Diesel vs benzine, wanneer kan diesel uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Diesel vs benzine, wanneer kan diesel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 21:28

Ik heb sinds november 2002 een Opel Corsa, super fijn autootje, en bovendien belangrijk, erg zuinig: momenteel loopt ie bijna 1 op 19. Minder is alleen dat ik 3x heb moeten tanken in 1.5 week en dat tikt dus best wel aan met benzine. Ik heb vanaf eind november 17.000 km gereden.

Ik heb dus al wel nagedacht over een diesel, ben ook eens gaan rekenen, maar deze auto kost maar 13 euro per maand in de wegenbelasting, verzekering stelt ook niet veel voor en bovendien loopt ie dus superzuinig!

Wie heeft ervaring met overstap van benzine naar diesel? En scheelt het uiteindelijk veel?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:30

het scheeld veel als jij veel rijdt
een diesel is duurde in wegenbelasting de verzekering scheeld niks
maar als je veel rijdt en je zeker weet dat je dat blijft doen
dan ben je goedkoper uit met een dieseltje

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:35

Ik ben met mijn 1.9 TDI diesel bij 30.000 km/jaar een stuk goedkoper uit dan ik met mijn superlichte benzine Fiat Cinquecentootje was Haha!. Mijn auto rijdt bovendien 1 op 20,5, het is echt voordeliger ondanks de veel hogere wegenbelasting!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:39

Wij zijn anderhalf jaar geleden overgestapt omdat ik veel meer kilometers ging maken.
Als ik je verhaal zo lees, dan zul je met het aantal kilometers dat je rijdt (ca. 35.000 per jaar) een flink stuk goedkoper uit zijn met diesel.
De wegenbelasting is welliswaar wat duurder, maar de diesel is een stuk goedkoper plus dat een diesel van een vergelijkbaar type ook nog een stuk zuiniger is.

Er zit echter wel een kleine "maar" aan: vergeet niet om mee te rekenen dat je ook een verlies zult maken op de inruil van je huidige auto.
Je weet hoe het werkt he bij autoverkopers ? Knipoog
Als je een autootje koopt dan is het helemaal super, maar als je het in wilt ruilen dan is het ineens stukken minder waard.
Daarbij komt ook nog dat zeker de kleine dieseltjes in verhouding erg duur zijn in aanschaf.
Goed in de gaten houden dus of je er echt iets mee opschiet, als je ontzettend veel bij moet leggen voor een vergelijkbare auto op diesel, is het misschien toch interessanter om op benzine door te blijven rijden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:05

Wij hadden een Peugeot Station Diesel (zware auto), deze deed 188 euro per kwartaal in de belasting. Nu is er een benzine auto, die doet 75 euro per kwartaal. Als jij veel rijdt heb je de extra kosten van de belasting er in no-time uit!

Ik merk nu ook dat ik iedere x weer schrik als ik tank en vooral hoe vaak (!) ik moet tanken met benzine.

In de verzekering makat het idd niks uit. Wel ben je meer kwijt bij de APK omdat er standaard een roetmeting gedaan moet worden wat bij benzine auto's niet hoeft.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:20

Buitenzorg schreef:
Wel ben je meer kwijt bij de APK omdat er standaard een roetmeting gedaan moet worden wat bij benzine auto's niet hoeft.

Bij een automaat kun je geen roetmeting doen Haha!
Bij grijs kenteken is de WB lager maar het verbruik weer veel hoger.
Mogelijk kun je een wat VW variant of Opel station (oude KPN-auto's?)op grijs kenteken vinden, laag verbruik, lage WB.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:28

Belker"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Bij grijs kenteken is de WB lager maar het verbruik weer veel hoger.


Deze vat ik niet helemaal Verward
Als je een auto hebt met dezelfde motor maakt het toch niet uit of het geel of grijs kenteken is ?
Of bedoel je dat een auto op grijs kenteken aan bepaalde afmetingen moet voldoen en dat je daardoor bijna automatisch bij een grotere auto uitkomt en dus een hoger brandstofverbruik ?

Je hebt trouwens wel een punt hoor
Als je de auto voor max. 2 personen wilt gebruiken, dan kan een auto (diesel) op grijs kenteken een heel goedkoop alternatief zijn !

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:08

Ik dacht dat als je meer dan 25.000 km per jaar rijd een diesel goedkoper is dan benzine. Althans dat was vroeger zo, neem
aan dat het nog ongeveer hetzelfde is

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:38

Barb schreef:
Ik dacht dat als je meer dan 25.000 km per jaar rijd een diesel goedkoper is dan benzine. Althans dat was vroeger zo, neem
aan dat het nog ongeveer hetzelfde is


Dat staat mij ook bij idd. Volgens mij kom jij daar ruim overheen!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:04

De uitleg:
Een corsa rijd idd super netjes.
Lekker goedkoop in zowel belasting als benzine.
Wil je veranderen omdat je heel erg veel kilometers maakt,dan is diesel goedkoper,maar dan alleen als je echt veel kilometers maakt.
Daarbij moet je voor jezelf een rekensommetje maken.
Hoehoog is jou belasting nu+de kosten gemiddeld aan benzine bij de kilometers die jij over een HEEl jaar denkt te maken.
Diesel is goedkoper maar de belasting weer niet.
Als je dat vergeleken hebt kan je uitrekenen hoeveel het scheelt.
Daarnaast is het zo dat grijskenteken nog goedkoper is maar de regel om grijs te mogen rijden moet je wel goed nakijken,niet zomaar elke auto mag op grijs kenteken nog rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 01:51

Ik reed eerst gewoon op benzine, in een aftandse Golf die me regelmatig in de steek liet, 1:10 liep dat ding. Duur grapje. Heb nu een kleine diessel (Peugeot 106) en die loopt 1:18 bij een 'sportieve' rijstijl en nog zuiniger bij veel sbelwegritten en minder 'sportief' rijden.

Ik betaal ongeveer 100 Euro per 3 maanden aan wegenbelasting, dus dat valt reuze mee. Ik heb die auto nu een half jaar en ik blijf lachen als ik moet afrekenen bij de pomp.

Of het echt goedkoper is hangt natuurlijk af van de kilometers die je maakt, kwestie van even uitrekenen. Ik ben in ieder geval een stuk voordeliger uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 07:40

Oscar schreef:
Als je de auto voor max. 2 personen wilt gebruiken, dan kan een auto (diesel) op grijs kenteken een heel goedkoop alternatief zijn !


Ik rij ook grijs kenteken op diesel en dat is echt zeer voordeling Knipoog Maar er zijn ook dergelijke auto's in de handel waar je wel met 5 personen in kunt zitten hoor. Ik reed voorheen in een Hyundai met dubbele cabine.
Ik moet een auto hebben die met gemak mijn trailer kan trekken maar toch heel voordelig is in onderhoud en vaste lasten, dit is allemaal nog op te brengen voor mij.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:20

Oscar"]
[quote="Belker"][quote="Buitenzorg schreef:
Bij grijs kenteken is de WB lager maar het verbruik weer veel hoger.


Deze vat ik niet helemaal Verward
Als je een auto hebt met dezelfde motor maakt het toch niet uit of het geel of grijs kenteken is ?
Of bedoel je dat een auto op grijs kenteken aan bepaalde afmetingen moet voldoen en dat je daardoor bijna automatisch bij een grotere auto uitkomt en dus een hoger brandstofverbruik ?

Je hebt trouwens wel een punt hoor
Als je de auto voor max. 2 personen wilt gebruiken, dan kan een auto (diesel) op grijs kenteken een heel goedkoop alternatief zijn !
[/quote]

In een grijs kenteken moet een europallet passen.
Daarom zijn de meeste grijs kenteken wagens Jeeps/4x4 of busjes. Een busje en jeep/4x4 hebben een hoger verbuikscijfer dan bijv. een personenwagen. 1 op 20 haal je niet met een busje, ook niet met een 4X4. Eerder 1 op 10 Haha! . Dat bedoelde ik dus Haha! stond niet zo duidelijk verwoord, wel in mijn gedachten Party!!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:58

Genoeg grijs-kenteken auto's in een personenauto-vorm, wellicht is lpg ook nog een optie. Maar dit zal per saldo wel niet veel schelen qua verbruik in verhouding tot prijs per liter met een diesel. plus je actieradius is met een gas veel kleiner.
Je lacht je echt rot als je met een grijs kenteken wegenbelasting moet gaan betalen. ik betaal zo'n 12 euro per maand (met lpg).

volgens mijn berekening is het zelfs (zou met een gewone auto zijn) vanaf 15.000 km al voordeliger worden als je over zou stappen van benzine op diesel of gas.... tel uit je winst!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:01

Ik rij anders met mijn Berlingo 1:16 ongeveer.
En ik betaal dacht ik 35 euro in de 3 maanden wegenbelasting.
Ik dacht dat het omslagpunt lag bij 20.000 km per jaar of zo.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:45

Buiten het feit dat een diesel bij een zeker aantal kilometers goedkoper is, is de afschrijving die je per jaar doet op die wagen ook een stuk lager aangezien je met een diesel toch meer km’s kunt maken in vergelijking met een benzine-auto. Dat heeft bij mij de doorslag gegeven bij de aanschaf van mijn Mazda 2.0 DiTD Haha! Ik rijd ongeveer 50.000 km/jaar. Een beetje betaalbare auto (voor mij) heeft ongeveer 150.000 km gereden. Zou ik een benzine-auto (of auto op LPG) aanschaffen dan zou ik er 2 tot 3 jaar mee rond kunnen toeren voordat ik problemen met de motor zou krijgen en zou de motor vervangen moeten worden bij de 300.000 km. Een diesel kan over het algemeen meer km’s maken met een motor. Zo zal ik waarschijnlijk met mijn huidige diesel nog een jaar of 5 toe kunnen. Ik zit dan met mijn auto op 450.000 km. Ik heb dan mooi de tijd om geld opzij te zetten voor een andere auto.

Bijkomend voordeel is dat de diesel-uitvoering van deze mazda 626 meer mag trekken dan zijn benzine-soortgenoot Haha!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:49

Meid, ik zou de omschakeling maken, serieus.. Het scheelt zoveel!!

Ik lach me iedere keer weer een breuk bij de pomp.. Er gaat in mijn tank voor ongeveer 26 euro per week, 1,5 week.. Dan is die 45 euro die ik aan wegenbelasting betaal per maand echt een peulenschil..

Ik rij net zoveel kilometers als jij.. Ik heb mijn auto begin november gekocht en ben bijna 19000 km verder sinds toen.. En zoals ik het heb uitgerekend blijkt dat dit goedkoper is als 2 tot drie keer per twee weken 46 euro erin gooien..

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:21

Barb schreef:
Ik dacht dat als je meer dan 25.000 km per jaar rijd een diesel goedkoper is dan benzine. Althans dat was vroeger zo, neem
aan dat het nog ongeveer hetzelfde is


Dit is het omslag punt voor benzine. Kom je hier overheen is het voordeliger om diesel te gaan rijden.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 19:13

Maar hoe zit het met onderhoud? Die Corsa kost dus ook geen drol in onderhoud, heeft in maart een kleine beurt gehad en afgelopen maand APK, was bij elkaar nog geen 90 euro. Ik had namelijk begrepen dat een diesel in onderhoud wel iets duurder is.

Ik ben al aan het rekenen gegaan, vanuitgaande dat auto 1 op 18 rijdt (diesel waarschijnlijk zuiniger), maar in mijn berekening waarin ik de wegenbelasting wel heb meegenomen bespaar ik sowieso 300 euro per jaar.

Ik heb deze auto op een soort lease basis van mijn ouders, dwz dat ik een bepaald bedrag per km betaal buiten de benzine om. Dus ik ben wel afhankelijk van ze als ik een andere auto wil, maar ik zal ze dit topic eens laten lezen Lachen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:46

promptertje schreef:
Ik ben met mijn 1.9 TDI diesel bij 30.000 km/jaar een stuk goedkoper uit dan ik met mijn superlichte benzine Fiat Cinquecentootje was Haha!. Mijn auto rijdt bovendien 1 op 20,5, het is echt voordeliger ondanks de veel hogere wegenbelasting!


Omslag ligt ongeveer bij de 33000 km, ook afhankelijk van welke type auto je rijd. Diesel schrijven over het algemeen sneller af als benzine auto's. Dus je moet alles meerekenen. Dus het hangt ook af hoe oud je auto is enz...