen geen zin, dan word hij alleen nog maar bozer en dringt er helemaal niks meer tot hem door.

Buiten is hij tot nu toe braaf, maar met dressuur??? Frusty Ik wil gewoon normaal kunnen dressuren en hem normaal op het land hebben, maar hij maakt het me toch echt heel moeilijk zo. Ik herken hem soms gewoon niet zo. Ik heb hem nu ongeveer 1,5 jaar en ik heb dit nog nooit zo erg meegemaakt. Ik baal er echt heel erg van. Op deze manier heb ik alleen lol met hem als ik naar buiten ga, wat hier in de omgeving niet echt heel goed kan, en als ik hem in de gewone omgang heb. Maar rijden en wei? Boos!

Moest het even kwijt... *zucht* Verdrietig

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 21:35

Iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:38

Mayo schreef:
In de omgang is hij nog altijd verschrikkelijk lief.

Onder het zadel is hij de afgelopen 2 a 3 weken echt een draak. Niks is goed, binnen 2 tellen boos. Reageerd amper op been, wil niet buigen, vastpakken, bokken, zijwaarts, achterwaarts soms omhoog. Ik controleer z'n gestel dagelijks. Z'n rug is goed en de rest voor zover ik kan voelen ook. Ik heb pasgeleden z'n gebit laten nakijken of hij last had van de haakjes op z'n kiezen. Dit was niet het geval. Kortom, een zoveelste pubertijd. Grrr....



en zn zadel, heb je dat ook na laten kijken??? Dat was eigenlijk het eerste waar ik bij het lezen van dit stukje aan dacht. Er moet wel wat fout zitten denk ik...
Wat je andere probleem betreft zou ik het echt niet weten, maar wat een draak zeg!! Hoe haalt ie t in zn hoofd..

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:40

Meissie toch niet je koppie laten hangen hoor Ach gut

Het is een fase dat gaat vast weer voorbij. Dat dominante gedoe waar is dat mee begonne?met de wei of met rijden?

Met Mabel heb ik ook problemen gehad dat weet je vast nog wel. Je hebt me toen enorm opgepept dat ga ik nu bij jou proberen Tong uitsteken

Eerst even wat over Mabel, het begon bij mij met etteren onder het rijden eerst schrikken op dezelfde plek en daarna niet meer op welke hulp dan ook reageren en doen waar ze zelf zin in heeft.
Dit werd dus van kwaad tot erger ook aan de hand werd ze vervelend ze liep door me heen, schrok overal van en had dus geen respect voor mij.
Ik kreeg daar angst van (jij toch niet?) dat zorgde ervoor dat ik geen leider was en dat zij de leiding over nam van mij. Pas na een paar keer weer flink gereden te hebben en een aantal keren situaties opgelost te hebben zodat ik er als winnaar uit kwam werd Mabel weer volgzaam en braaf ook als ik er niet op zat. Nu kan ik haar ook weer met mijn ogen dicht rijden.

Het heeft mij dus geholpen door haar flink door te rijden, tempo wisselen, figuren rijden maar wat er ook gebeurt voorwaarts rijden dardoor had ze geen tijd om rottigheid uit te halen. ze had geen tijd om zich te vervelen. Daarnaast zorgde ik ook voor veel afwisseling dus niet alleen amar rijden ook eens longeren met of zonder bijzet of lekker over balkjes laten lopen aan de longe. stukje wandelen enz ezn.

Desnoods rij je hem er een keer doorheen misschien zit je er dan een keer 2 uur op dan heeft hij vast niet zoveel praatjes meer Tong uitsteken
Laat hem flink werken je moet het echt even van hem winnen. Daarna zal hij zo mak zijn als ene lammetje en zul je ook minder problemen hebben met hem uit de wei halen dat zul je zien!

Hou je me op de hoogte?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 21:54

Z'n zadel kan het volgens mij niet zijn met het rijden, want Patricia heeft er veel minder last van dan ik met rijden. Maar ik kan het voor de zekerheid natuurlijk binnenkort eens na laten kijken. Thanx voor de tip!

Diana, ik heb gelukkig geen angst met rijden en hem aanpakken onder het zadel. Maar ik zit er dus ook regelmatig heel lang op, maar geloof me hij houdt ook heel erg lang vol. Ik rij veel figuren en veel tempowisselingen, maar hij kloot hierin net zo hard door. Ik kan hem een 'schop' verkopen, een knal verkopen, stem verheffen, rustig blijven, etc. Maar niks helpt. Hij gaat wel geweldig tonen als hij boos is, veel mensen zeggen zo dat ziet er goed uit! (op het bokken en steigeren na dan) Maar zo voelt het niet. Het is een en al gekloot. Hij is maar af en toe schrikkerig. Maar soms als hij loperig wordt dan ga ik zitten, zitten en zitten. Geen effect. Dan maar hand erbij en dan is het weer gehang en getrek. Ik probeer losser te laten en dan wordt hij weer loperig.

Ik heb eigenlijk geen idee of het met rijden of de wei is begonnen. Ik heb zo het idee dat het wel een samenhang heeft, hij voelt zich volgens mij nogal King Of The World ofzo... Grr...

Ik laat hem ook echt flink werken, ook aan de longe. Hij is telkens echt totaal drijfnat en hij gebruikt z'n spieren absoluut, maar die botte hersenen van hem werken niet zo optimaal momenteel geloof ik Haha!

En tuurlijk hou ik je op de hoogte Knipoog

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:03

King of the world inderdaad Lachen misschien hij wel verliefd Lachen
Een van de polopaarden merries doet dat ook alleen nu nemen we brokjes mee en laten het halster om en nu gaat ze zo mee.

Ben je hem misschien ander voer gaan geven dan?
Was hij in het begin ook niet zo toen je nog op die andere stal stond?
Kun je misschien extra lessen inlassen?
Kun je buiten wel met hem werken?dan rij je toch lekker naar mij toe kun je langs de ijsbaan dat is een mooi stukje. Zet hem dan daar aan het werk en stap hem uit in de bak.

(ik denk gewoon even hardop met je mee)

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 22:08

Geen idee of hij verliefd is, vind het best als het zo is, maar dan niet tijdens het rijden of wanneer hij nog als enige in het land staat en niet mee wil werken Haha!

Nope, voer is hetzelfde, hooguit wellicht een verhoogd eiwitgehalte. Brok mee naar de wei helpt ook niet, hap en wegrennen. Bij de andere stalling is hij niet zo geweest. Wel fel ook, maar dat was meer bij Merilyn omdat zij hem aan het werk zette en hij dat niet wilde en bij mij viel het wel mee. En op het land was hij nooit zo'n erge draak als nu. Ik wil wel weer lessen ja. Ik moet even kijken hoe en wat, aangezien de instructrice ook de tijd moet hebben Haha! en dat natuurlijk ook weer in mijn tijd moet passen *lastig*

Buiten werk ik niet met hem, tenminste nog nooit gedaan. Ik maak dan gewoon echt een ontspannen buitenritje. Maar naar jou toekomen doe ik nog even niet, hij is misschien wel zo verkeersmak, maar ik nog niet Tong uitsteken *Mayo de buitenrij-held* Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:16

probeer het eens anders te zien, (even psychologisch kijken Schijnheilig ) kan het zijn dat er in de training/rijden iets fout gaat, veel straf, verkeerd reageren op zijn gedrag waardoor je het verkeerde gedrag bevestigd?) hij legt de link met vangen in de wei naar het rijden en denk dan"ja doei, nu even niet!"en vlucht, of trapt..mag niet, maar kan verklaarbaar zijn, kijk eens samen met jouw instructie hoe je bezig bent hoe je reageert op zijn gedrag en wat zijn gedrag bij jou uitlokt en andersom, haal hem eens uit de wei om alleen maar te knuffelen, tutten, voeren en zet hem dan terug, al moet je een uur vangen, beloon hem als je hem hebt, als je boos bent (wat logisch is!) duurt het de volgende keer misschien nog langer en wordt jouw probleem alleen maar groter! ik hoop dat je hier iets aan hebt! succes!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:25

kan me voorstellen dat je er goed van baalt. Ik heb ook zo'n lekker figuur wat ook vaak gewoon niet te rijden is. Heel heel hard werken, maar alleen kan ik het niet oplossen, vaak met hulp wel, al is het maar iemand die even iets zegt. Jur had ook een tijdje dat ze zich niet liet vangen, dan zou je ze echt even de nek omdraaien.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 22:26

Nou meestal gaat hij de wei op pas na het rijden in het weekend. En dan daarna dus naar stal, waar ik dan altijd voor beloning wat in z'n voerbak heb liggen. En als hij overdag op het land staat word hij meestal rond 17.00 uur binnengehaald en dan rij ik hem rond 20.30/21.00 uur doordeweeks.

En betreft rijden gaat het de laatste tijd vaak vanaf het begin al mis. Ik stap en draaf hem los met een lekker lang teugeltje, maar zodra ik hem ook maar iets oppak dan wordt hij boos. En dan heb ik echt praktisch nog niks gevraagd. Het zou idd kunnen dat het een wisselwerking heeft, maar ja, daar schiet het idd rijtechnisch gezien bij mij flink tekort. Ik probeer echt alles vanuit m'n lessen te gebruiken, maar soms is hij echt onmogelijk.

Ook met rijden als er ook maar 1 goed stukje tussen zit dan beloon ik hem flink, met een aai of klopje en met woorden.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 22:26

Nou Ilo, dat gevoel van de nek omdraaien komt mij heel bekend voor Haha!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:59

Wat een rampen op beentjes.

Als ik het zo lees is je paard of de baas aan het spelen of het werken beu.

Je vertelde dat een buitenrit onspanning is, is hij de volgende dag beter van humeur? Je zou eens kunnen proberen om een paar dagen buiten te rijden ondanks de slechte uitrij mogenlijkheden.

Lost dit niet veel op, dan zou ik met rijden een slof gebruiken.
Op deze manier is hij wat beter op te vangen met stijgeren en ervandoor scheuren.
Probeer dit een tijdje en rij daarna weer zonder slof.
Als hij weer loopt te rampen geef hem alleen een tik met de zweep, geen stem of handen gebruiken.

Ik hoop echt dat jullie weer een paardje krijgen en geen ramp op beentjes

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:10

Hoi Mayo,

Gewoon lessen nemen Haha!. Zadel controleren, zit het bit wel goed? Nadenken over je hulpen (hou je je benen stil, rij je met spoortjes, kun je misschien beter alleen met zweepje rijden, werk je hem misschien onbewust tegen). Ook: hoe intensief word hij nu gereden? Misschien wat meer afwisselen? Minimaal 1x in de week buitenritje en 1x intensief longeren als afwisseling van het rijden bijvoorbeeld.

Je kunt ook nog eens scherp kijken naar jullie verhouding op de grond. Als je hem los in een longeerbak hebt lopen hoe reageert hij dan op jou? Hoe is hij als je hem aan het borstelen bent, opzadelen, opstappen? Misschien kun je wat NH elementen introduceren om de verhoudingen helder te krijgen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:26

Hey Mayo!

Was Kasje weer bezig Extreme duivel Frusty

Ik kan begrijpen dat je het beu bent... Kasje is dan ook wel de laatste tijd ook wel heeeeel op dreef Frusty

*klopt op hout* en is blij dan mijn paarden zo super luisteren

Ik kan je heel goed begrijpen, ik heb dat probleem toch ook met Handy gehad? Dat hij (en ik daardoor ook) alleen maar bozer werd, en dat we eigenlijk maar beter konden stoppen en naar stal gaan...

Uiteindelijk is het bij ons goedgekomen door:

* hoe boos die ook is probeer rustig te blijven ( heb zo gepuft
zwangersschaples is dr nix bij *LOL* ) ook al is dat heel moeilijk
want hoe bozer jij wordt hoe bozer hij ook wordt

* Wat jij ook al zei, zodra hij iets goed doet gelijk belonen

* en ik heb naar iets gezocht wat ie graag wilde en dat moeilijk gemaakt.
Handy is gek op galopperen, voor mij ook (over het algemeen) de
makkelijkste gang om uit te zitten, in galop heel veel oefeningen
gedaan... die moeilijk voor hem zijn... veel terug rijden, naar voren,
open volte, sluiten volte... zo snel en veel todat ie dr sterretjes van
zag Haha!

Misschien dat jij dr ook wat meekan...

En anders zou ik vragen of degene die je lest geeft dr niet eens op wil stappen... zij is net dat stukje strenger dat Kas misschien net even nodig heeft...

Ben dr morgen trouwens om half 10 om je draakje te vlechten...
Dus Kasje gewaarschuwd...BEHAVE... anders ben ik bang dat mn reputatie van lief verlegen en onschuldig er aan gaat Extreme duivel

Liefs Petit

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:41

grrr ik ken er nog zo eentje Lachen
Mijn instructrice zegt dat je mijn paard met een fluwelen handschoentje moet rijden en haar zo gek krijgen dat ze het toch voor je doet Lachen
Joy is drammert op den top! kan erg heet worden, en als ik dan ook heet word..nou...dan zijn we een lekker stel! Lachen
gelukkig heb ik les, en daardoor gaan we lekker vooruit
Ik onthoud het verhaal van rhijnkauwen, daar zit wel wat in vind ik

heel veel succes met kasje!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:41

Ik heb 3 ideeen.

1: neem les als je dat niet al hebt. Een ander z'n kijk en manieren willen wel eens een heel verschil maken.

2: hoeveel eet hij? Wat jij beschrijft met rijden klinkt een beetje als een paard dat niet weet waar 'ie met z'n energie naartoe moet. Als je hem wat schraler voert zal dat misschien helpen.

3: uit de weide halen. Tell me about it, m'n vorige paard deed precies hetzelfde. Hij heeft de macht (hij *hoeft* niet te komen als hij niet wilt) en reken maar dat 'ie daar gebruik van maakt. Wat doe je dus de volgende keer? Je neemt een uur de tijd, wat brokjes in je zak, en de longeerzweep mee. (Je kan dit niet in een heel groot weiland doen, dan werkt het niet)
Probeer hem eerst gewoon te pakken. Laat hij dat toe, een brokje en meenemen. Draait hij weg, drijf 'm dan flink de weide door tot 'ie langzamer wil gaan, en probeer 'm dan nogmaals te pakken. Lukt het weer niet, houd 'm dat flink aan het werk - hij mag geen hap meer eten!
In het begin zal hij het best lekker vinden om aan het rennen te zijn, maar dat is prima. Ga door totdat het leuke eraf is. Je stelt dan twee dingen vast - jij hebt de macht om hem te laten lopen ook als 'ie daar zelf geen zin meer in heeft, en hij mag pas 'rusten' als 'ie zich laat pakken. Hij denkt nu namelijk dat hij lekker kan blijven grazen als hij zich niet laat pakken, en daar moet je vanaf. Het is moeilijk, maar zodra hij zich laat pakken is het goed en moet je je kwaadheid wegslikken, ook al heb je er een uur achteraan moeten rennen.

't is even een rotmethode, maar het veroorzaakte een wonder bij m'n vorige paard... Laat weten of het bij jou werkt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 23:50

Jurenko, rijden met slof doe ik niet, ik heb daar te weinig ervaring mee, dus ik kan dan alleen meer verpesten dan corrigeren. En hij steigert niet hoog, het is prima uit te zitten en hij gaat er verder ook niet vandoor, maar hij loopt gewoon in een te hoog tempo zeg maar, dat bedoelde ik met loperig. En het maakt niet zoveel uit of ik naar buiten ben geweest of niet qua gedrag. Zweep daar kan ik hem niet mee rijden, dan wordt hij echt gevaarlijk. Hij gaat dan volledig door het lint (denk ik ooit iets meegemaakt ofzo). Maar bedankt voor je tips.

Apple, ik ga ook absoluut weer les nemen, want alleen red ik het echt niet. Het zadel zal ik idd laten controleren. Het bit zit wel goed, dat check ik steeds voordat ik het inhang. In de normale omgang is hij heel volgzaam. Hij hobbelt overal achter me aan en luisterd goed. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen. Longeren, rijden, naar buiten, keutelen, alles. Maar ik zal er nog meer naar kijken hoe ik het kan verbeteren, thanx!

Miran, thanx voor je tips, ik zal ze zeker uitproberen Knipoog

Marloes, tsja... het is wat met die beestjes *LOL* Een gebruiksaanwijzing zou niet gek zijn Haha!

ArwenLune, ik ga weer les nemen. En qua voer, hij staat op half voer en half kuil, dit ook omdat hij op het land staat. Bedankt voor je tips betreft de wei, ik ga het uitproberen, hihi... arme Kas }>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:11

Ik kan me je reactie voorstellen dat je hem het liefst buiten zou laten en dat je er goed van baalt.

Ik zou ook doen wat ArwenLune zegt, ik had precies hetzelfde in mijn hoofd. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, mijn paarden komen altijd blij naar me toen, al kom ik 10x per dag de wei in. Maar ik denk wel dat het werkt.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:18

Heel herkenbaar. Mijn vorige merrie was ook een behoorlijk dominant paard Zodra ze het idee had dat ze gedwongen werd tot iets wat ze niet wilde begon ze te knokken.

Wat het weglopen in de wei betreft en daarbij je het gat toedraaien komt me ook bekend voor. Ik joeg haar dan meestal in een klein afgezet stukje en joeg haar juist bij me weg. 'jij wil weg nou wegwezen dan' en zodra ze ergens stil stond liep ik naar die plek toe en joeg haar weg en ging op de plek staan waar zij stond. Daarmee gaf ik aan 'wegwezen jij ik wil daar staan' een dominant paard doet dit ook bij andere lager geplaatste paarden. Op een gegeven moment zag je haar houding veranderen en ging ze contact met me zoeken. Dat nodigde ik haar uit om bij me te komen. Zodra ze dan maar iets deed waarmee ze aangaf dat ze zich nog niet helemaal gewonnen gaf kon ze weer wieberen. Bij haar werkte het perfect en liep ze op een gegeven moment als een hondje achter mij aan. Ik denk dat eerst de verhouding op de grond goed moet zijn voordat het onder het zadel ook weer beter gaat.

Verder nam ik voor het rijden echt alle tijd om haar te borstelen. En het borstelen gebeurde altijd rustig en zacht. Dus niet op de borstel duwen of lekker stevig rossen. Het paard spant dan juist zijn spieren aan. Altijd alle tijd nemen voor het verzorgen van de staart Die word vaak vergeten maar van het gepruts aan de staart ontspant een paard enorm. Ook het aaien ging altijd rustig. Dus niet kloppen en dat soort dingen. Ook hierdoor spant het paard zijn spieren juist. Na het borstelen moeten de spieren achter op zijn billen als plumpudding aanvullen. Knipoog

Onder het zadel werkte ik altijd samen met Marley. Deed ze iets waarvan ik wist dat ze daar moeite mee had. Al was het maar een paar stapjes dan was het goed en vroeg ik ook niet verder. Deed ik dat wel en vroeg ik teveel dan kwam ik haar tegen. En altijd rustig blijven. Zodra je kwaad wordt word hij ook kwaad en dan kun je net zo goed stoppen. En op het goede moment stoppen. Het ene paard is het andere niet. Waar het ene paard de hele lange zijde met gemak schouder binnenwaards loopt is het voor een ander paard al een hele prestatie als het drie pasjes lukt. Wees dan daar tevreden mee en vraag niet verder. Ik hoop dat je er iets aan hebt En volhouden hoor als je hem er straks doorheen hebt dan heb je dubbel zoveel voldoening en dat weet ik ook uit ervaring.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:24

Verstandig besluit als je geen ervaring heb om met een slof te rijden dat je het niet doet. Hiervoor mijn complimenten.

Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:27

Hoi,

Ik had dit met een pony. Toen ze weer eens van me weg liep was ik het zo zat dat ik haar heb opgejaagd. "OK dan niet, maar dan wil ik je ook helemaal niet meer zien, en rennen jij!" Niet boos geworden, gewoon flink weg/op blijven jagen. Op een gegeven moment werd ze het zat en begon ze zich af te vragen waarom ze helemaal niet meer bij me mocht komen. Toen ik vervolgens - zelf ook bekaf - nonchalant de wei uitliep, liep ze achter me aan!! Heb haar geborsteld en weer teruggezet. Nu komt ze naar me toe als ik de wei inloop, die ene keer was genoeg.

Maar als er een ander probleem is en ze inderdaad het uit de wei halen met problemen/rijden/misschien wel pijn, associeert zal dit natuurlijk niet helpen.

Sterkte!
Marjolijn

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:40

Ook ik ken zulke problemen maar al te goed. Met de gelder die ik nu rijd, is er in het land geen enkel probleem. Ze blijft netjes staan, en komt soms zelfs naar me toe...
Maar met rijden Lips are sealed Zolang ze niets hoeft te doen is het prima, maar als ze aan het werk moet... Ze was op een gegeven moment echt niet meer te rijden en werd ook in de omgang weer steeds moeilijker (na een hele goede periode). Ik ben toen met haar het bos in geweest (die afspraak stond al) en heb haar echt heel erg moe gereden. Sindsdien is het in de omgang een heel stuk rustiger paard geworden, en met rijden gaat het ook weer een stuk beter.
Het is iets dat je misschien zou kunnen proberen. Ik ken je paard niet en heb dus ook geen idee of het zou helpen, maar baat het niet dan schaadt het niet.
Succes

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:45

He Mayo,

Hij heeft zich toch wel super gedragen met de D Day vandaag

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 01:59

JokeG, het borstelen etc. is geen probleem, ik ben een mega-tuttel en trek daar relaxed m'n tijd voor uit Haha! Wat betreft de wei, ik ga je tips eens proberen.

Jurenko, dank je voor je compliment Haha!

Richtje, ik ben vandaag met hem naar D-day geweest. Hij gedroeg zich heel goed. (Verslagje staat in het D-day-forum) Wellicht dat het geholpen heeft en er weer andere tijden aanbreken *duimt heel hard* Haha!

Levi, idd, ben heel trots Haha! Zie ook m'n verslagje in het D-day-forum Knipoog

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:07

Toen ik begon met Joris te rijden, was er geen land mee te bezeilen, hij ging aan alle kanten omhoog en was onuitstaanbaar. Nou heeft hij een andere achtergrond als Kas, Joris is verpest in lessen bij de vorige eigenaar. Doordat ie zo onuitstaanbaar was, heeft ie een hele poos stil gestaan, dus ik ben heel rustig begonnen met hem en had ook voor de zekerheid een stang ingedaan. Nou het ging prima, hij vertrouwde mij en als ie braaf was geweest, mocht ie even in de kleine bak lekker rollen en gek doen.
Op een gegeven moment ging het zo goed, dat ik besloot te gaan dressuren met hem en heb ook zijn stang vervangen voor een gewoon trensje, ik merkte dat ie daar niets aan vond, maarja ik had zoiets van "dat is jouw probleem". Ja totdat hij er mijn probleem van maakte, we waren lekker aan het galopperen en toen begon ie als een gek te bokken en ja hoor daar lag ik:( Ik ben toen weer opgestapt en weer gaan rijden, weer in galop en hup daar kreeg ik weer vliegles. Ben toen niet zo goed terecht gekomen en had behoorlijk pijn in mijn rug. Ik was behoorlijk geschrokken.
Daarna ben ik weer heel rustig begonnen (weer die stang erin), veel stappen, klein stukje draven en stoppen. Nou om een lang verhaal wat korter te maken....... ik ging ook "leuke" dingen met hem doen. Hoofdstel aan, hengstenketting door het bit en wandelen door de polder en dan echt een wandeling maken van een uur tot 1½ uur.
Inmiddels hadden we een ander hoofdstel met een groter trensje, dus ik dat hoofdstel gebruikt en Joris veranderde van een draak in een heel braaf fjordje. Ok, hij ging nog wel eens in staking in de bak (stilstaan en niet voor of achteruit willen), maar dat kon ik heel goed oplossen door hem op een boze toon te vragen of ik boos moest worden, klinkt raar, maar hij reageerde er prima op:)
Inmiddels zijn we een half jaar verder en ik heb toevallig verleden week dat kleine trensje weer ingedaan en ja hoor weer bokken en klieren. Ik zal niet zeggen dat het bij jou ook aan het bit ligt, vandaar dat ik ook mijn hele verhaal heb geschreven, maar bij Joris bleek het dus aan het bit te liggen.
Maar ook "leuke" dingen doen met je paard wil er ook toe bijdragen dat ze je meer gaan "waarderen"