Mexicaans hoofdstel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-06 14:53

Heyhey ik heb een vraag een mexicaans hoofdstel is toch alleen voor springen bedoeld of heb ik het verkeerd begrepen?

Zijn er mensen die er ook veelzijdig mee rijden?

En wat is het voor en nadeel van een mexicaans hoofdstel?

Groetjes..


dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:00

ik rijd ermee buiten. heb 2 hoofdstellen; een gecombineerde met een dubbelgebroken, vriendelijker-dan-vriendelijk trensje erin. en een mexicaanse, met een gebroken pessoa-bit erin. heb ik voor de buiten-race-ritjes NET wat meer te vertellen.

of je er dressuur mee mag starten, weet ik niet. maar dat kun je zo in de regelementen opzoeken!

vind een nadeel trouwens dat het bontje op de neus snel goor wordt, en je dat niet meer goed schoon krijgt (kan er niet af, dus kunt het niet lekker uitwassen ofzo).

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-06 15:02

dus hij is niet persee voor het springen bedoeld??
en maakt het verder nog uit welk bit erop zit?

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:16

nee, je kunt er ieder bit in hangen.
en je ziet 't veel bij springen, maar je moet lekker zelf wete wanneer je 'm omdoet, toch?
alleen weet ik dus niet of je er dressuur mee mag starten...

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:19

idd de mexicaanse neusriem is zover ik weet niet toegestaan op de dressuur wedstrijden maarja voor de zekerheid kijken kan altijd en voor springen is het niet 100% be3doeld het is meer de kracht die de neusriem uitbrengt het komt net krachtiger aan waardoor je het paard beter terug krijgt

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-06 15:20


GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:23

ja okee mooi hoofdstel maar heeft het nut om hem alleen te nemen om dat die zo mooi is

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-06 15:29

als ik hem echt zoooo graag wilde hebben had ik hem al gehad..

daarom vraag ik nu wat het nut eigenlijk van het hoofdstel is..
wel jammer dat hij er niet met gecom. neusriem is, dan was de keus makkelijker gemaakt..

Shiirley

Berichten: 1120
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Breda

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:33

ik heb iets van 2 jaar met een mexicaans hoofdstel op wedstrijd gereden(dressuur) en ze hebben er nooit wat van gezegd, dus ik neem aan dat het mag.
ik heb trouwens zo'n hoofdstel aangeschaft omdat ze echt super sterk was, nu dressuur ik gewoon met gecom.neusriem en gebruik ik het mexicaanse alleen nog voor buitenritten en het springen.

Zoé Eindstand: Z1 + 6
Starsky Z- niveau

Eden B+3
Hond Lotus

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-06 15:37

dus hij geeft meer druk op de neus..
heb namelijk een sterke fries..
die idd niet zo lekker op een zacht bitje reageerd..mischien is het wel te proberen want om meteen een streng bit erin te gooien heb ik niet zoveel zin in..
ook heb ik gehoord dat je heel goed moet opletten of de neusriem goed zit?
ivm het hoge en het hele lage gedeelte dat dat wel eens moeilijk kan passen??

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:42

Een mexicaanse neusriem is gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden, al zijn niet alle jury's er even gek op. Als een paard zijn mond opent krijgt haar door de gekruisde riempjes meer druk op de neus dan met een normale gecombineerde neusriem. Houdt ie z'n smoel dicht, dan is die neusriem net zo zacht als een gewone. Is je Fries nu sterk, dan drukt ie ook echt wel door als je er een mex. neusriem opknoopt, dat kan ik je haast wel garanderen.
Ik heb zelf ook een tijdje Friezen gereden en ze kunnen zich idd wel flink sterk maken, maar de enige oplossing om dat eruit te krijgen is toch echt dressuurmatig aan het werk gaan. Je ziet behoorlijk veel friezenruiters (ook 'gewone' ruiters hoor, maar bij de wat zwaardere paarden gebeurt het gewoon sneller) in die mond gaan hangen (scherper bit erin), en dan moeten er vervolgens scherpere sporen komen 'want hij is niet aan het been', en zo butsen ze dan de B door.
Dus dressuurmatig lekker aan de gang, les nemen, als jij je werk goed doet wordt het altijd beter!! En sneller resultaat (door een bit/neusriem/hulpteugel/whatever) is niet altijd beter!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:02

volgens mij is het inderdaad wel toegestaan op een dressuurproef. en zo niet,dan maken veel wedstrijdruiters misbruik ervan Nagelbijten / Gniffelen
ikzelf vind het geen porum bij dressuur, zie ik toch liever een gewoon hoofdstel en dan misschien bij een echt moeilijk paard oplossen door een bepaald model hoofdstel te nemen die dezelfde werking heeft, of een ander bit of rijkundig wat oplossen.
Maar goed,de meesten gebruiken hem volgens mij puur omdat het mooi staat, en mijn motto blijft, al vind iedereen het foeilelijk,zolang je er zelf happy mee bent moet je het gewoon doen Ja

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:10

Als je bepaalde 'hulpmiddelen' nog nodig hebt omdat je een echt moeilijk paard nog niet fijn hebt, zou ik persoonlijk thuisblijven ipv met een hoop kunst- en vliegwerk toch die proefjes eruit te rijden.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:01

Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:08

Als je hem niet te strak vastzet, kan je er weinig schade mee aanrichten. Hij is gewoon toegestaan op wedstrijden (gecombineerde, africhtings, hoge en mexicaanse zijn de toegestane neusriemen), heb het gisteren gecheckt.

Mijn verzorgpaard word ook met mexicaanse neusriem gereden. Springen, dressuur, 'naar buiten', gewoon alles, en hij heeft er geen last/pijn aan.

Je moet wel zorgen dat je hem op de goede hoogte zet, en niet te strak, maar dan kan het best hoor Lachen

Als ik zelf zou moeten kiezen, wat het netste staat bij wedstrijden, en mits het paard er normaal op kan lopen, zou ik toch niet voor een mexicaanse neusriem gaan. Maar ik zie er geen probleem in als dat toch aan het hoofdstel zit..

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:43

Ik heb er een tijdje dressuur mee gereden in de B, heeft echt geen andere werking op mijn paard gehad dan een gewone gecombineerde neusriem Knipoog

Bokt kan altijd zo heerlijk overdrijven, een mexicaanse neusriem is geen martelwerktuig oid...
Ik zie liever een mexicaanse neusriem om een paardehoofd dan een gecombineerde neusriem die weer eens te laag hangt, iets wat wél schade kan aanrichten.

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-06 13:11

Thnx Alina!!

jah idd bokt kan idd lekker overdrijven,,
zolang hij idd gewoon goed zit..

Groetjes

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:15

het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:18

Myukii schreef:
Als je hem niet te strak vastzet, kan je er weinig schade mee aanrichten. Hij is gewoon toegestaan op wedstrijden (gecombineerde, africhtings, hoge en mexicaanse zijn de toegestane neusriemen), heb het gisteren gecheckt.

Mijn verzorgpaard word ook met mexicaanse neusriem gereden. Springen, dressuur, 'naar buiten', gewoon alles, en hij heeft er geen last/pijn aan.

Je moet wel zorgen dat je hem op de goede hoogte zet, en niet te strak, maar dan kan het best hoor Lachen

Als ik zelf zou moeten kiezen, wat het netste staat bij wedstrijden, en mits het paard er normaal op kan lopen, zou ik toch niet voor een mexicaanse neusriem gaan. Maar ik zie er geen probleem in als dat toch aan het hoofdstel zit..


Fijn dat het mag. Ik wilde het ook gaan uitproberen op mijn paard.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:23

ArGieVai schreef:
het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..

Waar staat die wijsheid??????????

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:23

Ik heb naast mijn gewone hoofdstel ook een met mexicaanse neusriem... Hij is zeker niet alleen voor het springen bedoeld.. Ik rij er eigenlijks alleen buiten ritten mee,, waarom ik um hbe? ik vind ze gewoon ontzettend mooi... Gewoon niet te strak en te hoog instellen, en je richt er weinig schade mee aan (geldt trouwens ook voor gewone hoofdstellen) De prijs van zo'n hoofdstel begint ongeveer bij de €40...

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:26

ArGieVai schreef:
het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..

Wat een onzin...
Dit staat nergens in de regelementen en is dus ook niet waar Knipoog

Anoniem

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:12

Concorde schreef:
Een mexicaanse neusriem is gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden, al zijn niet alle jury's er even gek op. Als een paard zijn mond opent krijgt haar door de gekruisde riempjes meer druk op de neus dan met een normale gecombineerde neusriem. Houdt ie z'n smoel dicht, dan is die neusriem net zo zacht als een gewone.

Dit heb ik inderdaad ook gehoord, maar mij is ook verteld dat wanneer het paard zijn mond opent de neusriem zo strak komt te zitten dat het de luchtpijp oid dichtdrukt zodat het paard geen lucht meer krijgt en wel in het krulletje moet lopen..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:18

Waar moet ie die luchtpijp dan dichtdrukken? dat kan helemaal niet, want op de plekken waar die neusriem druk geeft zit allang geen luchtpijp meer, dan zou je m om zn hals moeten knopen. Een hannoveraanse neusriem (en zelfs een gecombineerde) kun je als je goed je best doet wel de ademhaling mee belemmeren, maar dat komt dan omdat laag op de neus zit.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:58

Concorde schreef:
Waar moet ie die luchtpijp dan dichtdrukken? dat kan helemaal niet, want op de plekken waar die neusriem druk geeft zit allang geen luchtpijp meer, dan zou je m om zn hals moeten knopen. Een hannoveraanse neusriem (en zelfs een gecombineerde) kun je als je goed je best doet wel de ademhaling mee belemmeren, maar dat komt dan omdat laag op de neus zit.

Daarom zei ik ook oid Lachen omdat ik niet meer zeker wist waardoor het de ademhaling belemmert, maar het lijkt me in ieder geval niet echt een geschikt hoofdstel. Mooi vind ik het zeker niet, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 40 bezoekers