horsewhisper..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 19:40

ofzoiets hhi vage titel Haha!
ik heb gemerkt dat pony's die normaal niet goed/sociaal tegenover mensen zijn dat ik er geen problemen mee heb. zoals met Kim, shalane waarschuwde me voor haar maar ik kon dus echt alles met haar geloof ik zonder problemen,
heb ik wel vaker. in frankrijk was er een pony die mensen aanviel ik mocht er niet in de wei komen. toch gedaan Schijnheilig iedereen zo van oh oliebol dit gaat mis. pony loopt op me af, snuffelt en volgt me gewoon waar ik ook naar toe ga.
amber, jaarling, zou een geniepig kreng zijn. ik kom bij haar, kon haar gewoon overal aaien zonder dat ze ook maar hapte of sloeg. zijn een paar voorbeeldjes

is dat toeval ? hebben meer mensen zoiets dat paarden ze vertrouwen? of ehm hoe noem je dat.. heb ik iets dat naar paarden uitstraalt waardoor ze me vertrouwen?


lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:43

ze zeggen inderdaad dat dat horsewhisperers zijn,mensen die als het ware tegen de paarden fluisteren.Er zullen heus wel zulke mensen zijn die het vertrouwen kunnen winnen van alle paarden en misschien ben jij er ook wel zo een.Leuk Party!!

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 19:56

ik fluister niet *LOL* of kan het ook met lichaamstaal?
zoja, wie heeft er hier info over?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:02

Volgens ligt vooral aan de lichaamstaal. Het is maar net hoe je je opstelt tegenover een dier. Als je angst uitstraalt zal een paard daar niet bepaald rustiger door worden.

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 20:04

ik blijf áltijd kalm ookal slaat het paard. met schreeuwen help je niks. maar shalan doet hetzelfde en die zegt bijv. dat kim wel gemeen is?
ik weet het niet.
iig wil ik hier graag info over Party!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:07

Ik vind hoe je dat doet goed. Altijd kalm en rustig blijven is meestal de goede oplossing. Misschien kun je eens de boeken van Monty Roberts lezen, die geeft daarin geloof ik wat meer uitleg over zijn werkwijze.

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 20:09

ok bedankt! as ze goed zijn gelijk bestellen *LOL*
ik vind dat best wel lekker mijn contact met paarden *LOL* als ik me ook volkomen op mijn gemak voel ín het zadel krijg ik zelfs het drukste paard rustig Party!! maar ik voel me niet altijd op mn gemak, wel ernaast Scheve mond\
maar heeft iedereen dat, jij ook? lijkt me dat bijv jij niet gaat freaken Party!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:12

ik heb zoiets ook wel vaak.. met angstige paarden dan. het is niet zo dat ze me echt meteen helemaal vertrouwen.. maar ik ben ook vrij rustig met paarden en heb heel veel geduld als iets niet lukt ofzo.. maar met (echt) brutale paarden of kan ik dus vaak helemaal niet opschieten.. ik straf een paard niet snel ookal zou dat soms wel moeten, waardoor ze me in de maling ga nemen.. bij Evita was ik vroeger soms ook niet consequent genoeg waardoor ze me ging uitproberen enzo.. maar dat is weer helemaal goed gekomen hoor Haha!

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 20:15

*LOL* vreemd genoeg ben ik wel consequent. als een paard iets niet mag zeg ik Eh en dat is al genoeg *LOL*
iris zei ooit: paarden luisteren zo goed naar je omdat je lief bent en tegelijk streng, ze willen je te vriend houden.

echt een mooi compliment was dat Lovers

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:35

jah.. t is nu wel minder hoor, als een paard nu iets doet wat ik niet goed vind word ik ook wel boos, maar vroeger bleef ik denk ik te rustig dan..

t is trouwens niet dat ik niet zo consequent ben omdat ik bang ben ofzo.. want dat ben ik helemaal niet, ik ben alleen maar bang dat ik een paard straf en dat hij het dan niet begrijpt waarom..

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:18

Btw, ik heb de boeken van Monty Roberts niet gelezen, maar er wel (door de voorstanders ervan) goede ervaringen over gehoord. In de Bit van een paar maanden geleden stond ook een artikel over Monty Roberts toen hij op de Equitana was.

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:36

hoi ik weet zeker dat meer mensen dat hebben. Ik ken ook ook een jongen waar de paarden anders bij doen. Ik zal even een voorbeeld geven mijn paard is bij hem veel rustiger als bij mij hij loopt bij mijn paard de wei in en mijn paard legt gelijk zjn hoofd op zijn schouder. Hij is ook heel rustig ij hem. HIj longeert nu af en toe ook mijn paard als hij het halster afdoe om het hoofdstel aan tedoen dan blijft hij heel rustig staan bij mij doet hij dat niet zo zijn er nog wel een paar dingen. Nu weet je dat er meer mensen zoals jij zijn. Afentoe denk ik ook wel eens of dat een speciale gaven is die sommige mensen mee hebben gekregen. Groetjes claudia

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:13

ehm sorry hoor maar ik denk dat als iemand met paarden omgaat en dat er dan toevallig 1 of twee paarden die een slecht gedrag vertonen goed op deze persoon reageren,dat je niet vanjezelf kunt zeggen dat je een horsewhisperer bent........dat is imo gewoon zelfverheerlijking terwijl je misschien niet eens goed weet wat er met deze term bedoelt word.en bovendien is het ook reuze overtrokken,de term paardenfluisteraar is in de VS ontstaan(dat woord)en in de VS kunnen ze ronduit overdrijven in extremen en de mensen die zg horsewhisperer heten zijn eigenlijk niet meer dan mensen die goed geobserveerd hebben hoe een paard in de kudde tegenover zijn soortgenoten communiceert met lichaamstaal en als je die lichaamstaal enigzins begrijpt en kan toepassen op paarden.dat doen monty,emiel voest,klaus ferdinand hempfhling en andere 'goeroes'.en eerlijk gezegd heeft dat weinig met 'fluisteren'te maken maar meer met slim zijn,goed observeren en die taal die paarden onderling gebruiken toepassen op de verhouding mens-paard.de meesten hier op bokt hebben iets speciaals met paarden,sommigen misschien meer dan anderen,maar deze term(paardenfluisteraar)vind ik niet zo snel van toepassing.......en al helemaal niet als je jezelf zo noemt......eigenlijk zou door iemands gedrag iemand anders dat kunnen beoordelen en nooit jijzelf.........

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-08-24 03:27 ]</font>

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 08:09

ik snap je niet sanderijn Verward
ik geef me die term ook niet hoor zoals ik al zei, het was maar een vage titel omdat ik niet wist hoe die moest heten.
en al geef ik me die term niet zelf, shalan stond er ook verbaasd over.
dit waren maar wat voorbeeldjes. kan toeval zijn geweest, dat was IK die dAt beweerde..

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 08:12

Ik heb dus het zelfde. Een wild arabiertje, viel je zo aan in de stal, ik ben de stal ingelopen ze deed niks heb toen ZONDER zadel erop gezeten in de stal, en zonder hoofdstel. Toen moest ik haar proberen te rijden en dat ging super. De volgende dag ging het meisje waar ze van was erop en die is er 3 x achter elkaar afgevallen.
Ook de pony van Fonnie. Was een trut volgens haar, wild, duurde een half uur voordat je haar had gevangen. Ik had haar zo gevangen, ze bleef gewoon staan Lovers met rijden ging het ook super, zelfs zo super dat we een buitenrit gemaakt hebben.

En nu is ze gewoon super lief, ook tegen fonnie Lovers
_________________
Ik zou willen dat je altijd in de wei bleef staan,
Ik heb je nou eenmaal nodig in mijn bestaan

Robin, ik hou van je!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie op 2001-08-24 08:38 ]</font>

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 08:15

dat bedoel ik *LOL*
'eigenlijk zou door iemands gedrag iemand anders dat kunnen beoordelen en nooit jijzelf.........'

nou ok, bij deze beoordeel ik je tot 'onbekende term' maar je weet wel wat ik bedoel he Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 12:38

Volgens mij heeft iedereen we zoiets heeft opzich niet veel met paardenfluistern te maken maar net wat sanderijn al zegt meer door diegene zelf.
Moonlight was ook zo'n ramp paard uiteindelijk kon ik er toch op.
niet omdat ik een paardenfluistergeval ben maar omdat ik keek en zag dat ze bang was en er niet aan toe was om bereden te worden.
na ruim een jaar voorzichtig proberen kon ik erop en verder niemand.
wederom niet omdat ik zo goed ben maar omdat ze nu 1 mensbn had meegemaakt die niet vervelend deed tegen haar de rest was dan vast nog wel eng.
Langzaam aan kon iedereen op haar stappen. nu is het een allemansvriendje.
Met paarden is het 't zelfde als tussen mensen het klikt of hetklikt niet.
Je bent vast wel eens iemand tegen gekomen van wie je dag jeetje ik mag je nou al niet of dat zou nooit een vriendin kunnen worden van mij.
Dat is ookzo tussen paarden en mensen.
Nog een voorbeeldje de allerliefste beginnerspony hier op de manege had een hekel aan mij.
Ik heb haar nooit wat gedaan maar toch.
ze liep altijd in de beginnerslessen mee en was de knuffel/lievelingspony van iedereen... zodra ik haar stal in liep gingen de oren plat.
Ze bokte nooit... als ik erop ging werd ik redelijk snel gelanceerd.
uiteindelijk hoefde ik nooit meer op die pony.
ruim 6 jaar heb ik die pony niet meer aangeraakt.
2 maanden geleden had mijn nichtje die er nu rijd wedstrijd en de staart van die pony moest gevlochten worden.
Nog steeds is het de lieveling van iedereen...
je raad het wel ik liep de stal in en ben er nog net niet uitgeschopt *LOL*

Aangezien er mensen zijn waarvan iedereen zegt das een kreng of een eikel en er mensen zijn die maar 1 of 2 vrienden hebben Omdat ze voor de rest niemand aardig/speciaal genoeg vinden geloof ik ook best dat er paarden zijn die niemand aardig vind.
al komt dat bij paarden vaak door hun verleden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 12:39

1 sleutelwoord:
Rust

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 17:32

Daarbij vind ik de voorbeelden van Pam niet uitgesproken verbazingwekkend.
Ik ben wel blij voor jullie dat het zo goed ging, begrijp me niet verkeerd.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat een kreng van een pony die nooit te vangen was in de wei, wel naar een nieuw iemand kwam, puur uit nieuwsgierigheid en met de hoop van die persoon wel eten te krijgen of zo.
En Pam, wat ik van jou gezien heb, met poetsen ben je soms een beetje te zachtaardig, je laat van alles toe en poetst heel zacht. Je bent ontzettend lief voor paarden, dat willen ze graag, maar ook komt je onderdanig over onbewust, en je 'eist' geen gehoorzaamheid. Ze hoeven nauwelijks wat van je.
Dus dan is het geen wonder dat een kreng van een pony ineens wat liever is.
Ik ben het eens met Sanderijn dat er meer moet zijn dan alleen wat gebeurtenissen, voordat je denkt dat je 'erg goed met paarden kan'.
En probeer maar eens zonder touw en zonder halster een paard achter je aan te laten lopen door de bak. Of een paar rondjes in een longeerbak in draf en galop, de overgangen moet-ie maken wanneer jij dat wil, maar wel zonder lijn vast aan z'n halster, en zonder zweep, alleen een lang touw in je hand.
Dan ga je al gauw aanvoelen wat leiderschap is, en wat niet.
In het begin dat ik dit met mijn vorige verzorgpaard deed, 1.64 hoog, stond hij steigerend voor me: ontzettend verontwaardigd dat ik hem zomaar vooruit wilde hebben terwijl hij gewoon los stond.
Dan was hij toch de baas?
Nou mooi niet!
Was wel lachen, we hebben samen ontzettend veel geleerd.
Veel succes en je kunt al veel leren over dit soort dingen door eerst eens goed te leren longeren, en daarna bijv. zonder de lijn te doen, zoals ik had beschreven, en later ook zonder zweep.
Veel plezier!

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 17:42

ik weet het niet. daarbij heb IK die term niet voor mezelf gebruikt he niet dat jullie gaan denken dat ik kapsones heb Verdrietig

dorine, paarden die ik niet ken ben ik sowieso dat ze niks hoeven. maar dit was een geval apart zeg maar. ze moest wel wat van mij hoor. maar sowieso dat ik bij deze heel erg rustig aan deed en commando's gaf. vind je het gek ze krijgt altijd slaag. maar dat ze zo was omdat ik niks deed, niks van haar verlangde? vraag maar aan sunny ? Scheve mond\

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 17:48

Het is idd waar wat Rian zegt...over Kim...het verbaasde mij zeer hoe rustig die pony bij haar was.Ik denk dat het gewoon aan je manier van omgaan en uitstraling op pony's is... Verward


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 17:53

Trouwens,waarom reageren de meeste mensen net alsof ze denken dat Rianne (pam) kapsones heeft ? Alsjeblieft zeg...Rianne heeft alleen maar die titel (onderwerp) zo gemaakt omdat ze niet wist wat ze anders moest typen.Ze vraagt zichzelf iets af,ze vraagt om tips,om vergelijkingen...En ze heeft niet 1 keer gezegt dat ze nou toevallig een horsewhisper is... Scheve mond\ Erg banketstaaf hoor,sommige reacties...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 18:07

Citaat:
Op 2001-08-23 19:40, schreef Pam:
hebben meer mensen zoiets dat paarden ze vertrouwen? of ehm hoe noem je dat.. heb ik iets dat naar paarden uitstraalt waardoor ze me vertrouwen?


Alleen het feit al dat wij hier allemaal {bokkers Party!! } gek zijn op paarden geeft wel aan dat we een bepaald gevoel voor of bij paarden hebben.
Ik denk dat jij nog te jong en onervaren bent om nu al te kunnen zeggen of je een bijzonder talent hebt als het om paarden en afwijkend gedrag gaat. Daar kom je nl. alleen maar achter als je veel en vaak met verschillende paarden omgaat.
Probeer eens een baantje te krijgen bij een hengstenhouderij bij je in de buurt of een ander professioneel paardenbedrijf. Daar zul je er snel genoeg achter komen of jij die bijzondere gave hebt met paarden.
Succes er mee

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-08-24 18:59 ]</font>

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 19:44

het boek van monty roberts is heel goed ik denk dat je daar nog wel veel info uit kan halen het is zeker de moeite waard om het te lezen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 06:42

ik denk niet dat je kapsones hebt rianne (en shalane)maar ik denk dat jij nog te jong bent om te kunnen zeggen of je werkelijk hoog begaafd met paarden bent ,net zoals jippie zegt.
ik bedoel dat niet negatief,maar ik denk dat de meeste bokkers iets heel bijzonders met paarden hebben en net als nimber zegt en dorine,gebeurt het bij meerdere mensen dat paarden die normaal agressief of vreemd reageren op mensen misschien op die andere persoon niet zo reageren.
tuurlijk kan je een bepaalde rust uitstralen,maar in zekere zin zullen de meeste van ons rust uitstralen, zoals nimber, dorine, heike, jura,sonja,en vele anderen.het gaat er niet om dat we je idee niet begrijpen,maar dat je simpelweg nog niet kunt zeggen of het idd een bijzondere 'gave'is of niet................snap je een beetje?
pas als je al jaren met paarden werkt kun je dat misschien zien of niet............
en btw emile voest ging vroeger heel 'normaal' met paarden om.pas op latere leeftijd heeft hij zijn houding t.o.v. paarden veranderd puur omdat dat idee bij hem is ontstaan omdat hij niet zoals de meeste 'gewone'ruiters deden,zijn paard slaan om iets voor elkaar te krijgen, maar juist leiderschap verwerven waardoor vertrouwen ontstaat en op die basis een relatie te voeren met het paard.d.m.v.paarden onderling in een kudde te bestuderen ontdek je hoe paarden met elkaar communiceren.díe taal past hij toe.niet meer en niet minder.
lees eerst maar eens de boeken van klaus ferdinand hempflingh,emile voest,monty roberts,pat parelli en de zes visies op NH van het paard als partner.................en als je dat snapt(werkelijk begrijpt in je hart)dan pas kun je gaan kijken of paarden op een speciale manier op je reageren.
en nogmaals ik ben ervan overtuigd dat ontzettend veel mensen die hier op bokt komen zulke speciale dingen meemaken met paarden als wat jij meemaakt,want anders zouden paarden niet zo speciaal in ons leven zijn,als zij niet zo bijzonder op mensen reageren..................juist díe band met paarden maakt dat we er zo verkonocht aan raken en ik persoonlijk mij geen leven zonder hen voor kan stellen..................


_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-08-25 06:55 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 87 bezoekers