Altijd voorop willen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Altijd voorop willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 18:38

Mijn bijrijdpony van 10 jaar heeft geleerd altijd voorop te lopen. Nu is dat niet zo'n probleem want dat kan meestal wel. Ze vliegt alleen op bepaalde stukken keihard in galop weg. Nu mag ze van mij best op dat stuk wel hard (is wel vertrouwd daar) maar alleen als IK het zeg. Punt is alleen dat ik daar meestal niet aan toe kom, doordat ze me uitschakeld als ze een of andere reuzesprong maakt.
Ze is zo ongeloofelijk opgefokt als ze niet voorop mag/kan. Ik kan haar nauwelijks houden. In de bak is er niets aan de hand, luisterd ze perfect. Als ik alleen naar buiten ga is het ook goed. Maar als er een paard mee gaat (of 10) dan voert ze zo'n strijd om maar voorop te blijven en maar hard gaan.
Iemand nog tactische tips?


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:49

Ik denk toch dat je moet proberen om haar voor te zijn. Nog voordat ze je uitschakelt al allert reageren. Iets afleren kost altijd veel meer tijd dan iets aanleren, dus ik denk ook dat je veel geduld moet hebben. succes

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 20:41

Nog iemand tips?

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:07

Ja wat voor tip kun je geven. Gewoon zorgen dat je eerder reageerd dan je paardje en hoe hard zo ook probeerd jij moet je zin doordrijven. Ik bedoel niet meteen te gaan meppen, maar laat 'm maar gewoon stappen over de weg waar hij normaal gaat galoperen. Dit probleem komt wel vaker voor. Je laat je paard altijd op dezelfde plekken galoperen en je paard leert waar die plekken zijn en wat er dus aan zit te komen.
Ik zou proberen gewoon te blijven stappen.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:10

Klinkt bekend...
Probeer op te bouwen, niet altijd op dezelfde stukken harder galopperen.

Ik heb dus consequent niet meer op die paden hard gegaloppeert. Eerst geprobeert om dat hele pad te stappen. (ging goed)
Bij een volgende buitenrit het pad in draf (Is al moeilijker) dus een heel braaf (niet trappend) paard voor mijn neus, en als ze wilde gaan, parkeerde ik haar op het paard voor me. Na een aantal keer was ze al heel wat makkelijker in draf te houden . (Tussenin en voorop)
Daarna weer met een paard ervoor in een handgalopje over het pad heen. Heb toen wel een martingaal aan gedaan, anders had het niet gegaan. Weer als ze wilde gaan op de rem getrokken en na een paar keer kon ik haar op mijn tempo laten galopperen. Nu rijd ik zonder enige moeite een stap/draf/galopje en zelfs weer af en toe een rengalop. Maar ik wissel altijd af. Nooit op een het hetzelfde pad hard galopperen. Na 1 keer weten ze dat namelijk al! En je moet wel een hele lieve mederuiter hebben!! En heb je die niet dan zijn er altijd nog bomen Knipoog

Verder nog 1 tip, ga juist dieper in het zadel zitten als je in galop springt, net als je in je les zou doen. Juist als ik naar voren ga zitten stuift die van mij weg, en als ik dieper blijf zitten weet ze ondertussen wel dat er niets gaat gebeuren.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:59

Mijn vorige merrie moest ook altijd voorop. Ze was ook de baas over de andere paarden en de rest had haar maar te volgen. Ieder paard dat langs haar probeerde te gaan kreeg een hap of een trap.
Ik heb daar zelf nooit iets aan gedaan. Ik nam regelmatig ruiters met jonge paarden of onervaren ruiters mee. Ideaal!! Zaabina bepaalde het tempo en de rest volgde haar trouw!
Ik zou alleen wel een beetje oefenen op gehoorzaamheid want het is niet leuk als je paard zijn eigen route uitkiest en jij een beetje mee mag liften *LOL*


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 19:48

Ik kan haar op die paden waar ik gallopeer ook wel laten stappen hoor, geen probleem. Maar er hoeft maar 1 paard een stap te versnellen of madam springt met 4 benen omhoog (mij eerst ff uitschakelen) en rent dan als een kip zonder kop weg. Kwestie van zeker te zijn dat ze nog voorop is zeker Verward Iig dit deed ze veel minder toen ik haar net reed, maar doordat we elkaar steeds beter leren kennen (denk ik) weet zij waar mijn zwakke punten liggen...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:31

Dit is een flink gebrek aan respect! Aanpakken hoor, dit mag echt niet. Ga anders voortaan alleen maar stappen op een buitenrit. En pas na een paar keer, als ze echt heel rustig is, doe je er een kort drafje bij. Zo ga je dat uitbouwen. Als ie weer iets onrustig wordt, meteen weer stappen en blijven stappen.
Als je het goed wilt doen heb je wel een tijdje nodig, en wat mensen met paarden die je helpen om het ook in een groep te doen. Maar dan ben je er wel voor altijd vanaf!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers